ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 22 Σεπτέμβρη 2010
Σελ. /40
ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
Δημοτικών Θεάτρων ... καλοκαίρι

«Μαλλιά κουβάρια»
«Μαλλιά κουβάρια»
Βαρέως «χειμαζόμενα», λόγω της μακρόχρονης οικονομικής ασφυξίας τους, τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα (ΔΗΠΕΘΕ), παλεύοντας προσδοκούν να πάρουν μια «ανάσα ζωής» το καλοκαίρι, με περιοδεύουσες παραστάσεις τους, ακόμα και συμπράττοντας με ιδιωτικούς θιάσους. Μετά την παράσταση των «Ιππέων» του Αριστοφάνη, στα Επιδαύρια, από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, σε σύμπραξη με τη «Θεατρική Διαδρομή», η σημερινή στήλη κλείνει την αναφορά της στο φετινό θεατρικό καλοκαίρι, με τις παραστάσεις τεσσάρων άλλων ΔΗΠΕΘΕ.

-- ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας - «Οι αγαπητικοί της βοσκοπούλας».

Την παλιά αγάπη, πρωτοπόρα και μαεστρική τέχνη του, στο «Θεσσαλικό Θέατρο», την επιθεώρηση, «αναβίωσε» φέτος ο διευθυντής του Κώστας Τσιάνος. Γιορτάζοντας τα 35χρονα του Θεάτρου, ανέβασε μια επιθεώρηση, η οποία πρωτίστως κειμενικά, αλλά και μουσικο-στιχουργικά, αποτελεί μια σοβαρή προσπάθεια «αναζωογόνησης» του επιθεωρησιακού είδους. Μια επιθεώρηση που επαναφέρει στο φως της σκηνής εξαιρετικά, ανθεκτικά και σήμερα νούμερα από παλιές επιθεωρησιακές παραστάσεις του Θ.Θ., νούμερα που είχαν γράψει ο Λάκης Λαζόπουλος και οι Θανάσης Παπαθανασίου - Μιχάλης Ρέππας και το θαυμάσιο υμνητικό τραγούδι για κορυφαίους θεατρίνους της παλιάς επιθεώρησης, σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου. Προσθέτει νέα, επίκαιρης θεματικής νούμερα του ίδιου και της Αννας Χατζησοφιά. «Μνημονεύει» τον Γιάννη Φλερύ, με το σπαρταριστό νούμερο «Βραδιά μπαλέτου» (παρωδία της «Λίμνης των κύκνων»), βασισμένο σε μια ιδέα του αλησμόνητου χορογράφου. Και, επιπλέον, τιμά την προσφορά του Μποστ, με το «μποστικά» έμμετρο σατιρικό κείμενο που έγραψε ο Κ. Τσιάνος, με τίτλο «Οι αγαπητικοί της βοσκοπούλας». Κείμενο με σπονδυλωτά αλλά ενιαίας μορφολογικής και επίκαιρης θεματολογικής «ραχοκοκκαλιάς» νούμερα, που «ηθογραφούν» ανθρώπινους τύπους και αντιλήψεις της ελληνικής υπαίθρου υπό τις σημερινές συνθήκες της «Τρόικας» και του ΔΝΤ. Παλιά και νέα κείμενα, οι μελωδικότατα χιουμοριστικές συνθέσεις του Διονύση Τσακνή (ιδίως το τραγούδι της έναρξης και το «Ρέκβιεμ»), με την «εύφορη» χορογραφία του Φωκά Ευαγγελινού και τα εύστοχα κοστούμια και το σκηνικό του Αγγελου Μέντη, υπό την πολύπειρη σκηνοθετική και υποκριτική καθοδήγηση του Κώστα Τσιάνου, συνθέτουν μια πολύ ευφρόσυνη παράσταση, με ομόψυχο υποκριτικό κέφι και καλές επιδόσεις από όλους, ανεξαιρέτως, τους ηθοποιούς, με κυρίαρχες των Γιώργου Ψυχογιού, Πάνου Σταθακόπουλου, Γρηγόρη Σταμούλη, Ελένη Ουζουνίδου.

«Ο αρχοντοχωριάτης»
«Ο αρχοντοχωριάτης»
-- ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης - «Ο αρχοντοχωριάτης».

«Γιαλαντζί Μολιέρο» χαρακτηρίζεται αυτοσαρκαζόμενη η παράσταση του μολιερικού «Αρχοντοχωριάτη», σε απόδοση, διασκευή και σκηνοθεσία του Γιάννη Καλατζόπουλου. Κι όμως, πρόκειται για διασκευή υπόδειγμα σεβασμού απέναντι σε ένα κλασικό έργο. Σεβασμός που συχνά εκλείπει σε ανεβάσματα κλασικών έργων από «επιφανείς» ξένους και εγχώριους διασκευαστές και σκηνοθέτες. Ο Γ. Καλατζόπουλος, με μακρά και πολύ επιτυχή ενασχόληση με διασκευές σπουδαίων θεατρικών έργων και κλασικών παραμυθιών, έχει κατακτήσει το «μέτρο» εκείνο που σέβεται το περιεχόμενο και τη μορφή, το ήθος και το πνεύμα, την πλοκή, τους χαρακτήρες και τη γλώσσα του πρωτοτύπου έργου. Καμιά αρετή, κανένα χαρακτηριστικό, ούτε καν η εποχή του μολιερικού έργου δε χάθηκαν με τη διασκευή και σκηνοθεσία του Γ. Καλατζόπουλου. Το διασκευαστικό και σκηνοθετικό «πείραγμα» του έργου έγινε με το γλωσσικό εκσυγχρονισμό του. Με κωμικές «πινελιές» που θυμίζουν γελοίες επιθυμίες, συμπεριφορές σημερινών ανοήτων που μεγαλοπιάνονται και προσπαθώντας να γίνουν αποδεκτοί από τη σημερινή κοινωνική «αριστοκρατία» κινδυνεύουν να γίνουν όχι μόνο περιγέλαστοι αλλά και βορά διαφόρων παρασίτων, αετονύχηδων και απατεώνων, όπως κινδυνεύει ο κυρ-Ιορδάνης, ο πρωταγωνιστής της μολιερικής κωμωδίας. Και με τον εμπλουτισμό του έργου με τραγούδια και χορευτικά. Η μετατροπή - καλοζυγισμένη μάλιστα - του «Αρχοντοχωριάτη» σε μουσικο-χορευτική κωμωδία είναι όχι μόνο θεμιτή αλλά και αρχόζουσα στην - καταγόμενη από τη λαογέννητη κομέντια ντελ άρτε - μολιερική κωμωδία. Η σκηνοθεσία με το χιούμορ, την υπογράμμιση των φαρσικών καταστάσεων και τη γοργορυθμία της, τα όμορφα κοστούμια εποχής της Βάλιας Μαργαρίτη, τη ζωντανά εκτελεσμένη επί σκηνής εύηχη μουσική του Δημήτρη Λέκκα, τα χορογραφικά «παίγνια» της Κατερίνας Ανδριοπούλου και τις πολύ κεφάτες, αρμόζουσες στα πρόσωπα που έπλασε ο Μολιέρος, ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς, κάνουν απολαυστική την παράσταση. Με κυρίαρχους στην πρόκληση γέλιου τους πηγαία κωμικούς ηθοποιούς Δημήτρη Πιατά (Αρχοντοχωριάτης), Τάσο Παλατζίδη (υπηρέτης Κοβιέλος), Τάκης Παπαματθαίου (γελοιογραφικότατος Δάσκαλος Χορού και κόμης Κοράντης) και το σουμπρετίστικο μπρίο της Νικολέττας Βλαβιανού (καμαριέρα).

«Οι αγαπητικοί της Βοσκοπούλας»

AGLOPOULOS

«Οι αγαπητικοί της Βοσκοπούλας»
-- ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας - «Μαλλιά κουβάρια».

Το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, σε συμπαραγωγή με την «Αττική Αυλαία», ανέβασε το έργο του Νικολάου Λάσκαρη «Μαλλιά κουβάρια». Μια φαρσοκωμωδία γραμμένη το 1897, που πρωτοπαρουσιάστηκε την ίδια χρονιά στην ακμάζουσα τότε - οικονομικά και θεατρικά - Σύρο, προς διασκέδαση μεν της συριανής αστικής τάξης, αλλά και «καυτηρίασης» των πολιτικών αφελειών, των προλήψεων, των οικογενειακών, συζυγικών, ερωτικών, φιλικών και κοινωνικών σχέσεων και συμπεριφορών της αστικής τάξης. Με πρόσχημα το Μακεδονικό πρόβλημα, ο συγγραφέας εμπλέκει όλα τα πρόσωπα του έργου σε αλλεπάλληλες φαρσικές καταστάσεις. Το κεντρικό πρόσωπο, ο Κουντουπής, χάριν των σκοπών της Εθνικής Εταιρείας για την απελευθέρωση της Μακεδονίας, φεύγει για λίγες μέρες από το σπίτι του, λέγοντας ψέματα στη ζηλιάρα σύζυγό του ότι χρειάζεται μπάνια για τους ρευματισμούς του. Με το ψέμα, την απουσία του, τη ζήλια της γυναίκας του, την πεθερά του, κι ένα χαζοβιόλη ομοϊδεάτη του, θα μπερδευτούν ονοματεπώνυμα, ένα παντρεμένο και ένα υποψήφιο ζευγάρι. Θα γίνουν όλοι και όλα «μαλλιά κουβάρια». Τελικώς, όλα και όλα ξεμπλέκουν αισίως. Η κωμωδία υπηρετήθηκε γόνιμα από όλους τους συντελεστές της: Θανάσης Θεολόγης (σκηνοθεσία), Πέννυ Αμπλά (κοστούμια), Ακης Χειρδάρης (σκηνικό), Θανάσης Ροδίτης (μουσική επιμέλεια). Πρωτίστως υπηρετήθηκε από τους κυρίαρχους υποκριτικά Γιώργο Παρτσαλάκη και Ελένη Καστάνη και τις καλές κωμικές ερμηνείες των Κώστα Φλωκατούλα, Μαίρης Σαουσοπούλου, Παναγιώτη Παναγόπουλου.


ΘΥΜΕΛΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ