Τα στοιχεία από τα αποτελέσματα των εξετάσεων στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα
Επιχειρώντας να διαστρεβλώσει πλήρως την πραγματικότητα όσον αφορά τα ήδη μετρήσιμα αποτελέσματα της αντιμεταρρύθμισης, για να συγκαλύψει έτσι τις πραγματικές επιδιώξεις και τους στόχους της, ο Π. Ευθυμίου επιδόθηκε σε ύμνους. Ισχυρίστηκε ότι από τη σύγκριση των στοιχείων προκύπτει πως η πορεία εφαρμογής του νέου συστήματος παρουσιάζει βελτιώσεις σε όλους τους δείκτες» και ανέφερε, για να στηρίξει αυτό το «συμπέρασμα», ότι η αποτυχία στη Β΄ Λυκείου ήταν πέρυσι τον Ιούνη 30,3% και κατέληξε σε 16,2% μετά τις εξετάσεις του Σεπτέμβρη, ενώ φέτος η αποτυχία είναι 17,4%. Μόνο που ξέχασε να σημειώσει ο καλός υπουργός ότι φέτος στη Β΄ Λυκείου φοιτούσαν λιγότεροι μαθητές καθώς το «ξεσκαρτάρισμα» γι' αυτούς άρχισε από τη Α΄ Λυκείου και την «ελεύθερη» απόφασή τους να μη συνεχίσουν στο Λύκειο.
Προσπαθώντας να «δικαιολογήσει» τη διαρροή μαθητών από το Λύκειο και τη βίαιη εκδίωξη τους απ' αυτό είπε ότι «δεν ισχύει σε καμία περίπτωση όσα αναφέρθηκαν περί 42% σχολικής διαρροής από το Γυμνάσιο σε σχέση με τους αποφοίτους του Ενιαίου Λυκείου», γιατί «η απλή αλήθεια είναι ότι η λεγόμενη "διαρροή" είναι η επιλογή των ΤΕΕ από ένα σημαντικό τμήμα του μαθητικού πληθυσμού». Αναγνώρισε όμως εμμέσως πλην σαφώς την... αδυναμία «επιθυμητής λειτουργίας» της ΤΕΕ, αναφέροντας ότι γίνονται «ταχείες και ουσιαστικές βελτιώσεις των ΤΕΕ», αλλά δεν παρέλειψε να επιβεβαιώσει την πρόθεση της κυβέρνησης να σπρώξει όλο και περισσότερους μαθητές σε αυτήν, λέγοντας ότι για το υπουργείο Παιδείας η ΤΕΕ είναι «επιλογή προτεραιότητας».Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας (καταγράφονται στον διπλανό πίνακα) προκύπτει ότι από τις 58 Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις 22 το ποσοστό αποτυχίας ξεπέρασε το 20%. Στην κορυφή είναι η Κέρκυρα με 33,3% και ακολουθούν η Ευρυτανία με 31,8%, η Σάμος με 29,5%, η Καστοριά με 26,8% και τα Δωδεκάνησα με 26,6%.
Κάτω από το βάρος των συνολικών πλέον αντιδράσεων ενάντια στην αντιδραστική μεταρρύθμιση, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προχωρά σε δήθεν βελτιώσεις, που δεν είναι τίποτα άλλο από «πυροσβεστικός» ελιγμός, με στόχο να διατηρηθεί ανέγγιχτος ο βασικός πυρήνας της, δηλαδή η ένταση των ταξικών φραγμών.
Ετσι, μια δεύτερη ευκαιρία και μόνο για φέτος έχουν όσοι μαθητές δεν προήχθησαν στη Β΄ Λυκείου και οι οποίοι θα επανεξεταστούν στις 4 Σεπτέμβρη. Η επανεξέταση θα πραγματοποιηθεί στα μαθήματα, στα οποία έχουν απορριφθεί, με πανελλαδικές εξετάσεις σε κοινά θέματα, όπως έγιναν και τον Ιούνη. Βέβαια για τους 14.650 μαθητές που θα επανεξεταστούν το Σεπτέμβρη η προετοιμασία τους έχει στενέψει ιδιαίτερα, μια και ο χρόνος που έχει απομείνει είναι λίγος.Τα υπόλοιπα «διορθωτικά μέτρα» (τα οποία ήταν γνωστά από τις διαρρεύσεις στον ημερήσιο Τύπο τις προηγούμενες μέρες), που επεξεργάστηκαν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το Κέντρο Εκπαιδευτικών Ερευνών είναι: Ταύτιση της διδακτέας με την εξεταστέα ύλη, η οποία θα είναι γνωστή από την έναρξη του σχολικού έτους. Μείωση του αριθμού των εξετάσεων στη διάρκεια της χρονιάς. Επεξεργασία του προγράμματος σπουδών και της επανιεράρχησης των μαθημάτων. Περιορισμός των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, που σύμφωνα με όλες τις εισηγήσεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα 10, τόσο στη Β΄ όσο και στη Γ΄ Λυκείου. Βελτίωση των τεχνικών πλευρών των εξετάσεων. Επέκταση του προγράμματος της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης διδασκαλίας σε όλη τη χώρα και ιδιαίτερα σε περιοχές γεωγραφικά απομακρυσμένες ή περιοχές υποβαθμισμένες.
Οι τελικές αποφάσεις για τα παραπάνω «βελτιωτικά» μέτρα θα γίνουν γνωστές πριν τις 10 Σεπτέμβρη.«Μια επιστημονική και υπεύθυνη αποτίμηση της πορείας των επιστημονικών δεικτών φανερώνει ότι δεν ισχύουν σε καμιά περίπτωση όσα αναφέρθηκαν περί 42% σχολικής διαρροής από το Γυμνάσιο, σε σχέση με τους απόφοιτους του Ενιαίου Λυκείου. Αυτό σημαίνει την παράδοξη εξαφάνιση των ΤΕΕ ως προσμετρώμενης εκπαιδευτικής βαθμίδας. Η απλή αλήθεια είναι ότι η λεγόμενη "διαρροή" είναι η επιλογή των ΤΕΕ από ένα σημαντικό τμήμα του μαθητικού πληθυσμού. Για μας, κάθε συζήτηση για την εκπαίδευση οφείλει να γίνεται με πολλαπλή διασταύρωση και σεβασμό των πραγματικών στοιχείων».
Με τα παραπάνω βαρύγδουπα, πλην, όμως, εντελώς κενά περιεχομένου, ο φέρελπις υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου επιχείρησε χτες να συγκαλύψει την πραγματικότητα, όσον αφορά τις πραγματικές επιδιώξεις και τα ήδη μετρήσιμα αποτελέσματα της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Οτι, δηλαδή, η κυβέρνηση εκτοπίζει συνειδητά και προμελετημένα περισσότερους από τους μισούς μαθητές από το Λύκειο, για να τους εξωθήσει στην πρόωρη και ληξιπρόθεσμη κατάρτιση, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που έχουν επεξεργαστεί ο ΟΟΣΑ και η Ευρωπαϊκή Ενωση.
Ως υπεύθυνος υπουργός και αφού λέει ότι αρέσκεται «στις επιστημονικές και υπεύθυνες αποτιμήσεις», αλλά και «στην πολλαπλή διασταύρωση και σεβασμό των στοιχείων», θα όφειλε να αντικρούσει ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ και όχι με λόγια το παραπάνω συμπέρασμα.
Πάντως, εμείς του αφιερώνουμε τα αριθμητικά δεδομένα που προκύπτουν από τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας, όπως τα επεξεργάστηκε η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, με την υπόμνηση «Ιδού η Ρόδος...».
Εχουμε, λοιπόν, και λέμε:
Δηλαδή, ο πληθυσμός του Λυκείου έχει μειωθεί κατά 123.516 μαθητές ,ή κατά 34,9%. (Στο ψευτοεπιχείρημα ότι φταίει η υπογεννητικότητα, η απάντηση είναι ότι από την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΣΥΕ προκύπτει πως η μείωση των μαθητικού πληθυσμού μετά την εφαρμογή της αντιμεταρρύθμισης είναι πενταπλάσια από αυτήν που υπήρχε πριν).
Δηλαδή από τους 118.550 μαθητές που ξεκίνησαν το Λύκειο τη χρονιά 1997 - '98, κατέληξαν να φοιτούν φέτος στη Γ` τάξη οι 67.985. Δηλαδή, διέρρευσαν ή απορρίφθηκαν οι 50.565 μαθητές (ποσοστό διαρροής 42,6%).
Η επίκληση της «κοσμογονίας» των ΤΕΕ δε στέκει, γιατί ακόμα και αν προστεθούν στους 67.985 μαθητές της Γ` Λυκείου οι 16.078 μαθητές του Β` κύκλου ΤΕΕ, προκύπτει ο αριθμός 84.063. Και έτσι δηλαδή, προκύπτει ότι από τους 118.550 μαθητές εγκατέλειψαν, συνολικά, την εκπαίδευση οι 34.487 μαθητές!
Ομως, υπάρχουν και επιπλέον στοιχεία:
- Από τους 87.394 μαθητές της περσινής Α` τάξης Ημερήσιων Δημόσιων Λυκείων συνέχισαν φέτος στη Β` Λυκείου οι 79.638 (απορρίφθηκαν ή εγκατέλειψαν οι 7.756, ποσοστό 8,8% ).
- Από τους 113.048 μαθητές της περυσινής Γ` τάξης των Ημερήσιων Δημόσιων Γυμνασίων, συνέχισαν στην Α` τάξη των αντίστοιχων Λυκείων οι 81.197 (δε γράφτηκαν οι 31.851 μαθητές, ποσοστό 28% ).
- Η Γ` Λυκείου Δημόσιων Ημερήσιων Λυκείων της φετινής σχολικής χρονιάς (τάξη που εφαρμόστηκε πλήρως η μεταρρύθμιση) αριθμούσε 67.985 μαθητές και είναι μικρότερη κατά 41.597 μαθητές από τη Γ` Λυκείου της προηγούμενης χρονιάς, της τελευταίας δηλαδή τάξης με το παλιό σύστημα, η οποία αριθμούσε 109.582. Παρατηρήθηκε, νδηλαδή, μείωση των μαθητών κατά 37,9%!
- Η συνολική μείωση των μαθητών όλων των τάξεων στα Δημόσια Ημερήσια Λύκεια, μόνο μεταξύ περσινής και φετινής χρονιάς, ανέρχεται σε 49.734, ποσοστό 17,8%.
- Δραματική μείωση παρατηρείται στα Δημόσια Νυχτερινά Λύκεια (3.827 μαθητές λιγότεροι από πέρσι, ή 41% ).
- Οσο για τα Ιδιωτικά Ημερήσια Λύκεια, από πέρσι μέχρι φέτος παρατηρείται μικρή αύξηση των μαθητών, πολύ μικρότερη πάντως απ' όση ισχυρίζονται οι προπαγανδιστές τους (372 μαθητές περισσότεροι, 2,4% του μαθητικού τους πληθυσμού).
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ
«Οι δήθεν βελτιώσεις που ανακοίνωσε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποτελούν "πυροσβεστικό" ελιγμό, με στόχο να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις που γεννά η αγανάκτηση από τα αποτελέσματα της πολιτικής της και να διατηρηθεί ανέγγιχτος ο βασικός πυρήνας της.
Οι προσωρινού χαρακτήρα ρυθμίσεις και τα από καιρό προπαγανδιζόμενα και αναμενόμενα μέτρα - "μερεμέτια", που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας, δε μεταβάλλουν το ταξικό περιεχόμενο και το τελικό αποτέλεσμα των αντιεκπαιδευτικών επιλογών, όπως άλλωστε ομολογούν και επιφανή κυβερνητικά στελέχη με δηλώσεις τους στον Τύπο.
Τα ταξικά προσδιορισμένα ποσοστά αποτυχίας των εξετάσεων του Λυκείου είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας, γιατί σ' αυτά πρέπει να προστεθούν και οι χιλιάδες μαθητές που εγκατέλειψαν το Λύκειο πριν πάρουν μέρος στις εξετάσεις της Β` Λυκείου, όπως και το πολλαπλάσιο σε σχέση με πέρσι, ποσοστό εκείνων που δε συνέχισαν καν στο Λύκειο μετά το Γυμνάσιο, αποθαρρημένοι από την εξουθενωτική λειτουργία του Λυκείου και το κόστος των φροντιστηρίων. Πρόκειται στη συντριπτική τους πλειοψηφία για παιδιά της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων. Η στέρηση από χιλιάδες μαθητές του απολυτήριου Λυκείου αλλά και η "γεωγραφία" των αποτελεσμάτων, με τις εργατικές συνοικίες και τις αγροτικές περιοχές να έχουν τριπλάσια ποσοστά απόρριψης από το γενικό μέσο όρο, επιβεβαιώνουν το ΚΚΕ που πριν ακόμη ψηφιστούν οι νόμοι της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είχε αποκαλύψει τους πραγματικούς τους στόχους: Οτι η κυβέρνηση, εκτοπίζει συνειδητά και προμελετημένα περισσότερους από τους μισούς μαθητές από το Λύκειο, για να τους εξωθήσει στην πρόωρη και ληξιπρόθεσμη κατάρτιση, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που έχουν επεξεργαστεί ο ΟΟΣΑ και η ΕΕ.
Τα προβλήματα της Παιδείας δεν αντιμετωπίζονται με ημίμετρα και "μπαλώματα" σε αντιδραστικούς νόμους. Η φιλολογία περί δήθεν "αντιθέσεων" με τον προηγούμενο υπουργό Παιδείας, που θέλει να παρουσιάσει τις "νέες" ρυθμίσεις σαν ανατροπές, είναι υποκριτική και αποπροσανατολιστική. Οι σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, σε κραυγαλέα αντίθεση με την κυβέρνηση και τα ταξικά συμφέροντα που εκπροσωπεί, υπαγορεύουν την ποσοτική και ποιοτική διεύρυνση της μόρφωσης των νέων ανθρώπων, μέσα από ένα Ενιαίο 12χρονο Βασικό Υποχρεωτικό Σχολείο, κοινό για όλους, χωρίς φραγμούς και διακρίσεις, την απόσυρση των νόμων της "μεταρρύθμισης". Απαιτείται εκ βάθρων αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η αποσύνδεση του Λυκείου από το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, είναι το ελάχιστο μέτρο που μπορεί άμεσα να απαλύνει το πρόβλημα.
Ο λαός δεν έχει να περιμένει λύσεις από την κυβέρνηση, αλλά με την πάλη του να τις επιβάλλει. Ο αγώνας για την Παιδεία, σταθερά προσανατολισμένος στους στόχους και στα αιτήματα που ανέδειξαν οι μεγαλειώδεις μαθητικές κινητοποιήσεις, πρέπει να δυναμώσει και να μετατραπεί σε κοινή υπόθεση όλου του λαού. Προπαντός αυτών, που κύρια θίγονται, της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων. Υπόθεση ενός ευρύτερου λαϊκού Μετώπου πάλης που, μαζί με την αναδιοργάνωση της Παιδείας, θα διεκδικεί βαθιές αλλαγές γενικότερα στην κοινωνικοπολιτική ζωή».