ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 24 Φλεβάρη 2013
Σελ. /32
Μερικές σκέψεις για τις Θέσεις

Κατ' αρχάς να πω ότι συμφωνώ με τις Θέσεις συνολικά. Νομίζω ότι χρειάζεται να αποτελέσει έναυσμα η δουλειά μας με τη μελέτη των Θέσεων μπροστά στο 19ο Συνέδριο, ώστε πιο αποφασιστικά να τα βάλουμε στη ζωή, να τα εντάξουμε στην καθοδηγητική δουλειά, να αποτελέσουν τα εργαλεία που είναι.

Διακρίνεται η εμπειρία και η πείρα που έχει αποκομίσει το Κόμμα γενικά, αλλά και η ικανότητά του να επεξεργάζεται συστηματικά τις εξελίξεις, να βάζει σωστά τη σκοπιά, αλλά και να προβλέπει την εξέλιξη ιδιαίτερα με το πώς διαμορφώνεται η κοινωνική σύνθεση της Ελλάδας, να επιβεβαιώνεται.

Νομίζω ότι από μόνες τους οι Θέσεις, θέτουν τα κριτήρια από τα οποία χρειάζεται κ εμείς να αναπτύξουμε την κριτική μας στον απολογισμό μας από το 18ο Συνέδριο και έχουν να κάνουν: α) με το πώς αναπτύχθηκε το εργατικό κίνημα, η κομματική οικοδόμηση κατά κλάδο, χώρο δουλειάς, β) την κοινωνική σύνθεση του Κόμματος, γ) πώς προχωράει η Κοινωνική Συμμαχία και πώς οι ΚΟ την καθοδηγούν και τέλος η δουλειά του Κόμματος στη νεολαία, η ιδεολογική διαπάλη αλλά και η δουλειά του Κόμματος με την ΚΝΕ.

Οσον αφορά την κλαδική δουλειά. Αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς του Κόμματος και κατ' επέκταση της κάθε ΚΟΒ, πρέπει να είναι η συγκεκριμένη μελέτη του κλάδου με στοιχεία, επιχειρήσεις, σύνθεση κοινωνική, αλλά και ηλικιακή, αλλά και η πιο αποφασιστική διάταξη στελεχών στους χώρους αυτούς, παρότι μετράμε σοβαρά βήματα. Στο επίκεντρο να είναι αποκλειστικά η οικοδόμηση και η μαζικοποίηση της ταξικής συσπείρωσης. Να είναι ζυμωμένα τα αιτήματα ειδικά γύρω από τα οποία θέλουμε να συσπειρώσουμε. Να είναι μελετημένη η δράση του σωματείου ή του συνδικάτου, όπου δεν έχουμε το συσχετισμό και όπου τον έχουμε να ενισχύεται η σταθερή προσπάθεια μαζικοποίησης του σωματείου, η συσπείρωση του κόσμου του με πολύμορφες δραστηριότητες που παίρνει υπόψη μια σειρά πλευρές της λαϊκής οικογένειας, την Παιδεία, την Υγεία, τον Πολιτισμό και Αθλητισμό, να ενισχύει το γερό δέσιμο με αυτό το κόσμο.

Πρέπει να είναι πρώτο μέλημα, όλης της ΚΟΒ, και με τη βοήθεια της συλλογικής κουβέντας, το πώς θα κατακτιέται από όλους η αδιάκοπη και ασταμάτητη δουλειά σταθερής ιδεολογικοπολιτικής ζύμωσης των εργαζομένων που να πατάνε στα ζητήματα του κλάδου, αλλά και στο τι μορφή οργάνωσης έχει συμφέρον να αναπτύξει ο εργαζόμενος ή ο άνεργος του κλάδου, με ιδιαίτερη ανησυχία στη νεολαία που έχει έλλειψη πείρας και ηλικιακή αλλά και οργάνωσης. Χρειάζεται παραπάνω βοήθεια στο περιεχόμενο της κουβέντας στις ΚΟΒ, βάθεμα, στο πώς η δουλειά μας μέσα από τις υπάρχουσες μορφές οργάνωσης στους κλάδους, χωρίς κανένα δισταγμό, η ιδεολογική διαφώτιση του Κόμματος με διάφορες μορφές, οι πρωτοβουλίες γύρω από τη συσπείρωση σε εξειδικευμένα ζητήματα του χώρου, η χαρτογράφηση του κλάδου, είναι εργαλεία καθοριστικά στην ανάπτυξη των κομματικών οργανώσεων, στην κοινωνική σύνθεση των γραμμών μας. Δεν παίρνει υποτίμηση, θέλει παλιοί και νέοι σύντροφοι, χωρίς να ξεκινάμε από το μηδέν να μάθουμε σε έναν τρόπο δουλειάς με ψηλά τον πήχη που θα έχει αποκλειστικά επίκεντρο τη δουλειά με τις μάζες, την πολιτική και ιδεολογική καθοδήγηση αυτών αλλά και την αφομοίωσή τους στη Λαϊκή Συμμαχία, π.χ. το πώς θα μάθουμε καλύτερα να δουλεύουμε με τα ταξικά σωματεία, στο σύνολο της ΚΟΒ, με αντίστοιχη φροντίδα στις σωματειακές επιτροπές στους χώρους δουλειάς. Είναι ανάγκη μια εργατική ΚΟΒ, να γενικεύει την πείρα που καθημερινά κερδίζουμε και τοπικά αλλά και πανελλαδικά, να αφομοιώνει τα ντοκουμέντα του Κόμματος, και του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος.

Σαφώς, όλα τα παραπάνω ξεκινούν από τον πρώτο παράγοντα, πώς τα καθοδηγητικά όργανα παίρνουν διαρκή μέτρα ιδεολογικής διαφώτισης, με το μαρξισμό, με τα διδάγματα της Ιστορίας του Κόμματος και του Δοκιμίου, αλλά και πώς ξανά και ξανά εντάσσουν αποφάσεις και ντοκουμέντα στην καθημερινή δουλειά τους. Χωρίς να αναιρεί αυτό τη σημασία κάθε μέλος του Κόμματος και ο πρωτοπόρος περίγυρός του να αναζητά διαρκώς την εξέλιξή του ιδεολογικά, πολιτικά από τα καθοδηγητικά του όργανα. Θέλει συνολική ατσάλωση στο πώς τσακίζεις τον οπορτουνισμό, το ρεφορμισμό, το φασισμό και τα ποδάρια τους μέσα στα σωματεία και στους χώρους δουλειάς, για κάθε μέλος και στέλεχος. Στο πώς θα γινόμαστε καλύτεροι προπαγανδιστές του Κόμματος. Να γενικευτούν τα συμπεράσματα και η πείρα από μεγάλους απεργιακούς αγώνες που πρωτοστάτησαν οι κομμουνιστές και το ΠΑΜΕ, την καθοδήγηση του αγώνα.

Οσον αφορά τη δουλειά του Κόμματος στη νεολαία, αλλά και με αυτή. Παίζει καθοριστικό παράγοντα η συμβολή της ΚΟΒ στην αντίστοιχη ΟΒ, αλλά και η δουλειά της με τη νεολαία στους χώρους δουλειάς. Είναι κρίσιμο σημείο εξέλιξής μας, το πώς θα την εμπνέουμε με τα κομμουνιστικά χαρακτηριστικά πρώτα απ' όλα στη στάση ζωής, αλλά κυρίως στο να τη διαπαιδαγωγούμε στην ταξική πάλη, να αντέχει, να μη λυγίζει. Να ατσαλώνουμε ιδεολογικά και πολιτικά, με τα διδάγματα των αλύγιστων κομμουνιστών, στην ιστορία του ελληνικού λαού, αλλά και του πρωτοπόρου λαού, παίρνοντας υπόψη την απειρία στις μορφές οργάνωσης και πάλης, στη σύγκρουση με την εργοδοτική τρομοκρατία. Θέλει αποφασιστικά, η ΚΟΒ να μαθαίνει τους νέους κομμουνιστές σε αυτή τη δουλειά, και να είναι συνεχές μέλημά της πώς θα μαθαίνουν να δουλεύουν ιεραρχώντας, με αδιάκοπη επιμονή στο στόχο της οργάνωσης, κυρίως με τις δεδομένες συνθήκες να σπάει τη νομιμοποίηση της φτώχειας στη συνείδηση της νεολαίας που ο σάπιος καπιταλισμός της δίνει ως μονόδρομο.

Να πω τέλος, πως θεωρώ ότι η ΚΕ έχει αναπτύξει ισχυρά αντανακλαστικά, αλλά και τη διαρκή θέση που παίρνει με ανακοινώσεις απέναντι και στην εντεινόμενη επίθεση του συστήματος κατά του Κόμματος , που είναι αποτέλεσμα της εμπειρίας της, αλλά και της επεξεργασίας που κάνει. Χρειάζεται το αμέσως επόμενο διάστημα τη θετική πείρα που αποκομίσαμε από τους κύκλους του Δοκιμίου, την απόφαση για το Σοσιαλισμό να την εμπλουτίσουμε, για τους νέους εργάτες και εργάτριες με μια παραπάνω φροντίδα. Επίσης, τα νέα καθοδηγητικά όργανα με σταθερότητα να βλέπουν τον εμπλουτισμό των πολιτικών εκδηλώσεων που βοηθάνε στη διαφώτιση της εργατικής τάξης. Συμφωνώ με τα καθήκοντα που μπαίνουν για το 20ό Συνέδριο του Κόμματος. Εμπρός, λοιπόν σύντροφοι, πιο δυνατοί, στη μάχη για την υπόθεση της εργατικής τάξης, για το Σοσιαλισμό - Κομμουνισμό.

Ζήτω το τιμημένο ΚΚΕ!

Ζήτω το 19ο Συνέδριο!


Νικολέτα Χριστοδουλοπούλου
Ηράκλειο Κρήτης

Απάντηση σε μια επιστολή

Απάντηση στην επιστολή της Κυριακής 3 Φλεβάρη 2013: «Τα αποτελέσματα των εκλογών του 2012 συμπύκνωση των αδιεξόδων του Κόμματός μας». Είναι λάθος η αντίληψη του συντάκτη της επιστολής στην οποία αναφέρομαι, και εκ των προτέρων οφείλεται στην απώλεια διαλεκτικής προσέγγισης:

Καταρχάς, βάζει όλη την αντίληψη για το λαό μέσα στο ίδιο τσουβάλι αδυνατώντας να διαχωρίσει τα ποιοτικά από τα ποσοτικά στοιχεία. Είναι σαν να λέει, τι αυτοί που πάνε κάθε 4 χρόνια να ψηφίσουν για να λένε ότι συμμετέχουν κάπου, τι αυτοί που είναι σε κάθε απεργία και την τρίβουν στα μούτρα του αφεντικού τους, είναι όλοι το ίδιο! Αδυνατεί δηλαδή να αντιληφθεί την αντικειμενική παρατήρηση, της, φυσικά, μη ταυτόχρονης και ομοιόμορφης πολιτικής εξέλιξης των μελών της ίδιας κοινωνίας και τους βλέπει όλους μαζί το ίδιο, μέσα σε ένα τσουβάλι, σαν ένα ενιαίο εκλογικό (και μόνο!) σώμα. Αυτό μαρξιστικά είναι τεράστιο ατόπημα. Μέσα στην τοποθέτησή του δεν υπάρχει πουθενά το εργατικό κίνημα, που είναι και η ουσία του ζητήματος για το οποίο βρισκόμαστε όλοι (και αυτός πιστεύω) εδωπέρα! Είναι σα να λέει δηλαδή ότι πολιτικά, έχουν την ίδια πρακτική αξία οι απεργοί με τους αγανακτισμένους. Είναι υλιστική προσέγγιση αυτή; Προσοχή όμως, φυσικά και επανάσταση δε γίνεται χωρίς τους «πολίτες» που προς το παρόν αρκούνται στη διάρρηξη των ιμάτιών τους παρακολουθώντας κάποια αγανακτισμένη ρητορεία του (κατά τα άλλα αξιότιμου) Λάκη Λαζόπουλου. Ο αντικειμενικός μας σκοπός είναι η συμμετοχή τους στο Μέτωπο μέσα από τα σωματεία της δουλειάς ή της περιοχής τους. Η υπόλοιπη εργατική τάξη όμως που συμμετέχει ήδη, απεργεί, διαδηλώνει και καταλαμβάνει, αποτελεί εκ του αποτελέσματος πιο εξελιγμένο πολιτικά κοινωνικό συστατικό, ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΑΥΤΟ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΜΕ, ΤΟΤΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΤΟ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΧΕΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΜΙΑ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΠΙΡΡΟΗ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΟΠΟΥ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΜΑΣ ΕΧΕΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΙΣΑΞΙΟ, ΑΝ ΟΧΙ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΚΑΙ ΑΝΩΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΣΟΤΙΚΗ. Αυτός είναι ο μαρξισμός και οτιδήποτε άλλο είναι εκπτώσεις.

Από εκεί και πέρα φυσικά και έχει ευθύνη το ΚΚ στο να εμπνεύσει το λαό, στον ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟ του ρόλο δηλαδή της ΠΟΙΟΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ της κοινωνίας. Για να ασκήσω κι εγώ δηλαδή το δικό μου μέρος της κριτικής, απέτυχε στην εύστοχη εκτίμηση του αντιμνημονιακού κινήματος, το οποίο στο αποκορύφωμά του γέμισε με εκατοντάδες χιλιάδες πολιτικά ανώνυμους διαδηλωτές τις αλυσίδες του. Συντάχθηκαν δηλαδή εξ ολοκλήρου με το ΠΑΜΕ και το ΚΚΕ προσδίδοντας όλα αυτά τα ΠΟΣΟΤΙΚΑ χαρακτηριστικά, τα οποία εμείς οι κομμουνιστές αναζητούμε, αλλά αποτύχαμε να τα μετατρέψουμε σε ΠΟΙΟΤΙΚΑ, προς στιγμήν φυσικά τουλάχιστον. Αυτό οφείλεται κατ' εμέ σε δύο συγγενείς λόγους: α) Η έλλειψη ιδεολογικής αυτοπεποίθησης από τα κομματικά στελέχη ότι πράγματι, ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ απρόοπτες οι στιγμές της Ιστορίας όπου το σταθερό και αργό μετατρέπεται απρόσμενα σε απότομο και εκρηκτικό, και β) η έλλειψη αυτοπεποίθησης στις ίδιες μας τις δυνάμεις ότι τα μέλη μας είναι, όλα και το καθένα ξεχωριστά, ΤΩΡΑ απολύτως ικανά να εκπληρώσουν το ρόλο τους ως πρωτοπόροι μέσα στην κοινωνία. Και για να προλάβω τους «πονηρούς»: ΦΥΣΙΚΑ και δε μιλάω για κατάληψη της Βουλής. Αυτά τα «καραγκιοζιλίκια» (όπως λέει και η Συντρόφισσα Αλέκα Παπαρήγα - και συνεχίζω εγώ), ανήκουν στους λαϊφσταϊλάδες που η αφεντιά τους φτάνει μέχρι εκεί που τελειώνει η αποθέωση των Αγανακτισμένων από το «Σκάι», αλλά μετά γίνονται δυστυχώς απεργοσπάστες (φυσικά για τον κάθε λόγο που ο καθένας έχει προσωπικά με βάση τις συνθήκες διαβίωσής του - δεν υποτιμάω σε καμία περίπτωση κανέναν μη απεργό εργαζόμενο). Μιλάω, όμως, για να συνεχίσω, για το ρόλο και τη δυνατότητα που είχαμε να ΕΜΠΝΕΥΣΟΥΜΕ αυτές τις εκατοντάδες χιλιάδες, έστω στιγμιαία και συμβολικά, να μας ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΟΥΝΕ. Γιατί γι' αυτό ήρθαν εκεί πέρα. Ούτε αυτοί θέλανε από εμάς καραγκιοζιλίκια, αλλιώς δε θα ερχόντουσαν μαζί μας! ΞΕΡΟΥΝ ΟΜΩΣ ΟΤΙ ΤΟ ΠΑΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΚΚΕ ΘΑ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΚΑΙ ΝΙΚΗΦΟΡΑ ΕΚΒΑΣΗ της μάχης, γι' αυτό ήρθανε. Από εμάς όμως πήρανε, λανθασμένα γιατί ούτε εμείς το στοχεύαμε αυτό, το μήνυμα του φόβου και της αυτοσυντήρησης. Συνθήματα χωρίς παραλήπτη. Δυστυχώς αυτό μας κόστισε στιγμιαία, πράγμα που αποτυπώθηκε και στο εκλογικό αποτέλεσμα, αλλά και για το μέσο μέλλον όσον αφορά την επιρροή του Κόμματός μας στο μη πολιτικοποιημένο κομμάτι της κοινωνίας, στην ποσότητα. Επειδή όμως στη διαχείριση του αντικειμενικού του σκοπού κατάκτησης της εξουσίας από την εργατική τάξη, μέσα από τους ταξικούς αγώνες της, την έχει οδηγήσει απαρέγκλιτα και αλάνθαστα τουλάχιστον όλα αυτά τα χρόνια από το Μάαστριχτ και μετά σαν ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ πολιτικός εκπρόσωπός της, τα ΤΑΞΙΚΑ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΜΕΝΑ μέρη της το έχουν αναγνωρίσει. Γι' αυτό και τα ποιοτικά, πολιτικοποιημένα στοιχεία της εξακολουθούν και θα συνεχίσουν να επανδρώνουν τις διαδηλώσεις του ΠΑΜΕ ως η απεργιακή ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ!

Εν κατακλείδι, η συνολική στρατηγική του ΚΚΕ είναι όχι μόνο εύστοχη με βάση τη διαμορφωθείσα πραγματικότητα, αλλά και πλήρως ανταποκρινόμενη στο επαναστατικό του καθήκον που το ίδιο έθεσε από το 15ο Συνέδριο: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ, ΕΠ' ΟΥΔΕΝΙ, ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ ΣΤΑΔΙΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ - ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟ. Η παρανόηση της μετατροπής του Αντι-ιμπεριαλιστικού, Αντι-μονοπωλιακού, Δημοκρατικού Μετώπου σε ενδιάμεσο στάδιο, όπου όλες οι κοινωνικές τάξεις συμμετέχουν χαρούμενα χέρι-χέρι για την καταπολέμηση του Μνημονίου, με τη μετάθεση της κοινωνικοποίησης των βασικών μέσων παραγωγής για το αόρατο μέλλον, είναι αυτό το οποίο βρίσκεται στην πραγματικότητα ΣΕ ΠΛΗΡΗ αντίθεση με τις προγραμματικές θέσεις του Κομμουνιστικού Κόμματος. Το ΑΑΔΜ είναι η συσπείρωση συμμάχων Οργανώσεων και ατόμων γύρω από το ΠΑΜΕ, που αποτελεί το μοχλό για την κατάληψη της εξουσίας από την εργατική τάξη, θα βάλει τέλος στα όνειρα θερινής νυκτός της κεφαλαιουχικής και θα τελειώσει οριστικά και διά παντός τον αναίσχυντο πόλεμο που διεξήγαγε σε βάρος της κοινωνίας.


Νίκος Παρασκευάς
Νέα Φιλαδέλφεια

Εχθροί και «φίλοι»

Αγαπητοί Σύντροφοι,

όχι μόνο συμφωνώ με τις Θέσεις της ΚΕ του ΚΚΕ για το 19ο Συνέδριο, αλλά αισθάνομαι την προσωπική ευθύνη και την υποχρέωση να τις υπερασπιστώ δημόσια, από κάθε λογής εχθρούς και «φίλους», γράφοντας τη γνώμη μου και συμμετέχοντας στον προσυνεδριακό διάλογο.

Στην 20ετία που μεσολάβησε, από την κορύφωση της αντεπαναστατικής διαδικασίας στην ΕΣΣΔ, το ΚΚΕ ερεύνησε και μελέτησε την πείρα της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στον 20ό αιώνα και γενικότερα την πείρα της ταξικής πάλης. Σταδιακά υπέβαλε, σε συλλογικές εσωκομματικές συζητήσεις και σε δημόσιο διάλογο, τα συμπεράσματά του.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία διαμορφώθηκαν οι απόψεις του ΚΚΕ, τόσο για ζητήματα της σοσιαλιστικής οικονομίας, όσο και για ζητήματα της σοσιαλιστικής εξουσίας, το χαρακτήρα της, ως επαναστατικής εξουσίας της εργατικής τάξης, τη σχέση αυτής της εξουσίας με την κοινωνική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής και τον κεντρικό σχεδιασμό. Πρόκειται δηλαδή για ανάπτυξη των προγραμματικών θέσεων του ΚΚΕ.

Η ανάγκη για αλλαγές στο πρόγραμμα του Κόμματος ωρίμασε μέσα από τις κοινωνικές πολιτικές εξελίξεις, που μεσολάβησαν μετά το 15οΣυνέδριο του ΚΚΕ το 1996, αλλά και από τη συνεχή ιδεολογική - πολιτική ωρίμανση του Κόμματος, όπως αποτυπώθηκε στα επόμενα συνέδριά του (16ο και 17ο) τη μελέτη της Ιστορίας του Κόμματος (με την πανελλαδική Συνδιάσκεψή του το 2011) και της σοσιαλιστικής οικοδόμησης της ΕΣΣΔ (Απόφαση του 18ουΣυνεδρίου για το Σοσιαλισμό).

Στο σχέδιο προγράμματος διατηρούνται βασικά και θεμελιακά στοιχεία του προγράμματος που είχε διαμορφωθεί στο 15ο Συνέδριο:

Ο χαρακτήρας της εποχής, ως εποχής περάσματος από τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό, ανεξάρτητα από τον αρνητικό συσχετισμό και τη νίκη της αντεπανάστασης.

Ο προσδιορισμός της επανάστασης στην Ελλάδα ως σοσιαλιστικής.

Ο απεγκλωβισμός από οποιαδήποτε μορφή ενσωμάτωσης σε αστική διακυβέρνηση.

Η συνειδητή απόρριψη οποιουδήποτε σκαλοπατιού «ενδιάμεσης» εξουσίας ανάμεσα στην αστική και την εργατική.

Αναπτύσσεται καλύτερα η στρατηγική αντίληψη του Κόμματος, ιδιαίτερα στον ακριβέστερο προσδιορισμό των σύμμαχων προς την εργατική τάξη κοινωνικών δυνάμεων, στο χαρακτήρα της Λαϊκής Συμμαχίας, στη σχέση του Κόμματος με τις μορφές οργάνωσης της Λαϊκής Συμμαχίας.

Στο σχέδιο προγράμματος κωδικοποιούνται καλύτερα τα καθήκοντα του ΚΚΕ για τη σοσιαλιστική επανάσταση, προσδιορίζεται με πιο ακριβή επιστημονικό τρόπο, το ζήτημα της ωριμότητας των αντικειμενικών προϋποθέσεων για τη σοσιαλιστική επανάσταση (επαναστατική κατάσταση). Αναλύεται ο ρόλος του υποκειμενικού παράγοντα για τη νικηφόρα εκδήλωση της επανάστασης.

Ταυτόχρονα, δίνεται πιο ολοκληρωμένα η προγραμματική αντίληψη του Κόμματος για τη σοσιαλιστική οικοδόμηση.

Οι Θέσεις της ΚΕ επισημαίνουν τις καθυστερήσεις του Κόμματος στο ζήτημα της αναδιάταξης των κομματικών δυνάμεων για την ανασύνταξη του εργατικού κινήματος και την οικοδόμηση του Κόμματος. Επικεντρώνονται στις προϋποθέσεις ώστε το ΚΚΕ να αναπτύξει την οργανωτική του ικανότητα με βασικό στοιχείο το ανέβασμα της στάθμης όλων των κομματικών και κνίτικων δυνάμεων, της βελτίωσης της εργατικής σύνθεσης του κόμματος και την κομματική οικοδόμηση σε μεγάλους εργασιακούς χώρους.

Θεωρώ, ότι με τις Θέσεις της ΚΕ για το 19ο Συνέδριο ισχυροποιείται παραπέρα ο επαναστατικός χαρακτήρας του Κόμματος, που είναι προϋπόθεση για να φέρει σε πέρας την ιστορική αποστολή του, την ανατροπή του καπιταλισμού και την οικοδόμηση του σοσιαλισμού - κομμουνισμού.

Υπάρχει μία πίεση - επίθεση από διάφορους εχθρούς και «φίλους» επικαλούμενοι μάλιστα το πρόγραμμα του Κόμματος, ότι έχουμε καταργήσει την τακτική και την έχουμε αντικαταστήσει με τον στρατηγικό μας στόχο την Λαϊκή Εξουσία - Σοσιαλισμό με αποτέλεσμα, κατ' αυτούς, να μην συγκεντρώνουμε δυνάμεις, να μην συνεργαζόμαστε με άλλες πολιτικές δυνάμεις μέσα στο κίνημα, να μην ενδιαφερόμαστε για τα άμεσα προβλήματα των εργαζομένων, να μεταφέρουμε τη λύση τους στο σοσιαλισμό και με το προτεινόμενο σχέδιο προγράμματος να ρέπουμε προς το σεχταρισμό με καταστροφικά αποτελέσματα για το Κόμμα.

Εδώ σύντροφοι πιστεύω πως πρέπει να αναφερθούμε πιο αναλυτικά στο χρονικό διάστημα από το 18ο Συνέδριο και μετά και να αξιολογήσουμε τη δράση και την προσφορά του Κόμματος στο κίνημα. Εν μέσω μάλιστα και της πιο βαθιάς οικονομικής καπιταλιστικής κρίσης, που γνωρίσαμε από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά.

Το Κόμμα μας:

  • Προσδιόρισε την κρίση σαν καπιταλιστική, δηλαδή κρίση υπερπαραγωγής και υπερσυσσώρευσης κεφαλαίων και εμπορευμάτων, που εδράζεται στο DNA του ίδιου του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής, ότι είναι βαθιά και η όποια ανάκαμψη θα είναι αναιμική, όταν όλα τα υπόλοιπα κόμματα του λεγόμενο Ευρωμονόδρομου μίλαγαν για καζινοκαπιταλισμό, για κρίση χρέους και πολλά άλλα.
  • Προειδοποίησε ότι σε περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης συνυπάρχουν και οι δύο εκδοχές μέσα στο εργατικό κίνημα, η μία της ριζοσπαστικοποίησης των δυνάμεων της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων και η άλλη της οπισθοχώρησης και της αναδίπλωσης.
  • Κάλεσε την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα να κατανοήσουν το χαρακτήρα της οικονομικής κρίσης, να μην εγκλωβιστούν στις μνημονιακές και αντιμνημονιακές επιλογές και να αποφύγουν τα διαφορετικά μείγματα πολιτικής που δεν τους βγάζουν έξω από το έδαφος του συστήματος.
  • Μπόλιασε μεγάλο αριθμό εργαζομένων με τα συνθήματα της ΑΝΥΠΑΚΟΗΣ και της ΑΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ απέναντι στη λαίλαπα της αντιλαϊκής πολιτικής της εκάστοτε κυβέρνησης.
  • Εβαλε για ζύμωση μέσα στο εργατικό κίνημα τον άλλο δρόμο ανάπτυξης με την έξοδο της χώρας μας από την ΕΕ, την μονομερή διαγραφή του χρέους με Λαϊκή Εξουσία - Οικονομία και κεντρικό σχεδιασμό.
  • Πρωτοστάτησε μαζί με το ΠΑΜΕ σε πρωτοφανέρωτους αγώνες για την εποχή μας, περισσότερους από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, που δεν έχουν «σεχταριστικά» κομμουνιστικά κόμματα!! Αλήθεια αγώνες όπως της ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑΣ, των Ναυτεργατών, των αγροτών, το σύρσιμο της ΓΣΕΕ από το ΠΑΜΕ σε απεργίες έγιναν με πλαίσιο πάλης το Σοσιαλισμό;;!!

Οσον αφορά τη μη συνεργασία με άλλες πολιτικές δυνάμεις που μπορούν να προκύψουν στο επίπεδο συγκέντρωσης δυνάμεων, δηλαδή στη Λαϊκή Συμμαχία, οι θέσεις αναφέρουν ότι το ΚΚΕ διατηρώντας την αυτοτέλειά του θα επιδιώξει την κοινή δράση με αυτές τις δυνάμεις, στη στήριξη της Λαϊκής Συμμαχίας και όχι η συνεργασία να διαμορφώνεται σε ενιαίο όργανο Συμμαχίας με κόμματα συστατικά μέλη. Εν ολίγοις όχι άλλη ΕΔΑ και όχι άλλο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟ.

Ζήτω το 19ο Συνέδριο του ΚΚΕ.


Αντώνης Παληκύρας
ΚΟΒ Καματερού

Για τις Θέσεις της ΚΕ

To Ταξικό Εργατικό Κίνημα και η Λαϊκή Συμμαχία πρέπει να έχει σαφή αντιιμπεριαλιστικό προσανατολισμό.

Σήμερα, σε συνθήκες συντονισμένης καπιταλιστικής κρίσης, το Ταξικό Εργατικό Κίνημα βρίσκεται αντιμέτωπο με την επιθετικότητα του ιμπεριαλισμού σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Καλείται να δώσει απαντήσεις σε όλα τα προβλήματα που καθημερινά βιώνει ο εργάτης, η εργατική τάξη, τα μικρομεσαία στρώματα της πόλης και της υπαίθρου. Ο προσανατολισμός του Ταξικού Εργατικού Κινήματος πρέπει να είναι τέτοιος ώστε η δράση του να είναι ολόπλευρη εναντίον όλων εκείνων των χαρακτηριστικών γνωρισμάτων που προσδιορίζουν τον όρο ιμπεριαλισμός.

Ας δούμε, σε συνοπτικές και αδρές γραμμές, με βάση την κοσμοθεωρία του μαρξισμού - λενινισμού τι σημαίνει ιμπεριαλισμός.

Ο Λένιν, στο έργο του «Ο ιμπεριαλισμός ανώτατο στάδιο του καπιταλισμού», δίνει ολόπλευρο χαρακτηρισμό των βασικών οικονομικών γνωρισμάτων του ιμπεριαλισμού που είναι α) η παραγωγή και το κεφάλαιο συγκεντρώνονται σε βαθμό που να εμφανιστούν τα μονοπώλια, β) το τραπεζικό κεφάλαιο συγχωνεύεται με το βιομηχανικό, και σ' αυτή τη βάση δημιουργείται το χρηματιστικό κεφάλαιο και η χρηματιστική ολιγαρχία, γ) η εξαγωγή κεφαλαίου σε διάκριση από την εξαγωγή εμπορευμάτων, αποχτά ιδιαίτερα σπουδαία σημασία, δ) σχηματίζονται οι διεθνείς ενώσεις των κεφαλαιοκρατών που μοιράζονται τον κόσμο, ε) τελειώνει το εδαφικό μοίρασμα του κόσμου μεταξύ των μεγαλύτερων κεφαλαιοκρατικών δυνάμεων.

Επίσης, στο ίδιο έργο ο Λένιν από ιστορική πλευρά ορίζει τον ιμπεριαλισμό ως ιδιαίτερο ιστορικό στάδιο του καπιταλισμού που είναι 1) μονοπωλιακός καπιταλισμός, 2) παρασιτικός καπιταλισμός ή καπιταλισμός που σαπίζει και 3) καπιταλισμός που αργοπεθαίνει.

Και στο ίδιο έργο ο Λένιν δείχνει ότι οι αλλαγές στην οικονομική βάση του καπιταλισμού γεννούν και τις αντίστοιχες αντιδραστικές αλλαγές στο εποικοδόμημα, δηλαδή ότι ο ιμπεριαλισμός είναι καπιταλισμός που σαπίζει. Η αύξηση του μιλιταρισμού, του σοβινισμού, του εθνικισμού, του ρατσισμού, του φασισμού και η εμφάνιση κάθε είδους αντιδραστικών οικονομικών, πολιτικών, φιλοσοφικών και κοινωνιολογικών θεωριών που υπερασπίζονται και εξωραΐζουν τον ιμπεριαλισμό, είναι τα βασικά γνωρίσματα μιας τέτοιας σήψης.

Με βάση τα παραπάνω κριτήρια δεν χαρακτηρίζουμε την Ευρωπαϊκή Ενωση ως ιμπεριαλιστική;

Αυτή η ολοκληρωμένη θεωρία δεν είναι η βάση πάνω στην οποία στηριζόμαστε και σήμερα για να απαντήσουμε στις αντιδραστικές θεωρίες και αντιλήψεις περί καζινοκαπιταλισμού, περί golden boys, περί κρίσης χρέους, περί αειφόρου και πράσινης ανάπτυξης κ.λπ. που πλασάρουν αστοί και ρεφορμιστές για να συγκαλύψουν τις αιτίες της κρίσης, αλλά και ως προοπτική για διέξοδο από αυτή, αποπροσανατολίζοντας το λαό και εγκλωβίζοντάς τον σε αντιλήψεις που οδηγούν σε επιλογή ιμπεριαλιστή συμμάχου, ανάλογα με το ποια συμφέροντα εξυπηρετούν αυτοί που τις προβάλλουν; Η ίδια θεωρία δεν αποτελεί εργαλείο για να αναδείξουμε τις αιτίες που στις συνθήκες της καπιταλιστικής κρίσης οδηγούν στην αναζωπύρωση του φασισμού και του ρατσισμού και όλων εκείνων των αντιδραστικών μορφωμάτων που στην περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης που βιώνουμε, εμφανίζονται στο επίπεδο του εποικοδομήματος; Ο όρος «αντιιμπεριαλιστικό» στον προσανατολισμό της δράσης του Ταξικού Εργατικού Κινήματος δεν σημαίνει αγώνα ενάντια σε όλα όσα χαρακτηρίζουν τον ιμπεριαλισμό σαν ανώτερο στάδιο του καπιταλισμού; Δεν είναι ταυτόχρονα αντιμονοπωλιακός και αντικαπιταλιστικός;

Η ταύτιση του όλου, δηλαδή της αντιιμπεριαλιστικής δράσης, που αφορά τη δράση του κινήματος για την ανατροπή του συστήματος με το μέρος, δηλαδή της φιλειρηνικής αντιιμπεριαλιστικής δράσης που αφορά τη δράση του κινήματος κατά του ιμπεριαλιστικού πολέμου, μπορεί να οδηγήσει σε λαθεμένες εκτιμήσεις και συμπεράσματα καθώς και σε λαθεμένες επιλογές στη δράση του κινήματος.

Αντιιμπεριαλιστική πάλη σημαίνει πάλη ενάντια στον μονοπωλιακό καπιταλισμό, πάλη ενάντια στις ιμπεριαλιστικές ενώσεις και στις επιλογές τους, πάλη ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο. Διαχωρίζοντας την αντιμονοπωλιακή - αντικαπιταλιστική δράση από την αντιιμπεριαλιστική (η αντιιμπεριαλιστική δράση εμπεριέχει την αντιμονοπωλιακή αντικαπιταλιστική δράση), αντί να βοηθήσουμε αυτούς που δεν κατανοούν τον όρο αντιιμπεριαλιστική δράση και την ταυτίζουν με τη δράση κατά του ιμπεριαλιστικού πολέμου, να τον κατανοήσουν, διατρέχουμε τον κίνδυνο να συμβάλουμε, χωρίς να το θέλουμε, να δημιουργηθούν ακόμα περισσότερες συγχύσεις, να ταυτίσουν την αντιιμπεριαλιστική δράση με την αντιπολεμική και, το κυριότερο, να κυριαρχήσουν αστικές και ρεφορμιστικές αντιλήψεις που θεωρούν ότι ο ιμπεριαλισμός κινείται στη σφαίρα της πολιτικής, αποκόβοντάς τον από την οικονομική του βάση.

Αφού λοιπόν ο σύγχρονος καπιταλισμός είναι μονοπωλιακός, όπως αναφέρεται στη θέση 62, είναι ιμπεριαλισμός και ως εκ τούτου ο προσανατολισμός της Λαϊκής Συμμαχίας δεν αρκεί να είναι «αντιμονοπωλιακός αντικαπιταλιστικός», αλλά πρέπει να είναι αντιιμπεριαλιστικός για να μπορέσει να δώσει πλήρη και ολοκληρωμένη απάντηση στα ζητήματα που καλείται να λύσει. Με βάση τα όσα προανέφερα, θεωρώ ότι η θέση 62 πρέπει να διατυπωθεί: «...Η Λαϊκή Συμμαχία έχει σαφή αντιιμπεριαλιστικό (αντιμονοπωλιακό αντικαπιταλιστικό) προσανατολισμό - αφού ο σύγχρονος καπιταλισμός είναι μονοπωλιακός - προωθεί τη ρήξη με τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις, αντιστρατεύεται τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και τη συμμετοχή σ' αυτόν» (σελ. 47).

Στο τέλος της θέσης 64 να προστεθεί ο όρος «αντιιμπεριαλιστικό» και να διατυπωθεί: «Με αντίστοιχα κριτήρια επιδιώκεται ο συντονισμός δράσης της Λαϊκής Συμμαχίας σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, δηλαδή με εργατικές και άλλες οργανώσεις με αντιμονοπωλιακό - αντιιμπεριαλιστικό προσανατολισμό» (σελ. 48).

Παρά τον πλεονασμό, αφού ο όρος αντιιμπεριαλιστικό εμπεριέχει τον όρο αντιμονοπωλιακό αντικαπιταλιστικό, συμβάλλουμε στην κατανόηση του όρου αυτού και δίνουμε πλήρες και ολοκληρωμένο περιεχόμενο στον προσανατολισμό της Λαϊκής Συμμαχίας. Γιατί, ως κομμουνιστές, ως πρωτοπορία δηλαδή της εργατικής τάξης και ως καθοδηγητές της, έχουμε υποχρέωση να μην κάνουμε εκπτώσεις σε καίρια ζητήματα της κοσμοθεωρίας μας, απαλείφοντας όρους από τις θέσεις του Κόμματος γιατί εκτιμούμε ότι δεν γίνονται κατανοητές από τις ευρύτερες μάζες ή και μέρος των κομματικών δυνάμεων. Το αντίθετο, έχουμε υποχρέωση αν τον όρο «αντιιμπεριαλιστικός,-ή,-ό» εκτιμούμε ότι δεν τον κατανοούν οι ευρύτερες λαϊκές μάζες ή και μέρος των κομματικών δυνάμεων, αφού πρώτα εμείς κατανοήσουμε το περιεχόμενό του, να το αναλύσουμε, να το εκλαϊκεύσουμε και να βοηθήσουμε πρώτα και κύρια τις κομματικές δυνάμεις που δεν κατανοούν τον όρο, και κατ' επέκταση στις ευρύτερες λαϊκές μάζες να κατανοήσουν πρώτα και κύρια τι σημαίνει και τι είναι ο ιμπεριαλισμός, και τότε δε θα έχουν κανένα πρόβλημα να κατανοήσουν γιατί η δράση της Λαϊκής Συμμαχίας, η ταξική δράση για την επίλυση των καθημερινών λαϊκών προβλημάτων, που στοχεύει στην ανατροπή της εξουσίας του κεφαλαίου και στην κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, πρέπει να έχει σαφή αντιιμπεριαλιστικό προσανατολισμό και περιεχόμενο.


Κωνσταντίνος Μωϋσάκης
ΚΟΒ Κεντροδυτικών συνοικιών Ηρακλείου Κρήτης



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ