Καταφύγιο στους κρατικούς και διακρατικούς μηχανισμούς στήριξης, στον πακτωλό της χορηγούμενης ρευστότητας, βρίσκει το ντόπιο τραπεζικό κεφάλαιο.
Tα σχεδόν τζάμπα κεφάλαια που έχουν αντλήσει από το «Ευρωπαϊκό Σύστημα Κεντρικών Τραπεζών» (από την κεντρική τράπεζα του ευρωσυστήματος και την Τράπεζα της Ελλάδας) έφτασαν το Νοέμβρη του 2011 στα 116,3 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Alpha Bank το ποσό αυτό συνεχίζει να διογκώνεται και το αναμένουν, για το τέλος Δεκέμβρη του 2011, στα 125 δισ. ευρώ, δηλαδή πάνω από το 57% του παραγόμενου ΑΕΠ!
Σε ραγδαία υποχώρηση συνεχίζει η μάζα των καταθέσεων στις τράπεζες, εξέλιξη που σε ένα ορισμένο βαθμό έχει να κάνει με τις εκροές κεφαλαίων, σε θεωρούμενα ασφαλή καταφύγια της πλουτοκρατίας, όπως στις τράπεζες της Ελβετίας. Οι καταθέσεις στις ντόπιες τράπεζες από 237,3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2009 υποχώρησαν (Νοέμβρης 2011) στα 172,8 δισ. ευρώ. Στην τελευταία διετία η συρρίκνωση των καταθέσεων που εμφανίζονται στις ντόπιες τράπεζες φτάνει στα 64,5 δισ. ευρώ και σε ποσοστό στο 27%. Στην εξέλιξη αυτή αποδίδουν οι τραπεζίτες τις ανάγκες τους για προσφυγή στους μηχανισμούς της κεντρικής τράπεζας.
Η απαξίωση των τραπεζικών χαρτοφυλακίων, πέρα από το «κούρεμα» των κρατικών ομολόγων, κλιμακώνεται και με τους ελέγχους που διενεργεί για λογαριασμό και των ιμπεριαλιστικών οργανισμών το μονοπώλιο «Blackrock», σχετικά με τα επισφαλή δάνεια των πελατών τους. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η έκθεση παραδόθηκε στην Τράπεζα της Ελλάδας. Στο τέλος του Φλεβάρη αναμένονται οι ανακοινώσεις για το ύψος των «προβληματικών» δανείων και για τη συνέχεια οι ανακοινώσεις των τραπεζών για τα επιχειρηματικά πλάνα, τα σχέδια ανακεφαλαιοποίησής τους και οι τρόποι άντλησης κεφαλαίων. Ορισμένοι από τους τραπεζικούς ομίλους σχεδιάζουν και την πώληση των θυγατρικών εταιρειών τους στο εξωτερικό.
Motion Team |
Την ίδια στιγμή, πλώρη για απελευθέρωση των εκπτώσεων και των προσφορών φαίνεται πως βάζει η συνδικαλιστική ηγεσία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ). Τις προηγούμενες μέρες, με αφορμή την έναρξη των εκπτώσεων, ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, συνομιλητής των βιομηχάνων και των μεγαλοεργοδοτών, Β. Κορκίδης, με δηλώσεις του μίλησε για «ξεπερασμένο» πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς που «έκανε τον κύκλο του, χωρίς πλέον να εξυπηρετεί κανένα». «Θα πρέπει», είπε, «να αναθεωρηθεί με πολλή προσοχή, επανακαθορίζοντας σε μια νέα βάση τους σωστούς τρόπους που θα προσεγγίζουν τις σημερινές ανάγκες». Και όλα αυτά με το πάγιο κάλπικο επιχείρημα της εξυπηρέτησης των καταναλωτών: «Τις περιορισμένες δυνατότητες του Ελληνα καταναλωτή». Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΕΣΕΕ πρόκειται να προωθήσει τις στοχεύσεις της με όχημα το «διάλογο», που λέει ότι θα κάνει με καταναλωτικές οργανώσεις και τους τοπικούς εμπορικούς συλλόγους «εξετάζοντας όλες τις προτάσεις» αναφορικά με την απελευθέρωση των εκπτώσεων και των προσφορών.
Στο μεταξύ, το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) εφιστά την προσοχή των καταναλωτών που αναζητούν προσφορές και εκπτώσεις για να αγοράσουν αυτά που δεν μπορούν να αναβληθούν άλλο, ώστε να μην πέσουν θύματα παραπλάνησης. Επισημαίνει ότι τα καταστήματα οφείλουν να δεχτούν επιστροφές προϊόντων που αγοράστηκαν στην περίοδο των εκπτώσεων και αποδεικνύονται ελαττωματικά. Αλλαγές δεν γίνονται μόνο σε προϊόντα προσφορών, για τα οποία σαφώς επισημαίνεται ότι βρίσκονται σε προσφορά εξαιτίας της ελαττωματικότητάς τους. Ακόμη, στην περίοδο των εκπτώσεων πρέπει να αναγράφεται για κάθε είδος η τιμή πριν και μετά την έκπτωση, ενώ σημειώνεται ότι τα ποσοστά που φιγουράρουν στη βιτρίνα ως «κράχτης» δεν σημαίνει ότι ισχύουν για όλα τα είδη που διατίθενται μέσα στο κατάστημα.
Παράταση μιας ημέρας για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας και την παράδοση πινακίδων, έδωσε χθες το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειται για την δεύτερη παράταση που δίνεται, με την πρώτη να λήγει χθες Παρασκευή 13/1, με τους ενδιαφερόμενους πλέον να δύνανται να προσέρχονται στις κατά τόπους ΔΟΥ και την ερχόμενη Δευτέρα 16/1/2012.
Τα νέα τέλη κυκλοφορίας, εμφανίζουν μεσοσταθμική αύξηση 10% σε σχέση με το 2011 και έρχονται να προστεθούν και στα υπόλοιπα χαράτσια που πλήττουν βάναυσα την λαϊκή οικογένεια.
Παραθέτουμε στη συνέχεια το ύψος των τελών του 2012, ανάλογα με τον κυβισμό του κινητήρα των οχημάτων.
Μεγάλη προσέλευση εξάλλου παρατηρείται στις κατά τόπους Εφορίες (ΔΟΥ) ιδιοκτητών ΙΧ αυτοκινήτων, οι οποίοι σπεύδουν να παραδώσουν τις πινακίδες και να τα ακινητοποιήσουν, μη δυνάμενοι προφανώς να αντεπεξέλθουν στα δυσβάστακτα βάρη που έχει επιβάλει η συγκυβέρνηση του μαύρου μετώπου, μέσα από τα αλλεπάλληλα χαράτσια στο εισόδημα και στα ακίνητα, τα οποία έχουν γονατίσει την λαϊκή οικογένεια. Παράλληλα, οι απανωτές αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης, στα ασφάλιστρα των οχημάτων και στα τέλη κυκλοφορίας, οδηγούν τα πιο φτωχά λαϊκά στρώματα να εγκαταλείπουν το ΙΧ αυτοκίνητο, σαν μέσο κυκλοφορίας. Σύμφωνα με στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας πριν από 10 μέρες, 250.000 ιδιοκτήτες ΙΧ έχουν παραδώσει τις πινακίδες, αριθμός ο οποίος αναμένεται να ανέλθει στις 300.000 με τα τελικά στοιχεία.