Σήμερα στις 7.00 τα εγκαίνια στη Νίκαια
Εγκαινιάζεται σήμερα (7μ.μ.), στο χώρο των πρώην Σχολών «Ηράκλειτος» (Π. Ράλλη 182) του Δήμου Νίκαιας, το Ανοιχτό Εργαστήριο Χαρακτικής. Για την υλοποίησή του ένωσαν τις δυνάμεις τους ο Δήμος Νίκαιας και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ). Ο μεγάλος χώρος του 2ου ορόφου, που φιλοξενεί το Εργαστήρι, έχει ήδη διαμορφωθεί κατάλληλα από τους τεχνικούς του δήμου και τους χαράκτες - μέλη του ΕΕΤΕ. Τοποθετήθηκε ο απαραίτητος τεχνικός εξοπλισμός ο οποίος αγοράστηκε από το δήμο (πρέσα, οξειδωτήριο κ.ά.), αλλά και τα υλικά υποδομής, τα οποία δώρισαν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες (πέτρες, εργαλεία, στεγνωτήριο κ.ά.). Στο Εργαστήρι οι καλλιτέχνες μπορούν δωρεάν να χρησιμοποιούν τις υποδομές για τη δημιουργία χαρακτικών έργων (Χαλκογραφίας, Λιθογραφίας, Ξυλογραφίας και χειροποίητης Μεταξοτυπίας), ενώ θα δίνονται δωρεάν μαθήματα χαρακτικής στους κατοίκους του δήμου και ιδιαίτερα σε παιδιά.
Η τέχνη της χαρακτικής απαιτεί υποδομές υψηλού κόστους για κάθε έναν καλλιτέχνη χωριστά, πράγμα που βάζει εμπόδια στην καλλιτεχνική δημιουργία. Ιδιαίτερα στους νέους καλλιτέχνες το κόστος κάνει απαγορευτική την άσκηση αυτής της τέχνης. Η δημιουργία εξοπλισμένου εργαστηρίου ανοιχτού στους Ελληνες καλλιτέχνες, αλλά και συνολικά στους κατοίκους της Νίκαιας, είναι μια σημαντική συμβολή της Δημοτικής Αρχής στην ανάπτυξη της σύγχρονης τέχνης, μία αντίσταση στην κυρίαρχη πολιτική και την εμπορευματοποίηση της τέχνης.
Οπερα, μπαλέτο, οπερέτα, όπερα για παιδιά κ.ά. - όλα σ' ένα πλέον - στο θέατρο «Ολύμπια» |
Οσο για τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό 2010-2011, με 170 παραστάσεις και προϋπολογισμό 3,5 εκατ. ευρώ όπως ανακοινώθηκε, χαρακτηρίζεται μάλλον από εμπορική στόχευση. «Το πρόγραμμα δεν είναι ιδεώδες, είναι το αναγκαίο», υπεραμύνθηκε ο Ν. Μουρκογιάννης, δηλώνοντας πως δεν επιθυμεί πειραματισμούς στην καμπούρα του Ελληνα φορολογούμενου και ότι το πρωτεύον είναι το θέατρο να σταθεί στα πόδια του. Η «σωτηρία» της ΕΛΣ έγινε το άλλοθι και για το κλείσιμο του «Ακροπόλ» - στέγη της οπερέτας - που αν και πετυχημένη καλλιτεχνικά και οικονομικά, «επιβάρυνε την κατάσταση και κυρίως την περιέπλεκε», όπως είπε. Η «λύση» δόθηκε με το κλείσιμο της σκηνής και την απόλυση σχεδόν του συνόλου των εργαζόμενων σ' αυτήν - περίπου 100 άτομα. Ετσι, «το προσωπικό της ΕΛΣ θα κάνει και την οπερέτα», ενώ όλες πλέον οι παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν στη μοναδική πλέον σκηνή της ΕΛΣ, στο Θέατρο «Ολύμπια», πλην κάποιων στο Μέγαρο Μουσικής και τριών το καλοκαίρι στο Ηρώδειο. Η αυλαία ανοίγει στις 9/10 με την «Κάρμεν».
Ετσι, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Αντώνης Παπαδόπουλος, κατά την καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου... «διαφήμισε» τον «Καλλικράτη» ως εν δυνάμει κινηματογραφικό «παραγωγό»! «Ελπίζει», είπε, ότι ο «Καλλικράτης» «με τις 7 περιφέρειες να μας δημιουργήσει και εμάς 7 περιφερειακές δυνατότητες παραγωγής (...) Γίνεται στις περιφέρειες της Γαλλίας, στα κρατίδια της Γερμανίας, στη Ισπανία. Γι' αυτό και έχει 600 ταινίες παραγωγή η Γαλλία, 500 η Γερμανία, συνολικά εννοώ. Αυτή είναι η απάντηση, γιατί έχουμε μια ορμητική είσοδο των Γερμανίας, Γαλλίας, Ισπανίας και τώρα τελευταία η Ιρλανδία. Εχουνε περιφερειακές δομές ανάπτυξης και παραγωγής. Υπάρχουν πανεπιστήμια, σχολές αλλά και αυτόνομες δομές παραγωγής, πολιτειακές και όχι κρατικές».
Ομως, ο «Καλλικράτης» δεν είναι παρά μία διοικητική αναπροσαρμογή του αστικού κράτους για την καλύτερη εξυπηρέτηση των συμφερόντων του κεφαλαίου. Αυτό σημαίνει ότι διαμορφώνεται ευνοϊκότερο πλαίσιο δράσης για τις μεγάλες επιχειρήσεις, συγκροτούνται κερδοφόρα πεδία εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης και διευκολύνεται ταχύτερα η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου, ενώ παράλληλα υπερπολλαπλασιάζεται η έμμεση και άμεση φορολόγηση του λαού. Αυτό ακριβώς συνέβη σε όποιες ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόστηκε ανάλογη μεταρρύθμιση. Είναι λοιπόν ψέμα - συνειδητό ή όχι, άγνωστο - ότι οι νέοι κινηματογραφιστές θα «επωφεληθούν» με οποιονδήποτε τρόπο από τον «Καλλικράτη». Αντίθετα, και σε συνδυασμό με την κεντρική κρατική πολιτική στήριξης του κεφαλαίου στα οπτικοακουστικά, η θέση τους θα επιδεινωθεί περισσότερο. Διότι η υποχρηματοδότηση του ελληνικού κινηματογράφου, η απουσία κρατικής στήριξης στους νέους δημιουργούς, η έλλειψη κρατικών υποδομών (από ακαδημαϊκό μέχρι παραγωγικό επίπεδο) είναι αποτέλεσμα συνειδητών πολιτικών επιλογών του αστικού κράτους και όχι κάποιας «κακής» διοικητικής δομής, ώστε να «αλλάξει» με τον οποιονδήποτε «Καλλικράτη».
«Λογικό άλμα» αποτελεί και η «διαπίστωση» του κριτικού κινηματογράφου, Κ. Κωνσταντινίδη, στο πλαίσιο της παρουσίασης στατιστικών στοιχείων του φεστιβάλ, ότι «η περιβόητη (sic) οικονομική κρίση, στην ταινία μικρού μήκους στην Ελλάδα, δε φαίνεται να έχει γίνει αισθητή - τουλάχιστον προς το παρόν - σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότησή τους (...) οι παραγωγές που έχει κάνει το Κέντρο Κινηματογράφου και η ΕΡΤ αγγίζουν περίπου τα ίδια νούμερα που άγγιζαν και πέρσι και πρόπερσι». Ετσι μάθαμε ότι υπάρχει ένας, τουλάχιστον, άνθρωπος του εγχώριου κινηματογραφικού χώρου που είναι «ευχαριστημένος» με την περσινή και την προπέρσινη κρατική «στήριξη» στην ταινία μικρού μήκους. Φράση, την οποία γενιές και γενιές Ελλήνων «μικρομηκάδων» εκλαμβάνουν σαν σύντομο ανέκδοτο...
Ο Λάκης Λαζόπουλος και η ομάδα των συνεργατών του δημιούργησαν το www.tospirto.net που θα ενημερώνει καθημερινά για ό,τι συμβαίνει, αρχικά, στο θέατρο και, στη συνέχεια, σε όλες τις τέχνες και μόνο. «Ούτε πολιτική, ούτε τηλεόραση, ούτε κριτικούς» επισήμανε σε προχτεσινή συνέντευξη Τύπου. «Μόνο πολιτισμός. Ενα παράθυρο στον κόσμο και τους ανθρώπους του θεάτρου με έγκυρη και ουσιαστική προσέγγιση. Ο,τι συμβαίνει πάνω στη σκηνή, αλλά και πίσω απ' αυτήν: Στις πρόβες, στις προετοιμασίες. Παραστάσεις, πρεμιέρες, πρόσωπα, γεγονότα, συνεντεύξεις, ειδήσεις με εικόνα και ήχο, εύκολα και γρήγορα στην οθόνη του υπολογιστή σας», σημειώνουν οι δημιουργοί του διαδυκτιακού τόπου.
Κάλεσμα στους μουσικούς να συμμετάσχουν στα συλλαλητήρια που πραγματοποιούν αύριο από κοινού ΠΑΜΕ, ΠΑΣΥ, ΠΑΣΕΒΕ, ΟΓΕ, ΜΑΣ απευθύνει με ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, καλώντας στην Ομόνοια στις 6.30μμ (προσυγκέντρωση στην πλ. Κάνιγγος, στις 6μμ).
«Αυτός ο χειμώνας θα είναι ακόμα πιο σκληρός από τον προηγούμενο για τους εργαζόμενους», αναφέρεται στην ανακοίνωση, σημειώνοντας πως «στον κλάδο μας, η ανεργία και η υποαπασχόληση θα μεγαλώσει ακόμα περισσότερο εξαιτίας της δύσκολης οικονομικής κατάστασης και αδυναμίας των εργαζομένων, του λαού, για πρόσβαση στην Τέχνη και την ανάγκη ψυχαγωγίας τους. Τα διήμερα θα γίνουν καθολικά στα κέντρα διασκέδασης, τα μεροκάματα θα συμπιεστούν ακόμα περισσότερο προς τα κάτω. Οι σεζόν θα συρρικνωθούν κι άλλο. Στα Μουσικά Σύνολα (Δήμοι, ΕΡΤ, επιχορηγούμενες Ορχήστρες) οι απολύσεις, η απλήρωτη και ανασφάλιστη εργασία, οι ελαστικές σχέσεις απασχόλησης θα γενικευτούν. Να μη μετατρέψουμε την οργή μας σε φόβο, αλλά σε οργανωμένη πάλη. Μαζί με τους επαγγελματοβιοτέχνες, τους μικρούς αγρότες, τους σπουδαστές και τις γυναικείες Οργανώσεις να απαιτήσουμε: Καμία αύξηση στις τιμές ρεύματος, νερού, πετρελαίου. Καμία αύξηση στην τιμή του ψωμιού. Καμία αύξηση στο ΦΠΑ».