ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 13 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ
Νησιώτες και ναυτεργάτες θα πληρώσουν τη ζημιά

Οι ασκοί του Αιόλου έχουν ανοίξει πλέον για τα καλά στο Αιγαίο. Η πυροδότηση της έντασης του ανταγωνισμού μεταξύ των εφοπλιστών, μετά τις αποφάσεις του κυβερνητικού συμβουλίου που μεταφέρουν την κόντρα Παναγόπουλου - Σφηνιά από το Ιόνιο και στο Αιγαίο, δεν προμηνύει κάτι καλό για το επιβατικό κοινό. Αντίθετα όλες οι ενδείξεις προμηνύουν νέα δεινά. Η ευκολία με την οποία 18 εταιρίες ανακοίνωσαν ότι ακινητοποιούν τα πλοία στις 27 Οκτώβρη επιβεβαιώνει το ασύδοτο της δράσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου, προαναγγέλλει τα χειρότερα, όταν αυτό που σήμερα εμφανίζεται ως μονοπωλιακή κατάσταση υπό τον έλεγχο των Μινωικών, γίνει ισχυρότερο με την είσοδο και των Αττικών Επιχειρήσεων. Τα ισχυρά τραπεζικά κεφάλαια που βρίσκονται πίσω από τις εμφανιζόμενες ως αυτοδύναμες εταιρίες (κύρια Τσέιζ Μανχάταν για τον Παναγόπουλο και Σίτιμπανκ για τον Σφηνιά) φαίνεται να κινούν τα νήματα σ' αυτή τη φάση του ανταγωνισμού. Ως θύματα καταγράφονται ήδη όχι μόνο οι 81 νεκροί του ναυαγίου του «Σαμίνα» αλλά και οι χιλιάδες μικρομέτοχοι των εταιριών (κύρια οι Κρητικοί) τους οποίους οι εφοπλιστές επιχειρούν τώρα να χρησιμοποιήσουν ως πολιορκητικό κριό για να εξασφαλίσει - η κάθε πλευρά - ευρύτερη βάση υποστήριξης ενόψει του ξαναμοιράσματος των αδειών σκοπιμότητας. Η Γνωμοδοτική Επιτροπή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που καλείται να εγκρίνει τις νέες άδειες σκοπιμότητας θα συνεδριάσει την ερχόμενη Τρίτη. Οι σχετικές πληροφορίες αναφέρουν πως θα εγκριθούν οι τέσσερις άδειες που έχουν ζητήσει οι Παναγόπουλος - Στρίτζης (μια για Ηράκλειο και μια για Δωδεκάνησα από Πειραιά καθώς και δύο για Κυκλάδες - Βόρειο Αιγαίο από Ραφήνα). Από την πλευρά της η ΑΝΕΚ έχει προγραμματίσει για το Σάββατο την πανηγυρική παραλαβή ενός νέου πλοίου από ναυπηγείο της Σουηδίας. Αυτά στο επίπεδο των εντυπώσεων και της ψυχολογικής ενθάρρυνσης των μικρομετόχων που σπεύδουν να πουλήσουν (τώρα πουλάνε οι της ΑΝΕΚ και των Μινωικών, όπως πέρσι πουλούσαν οι των Αττικών Επιχειρήσεων που δεν είχαν πάρει τότε άδειες σκοπιμότητας).

Αυτό που αποκρύπτουν τόσο οι εφοπλιστές όσο και η ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (εμφανίστηκε χτες με ανακοίνωση να δηλώνει πως δεν υποκύπτει σε εκβιασμούς) είναι το γεγονός πως μετά και το μοίρασμα των νέων αδειών αυτό που θα παραμείνει ως έχει και μάλιστα θα οξυνθεί,είναι η εντατικοποιημένη υπερεκμετάλλευση πλοίων, πληρωμάτων και επιβατών. Οι προοπτικές ειδικά για τις χαμηλού ενδιαφέροντος γραμμές, είναι εξαιρετικά δυσοίωνες για τους νησιώτες.


Θ.Λ.

ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»
Στη διεύρυνση του αγωνιστικού μετώπου η απάντηση

Κάλεσμα στους ναυτεργάτες να κρατήσουν ψηλά τη σημαία του αγώνα για το δικαίωμα στη ζωή, στη δουλιά, στην πρόοδο, απηύθυναν χτες τα σωματεία Μηχανικών και Θερμαστολαδάδων μετά την προκλητική ανακοίνωση των εφοπλιστών και τη στάση «Ποντίου Πιλάτου» που επέλεξε να κρατήσει η πλειοψηφία της ΠΝΟ. Παραθέτουμε ολόκληρη την ανακοίνωση των σωματείων:

«Τα σωματεία ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ καταγγέλλουν στους ναυτεργάτες και σε όλους τους εργαζόμενους, την ανήθικη τακτική, των Ακτοπλόων εφοπλιστών που προκαλώντας τον ελληνικό λαό επιχειρούν να παρουσιαστούν ως "αθώες περιστερές", να αποποιηθούν τις ευθύνες τους και να εκβιάσουν με την εξαγγελία της ακινητοποίησης των πλοίων στις 27 Οκτώβρη.

Τα σωματεία μας στάθηκαν από την πρώτη στιγμή και στέκονται αποφασιστικά στο πλευρό των ναυτεργατών κλείνοντας το δρόμο στην επιχείρηση συγκάλυψης των υπευθύνων, για το ναυτικό έγκλημα του "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ". Ταυτόχρονα, καταδικάζουν τη θρασύτατη, υποκριτική αναφορά των εφοπλιστών στα πληρώματα των πλοίων.

Οι άθλιες συνθήκες δουλιάς με 16-18 ώρες εργασίας την ημέρα και διαβίωσης σε χώρους ενδιαίτησης 3-4 μέτρα κάτω από τα γκαράζ, είναι η πραγματικότητα που βιώνουν οι ναυτεργάτες στα καράβια. Ο άδικος χαμός οκτώ ναυτεργατών, μέλη του πληρώματος του Ε/Γ-Ο/Γ "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ", καθώς και 73 επιβατών σε αυτό το τραγικό ναυάγιο είναι η σκληρή πραγματικότητα της εφοπλιστικής ασυδοσίας.

Τα εφοπλιστικά κέρδη, τα δισεκατομμύρια που καρπώνεται το εφοπλιστικό κεφάλαιο, είναι αποτέλεσμα της πιο σκληρής αδίστακτης εκμετάλλευσης των ναυτεργατών, της εξοντωτικής εντατικοποίησης της δουλιάς, της απλήρωτης εργασίας, της υποβάθμισης της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Στην πρόσφατη απεργιακή κινητοποίηση οι ναυτεργάτες έδωσαν αγωνιστική απάντηση στην εφοπλιστική ασυδοσία, τη μη καταβολή των δεδουλευμένων, την καταπάτηση των συλλογικών συμβάσεων, τις προκλητικές απολύσεις συναδέλφων μας, στην εφοπλιστική τρομοκρατία. Τα εφοπλιστικά κόλπα, δεν περνάνε στους ναυτεργάτες.

Ο αγώνας για την υπεράσπιση και τη διεύρυνση των ναυτεργατικών δικαιωμάτων, ο αγώνας για την προστασία της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής επιβάλλεται να ενταθεί.

Ο νέος εφοπλιστικός τυχοδιωκτισμός εντάσσεται στα πλαίσια σχεδίου εκβιαστικών παρεμβάσεων για τον επηρεασμό των ερευνών και τη συγκάλυψη των εγκληματικών εφοπλιστικών ευθυνών στο ναυάγιο του σαπιοκάραβου "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ" αποτελεί αντιπερισπασμό για την αντιστροφή του αρνητικού, για τους εφοπλιστές, κλίματος που κυριαρχεί στην κοινή γνώμη, και χρησιμοποιείται ως μέσο πίεσης για την ενίσχυση του καθεστώτος της ασυδοσίας, τη διατήρηση αλλά και τη διεκδίκηση του μεριδίου του λέοντος, από το μοίρασμα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Αυτοί πατάνε στο έδαφος της κυβερνητικής πολιτικής που υπηρετεί τα εφοπλιστικά συμφέροντα, πατάνε στο καθεστώς των προνομίων, στην κατάργηση του "ΚΑΜΠΟΤΑΖ" και την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που σηματοδοτεί τη νέα φάση του επικίνδυνου εφοπλιστικού ανταγωνισμού για τον έλεγχο των κερδοφόρων γραμμών.

Αποτελεί πρόκληση απέναντι στους δεκάδες νεκρούς, απέναντι στους ναυτεργάτες και όλους τους εργαζόμενους η εφοπλιστική θέση για τη νομιμοποίηση των σαπιοκάραβων.

Το κυνηγητό του υπερκέρδους τυφλώνει. Οι εφοπλιστές και η πολιτική που υπηρετεί τα συμφέροντά τους γίνονται συνεχώς όλο και πιο επικίνδυνοι.

Η ψευδολογία περί του «αυτοδημιούργητου», των εφοπλιστών βιάζει την αλήθεια και την πραγματικότητα.

Οι περιουσίες που έφτιαξαν είναι καρπός της πιο βάρβαρης εκμετάλλευσης, των ναυτεργατών και φέρουν τη σφραγίδα των τεράστιων προνομίων που τους πρόσφεραν οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις. Πρωτοφανείς φοροαπαλλαγές επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις, λιμενικές και λοιπές εγκαταστάσεις, κατασταλτικοί σε βάρος των ναυτεργατών μηχανισμοί.

Το αποτέλεσμα αυτής της χρεοκοπημένης πολιτικής καταγράφεται στη σημερινή κατάσταση της ακτοπλοΐας. Καταγράφεται στο γερασμένο στόλο με μέσο όρο ηλικίας 28,8 χρόνια.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της πολιτικής είναι ότι ενώ για πρωτοκλασάτα στελέχη του «Ελληνικού Νηογνώμονα ΑΕ» έχουν απαγγελθεί εγκληματικές ευθύνες, για το ναυάγιο του M/V "IRON ANTONIS" και το χαμό 24 ναυτεργατών το Σεπτέμβρη του 1994, με "δικολαβίστικο" τρόπο πήραν σήμερα, 12 Οκτώβρη 2000, αναβολή της δίκης με στόχο την παραγραφή των αδικημάτων που βαρύνουν τους υπαίτιους.

Η πλειοψηφία της διοίκησης της ΠΝΟ αναλαμβάνει τεράστιες ευθύνες με την τακτική του "Ποντίου Πιλάτου" και τη στήριξη της ναυτιλιακής πολιτικής που υπονομεύει τα ναυτεργατικά συμφέροντα.

Η ανάπτυξη των ναυτεργατικών αγώνων, ο συντονισμός της πάλης με τους άλλους εργαζόμενους αποτελεί σήμερα επιτακτική ανάγκη, για να εμποδιστεί η κατάργηση του "ΚΑΜΠΟΤΑΖ" και η διαλυτική απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, να υπερασπιστούμε το δικαίωμα στη δουλιά, να διευρύνουμε τα εργασιακά - ασφαλιστικά δικαιώματα.

Οι εξελίξεις έχουν θέσει από πολύ καιρό πριν, το ζήτημα της οργάνωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών σε φιλολαϊκή βάση.

Στην κατεύθυνση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία η πρόταση των σωματείων μας, για τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών με εργατικό, κοινωνικό έλεγχο, που θα αναλάβει την αποκλειστική ευθύνη της οργάνωσης, αυτού του νευραλγικού χώρου.

Πρωταρχικής σημασίας ζήτημα είναι η διεύρυνση του αγωνιστικού μετώπου που θα περιλαμβάνει το εργατικό - ναυτεργατικό - συνδικαλιστικό κίνημα, την τοπική αυτοδιοίκηση, μαζικούς φορείς των κατοίκων των νησιών για να ληφθούν μέτρα για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, για την ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών γραμμών της χώρας μας, προς όφελος του εργαζόμενου λαού.

Σε αυτή την κατεύθυνση τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ συμβάλλουν με όλες τους τις δυνάμεις για την κλιμάκωση των αγωνιστικών κινητοποιήσεων για να επιβάλλουμε τις προτάσεις μας.

ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ - ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ

ΚΡΑΤΗΣΤΕ ΨΗΛΑ ΤΗ ΣΗΜΑΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ, ΣΤΗ ΔΟΥΛΙΑ, ΣΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ».

ΕΣΗΕΑ
Επιχειρείται φίμωση δημοσιογράφων

Την επιχείρηση φίμωσης των δημοσιογράφων από ομάδα ναυτιλιακών εταιριών ακτοπλοΐας καταδικάζει, με ανακοίνωσή της, η Ενωση Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ). Η ανακοίνωση της ΕΣΗΕΑ έχει ως εξής:

«Η ΕΣΗΕΑ καταδικάζει την ανακοίνωση που, με τη μορφή πληρωμένης καταχώρισης, ομάδα ναυτιλιακών εταιριών ακτοπλοΐας, δημοσίευσε σήμερα (σσ χτες) στον Τύπο και διά της οποίας επιχειρείται η φίμωση των δημοσιογράφων.

Οι αυτόκλητοι(;) υπερασπιστές αυτών που εγκαλούνται ενώπιον της Δικαιοσύνης για τη μεγάλη ναυτική τραγωδία που έπληξε τη χώρα δε δικαιούνται να επιτίθενται στον Τύπο, του οποίου η αποστολή είναι να ελέγχει όσους, με οποιονδήποτε τρόπο, ασκούν εξουσία ή εμπλέκονται σε ζητήματα που συγκλονίζουν την κοινή γνώμη.

Οι δημοσιογράφοι δε βρίσκονται στο απυρόβλητο. Κρίνονται και αυτοί. Αλλά μόνη αρμόδια να τους κρίνει είναι η κοινή γνώμη. Οσο για τα περί "παραγνωρίσεως του ρόλου των δικαστικών λειτουργών", η ΕΣΗΕΑ απαντά με τη φράση του Ιωάννη - Ιακώβου Μάγερ: "Η Δημοσίευσης είναι η ψυχή της Δικαιοσύνης"».

ΝΑΥΑΓΙΟ «ΣΑΜΙΝΑ»
Ο δύτης που έψαξε πρώτος το πλοίο δεν είναι καθαρός...

Νέα εξέλιξη στην έρευνα για το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», καθώς μετά από τον έλεγχο των ποινικών μητρώων των δυτών Ν. Λαμπράκου και Β. Δημητριάδη προέκυψε κώλυμα για τον πρώτο, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να συνεχίσει τις έρευνες στο «κουφάρι» του πλοίου.

Συγκεκριμένα, με ειδική αναφορά της Εισαγγελίας Πειραιά προς τον ανακριτή Σύρου, αναφέρεται ότι ο Ν. Λαμπράκος βαρύνεται με σοβαρές κατηγορίες και καταδίκες για κλοπές σε βαθμό κακουργήματος. Αναφορικά με τον Β. Δημητριάδη, αν και αυτός φέρεται αναμεμειγμένος με υποθέσεις κλοπών, δεν προκύπτει - σύμφωνα με την Εισαγγελία Πειραιά - κώλυμα ώστε να μην συμμετάσχει στις έρευνες.

Η παραπάνω εξέλιξη καταδεικνύει σοβαρότατες ευθύνες σε όλους όσοι γνώριζαν ότι οι δύο δύτες και ιδιαίτερα ο Ν. Λαμπράκος βαρύνονταν με τόσο σημαντικές κατηγορίες και παρ' όλα αυτά επέμεναν από την πρώτη στιγμή να κάνουν αυτοί τις έρευνες για το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», με όλα τα ενδεχόμενα για απόκρυψη ή και αλλοίωση στοιχείων στο κουφάρι του πλοίου. Ο ίδιος ο Ν. Λαμπράκος έκανε χτες, με δήλωσή του στους δημοσιογράφους, καθαρό τον προσανατολισμό της έρευνας που κάνει. Δήλωσε με νόημα ότι το γεγονός της απομάκρυνσής του από την υπόθεση του ναυαγίου «δε θα αλλάξει την πορεία του πλοίου». Δηλαδή, να μην περιμένει κανείς ότι μπορεί να βρεθούν στοιχεία που να μαρτυρούν μηχανική βλάβη...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ