Παρασκευή 29 Σεπτέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
Καίνε στρατιώτες για να σώσουν τη βασίλισσα

«Αυτά τα σάπια καράβια να μην ξαναταξιδέψουν». Αυτή ήταν και χτες η μόνη αξίωση, που έβγαινε απ' το στόμα όσων επέζησαν. Των ανυποψίαστων, βέβαια. Που λέγαν, απλά, την αλήθεια που βιώνει ο κάθε επιβάτης ενός τέτοιου σαπιοκάραβου. Γιατί κάποιοι άλλοι άλλα μολογούσαν. Από την πρώτη στιγμή, η γραμμή της εταιρίας ήταν καθαρή: Φταίει η στραβωμάρα ενός.

Η εταιρία έχει κάθε λόγο να προσανατολίσει την έρευνα, όχι στο τι φταίει, αλλά στο ποιος φταίει. Η κάθε ερώτηση παράγει διαφορετικό αποτέλεσμα. Ετσι και η παρτίδα που παίζεται σχετικά με τις ευθύνες θυμίζει λίγο από σκάκι. Η εταιρία έχει κάνει καθαρό πως θα θυσιάσει στρατιώτες για να σώσει τη βασίλισσα. Ολη η τακτική δείχνει, από την πρώτη στιγμή, πως έχει στηθεί μια ασπίδα προστασίας γύρω από τις «Μινωικές». Προκαλεί εντύπωση το μένος, με το οποίο έχει αναλάβει την υπεράσπιση των εταιριών ο ίδιος ο αρχηγός του Λιμενικού.

Το γεγονός ότι η εταιρία θέλει να στρέψει την προσοχή στις ατομικές ευθύνες δεν μπορεί να κρύψει μερικά παράξενα πράγματα: Λίγα λεπτά πριν το ναυάγιο, το πλοίο της «Μίνωαν» «Χάι Σπιντ 4» είχε περάσει δίπλα από το «Σάμινα» κι ενώ βρισκόταν κοντά στο ναυάγιο δε γύρισε για βοήθεια. Αντίθετα, από τον Πειραιά ξεκίνησε με 8 μποφόρ το «Χάι Σπιντ 3», αυτό το ίδιο, που, την άλλη μέρα το πρωί, μας έλεγαν πως δεν ταξιδεύει με 8 μποφόρ. Γιατί τότε έκανε και, μάλιστα, κρυφά το νυχτερινό ταξίδι; Το κλειδί βρίσκεται στους επιβάτες του φορτίου του πλοίου: Μετέφερε στην Πάρο τον αρχιπλοίαρχο της εταιρίας, δηλαδή αυτόν από τον οποίο εξαρτώνται τα πληρώματα. Η κοινή λογική λέει πως τον έστειλαν εκεί για να βουλώσει στόματα. Ο αρχηγός του Λιμενικού έσπευσε να εξηγήσει πως ο άνθρωπος της εταιρίας είχε πάει στην Πάρο μόνο για να δει τι ανάγκες υπήρχαν σε φέρετρα.

Ωσπου, χτες πια, άρχισαν να κελαηδάνε αυτοί που είχαν αναλάβει τους ανάλογους ρόλους: Ενας υποπλοίαρχος εμφανίστηκε να δηλώνει πως αναλαμβάνει την ευθύνη, που δεν είδε έγκαιρα το φάρο. Ενας μηχανικός ανέλαβε να δηλώσει στις κάμερες πως δεν υπήρχε μηχανική βλάβη κι ένας ναύτης, που και ο ίδιος δήλωνε πως δεν είχε δει το φάρο δύο λεπτά πριν, συμπλήρωνε πως άκουσε να λένε πως και η επόμενη βάρδια είδε το φάρο στα 20 μέτρα!

Είναι γελοίες απαντήσεις, αλλά συμφέρουν την εταιρία. Απαντούν στο ερώτημα «ποιος φταίει;». Και μαρτυρούν το μέγεθος της συμπαιγνίας.

Το ερώτημα, όμως, «τι φταίει;» παραμένει αναπάντητο. Το σύνολο του μηχανισμού παραπληροφόρησης, που έχουν στα χέρια τους οι εφοπλιστές, μπουκώνει τα μυαλά των ανθρώπων με διάφορες απίθανες ερωτήσεις και εξίσου απίθανες απαντήσεις, ακριβώς για να μην απαντηθεί το βασικό: Ποια συνθήκη οδήγησε στο ναυάγιο; Η καταγγελία του πρωτοδεύτερου μηχανικού είναι πολύ συγκεκριμένη: Υπήρχε πρόβλημα στη μηχανή και ειδικά στη μεταφορά των χειριστηρίων στη γέφυρα. Πρόβλημα, που, στη δύσκολη στιγμή, οδηγεί και σε ναυάγιο. Κάθε συζήτηση γύρω από αυτήν την καταγγελία έχει ήδη σταματήσει. Και πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, όταν η κυβέρνηση έχει βγάλει πόρισμα: Δεν υπάρχει μηχανικό πρόβλημα, είναι ανθρώπινο λάθος.

Παλιά και βρώμικη η ιστορία της ακτοπλοΐας. Με αντάλλαγμα μια δουλιά κοντά στην οικογένεια, πολλά στόματα μολογάνε μόνο ό,τι συμφέρει τον εφοπλιστή. Η εντατικότητα πάνω στην οποία βασίζεται το «ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα» δεν πνίγει μόνο. Τσακίζει και ζωντανούς. Ομως, καμιά συζήτηση για τις «ατομικές ευθύνες» δεν μπορεί να ανατρέψει τη συνθήκη που παράγει ναυάγια. Το χτεσινό κυβερνητικό συμβούλιο και οι δηλώσεις των αρμοδίων υπουργών βεβαιώνουν πως το επόμενο ναυάγιο έχει ήδη προγραμματιστεί...


Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ