Στόχος των κυβερνήσεων της πλουτοκρατίας είναι να μπορούν οι εφοπλιστές να δρομολογούν πλοία όπως και όποτε βολεύει την κερδοφορία τους (φωτ. από παλιότερη κινητοποίηση) |
Συνεπώς, κάθε συζήτηση δεν μπορεί να μην εξετάζει τις αιτίες αυτής της κατάστασης, δεν μπορεί να ξεπερνά το χαρακτήρα της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ, συνέχεια της πολιτικής των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, με δραματικά αποτελέσματα για την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα.
Η κατάσταση στα νησιά χαρακτηρίζεται:
Eurokinissi |
Με τα νέα σχέδια της κυβέρνησης τα νησιά απειλούνται με απομόνωση |
Η «πολιτική συνοχής» της ΕΕ, τα χρήματα τα οποία διαθέτει στις περιφέρειες από τον κοινοτικό προϋπολογισμό δεν έχουν στόχο την υλοποίηση έργων που να ικανοποιούν τις λαϊκές ανάγκες, αλλά, αντίθετα, κατευθύνονται σε έργα και υποδομές αναγκαίες για το κεφάλαιο και την κερδοφορία του, ενώ την ίδια στιγμή μέσα από τις περιβόητες συμπράξεις δημόσιου - ιδιωτικού τομέα προσφέρουν ζεστό χρήμα στους μονοπωλιακούς ομίλους.
Η πείρα της Ελλάδας, για παράδειγμα από την «πολιτική συνοχής» και τα ποικιλώνυμα ΜΟΠ, ΚΠΣ και το ισχύον ΕΣΠΑ, είναι χαρακτηριστική για το ποιος βγήκε ωφελημένος. Η ζωή έδωσε και συνεχίζει να δίνει απαντήσεις για το ποιον ωφέλησε και ωφελεί η ένταξη και η συμμετοχή της χώρας μας στη διακρατική αυτή ένωση του κεφαλαίου, την ΕΕ, τα μονοπώλια ή το λαό. Τα ίδια τα στοιχεία της ΕΕ είναι συντριπτικά.
Η πραγματικότητα επιβεβαιώνει τις θέσεις του ΚΚΕ και διαψεύδει κατηγορηματικά τα κόμματα του κεφαλαίου και του «ευρωμονόδρομου». Καμία «πολιτική συνοχής» της ΕΕ δεν μπορεί να περιορίσει, και πολύ περισσότερο να εξαλείψει, την ανισόμετρη ανάπτυξη, η οποία είναι το αναπόφευκτο αποτέλεσμα του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής που λειτουργεί με αποκλειστικό κριτήριο το κέρδος του κεφαλαίου και γι' αυτό αναπτύσσεται με αναρχία. Ο νόμος της ανισόμετρης καπιταλιστικής ανάπτυξης είναι αδυσώπητος και αυτό αποτυπώνεται στις σκληρές συνθήκες που βιώνουν και οι εργαζόμενοι κάτοικοι των νησιών.
Ο ταξικός χαρακτήρας του Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ 2007 - 2013 και 2014 - 2020), όπως και των προηγούμενων κοινοτικών αναπτυξιακών προγραμμάτων, είναι προφανής. Οι χρηματοδοτούμενες δράσεις πρέπει να υπακούν υποχρεωτικά σε γενικότερες αντιλαϊκές πολιτικές της στρατηγικής της ΕΕ «Ευρώπη 2020».
Προτεραιότητα στον προγραμματισμό της πολιτικής της κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ και της ΕΕ στο πλαίσιο της κατ' ευφημισμόν «πολιτικής συνοχής» για τα νησιά, είναι το βαθιά αντιλαϊκό σχέδιο δράσης «για την αναδιάρθρωση της ελληνικής ακτοπλοΐας», το ξεπούλημα στους μονοπωλιακούς επιχειρηματικούς ομίλους των λιμανιών, των αεροδρομίων, χερσαίων και θαλάσσιων εκτάσεων και άλλων τομέων στρατηγικής σημασίας για την άμυνα της χώρας.
Η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ, οι δυνάμεις του «ευρωμονόδρομου» είναι δεσμευμένες στη στήριξη του εφοπλιστικού κεφαλαίου.
Το σχέδιο της τρικομματικής κυβέρνησης για «την αναδιάρθρωση της ελληνικής ακτοπλοΐας» - που δόθηκε ήδη από το ΥΕΝ στους εφοπλιστές (στα μέλη του ΣΕΕΝ) - περιλαμβάνει τρία κεφάλαια, «Ακτοπλοϊκό Δίκτυο» - «Θεσμικό πλαίσιο» - «Αγορά Ακτοπλοΐας», με σαρωτικές αντιλαϊκές αλλαγές. Η τρικομματική συγκυβέρνηση, με βάση τον αντιλαϊκό κανονισμό 3577/92 της ΕΕ - «αρχές ελεύθερης κυκλοφορίας υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικό των κρατών - μελών» (θαλάσσιες ενδομεταφορές «CABOTAGE») - διατηρεί τα αντιλαϊκά μέτρα των προηγούμενων κυβερνήσεων και προωθεί πρόσθετα, επικίνδυνα μέτρα, και συγκεκριμένα:
Η αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ, όπως και των προηγούμενων κυβερνήσεων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, έχει επιφέρει συνολική υποβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, κέρδη για το εφοπλιστικό κεφάλαιο και από την άλλη βάσανα στους εργαζόμενους, στους κατοίκους των νησιών και στους ναυτεργάτες.
Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι καμία περιφερειακή πολιτική δεν μπορεί να είναι φιλολαϊκή όσο η κεντρική πολιτική και η ανάπτυξη έχουν κριτήριο τα κέρδη της πλουτοκρατίας.
Η αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων των εργαζομένων, των λαϊκών στρωμάτων στα νησιά, δηλαδή, η εξασφάλιση αξιοπρεπούς μισθού και σύνταξης, δωρεάν υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας, η στήριξη της αγροτιάς, η ανάπτυξη του τουρισμού, η επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος, ώστε να εξασφαλίζεται απρόσκοπτη τακτική συγκοινωνία ανάμεσα στα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα και ανάμεσα στα νησιά, η αντιμετώπιση του προβλήματος της ενεργειακής επάρκειας, της υδροδότησης, των αναγκαίων υποδομών, απαιτούν ριζικές αλλαγές, απαιτούν ανάπτυξη που θα έχει κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι το κέρδος των καπιταλιστών.
Απαιτούν εργατική - λαϊκή εξουσία, κοινωνική ιδιοκτησία των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, κεντρικό σχεδιασμό, αποδέσμευση από την ΕΕ.
Σ' αυτή την κατεύθυνση μπορούν να διατεθούν οι αναγκαίοι πόροι, να δημιουργηθούν στα νησιά οι κατάλληλες υποδομές, να σχεδιαστεί φιλολαϊκή ανάπτυξη. Σ' αυτή την κατεύθυνση παλεύει το ΚΚΕ διεκδικώντας άμεσα:
Στο ανοιχτό κάλεσμα που απευθύνουν οι 6 συνδικαλιστικές οργανώσεις, διαμηνύουν ότι με τα όσα προωθούνται στην ακτοπλοΐα από τη συγκυβέρνηση, που στην ουσία είναι η ολοκληρωτική εφαρμογή του κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, «η κατάσταση κινδυνεύει να γίνει μη αναστρέψιμη αν δεν αντιδράσουμε άμεσα». Οπως προκύπτει από το «πλαίσιο» για «κοινωνικό διάλογο» που έδωσε ο υπουργός Ναυτιλίας στις ναυτεργατικές Ενώσεις, προετοιμάζεται η σύνθλιψη των εναπομεινάντων εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών, ενώ οι εφοπλιστές θα καθορίζουν από τα δρομολόγια και τις τιμές των εισιτηρίων, μέχρι το πόσοι ναυτεργάτες θα είναι ναυτολογημένοι στα καράβια και με τι σχέσεις εργασίας.
Τι σημαίνουν για τα νησιά τα μέτρα που προετοιμάζονται, αλλά και για τη σημαντική πρωτοβουλία που είναι σε εξέλιξη, μιλάει στο «Ρ» ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Σάμου, Αντώνης Δράκος.
- Τι σηματοδοτούν για τη ζωή των νησιών τα όσα προωθούνται στην ακτοπλοΐα;
«Οι συγκοινωνίες, ακτοπλοϊκές και αεροπορικές, είναι σημαντικός παράγοντας για τη ζωή των νησιών και των κατοίκων. Εχουν να κάνουν με την δημόσια υγεία, τα φάρμακα, την οικονομία των νησιών, τον τουρισμό, την αναψυχή των λαϊκών οικογενειών. Το πρόβλημα με τις συγκοινωνίες δεν είναι καινούριο. Μας βασανίζει δεκαετίες και πάει από το κακό στο χειρότερο. Ολες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις πήραν μέτρα με γνώμονα την αύξηση της κερδοφορίας των εφοπλιστών, υποβαθμίζοντας συνεχώς τη συγκοινωνία των νησιών. Το 2000 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έφτασε να αξιοποιήσει το ναυάγιο του ΣΑΜΙΝΑ για να αρχίσει την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με τη σταδιακή εφαρμογή του κανονισμού 3577 της ΕΕ. Το αποτέλεσμα, από τρία δρομολόγια που είχαμε καθημερινά σαν νησί το 2000, σήμερα να έχουμε τρία τη βδομάδα και αυτά να εκτελούνται από καράβι υπέργηρο και επικίνδυνο. Οι αυξήσεις στα εισιτήρια να είναι απανωτές, με αλυσιδωτές αρνητικές επιπτώσεις σε βάρος της διαβίωσής μας. Πλήττουν ακόμα περισσότερο το λεηλατημένο εισόδημα των λαϊκών στρωμάτων και συμβάλλουν στη συρρίκνωση δραστηριοτήτων όπως ο τουρισμός, η γεωργία, η κτηνοτροφία, η αλιεία κ.ά. Τώρα η συγκυβέρνηση έρχεται να προσθέσει νέα ακόμα πιο χειρότερα μέτρα, απελευθερώνοντας τελείως τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και κάνοντας την κατάσταση πιο επικίνδυνη, ακόμα και για την ίδια την προστασία της ζωής στα καράβια. Η μείωση για παράδειγμα των οργανικών συνθέσεων που επιδιώκουν στα πλοία, αφορά άμεσα την ασφάλεια των επιβατών και των ναυτεργατών. Ο καθορισμός των δρομολογίων και των εισιτηρίων από τους εφοπλιστές που προωθούν, θα μειώσει ακόμα και τον πληθυσμό στα νησιά».
- Με την πρωτοβουλία που πήρατε οι 6 συνδικαλιστικοί φορείς τι ακριβώς επιδιώκετε;
«Να σημάνει αγωνιστικός συναγερμός, να ξεκινήσει αγωνιστικός συντονισμός σε όλα τα νησιά. Το κάλεσμα απευθύνεται στους κατοίκους των νησιών. Δεν μένουν οι εφοπλιστές στα νησιά. Στους φτωχούς εργάτες και βιοπαλαιστές, σε όλους τους ναυτεργάτες. Με την οργάνωση των δυνάμεών τους, την ανάπτυξη δυναμικών αγώνων, να συγκρουστούν με αυτή την πολιτική και τους φορείς της. Να διεκδικήσουν ενιαίο, δημόσιο φορέα ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών, που θα λειτουργεί με κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών των νησιών. Εχει αποδειχθεί με δραματικό τρόπο. Δεν μπορεί η σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους να λειτουργεί προς όφελος των κερδών των εφοπλιστών, του κεφαλαίου».