Πέμπτη 17 Νοέμβρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Φεστιβαλικός Νοέμβρης

«Το Μενού»
«Το Μενού»
Κινηματογραφική βδομάδα με λίγες ταινίες στη διανομή και πολλά φεστιβάλ στον ορίζοντα, από τα οποία τα περισσότερα ξεκινούν την επόμενη Πέμπτη.

Το 16ο Docfest - Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ θα διεξαχθεί από 22 μέχρι 27 Νοέμβρη στη Χαλκίδα και θα προβληθούν περίπου 80 ταινίες, αποτυπώνοντας ένα μεγάλο κομμάτι της πρόσφατης ελληνικής παραγωγής. Περισσότερες πληροφορίες τις επόμενες μέρες στο https://www.docfest.gr/

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας, επιστρέφει, γιορτάζοντας τα 35α γενέθλιά του. Το φεστιβάλ θα φιλοξενηθεί από 24 μέχρι 30 Νοέμβρη, στους κινηματογράφους «Ελλη» και «Ανδόρα».

Το 13ο Ethnofest - Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου επιστρέφει στην Αθήνα, αλλά και διαδικτυακά σε όλη την Ελλάδα, με ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο τα οποία καταγράφουν, αναδεικνύουν και σχολιάζουν το μωσαϊκό της ανθρώπινης εμπειρίας. Από 24 μέχρι 27 Νοέμβρη το Ethnofest επιστρέφει στον φιλόξενο κινηματογράφο «Αστορ», ενώ από 28 Νοέμβρη μέχρι 4 Δεκέμβρη τη σκυτάλη παίρνει η διαδικτυακή του έκδοση, με επιλεγμένες ταινίες του προγράμματος. Για περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικό πρόγραμμα στο www.ethnofest.gr

Το Athens Palestine Film Festival θα διεξαχθεί από 24 μέχρι 27 Νοέμβρη στο «Studio New Star Art Cinema», προβάλλοντας 8 ταινίες και ντοκιμαντέρ, μικρού και μεγάλου μήκους, σημαντικών Παλαιστίνιων δημιουργών. Μέσα από τις ταινίες τους οι σκηνοθέτες απεικονίζουν την καθημερινότητα σε μια Παλαιστίνη που έχει βυθιστεί στην ένδεια και στην καταστολή. Ταυτόχρονα, διηγούνται τα όνειρα και τις ελπίδες των ανθρώπων που προσπαθούν να αντέξουν υπό την κατοχή του ισραηλινού στρατού.

Σήμερα 17 Νοέμβρη ξεκινά το νέο πρόγραμμα #BERGMANNITES στον κινηματογράφο «Ανδόρα», που θα προβάλλει από μία ταινία του Ινγκμαρ Μπέργκμαν κάθε βδομάδα. Το αφιέρωμα ξεκινά με την ταινία «Φθινοπωρινή Σονάτα» και θα συνεχιστεί μέχρι και τις αρχές Μαρτίου, με εμβληματικές ταινίες του σκηνοθέτη σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες («Κραυγές και Ψίθυροι», «Η Πηγή των Παρθένων», «Πάθος», «Περσόνα», «Αγριες Φράουλες», «Η Εβδομη Σφραγίδα», «Πρόσωπο με Πρόσωπο», «Σκηνές από έναν Γάμο», «Η Σιωπή», «Καλοκαίρι με την Μόνικα», «Φάννυ και Αλέξανδρος», «Η Επαφή»).

Το Μενού / The Menu / Μαρκ Μάιλοντ / 2022 / 106 λεπτά

Ενα νεαρό ζευγάρι ταξιδεύει σε ένα απομακρυσμένο νησί του Βορειοδυτικού Ειρηνικού για να δειπνήσει σε ένα πριβέ εστιατόριο, όπου ο μοναχικός, παγκοσμίως καταξιωμένος σεφ Julian Slowik έχει ετοιμάσει ένα πλουσιοπάροχο μενού γευσιγνωσίας για εκλεκτούς πελάτες. Ολοι οι συνδαιτυμόνες θα βιώσουν άγρια και βίαια σκηνικά, καθώς εμφανίζονται ολοένα και πιο απρόσμενα πιάτα. Το κίνητρο του σεφ Slowik πίσω από το περίτεχνο μενού είναι ο καταλύτης για ένα συγκλονιστικό φινάλε.

Μια καυστική σάτιρα - θρίλερ με έντονα κοινωνικά στοιχεία, που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. Ολοι οι «εκλεκτοί» καλεσμένοι έχουν «ενοχλήσει» τον σεφ, ο καθένας με τον τρόπο του, και εκείνος τους το «ανταποδίδει», προσφέροντάς τους το πιο «εκλεκτό» του γεύμα. Ο σεφ χωρίζει τον κόσμο στα δύο: Σε αυτούς που υπηρετούν και δίνουν και σε εκείνους που παίρνουν και αγοράζουν. Η ταξική ματιά είναι παρούσα στην ταινία, χωρίς όμως να έχει στόχο να γίνει εξόφθαλμη. Πέρα από την εξαιρετική υπόθεση, όμως, ενδιαφέρον έχει και ο τρόπος που παρουσιάζονται το υπόλοιπο προσωπικό της κουζίνας και οι κώδικες που επικρατούν στα κορυφαία εστιατόρια. Σιωπή, αφοσίωση, σκληρή δουλειά, αμείλικτη εντατικοποίηση. Η ταινία έχει εξαιρετικό ρυθμό, δεν έχει ούτε ένα περιττό πλάνο και ο Ρέιφ Φάινς είναι εκπληκτικός στον ρόλο του σεφ. Εάν αναλύσουμε οτιδήποτε παραπάνω θα χαθεί όλη η ατμόσφαιρα της ταινίας. Αναμφισβήτητα η ταινία της βδομάδας. Απολαύστε την.

Κορσές / Corsage / Μαρί Κρόιτσερ / 2022 / 113 λεπτά

Τα Χριστούγεννα του 1877 η Σίσσυ γιορτάζει τα 40ά γενέθλιά της. Ως Πρώτη Κυρία της Αυστρίας και σύζυγος του αυτοκράτορα Φραγκίσκου Ιωσήφ Α', δεν της επιτρέπεται να εκφράζεται και πρέπει να παραμείνει για πάντα η όμορφη νεαρή αυτοκράτειρα. Για να ανταποκριθεί σε αυτές τις προσδοκίες ακολουθεί ένα αυστηρό καθεστώς νηστείας, άσκησης, χτενίσματος και καθημερινής μέτρησης της μέσης. Πνιγμένη από αυτές τις συμβάσεις, πεινασμένη για γνώση και ζωή, η Σίσσυ επαναστατεί όλο και περισσότερο ενάντια σε αυτήν την εικόνα.

Η ταινία λήξης του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης βγαίνει στις αίθουσες αυτήν τη βδομάδα. Η Κρόιτσερ επιχειρεί να κάνει μια «καταγγελτική» ταινία σχετικά με την «καταπίεση» που ένιωθε η αυτοκράτειρα Σίσσυ. Παρότι δεν μοιάζει στη μορφή με την πρόσφατη ταινία του Λαραίν, «Spencer», εντούτοις έχει αρκετές ομοιότητες στο περιεχόμενο. Ολόκληρες οι ταινίες αναφέρονται αποκλειστικά στο πώς το βασιλικό πρωτόκολλο διαλύει την προσωπικότητά τους... Για τις υπηρέτριες των αυτοκρατόρων μάταια περιμένουμε να δούμε μια ταινία, εκείνες προφανώς δεν καταπιέζονταν, ώστε να αποτελέσουν θέμα για το σινεμά.

Στο Σύρμα / Λεωνίδας Παπαδόπουλος / 2022 / 100 λεπτά

1948. Πολιτικοί κρατούμενοι περιμένουν τη μεταγωγή τους στη Μακρόνησο. Ανάμεσά τους ο Δημήτρης, που εκείνη την περίοδο περιμένει τη γέννηση ενός παιδιού του. Οταν μεταφέρονται στη Μακρόνησο ο Δημήτρης κρατείται στην απομόνωση, στο Σύρμα, και ο σκληρός βασανιστής Κοθράς προσπαθεί μάταια να τον σπάσει ώστε να υπογράψει δήλωση. Οι δυο τους θα ξανασυναντηθούν τυχαία μετά από 10 χρόνια...

Το έργο βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό του Αντώνη Κατσά, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή». Μια μαρτυρία από το κολαστήριο της Μακρονήσου, εκεί που «σώπαιναν οι λύκοι»... Η ταινία θέτει στο επίκεντρό της το πολιτικό διακύβευμα της περιόδου, το ζήτημα του να υπογράψουν ή μη οι κρατούμενοι δήλωση αποκήρυξης του ΚΚΕ, τη βαθύτερη σύγκρουση στις συνειδήσεις τους, τη βαρβαρότητα και την αθλιότητα των βασανιστών τους, την ηθική υπεροχή των κομμουνιστών. Η ταινία ουσιαστικά είναι μία παραγωγή με σχεδόν μηδενικό προϋπολογισμό, στην οποία συνυπάρχουν ερασιτέχνες και επαγγελματίες ηθοποιοί. Αν και αυτό δυσκολεύει πολύ μια τέτοια παραγωγή, σε όλους τους τομείς, πρέπει να πούμε ότι έχει γίνει πολύ σημαντική προσπάθεια από σκηνοθέτη και παραγωγό για να το ξεπεράσουν. Και, αδιαμφισβήτητα, έχει δυνατές σεναριακά στιγμές και ευρήματα.


Π. Α.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ