ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /32
Ας παραιτηθεί πρώτος!

Γρηγοριάδης Κώστας

«Το δικό μας χρέος, δέσμευσής μας ως κυβέρνησης, είναι να χυθεί άπλετο φως στα αίτια αυτής της αδιανόητης τραγωδίας. Αμεσα και υπεύθυνα, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται, οι ευθύνες θα αποδοθούν». Τα λόγια του Κ. Σημίτη στο χτεσινό Υπουργικό Συμβούλιο μόνο οργή και αποστροφή μπορεί να προκαλέσουν. Γιατί αν ο πρωθυπουργός τα εννοούσε στην κυριολεξία, θα έπρεπε πρώτος να υποβάλει την παραίτησή του, σεβόμενος την εκατόμβη των θυμάτων που προκάλεσε η πολιτική που χρόνια τώρα εφαρμόζει η κυβέρνησή του. Τους λόγους τους γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλο. Αναφέρουμε ενδεικτικά: Επιλογή της κυβέρνησής του δεν είναι η εξασφάλιση της ασυδοσίας στους εφοπλιστές της ακτοπλοΐας; Δική τους επιλογή δεν ήταν να ζητήσει για λογαριασμό τους την εξαίρεση των γερασμένων σαπιοκάραβων, τα οποία μάλιστα απαγορεύεται να ταξιδεύουν εκτός ελληνικών ορίων; Δική τους επιλογή δεν είναι να δίνονται, με τον τρόπο που δίνονται, τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των σαπιοκάραβων; Δική τους επιλογή δεν είναι το «μοίρασμα» των αδειών σκοπιμότητας; Δική τους επιλογή δεν είναι η... ύπαρξη ενός ανύπαρκτου ουσιαστικά μηχανισμού διάσωσης; Αποτέλεσμα των δικών τους επιλογών δεν είναι το γεγονός πως ακόμα δε γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των επιβαινόντων στο «Εξπρές Σάμινα»; Δική τους επιλογή δεν είναι να παραβρίσκεται στις ανακρίσεις ο «εκπρόσωπος» της εταιρίας και από την άλλη να «διώκονται» οι «ενοχλητικοί» συνδικαλιστές; Θα παραιτηθεί λοιπόν ο Κ. Σημίτης σε ελάχιστη ένδειξη αυτογνωσίας και αυτοκριτικής;

Η... ετοιμότητα του ΥΕΝ

Το ακριβές χρονικό του εγκλήματος δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό, αφού οι αρμόδιες αρχές δεν έχουν προχωρήσει στις αναγκαίες ανακοινώσεις. Απ' όλες τις μαρτυρίες των ναυαγών, όμως, συνάγεται, ότι η σφοδρή σύγκρουση του «ΣΑΜΙΝΑ» με τη βραχονησίδα έγινε γύρω στις 10.10 το βράδυ. Το πλοίο πήρε κλίση, βυθίστηκε στο σκοτάδι και μετά, από 30 έως 35 λεπτά, ίσως και λίγο περισσότερο, χάθηκε στα αφρισμένα νερά του Αιγαίου. Πάντως, στις 11 το βράδυ, δεν υπήρχε πλέον.

Και, όμως, ακόμη και στις 11.30, ακόμη και αρκετή ώρα αργότερα, το συντονιστικό όργανο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας έδινε την εικόνα μιας συνηθισμένης προσάραξης, η οποία αντιμετωπίζεται κανονικά, με την ομαλή εκκένωση του καραβιού από τους επιβάτες του...

Τα σχόλια περιττεύουν...

Τίποτε δε σέβονται

Το 'να χέρι νίβει τ' άλλο και τα δυο μαζί το πρόσωπο, λέει χαρακτηριστικά ο λαός μας, όταν θέλει να υπογραμμίσει την ανήθικη και απάνθρωπη δράση «διαπλεκομένων» συμφερόντων. Και αυτό, ακριβώς, βλέπουμε τις μέρες αυτές, να γίνεται, σε όλη τη ...μεγαλοπρέπειά του.

Τα φώτα έσβησαν τρία με τέσσερα λεπτά, μετά την πρόσκρουση, λένε όλοι οι διασωθέντες ναυαγοί του «ΣΑΜΙΝΑ» και, βέβαια, το φως δεν επανήλθε μετά, όση ώρα έκανε το πλοίο για να βουλιάξει. Γεγονός, το οποίο συνεπάγεται - πέραν πάσης αμφισβήτησης - ότι η ηλεκτρογεννήτρια ανάγκης δε λειτούργησε.

Και, όμως, τόσο οι πλοιοκτήτες, όσο και οι κυβερνητικοί και οι άλλοι αρμόδιοι λένε και ξαναλένε πως έγιναν επιθεωρήσεις, η μία, μάλιστα, την παραμονή του τραγικού ναυαγίου και όλα -μαζί και η ηλεκτρογεννήτρια - βρέθηκαν να λειτουργούν στην εντέλεια...

Μα, δεν ντρέπονται, δε σέβονται ούτε καν τους δεκάδες αδικοχαμένους, που δεν ξέρουμε ακόμη στους πόσους θα φτάσουν;

Μεσίστια κυματίζει από προχτές η γαλανόλευκη στο Σίδνεϊ, ματαιώθηκαν όλες οι εορταστικές εκδηλώσεις, η Βουλή διέκοψε τις εργασίες της, κλπ., κλπ., αλλά στο Κοινοβούλιο και στο υπουργείο Εξωτερικών (τουλάχιστον), μέχρι χτες το μεσημέρι, οι σημαίες βρίσκονταν στο ψηλότερο σημείο του ιστού...

Απλώς, το σημειώνουμε.

Δεν εκδικάστηκε η αγωγή

Τελικά δεν εκδικάστηκε χτες η αγωγή του Ριχάρδου Σωμερίτη κατά του «Ριζοσπάστη» για προσβολή της προσωπικότητάς του, που αφορούσε δημοσίευμα του φύλλου της 14-4-1999. Από το «Ριζοσπάστη» δόθηκαν εξηγήσεις ότι η παρείσφρηση υπερβολικών και μη ανταποκρινόμενων στην πραγματικότητα εκφράσεων στο κείμενο οφείλεται στην ένταση της πολεμικής κριτικής εκείνης της περιόδου. Ο «Ριζοσπάστης» επιμένει στην ουσία της κριτικής του, όμως δέχεται ότι υπήρξαν υπερβολικές εκφράσεις και χαρακτηρισμοί που δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα και εγράφησαν στο πλαίσιο αυτής της πολεμικής δημοσιογραφίας και όχι με σκοπό να πλήξουν την τιμή και υπόληψη του Ριχάρδου Σωμερίτη. Ο Ριχάρδος Σωμερίτης αποδέχτηκε τις εξηγήσεις αυτές.


Καίνε στρατιώτες για να σώσουν τη βασίλισσα

«Αυτά τα σάπια καράβια να μην ξαναταξιδέψουν». Αυτή ήταν και χτες η μόνη αξίωση, που έβγαινε απ' το στόμα όσων επέζησαν. Των ανυποψίαστων, βέβαια. Που λέγαν, απλά, την αλήθεια που βιώνει ο κάθε επιβάτης ενός τέτοιου σαπιοκάραβου. Γιατί κάποιοι άλλοι άλλα μολογούσαν. Από την πρώτη στιγμή, η γραμμή της εταιρίας ήταν καθαρή: Φταίει η στραβωμάρα ενός.

Η εταιρία έχει κάθε λόγο να προσανατολίσει την έρευνα, όχι στο τι φταίει, αλλά στο ποιος φταίει. Η κάθε ερώτηση παράγει διαφορετικό αποτέλεσμα. Ετσι και η παρτίδα που παίζεται σχετικά με τις ευθύνες θυμίζει λίγο από σκάκι. Η εταιρία έχει κάνει καθαρό πως θα θυσιάσει στρατιώτες για να σώσει τη βασίλισσα. Ολη η τακτική δείχνει, από την πρώτη στιγμή, πως έχει στηθεί μια ασπίδα προστασίας γύρω από τις «Μινωικές». Προκαλεί εντύπωση το μένος, με το οποίο έχει αναλάβει την υπεράσπιση των εταιριών ο ίδιος ο αρχηγός του Λιμενικού.

Το γεγονός ότι η εταιρία θέλει να στρέψει την προσοχή στις ατομικές ευθύνες δεν μπορεί να κρύψει μερικά παράξενα πράγματα: Λίγα λεπτά πριν το ναυάγιο, το πλοίο της «Μίνωαν» «Χάι Σπιντ 4» είχε περάσει δίπλα από το «Σάμινα» κι ενώ βρισκόταν κοντά στο ναυάγιο δε γύρισε για βοήθεια. Αντίθετα, από τον Πειραιά ξεκίνησε με 8 μποφόρ το «Χάι Σπιντ 3», αυτό το ίδιο, που, την άλλη μέρα το πρωί, μας έλεγαν πως δεν ταξιδεύει με 8 μποφόρ. Γιατί τότε έκανε και, μάλιστα, κρυφά το νυχτερινό ταξίδι; Το κλειδί βρίσκεται στους επιβάτες του φορτίου του πλοίου: Μετέφερε στην Πάρο τον αρχιπλοίαρχο της εταιρίας, δηλαδή αυτόν από τον οποίο εξαρτώνται τα πληρώματα. Η κοινή λογική λέει πως τον έστειλαν εκεί για να βουλώσει στόματα. Ο αρχηγός του Λιμενικού έσπευσε να εξηγήσει πως ο άνθρωπος της εταιρίας είχε πάει στην Πάρο μόνο για να δει τι ανάγκες υπήρχαν σε φέρετρα.

Ωσπου, χτες πια, άρχισαν να κελαηδάνε αυτοί που είχαν αναλάβει τους ανάλογους ρόλους: Ενας υποπλοίαρχος εμφανίστηκε να δηλώνει πως αναλαμβάνει την ευθύνη, που δεν είδε έγκαιρα το φάρο. Ενας μηχανικός ανέλαβε να δηλώσει στις κάμερες πως δεν υπήρχε μηχανική βλάβη κι ένας ναύτης, που και ο ίδιος δήλωνε πως δεν είχε δει το φάρο δύο λεπτά πριν, συμπλήρωνε πως άκουσε να λένε πως και η επόμενη βάρδια είδε το φάρο στα 20 μέτρα!

Είναι γελοίες απαντήσεις, αλλά συμφέρουν την εταιρία. Απαντούν στο ερώτημα «ποιος φταίει;». Και μαρτυρούν το μέγεθος της συμπαιγνίας.

Το ερώτημα, όμως, «τι φταίει;» παραμένει αναπάντητο. Το σύνολο του μηχανισμού παραπληροφόρησης, που έχουν στα χέρια τους οι εφοπλιστές, μπουκώνει τα μυαλά των ανθρώπων με διάφορες απίθανες ερωτήσεις και εξίσου απίθανες απαντήσεις, ακριβώς για να μην απαντηθεί το βασικό: Ποια συνθήκη οδήγησε στο ναυάγιο; Η καταγγελία του πρωτοδεύτερου μηχανικού είναι πολύ συγκεκριμένη: Υπήρχε πρόβλημα στη μηχανή και ειδικά στη μεταφορά των χειριστηρίων στη γέφυρα. Πρόβλημα, που, στη δύσκολη στιγμή, οδηγεί και σε ναυάγιο. Κάθε συζήτηση γύρω από αυτήν την καταγγελία έχει ήδη σταματήσει. Και πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, όταν η κυβέρνηση έχει βγάλει πόρισμα: Δεν υπάρχει μηχανικό πρόβλημα, είναι ανθρώπινο λάθος.

Παλιά και βρώμικη η ιστορία της ακτοπλοΐας. Με αντάλλαγμα μια δουλιά κοντά στην οικογένεια, πολλά στόματα μολογάνε μόνο ό,τι συμφέρει τον εφοπλιστή. Η εντατικότητα πάνω στην οποία βασίζεται το «ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα» δεν πνίγει μόνο. Τσακίζει και ζωντανούς. Ομως, καμιά συζήτηση για τις «ατομικές ευθύνες» δεν μπορεί να ανατρέψει τη συνθήκη που παράγει ναυάγια. Το χτεσινό κυβερνητικό συμβούλιο και οι δηλώσεις των αρμοδίων υπουργών βεβαιώνουν πως το επόμενο ναυάγιο έχει ήδη προγραμματιστεί...


Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ


Δικομματισμός ευθυνών

Παπαγεωργίου Βασίλης

ΑΠΟ ΚΡΙΤΙΚΗ καλά πάει η Νέα Δημοκρατία και σχετικά τεκμηριωμένες είναι οι καταγγελίες της για τις ευθύνες της κυβέρνησης σχετικά με την τραγωδία στην Πάρο.

Πλην όμως... ξέχασε να μας πει ότι μέχρι τώρα σε όλες τις κυβερνητικές αποφάσεις που στήριζαν τις επιλογές των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας συμφωνούσαν και χειροκροτούσαν και, μάλιστα, και με τα δυο χέρια. Αλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Κ. Καραμανλής ασκεί δριμύτατη κριτική, ενώ την ίδια ώρα καταγγέλλει την κυβέρνηση ότι αντιγράφει το πρόγραμμα της ΝΔ...

Γιατί, βέβαια, στις φιλομονοπωλιακές και φιλοεφοπλιστικές πολιτικές βρίσκεται η ουσία του προβλήματος. Για παράδειγμα, ο καθένας μπορεί να καταλάβει ότι έλεγχοι ασφάλειας στα πλοία θα γίνουν πραγματικά, μόνο όταν πάψουν οι εφοπλιστές να «αλωνίζουν» στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

ΠΟΛΥΣ λόγος γίνεται για την υποτιθέμενη προσπάθεια του υπουργού Τύπου Δημήτρη Ρέππα να ...«περιορίσει» τη διαπλοκή μεταξύ των ιδιοκτητών ΜΜΕ και της πολιτικής, αλλά μόνο για... λόγια πρόκειται, δεν υπάρχει αμφιβολία.

Γιατί, βέβαια, όταν η κυβέρνηση μετατρέπει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης σε... κυβερνητικό παράρτημα (άσχετα αν το βαφτίζει ανεξάρτητη αρχή), προφανώς το μόνο που θέλει να κάνει είναι να οριοθετήσει και να θεσμοθετήσει τη... δική της διαπλοκή!

Αλλωστε, με δεδομένο το ότι είναι ακόμα «στον αέρα» η υπόθεση των αδειών στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, ποια καλύτερη ευκαιρία μπορούν να βρουν οι κυβερνώντες για να συσφίξουν τις σχέσεις τους με τα «διαπλεκόμενα»;

Αφήστε που όλο και κάποια προεκλογικά γραμμάτια θα υπάρχουν που πρέπει να εξοφληθούν.

ΣΕ ΑΠΕΡΓΙΑ κατεβαίνουν σήμερα οι αυτοκινητιστές ΤΑΞΙ και βέβαια έχουν το δίκιο τους, όταν από πέρσι μέχρι φέτος πληρώνουν... τα διπλάσια για καύσιμα στα αυτοκίνητά τους, μια και ως γνωστόν οι τιμές των καυσίμων ανεβαίνουν παγίως κάθε εβδομάδα.


Γρηγοριάδης Κώστας

Αλλά να μην ξεχνάμε ότι όταν ανεβαίνουν τα καύσιμα, ανεβαίνει ταυτόχρονα το μεταφορικό κόστος των εμπορευμάτων και το κόστος αυτό μεταβιβάζεται στις τιμές τους, οπότε... εμμέσως πλην σαφώς φτάνει και στο πορτοφόλι μας.

Είπαμε, «απελευθέρωση» των καυσίμων ίσον απελευθέρωση της ακρίβειας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ