ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Ιούλη 2009
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΟΡΙΣΜΑ ΑΣΝΑ ΓΙΑ ΝΑΥΑΓΙΟ «SEA DIAMOND»
«Μυρίζει» εφοπλιστικό κέρδος
  • Αναδεικνύεται ότι εφοπλιστές και ελεγκτικοί μηχανισμοί φταίνε για το ναυάγιο, κάτι που επιβεβαιώνει για πολλοστή φορά τους κινδύνους που γεννά για την ασφάλεια ναυτεργατών και επιβατών η κυρίαρχη πολιτική
  • Στο διά ταύτα, όμως, το πόρισμα μοιράζει εξίσου τις ευθύνες σε εταιρεία και ναυτεργάτες

Ενα απ' τα πολλά σαπάκια που οι εφοπλιστές κυκλοφορούν στις θάλασσες ήταν και το SEA DIAMOND, όπως επιβεβαιώνει και το επίσημο πόρισμα του ΑΣΝΑ

Eurokinissi

Ενα απ' τα πολλά σαπάκια που οι εφοπλιστές κυκλοφορούν στις θάλασσες ήταν και το SEA DIAMOND, όπως επιβεβαιώνει και το επίσημο πόρισμα του ΑΣΝΑ
Τα τεράστια κενά ανάμεσα στα πραγματικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν, τα αμείλικτα ερωτήματα για τους χειρισμούς ΥΕΝ - εταιρείας - λιμενικών αρχών, τα σοβαρότατα προβλήματα που αντιμετώπιζε το πλοίο με αποτέλεσμα να ελέγχεται κατά πόσο ήταν αξιόπλοο, αλλά, και η διαπλοκή εφοπλιστών και ελεγκτικών μηχανισμών, γίνονται εμφανή στο κείμενο του πορίσματος που εξέδωσε επίσημα χτες το Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) για τα αίτια που έστειλαν στον πάτο της θάλασσας της Σαντορίνης τα ξημερώματα της 6ης Απρίλη το κρουαζιερόπλοιο «SEA DIAMOND» του ομίλου ΛΟΥΗΣ. Απολογισμός: Δύο αγνοούμενοι, ένας νεκρός δύτης και απροσδιόριστη οικολογική καταστροφή της θαλάσσιας περιοχής.

Ωστόσο, αν και από το σκεπτικό του πορίσματος αναδεικνύεται ότι και αυτή η υπόθεση ναυαγίου από όπου και να την πιάσεις φέρνει την οσμή του εφοπλιστικού κέρδους, στο διά ταύτα εξισώνει τους ναυτεργάτες με τους εκπροσώπους της εταιρείας, επιρρίπτοντάς τους ίδιες ευθύνες. Για αμέλεια κατηγορούνται οι ναυτεργάτες και συγκεκριμένα ο πλοίαρχος και ο πρώτος μηχανικός, για αμέλεια κατηγορούνται και τρεις εκπρόσωποι της διαχειρίστριας εταιρείας Core Marine που ανήκει στον Ομιλο ΛΟΥΗΣ.

Δε μπορούσε να αντεπεξέλθει σε κατάσταση ανάγκης

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την κατάσταση του πλοίου, το ΑΣΝΑ επισημαίνει ότι κατακλύστηκαν από νερό και διαμερίσματα του πλοίου τα οποία θα έπρεπε να ήταν στεγανά ή η ποσότητα νερού που θα εισέρρεε να ήταν ελεγχόμενη. Από τα στοιχεία που παρουσιάζονται προκύπτει το συμπέρασμα «ότι δεν είχε γίνει σωστή συντήρηση της σιδηροκατασκευής των διπυθμένων», ενώ σε ό,τι αφορά το ηλεκτροστάσιο - ένα από τα διαμερίσματα που επίσης είχε κατακλυστεί με νερό - σημειώνει ότι: «δεδομένου ότι η υδατοστεγής πόρτα ήταν κλειστή, καταλήγουμε αναγκαστικά πλέον, στο ενδεχόμενο να υπήρχε πρόβλημα στεγανότητας στην εν λόγω φρακτή, εξαιτίας ρηγματώσεών της, οφειλομένων σε κακή συντήρηση στην περιοχή».

Το πλοίο, επίσης, σύμφωνα με το πόρισμα, αδυνατούσε να αντεπεξέλθει σε κατάσταση ανάγκης! Αναφέρεται σχετικά: «Η υφιστάμενη κατάσταση του πλοίου και των συστημάτων του δεν ήσαν ικανά και κατάλληλα ώστε να βοηθήσουν να αντεπεξέλθει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης». Για παράδειγμα τα ηλεκτρολογικά του συστήματα όπως οι ηλεκτρικοί πίνακες και άλλα, βραχυκύκλωσαν και καταστράφηκαν από πυρκαγιά κάτι που θεωρείται αδικαιολόγητο από το ΑΣΝΑ καθώς θα έπρεπε να διαθέτουν συστήματα ασφαλείας, κατάλληλα και επαρκή σύμφωνα με τους κανονισμούς «ώστε να αντιμετωπίζουν με επιτυχία» τέτοια προβλήματα. Το αποτέλεσμα ήταν, ανάμεσα σε άλλα τραγικά, να μη λειτουργήσει καμία αντλία για την απάντληση υδάτων!

Το ΑΣΝΑ «έχει ερωτηματικά - όπως σημειώνει - για την πληρότητα και αρτιότητα των επιθεωρήσεων» του Νορβηγικού Νηογνώμονα που εξέδιδε τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του πλοίου. Ωστόσο, δεν αναφέρεται καθόλου στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία του ΥΕΝ. Την οποία μάλιστα, επικαλείται σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε, ως απάντηση στο πόρισμα, η εταιρεία ΛΟΥΗΣ σημειώνοντας: «Υπενθυμίζεται δε ότι την άριστη κατάσταση του πλοίου είχε πιστοποιήσει και η ίδια καθ' ύλην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας»!

Σε ό,τι αφορά τις συνθήκες ρυμούλκησης, προσάραξης και βύθισης του πλοίου, στο πόρισμα αναφέρεται ότι ακολουθήθηκε «η τακτική "των θολών" νερών», καθώς ούτε ο πλοίαρχος ούτε η εταιρεία ενημέρωσαν το Λιμεναρχείο Θήρας για τις κινήσεις του πλοίου και για τη ρυμούλκησή του στη θαλάσσια περιοχή των Παλαιών Ορυχείων όπου και βυθίστηκε, χειρισμοί για τους οποίους από την αρχή δημιουργήθηκε πλήθος ερωτημάτων. Το Συμβούλιο γι' αυτό το θέμα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «η τελική βύθιση του πλοίου υπήρξε αποτέλεσμα είτε συνειδητής επιλογής είτε σοβαρών παραλείψεων των αρμοδίων παραγόντων», από τους οποίους ωστόσο αποκλείει το ΥΕΝ, το οποίο να σημειωθεί ότι ήταν «σε ανοιχτή γραμμή» με την εταιρεία.

Ερωτήματα αφήνει το ΑΣΝΑ και για το γεγονός ότι στο «μαύρο κουτί» τα δεδομένα που καταγράφηκαν «είναι ελλιπή λόγω αιφνίδιας και αδικαιολόγητης διακοπής της λειτουργίας» του «εν μέσω των γεγονότων» και καταλήγει ότι «δεν θεωρεί τυχαία την διακοπή των καταγραφών από την εν λόγω συσκευή».

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Εν τω μεταξύ, σε Ερώτηση που το ΚΚΕ κατέθεσε στη Βουλή για την ανέλκυση του ναυαγίου, σημειώνεται μεταξύ άλλων: «Η κυβέρνηση συνεχίζει να αδιαφορεί και να εμπαίζει τους κατοίκους και τους φορείς του νησιού, όπως έκανε με τις πρόσφατες εξαγγελίες και ανακοινώσεις του ΥΕΝ κατά την επίσκεψή του στη Σαντορίνη, πριν από τις ευρωεκλογές, σύμφωνα με τις οποίες "η απάντληση των καυσίμων του αρχίζει και είναι γεγονός" που αποδείχθηκαν χωρίς περιεχόμενο. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι το συνεργείο που υποτίθεται ότι είχε αναλάβει το συγκεκριμένο έργο, αποχώρησε χωρίς να αντλήσει ούτε ένα λίτρο καυσίμου!» Οι βουλευτές ζητούν να ληφθούν όλα τα μέτρα για την άμεση άντληση όλων των επικίνδυνων υλικών και να καταλογιστούν οι ευθύνες στους ενόχους, δηλαδή την πλοιοκτήτρια εταιρεία.


ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ευνοεί το μεγάλο κεφάλαιο με κάθε ευκαιρία

Με την αξιοποίηση του άρθρου 99 του νόμου 3588/2007 δίνουν περίοδο χάριτος στη «ΣΑΟΣ», την ώρα που χρωστά λεφτά σε ναυτεργάτες και ΝΑΤ

Ο εμπαιγμός σε βάρος των νησιωτών και του επιβατικού κοινού από την κυβέρνηση και προσωπικά από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας εντείνεται. Χτες ο υπουργός έστειλε εγκύκλιο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, τα λιμεναρχεία, τις εφοπλιστικές ενώσεις και αλλού, για να τους ενημερώσει σχετικά με το νομικό πλαίσιο που αφορά τα ...«δικαιώματα του επιβάτη»! Αυτό ενώ την ίδια ώρα η κυβέρνηση της ΝΔ, με την πολιτική που συνεπικουρεί και το ΠΑΣΟΚ και φέρει τη σφραγίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, έχει παραδώσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στο έλεος των εφοπλιστών. Το αποτέλεσμα είναι νησιά να αποκλείονται, οι ναυτεργάτες να είναι στο πόδι μέχρι εξάντλησης για να έχουν εν πλω τα λιγοστά και στην πλειοψηφία τους υποσυντήρητα ακτοπλοϊκά πλοία και από πάνω να δίνουν μάχη κάθε τόσο για να πάρουν τα δεδουλευμένα τους, ενώ οι επιβάτες, αν βρίσκουν καράβι για τον προορισμό τους, να πληρώνουν τιμές κρουαζιέρας για υπηρεσίες όπως αυτές του ακτοπλοϊκού πλοίου «ΜΑΡΙΝΑ», όπου οι συνθήκες υγιεινής είναι πολύ άσχημες.

Απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ «δουλεύει» για το εφοπλιστικό και συνολικά το μεγάλο κεφάλαιο είναι και το άρθρο 99 του νόμου της 3588/2007 και οι ευνοϊκές ρυθμίσεις που προβλέπει για εταιρείες που αντιμετωπίζουν προβλήματα ...ρευστότητας, το οποίο τους δίνει μία ακόμα ευκαιρία για να αποφύγουν την πτώχευση. Χτες ανακοινώθηκε ότι η εταιρεία «ΣΑΟΣ» του εφοπλιστή Μανούση εντάχθηκε στο εν λόγω άρθρο, που αξίζει να σημειωθεί - για να δοθεί μια «γεύση» των ρυθμίσεων - ότι ανάμεσα σε άλλα προβλέπει: «Το Δημόσιο, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, δημόσιες επιχειρήσεις του δημόσιου τομέα, φορείς κοινωνικής πρόνοιας και ασφάλισης μπορούν να συναινούν σε μείωση των απαιτήσεών τους κατά του οφειλέτη». Η απόφαση για την υπαγωγή της «ΣΑΟΣ» στο άρθρο 99 εκδόθηκε από το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αλεξανδρούπολης. Πρακτικά αυτό σημαίνει τόσο για τους ναυτεργάτες των πληρωμάτων των πλοίων της, στους οποίους οφείλει μεγάλα ποσά από δεδουλευμένα, αλλά και για τα ασφαλιστικά τους ταμεία, δηλαδή το ΝΑΤ, ότι δεν πρόκειται να πάρουν «μία» όσο η εταιρεία θα βρίσκεται υπό την ισχύ του άρθρου, που στην καλύτερη των περιπτώσεων διαρκεί 6 μήνες.

Στο μεταξύ τα δεδουλευμένα τους εξακολουθούν να διεκδικούν με αποφασιστικότητα και ναυτεργάτες του ακτοπλοϊκού πλοίου «ΣΑΡΔΗΝΙΑ ΒΕΡΑ» της εταιρείας «ΚΑΛΛΙΣΤΗ» του εφοπλιστή Σπανού, που βρίσκονται σε επίσχεση πάνω από ένα μήνα. Η ακινητοποίηση του πλοίου από την ασύδοτη δράση του Σπανού έχει αναγκάσει στην απομόνωση το νησί των Φούρνων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ