Αριθμό ρεκόρ σημείωσε φέτος το ψήφισμα στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ για την άρση του χρηματοπιστωτικού, εμπορικού και οικονομικού αποκλεισμού της Κούβας από τις ΗΠΑ. 191 χώρες από τις συνολικά 193 του Οργανισμού ψήφισαν το ψήφισμα, που καταθέτει εδώ και 24 χρόνια η Κούβα.
Μόνο δύο χώρες, οι ΗΠΑ και το Ισραήλ, καταψήφισαν. Ο πολύμορφος αυτός αποκλεισμός ξεκίνησε μετά τη νίκη της Κουβανικής Επανάστασης, το 1959, μπήκε σε πλήρη εφαρμογή το Φλεβάρη του 1962, επί κυβέρνησης Κένεντι και όλα αυτά τα χρόνια κλιμακώνεται μέσα από διάφορους λεγόμενους εξωεδαφικούς νόμους, όπως οι «Χελμς - Μπάρτον» και «Τοριτσέλι» (από τα ονόματα των γερουσιαστών που τους πρότειναν), που προβλέπουν κυρώσεις και σε τρίτες χώρες που συναλλάσσονται με την Κούβα.
Το συνολικό κόστος της εφαρμογής του εγκληματικού αποκλεισμού υπολογίζεται από την κυβέρνηση της Κούβας σε πάνω από 1,5 τρισεκατομμύριο δολάρια, ενώ οι επιπτώσεις του είναι βαριές σε διάφορους τομείς, ειδικά στο ότι δεν μπορεί να αγοράσει υλικά ή και φάρμακα που προέρχονται από τις ΗΠΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και αν αγοράσει ένα προϊόν από άλλη χώρα, εφόσον αυτό περιέχει πάνω από 6% μέρη (ανταλλακτικά) που προέρχονται από τις ΗΠΑ, δεν μπορεί να προχωρήσει στην αγορά. Πρόκειται δηλαδή για μια εγκληματική πολιτική που μπορεί να στοιχίσει ζωές, π.χ. όταν πρόκειται για ένα ιατρικό μηχάνημα ή ένα εξειδικευμένο φάρμακο για παιδιά που πάσχουν από καρδιαγγειακά προβλήματα. Η κυβέρνηση Ομπάμα ενδυνάμωσε αυτή την επιθετική πολιτική στον εμπορικό, οικονομικό και πολιτικό τομέα, παρά τα βήματα προσέγγισης που γίνονται το τελευταίο διάστημα, συνεχίζοντας με άλλη τακτική την προσπάθεια ανατροπής των κατακτήσεων που έφερε ο σοσιαλισμός στο λαό. Μέρος του αποκλεισμού είναι και η συνεχιζόμενη καθημερινή ιδεολογικοπολιτική επέμβαση, με χιλιάδες ώρες μετάδοσης μηνυμάτων από το ραδιόφωνο με αντισοσιαλιστικό περιεχόμενο.
ΠΕΚΙΝΟ.--
Τηλεδιάσκεψη είχαν χτες ο αρχηγός του Πολεμικού Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών, ναύαρχος Τζον Ρίτσαρντσον και ο Κινέζος ομόλογός του, ναύαρχος Γου Σενγκλί. Η επαφή αυτή έγινε ελάχιστα 24ωρα αφού το αμερικανικό αντιτορπιλικό «USS Lassen» ξεκίνησε περιπολίες στη Νότια Κινεζική Θάλασσα και μάλιστα στην περιοχή που η Κίνα θεωρεί μέρος της επικράτειάς της. Η συνομιλία χαρακτηρίστηκε «επαγγελματική και παραγωγική».
Η εμφάνιση του «USS Lassen» έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της Κίνας από την πρώτη στιγμή, που κάνει λόγο για «σοβαρή πρόκληση», παραβίαση της εδαφικής της ακεραιότητας και κυριαρχίας και προσπάθεια στρατιωτικοποίησης της περιοχής. Αν μη τι άλλο, η εξέλιξη σηματοδοτεί την όξυνση των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών στην περιοχή, αναδεικνύοντας τις βαθιές αντιθέσεις μεταξύ ΗΠΑ - Κίνας, αλλά και προμηνύοντας νέες διεργασίες με τη συμμετοχή και άλλων δυνάμεων (π.χ. Φιλιππίνες, που είναι και σημαντικός σύμμαχος των ΗΠΑ) που εγείρουν σημαντικές αξιώσεις στην περιοχή, αλλά και χωρών όπως η Ιαπωνία, που παρά το ότι δε συνορεύει με τη Νότια Κινεζική Θάλασσα, διεκδικεί «παρουσία», συμμετέχοντας σε κοινές ασκήσεις με τις Φιλιππίνες.
«Κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι από την οπτική της Γαλλίας η επίσκεψη Ολάντ ήταν ιδιαίτερης βαρύτητας, κάτι που "ήταν άλλωστε προφανές, τόσο από την αναβαθμισμένη σύνθεση της γαλλικής αντιπροσωπείας, όσο και από το πρόγραμμα της επίσκεψης", ότι ο Γάλλος Πρόεδρος επενδύει πολιτικά στην αναβάθμιση των σχέσεών του με την Ελλάδα. "Η Ελλάδα είναι ούτως ή άλλως σε φάση συγκρότησης συμμαχιών ενόψει και της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς και η Γαλλία έχει αποδείξει από την πρόσφατη περίοδο ότι αντιμετωπίζει ευνοϊκά τις ελληνικές θέσεις". Ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρθηκε στις προσπάθειες κάποιων ευρωπαϊκών κέντρων να κρατήσουν ανοιχτό το ζήτημα του grexit, υπονομεύοντας τη διαπραγμάτευση, λένε οι ίδιες πηγές (...) μίλησε για "παρεμβάσεις ή απαιτήσεις παράλογες, ακραίας νεοφιλελεύθερης κοπής, που υπερβαίνουν και τα συμφωνηθέντα του Ιούλη"». Αυτά έγραψε, μεταξύ άλλων, η «Αυγή» (25/10/2015).
Τόσο η Ελλάδα όσο και η Γαλλία ενδιαφέρονται για συμμαχίες εντός Ευρωζώνης και ΕΕ, με δεδομένες τις οξύτατες αντιθέσεις λόγω δυσκολιών διαχείρισης της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, στο έδαφος μιας νομισματικής ένωσης ανάμεσα σε ανισότιμες οικονομίες που ο κύκλος της κρίσης δε βρίσκεται στην ίδια φάση, που άλλες είναι υπερχρεωμένες άλλες με πλεονάσματα. Επομένως, απαιτούνται διαφορετικές προτεραιότητες και μίγματα αστικής διαχείρισης, προκειμένου να επιτευχθεί η ανάκαμψη.
Η προσπάθεια της πιο στενής σχέσης Γαλλίας - Ελλάδας εκδηλώθηκε στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωζώνης του Ιούλη, όταν αντιπαρατέθηκε η Γαλλία στη γραμμή Γερμανίας για grexit. Τότε είπαν ότι η Γαλλία αντιστάθηκε, απέτρεψε το grexit, με το επιχείρημα ότι σημαίνει αρχή διάλυσης της Ευρωζώνης και της ΕΕ. Τότε αποφασίστηκε η παραμονή της Ελλάδας, με «συμφωνία» για το τρίτο, όπως έγινε, μνημόνιο. Ετσι, λένε, άρχισε το ειδύλλιο Γαλλίας - Ελλάδας. Επειδή, όμως, τα ειδύλλια είναι για τους ρομαντικούς και ο ρομαντισμός στον καπιταλισμό έχει αντικατασταθεί από το ψυχρό συμφέρον, κάπου αλλού πρέπει να αναζητήσουμε την έλξη και το φλερτ.
Είναι πάνω από χρόνος τώρα που οι καπιταλιστικές οικονομίες της Γαλλίας και της Ιταλίας (δεύτερη και τρίτη οικονομίες της Ευρωζώνης και της ΕΕ μετά τη Γερμανία) αντιμετωπίζουν οξύ πρόβλημα. Βρίσκονται σε στασιμότητα στην ανάπτυξη ή καταγράφουν μια ισχνή ανάπτυξη του 0,6% έως 0,7% του ΑΕΠ, με αβέβαιη προοπτική. Η μεγαλύτερη δυσκολία τους στην προσπάθεια ανάκαμψης είναι η αδυναμία κρατικής χρηματοδότησης - στήριξης επενδύσεων, είτε δημοσίων είτε ιδιωτικών, επειδή έχουν μεγάλα κρατικά χρέη πάνω από 2,3 τρισ. ευρώ, ενώ το έλλειμμά τους είναι πάνω από 4%. Μάλιστα, αποφάσισαν να μη συμμορφωθούν με τους δείκτες του Συμφώνου Σταθερότητας ως προς το έλλειμμα, κόντρα στη Γερμανία, αναβάλλοντας τη μείωση του δείκτη στο 3% για το 2017. Ουσιαστικά, αποφάσισαν μονομερώς χαλάρωση του Συμφώνου της ΟΝΕ.
Και η Ισπανία, επίσης, βρίσκεται στην ίδια κατάσταση. Η Κομισιόν της ζήτησε αναθεώρηση του προϋπολογισμού για το 2016 και λήψη νέων μέτρων λιτότητας. Εκτιμά ότι η Ισπανία δε θα πιάσει τους στόχους για το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2015 και το 2016. Φέτος, το έλλειμμα αναμένεται στο 4,5% του ΑΕΠ, αντί για 4,2% που είχε συμφωνηθεί στο Eurogroup, ενώ το 2016 αναμένεται στο 3,5% του ΑΕΠ, αντί για 3% του ΑΕΠ που προβλέπεται από το Σύμφωνο και το στόχο 2,8% που είχε συμφωνηθεί.
Αυτή η εξέλιξη βολεύει και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που αναζητά αποκούμπι (συμμαχία στήριξης) στην επιδίωξη χαλάρωσης των μέτρων της συμφωνίας με τους δανειστές, προκειμένου να εξοικονομήσει κρατικό χρήμα για επενδύσεις. Σ' αυτό στοχεύει και με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και με την αναδιάρθρωση του χρέους, ώστε να μειωθούν οι δόσεις.
Την ίδια αυτή περίοδο, όμως, οξύνθηκαν και οι ανταγωνισμοί στην Ευρωζώνη ανάμεσα σε Γαλλία - Γερμανία, για την οικονομική διακυβέρνηση, το περιεχόμενό της, την παραπέρα προώθηση μέτρων πολιτικής ενοποίησης κ.λπ. Για το περιεχόμενο αυτού του ζητήματος έχουμε γράψει πολλές φορές στο «Ριζοσπάστη» (βλέπε τελευταία, στο φύλλο 17/10/2015). Ετσι, η Γαλλία αναζητά στην ουσία στρατηγικές συμμαχίες εντός Ευρωζώνης κόντρα στη Γερμανία (αυτό συνδέεται και με την κόντρα ΗΠΑ - Γερμανίας και τις διεθνείς συμμαχίες της Γαλλίας που φαίνεται να συγκλίνουν τώρα με τις ΗΠΑ), εξελίξεις που ωθούν στο φλερτ Γαλλίας - Ελλάδας. Και γεωστρατηγικά, τα συμφέροντα της Γαλλίας στην Ανατολική Μεσόγειο (πόλεμος στη Συρία κ.λπ.) φαίνεται να «περπατάνε» μέσω της σύσφιξης δεσμών με την Ελλάδα, όπως επίσης και με τις ΗΠΑ. Δεν είναι τυχαίο ότι στη Διακήρυξη που υπέγραψαν, αναφέρεται ότι «επιβεβαίωσαν με ικανοποίηση το εξαιρετικό επίπεδο της διμερούς σχέσης (...) και τους κοινούς στόχους στο ευρύτερο γεωπολιτικό πλαίσιο. Για τους λόγους αυτούς, αποφάσισαν να αναβαθμίσουν τη σχέση αυτή στο επίπεδο της Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης».
Επίσης, στη Διακήρυξη αναφέρεται: «Στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων της επόμενης περιόδου, οι δύο πλευρές προσβλέπουν σε γαλλικές επενδυτικές προτάσεις (...) η χρηματοδότηση κοινών επενδυτικών σχεδίων ελληνικών και γαλλικών επιχειρήσεων είναι κεφαλαιώδους σημασίας (...) χαιρετίζουν τη δημιουργία του Προγράμματος Γιούνκερ (για την Ελλάδα 35 δισ. ευρώ) και δρομολογούν μια κοινή πρωτοβουλία (σ.σ. για την εφαρμογή του) (...) αναγνωρίζουν τις προοπτικές που ανοίγονται στο διεθνές εμπόριο εντός και εκτός της ΕΕ (...) τη στρατηγική θέση της Ελλάδας για την πρόσβαση σε πολλές ανερχόμενες αγορές και συμφωνούν να προωθηθεί περαιτέρω η συνεργασία ελληνικών και γαλλικών επιχειρήσεων, με στόχο την αμοιβαία ενίσχυση της παρουσίας τους στις αγορές των δύο χωρών και σε τρίτες χώρες». Βεβαίως, αυτά συνδέονται και με τις επιθυμίες γαλλικών μονοπωλίων για επενδύσεις σε ηλεκτρική ενέργεια, μεταφορές (τρένα), νερό (ΕΥΑΘ - ΕΥΔΑΠ), που συνδέονται επίσης με αντιπαραθέσεις με τη Γερμανία, σε σχέση με την πολιτική της στο ενεργειακό, το ρόλο των γερμανικών μονοπωλίων στον έλεγχο υποδομών και δικτύων στο πλαίσιο της ΕΕ. Γι' αυτό ο Αλ. Τσίπρας μίλησε για «παρεμβάσεις ακραίας νεοφιλελεύθερης κοπής που υπερβαίνουν και τα συμφωνηθέντα του Ιούλη», εννοώντας τη Γερμανία.
Το κεφάλαιο στην Ελλάδα ωφελείται από αυτή την εξέλιξη, άλλωστε ο ΣΕΒ πήγε στη Γαλλία για συμφωνίες και συμπράξεις με γαλλικά κεφάλαια. Ο λαός μας, όμως, απ' αυτούς τους ανταγωνισμούς δεν έχει τίποτα να κερδίσει. Αντίθετα, θα πληρώσει ακριβά τις ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις αν δε σηκώσει τις δικές του σημαίες, δεν παλέψει ενάντια στη στρατηγική του κεφαλαίου, των μονοπωλιακών ομίλων και τους επικίνδυνους σχεδιασμούς τους.