Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
-- Την Κυριακή 15 Γενάρη, στο ΤΕΙ Πειραιά, θα γίνει η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.
-- Ρεπορτάζ από το πλούσιο και πετυχημένο Χριστουγεννιάτικο Φεστιβάλ για παιδιά, των Οργανώσεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στη Θεσσαλονίκη.
-- Το πρόγραμμα στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ για το μήνα Γενάρη.
-- Στη θεατρική παράσταση «Δωδέκατη Νύχτα» του Σαίξπηρ, σε διασκευή για παιδιά, καλούν οι Οργανώσεις Αττικής του ΚΚΕ και της ΚΝΕ.
Στις 15 Γενάρη η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών
Πρόκειται, όπως επισημαίνει η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ, για μια «αγωνιστική διεργασία μέσα στο φοιτητικό κίνημα, διεργασία από την οποία οι φοιτητές και σπουδαστές παίρνουμε δύναμη, χτίζουμε τη δική μας ενότητα στη βάση των κοινών μας προβλημάτων, κόντρα σε όσους τσακίζουν τις σπουδές και το μέλλον μας! Μπορεί να δώσει νέα ώθηση, ώστε από καλύτερες θέσεις το φοιτητικό κίνημα να περάσει στην αντεπίθεση διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες μας».
Η Συνάντηση γίνεται σε μία περίοδο που η συγκυβέρνηση έχει ανοίξει μια σειρά ζητήματα και στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ενώ ξεδιπλώνεται η επίθεση στα δικαιώματα της νεολαίας στις σπουδές, στη δουλειά, στη ζωή. Εχει αποκαλύψει και μέσα από τα πορίσματα του διαλόγου τις προθέσεις της για την αναμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με ανοιχτό το ζήτημα της θέσης των ΤΕΙ σε αυτόν, ξαναζεσταίνονται ζητήματα όπως η παιδαγωγική επάρκεια κ.ά., ετοιμάζεται νέο πλαίσιο για μεταπτυχιακά με δίδακτρα, ενώ ο προϋπολογισμός του 2017 που πρόσφατα ψηφίστηκε, προαναγγέλλει συνέχιση μιας σειράς ελλείψεων και προβλημάτων στα ιδρύματα και στις σπουδές.
Ηδη, τη συμμετοχή τους στην 7η Πανελλαδική Συνάντηση έχουν αποφασίσει οι εξής φοιτητικοί - σπουδαστικοί σύλλογοι: Φιλοσοφικής - Ιστορικού/Αρχαιολογικού - ΠΤΔΕ - ΤΕΑΠΗ - Τουρκικών Σπουδών - ΦΕΑ - ΝΦΕΕΜΠ Αθήνας, ΣΤΕΦ ΤΕΙ Πειραιά, Νοσηλευτικής - ΣΓΤΚΣ - ΣΤΕΤΡΟΔ ΤΕΙ Αθήνας, Γεωλογικού ΑΠΘ, Χημικού - Νηπιαγωγών - Ιστορικού/Αρχαιολογικού Ιωαννίνων, Μαθηματικού - ΤΕΕΑΠΗ - Φαρμακευτικής Πάτρας, ΣΤΕΦ και ΣΕΥΠ ΤΕΙ Πάτρας, Οικοτρόφων Εστίας Πατρών, Μηχανολόγων Μηχανικών και Φυτικής Παραγωγής Βόλου, Κοινωνικής Διοίκησης Κομοτηνής, ΠΤΔΕ Ρεθύμνου, Φυσικού Ηρακλείου, ΣΕΥΠ ΤΕΙ Ηρακλείου, ΣΕΥΠ ΤΕΙ Ρεθύμνου, Σύλλογος Εστιών Πολυτεχνείου Κρήτης.
Στη συνάντηση, οι εκπρόσωποι συλλόγων και Επιτροπών Αγώνα θα συζητήσουν για τη δράση που ανέπτυξαν μέσα από τη συσπείρωση στο ΜΑΣ για ζητήματα που αφορούν τις σπουδές, για τη συμμετοχή στο πλευρό των εργαζομένων στις απεργιακές μάχες, τις διάφορες πρωτοβουλίες οργανωμένης αλληλεγγύης στους πρόσφυγες κ.ά. Οπως επισημαίνει το ΜΑΣ μπροστά στην Πανελλαδική Συνάντηση, «δεν ξεκινάμε από το μηδέν! Εχουμε νέα πείρα από τις πρόσφατες μεγάλες μάχες που δώσαμε, όπως το πανελλαδικό συλλαλητήριο στις 3 Νοέμβρη, από τους αγώνες που δίνουν οι μετεγγραφέντες φοιτητές, από τις απεργιακές μάχες μαζί με το λαό, τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις σε κάθε σχολή! Μέσω της ανταλλαγής πείρας, εμπλουτίζουμε την αγωνιστική μας δράση, ανταλλάζουμε ιδέες και απόψεις για το πώς θα ζωντανέψουμε τους συλλόγους μας, πώς θα τους κάνουμε κάστρα αντίστασης ενάντια στην πολιτική που τα παίρνει από εμάς για να τα δώσει στους λίγους τσακίζοντας τα δικαιώματά μας», όπως σημειώνει η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ. Σ' αυτό το πλαίσιο, η Εκτελεστική Γραμματεία καλεί «κάθε φοιτητικό και σπουδαστικό σύλλογο, κάθε φοιτητή και σπουδαστή να πάρει θέση μάχης ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης - ΕΕ - μονοπωλίων που τσακίζει το δικαίωμά μας στη ζωή, τη μόρφωση και τη δουλειά».
Το έργο θα παιχτεί για τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στις 11 π.μ. στο θέατρο «Χυτήριο» (Ιερά Οδός 44) και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται για κρατήσεις θέσεων στις τοπικές Οργανώσεις ή στο τηλέφωνο: 694.2693.007.
Ο Σαίξπηρ με τη «Δωδέκατη Νύχτα» έφτιαξε μια κωμωδία αμφίσημη, που μιλά και για τις πίκρες της ζωής, αλλά προκρίνει τις χαρές της, με θέμα τον έρωτα, μέσα από ένα παιχνίδι μεταμφιέσεων, τοποθετημένο στη φανταστική Ιλλύρια - «καθρέφτη» της ελισαβετιανής κοινωνίας και της ταξικής σύνθεσής της, με αριστοκράτες, παράσιτα και υπηρέτες.
Ενα απρόσμενο ναυάγιο, δύο αδέρφια που χωρίζονται και προσπαθούν να ξαναβρεθούν, η εξωτική χώρα της Ιλλυρίας, η τόλμη μιας νεαρής κοπέλας να πάρει την τύχη της στα χέρια της, η δύναμη της αγάπης, η ικανότητα να αντιμετωπίζει κανείς τα εμπόδια και τις ατυχίες που φέρνει η ζωή.
Αυτοπεποίθηση, τόλμη, εφευρετικότητα, αισιοδοξία, χιούμορ. Με αυτές τις αρετές μπολιάζει τους μικρούς θεατές το έργο του Σαίξπηρ που σφύζει από τη χαρά της ζωής.
Στο έργο κυριαρχεί μια νέα κοπέλα, που παίρνει την κατάσταση στα χέρια της, τολμάει και δεν αφήνει τη μοίρα να καθορίζει τον εαυτό της και την τύχη της. Και όπως λέει η σκηνοθέτρια Εβίτα Παπασπύρου, το μήνυμα που αναδεικνύεται είναι ότι «η ζωή είναι μια γιορτή και πρέπει να την αντιμετωπίζουμε με αγώνα και αισιοδοξία».
Κατανόηση, ανεκτικότητα, ανθρωπιά, αποδοχή της διαφορετικότητας, καλοσύνη, αυτή είναι η γεύση που παίρνουμε μαζί μας φεύγοντας από την παράσταση.
Να σημειωθεί ότι στην παράσταση εννέα τραγούδια ερμηνεύονται ζωντανά από τους ηθοποιούς, σε πρωτότυπους στίχους και καινούργια μουσική σύνθεση. Η παράσταση διαθέτει γενικότερα ποιοτικές ερμηνείες και είναι διανθισμένη με πλούσια κοστούμια και σκηνικά, με εντυπωσιακές και συνάμα κωμικές ξιφομαχίες, με εκπλήξεις, ανατροπές, πολλά ευτράπελα, πολύ - πολύ γέλιο και μπόλικη συγκίνηση.
Η διασκευή, που στηρίζεται σε παιδαγωγικές, ιδεολογικές και αισθητικές αρχές, είναι απαραίτητη για να καταφέρουν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τα νοήματα του έργου του Σαίξπηρ και να μην αρκεστούν στην εικονογραφία ενός θεάματος. Οπως σημείωσε σχετικά μιλώντας στο web radio του «902.gr» ο Κώστας Νταλιάνης, που υπογράφει τη διασκευή: «Είναι πολύ εύκολο να παρακολουθήσει ένα παιδί Σαίξπηρ, γιατί είναι ένας μεγάλος παραμυθάς, όπως είναι ο Σοφοκλής, ο Αισχύλος, ο Μπρεχτ... Οσο κι αν σας φαίνεται παράξενο, αυτά τα έργα είναι τα πιο λαϊκά έργα στον κόσμο. (...) Χρειάζεται βέβαια μια επεξεργασία. Ενα πεντάχρονο παιδί δεν θα μπορούσε να παρακολουθήσει το έργο ακριβώς όπως είναι γραμμένο. Αυτός είναι και ο λόγος της διασκευής. Η επεξεργασία το κάνει εύληπτο για τα παιδιά, όχι μόνο ως προς τη θεαματικότητά του, τις περιπέτειές του... αλλά για να παραλάβει και τα σημαντικά μηνύματα που κουβαλάει ένα έργο του Σαίξπηρ».
Συγγραφέας: Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Διασκευή - Στίχοι: Κώστας Νταλιάνης. Σκηνοθεσία: Εβίτα Παπασπύρου. Μουσική και Τραγούδια: Μάριος Τσάγκαρης. Κίνηση: Βασίλης Γεωργοσόπουλος. Ξιφομαχία: Κωνσταντίνος Μπουμπούκης. Σκηνικά - Κοστούμια: Η Δημιουργική Ομάδα των «Μοντέρνων Καιρών». Φωτισμοί: Κώστας Νταλιάνης. Φωτογραφίες: Κατερίνα Αρβανίτη. Βίντεο: Αλέξανδρος Καραΐσκος. Μοντάζ: Κωνσταντίνος Ξενάκης. Συνεργάτης στο Φωτισμό: Ντίνος Μεταλλίδης. Υπεύθυνος Φωτισμού και Ηχου: Λοΐζος Λοΐζου. Κατασκευή Κοστουμιών: Λίτσα Καλημέρη.
Ενας νεανικός θίασος ερμηνεύει, τραγουδάει, μεταμορφώνεται. Αποτελείται από τους ηθοποιούς: Φάνια Νταλιάνη, Μαρία Κολοκυθά, Ματίνα Τζοβέννου, Δημήτρη Καλημέρη, Βιβή Τάγαρη, Γιάννη Πετρίδη, Ελένη Αυγούστη.
(Το έργο παίζεται στο θέατρο «Χυτήριο» κάθε Κυριακή στις 11.30 π.μ.).
Τα δεκάδες παιδιά, ανάμεσά τους και προσφυγόπουλα που έχουν εγκατασταθεί με τους γονείς τους σε σπίτια στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, έπαιξαν, δημιούργησαν, χόρεψαν, γνώρισαν νέους φίλους, γεύτηκαν τα εδέσματα που τους προσφέρθηκαν. Τα περισσότερα επισκέφθηκαν και τη γωνιά face painting, για να βάλουν μια διαφορετική χαρούμενη ή ζαβολιάρικη πινελιά στα προσωπάκια τους.
Στο χώρο λειτούργησαν εργαστήρια με εορταστικές κατασκευές. Τα παιδιά, με τη βοήθεια της εικαστικού Κωνσταντίας Αμπατζόγλου, κατασκεύασαν το δικό τους Αϊ Βασίλη, με φθηνά πολύχρωμα υλικά (χαρτόνι, χαρτί κουζίνας και γκοφρέ).
Στο εργαστήρι τρισδιάστατων κατασκευών και μοντελισμού, τα παιδιά, με τη βοήθεια μεγαλύτερων, κινητοποίησαν την οξυδέρκειά τους και δημιούργησαν ένα πλανητικό σύστημα, μια αράχνη και ένα φορτηγό αυτοκίνητο.
MotionTeam |
Ενώ ο Αϊ Βασίλης πλησιάζει με το έλκηθρό του τη χιονισμένη πολιτεία, ούτε που φαντάζεται τι αναπάντεχες περιπέτειες τον περιμένουν, ούτε που περνάει από το μυαλό του ότι θα καταλήξει αλυσοδεμένος σε μια σκοτεινή φυλακή με 83 περίεργους αρουραίους!
Συλλαμβάνεται και οδηγείται στο δικαστήριο, καθώς βρίσκεται να κατηγορείται για παραβίαση εναέριου χώρου, για παράνομη στάθμευση ελκήθρου, για απόπειρα δωροδοκίας αστυνομικού οργάνου επειδή πρότεινε στον αστυνομικό να του προσφέρει ένα γλειφιτζούρι, για φθορά ξένης ιδιοκτησίας επειδή προσπάθησε να μπει σε ένα σπίτι για να παραδώσει το δώρο στο παιδί της οικογένειας, για αθέμιτο ανταγωνισμό κατά παράβασιν της εμπορικής νομοθεσίας περί ενιαίας τιμής δώρων επειδή μοίραζε δωρεάν τα δώρα.
MotionTeam |
Τι θα γίνει τώρα; Ποιος θα μοιράσει στα παιδιά τα δώρα;
Τη λύση θα δώσουν τα ίδια τα παιδιά, που παίρνουν μαχητικά την κατάσταση στα χέρια τους:
«Ο Αϊ Βασίλης είναι μες στη φυλακή
και τα παιδιά απ' έξω μαζεύτηκαν
πανό σηκώσαν και υψώσανε φωνή
σε δρόμους και πλατείες ξεχύθηκαν»
Τα παιδιά διαμαρτύρονται και φωνάζουν:
«Ελευθερώστε τώρα τον Αϊ Βασίλη
για να μας φέρει δώρα
αγάπη να μας στείλει
(...) Μην τον ποτίζετε φαρμάκι!
Χαρίστε του ένα παγωτό χωνάκι!
(...) Δεν είναι ένοχος - δε φταίει!
Μας αρέσει! Μας εμπνέει!».
Τελικά καταφέρνουν να απελευθερώσουν τον Αϊ Βασίλη, που ελεύθερος πλέον και γεμάτος δύναμη από την αγάπη των λιλιπούτειων υπερασπιστών του, μοίρασε δώρα σε όλα τα παιδιά.
Τα παιδιά διασκέδασαν επίσης με ομαδικά και μουσικοκινητικά παιχνίδια που συντόνιζαν τα ξωτικά, η «Ζίλντα» και ο «Ιγκλου». Τα παιδιά μοιράστηκαν σε δύο ομάδες, τους Κόκκινους Καλικάντζαρους και τους Τρομερούς Χιονάνθρωπους, και έπαιξαν τρία παιχνίδια: «Φέρε μου το», «πιάσε τον Καλικάντζαρο» και «στόλισε το δέντρο». Στο τελευταίο παιχνίδι, το ρόλο των δέντρων ανέλαβαν δύο γονείς, που φορτώθηκαν πάνω τους όσα στολίδια μπόρεσαν να κρεμάσουν τα παιδιά.
MotionTeam |
Κάποια στιγμή, μικροί και μεγάλοι διασκέδασαν με Ζούμπα, ένα πρόγραμμα χορού - γυμναστικής που συνδυάζει λάτιν μοτίβα από τη σάμπα, τη σάλσα, το μάμπο κ.ά., με δυναμικές κινήσεις από το σύγχρονο χιπ - χοπ κ.ά.
Κορυφαία στιγμή της βραδιάς ήταν η ώρα που ο Αϊ Βασίλης ήρθε στη γιορτή και μοίρασε δώρα σε όλα τα παιδιά.
Στη γωνιά αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες συγκεντρώθηκαν είδη πρώτης ανάγκης, αλλά και τετράδια και μολύβια, που τις επόμενες μέρες θα διατεθούν στα προσφυγόπουλα που ζουν στους καταυλισμούς και σε δομές που λειτουργούν στην περιοχή.
Στο ταμπλό που πρόβαλε το περιεχόμενο της δράσης, φιλοξενούταν ένα συριακό τραγούδι που έφτιαξαν προσφυγόπουλα σε κάποιον καταυλισμό και μιλούσε για τον πόλεμο. Κάποιοι στίχοι του λένε: «Γιατί μας σκοτώνετε, γιατί μας παίρνετε τις ζωές μας, γιατί μας γκρεμίζετε τα όνειρά μας; Θέλουμε πίσω τα σπίτια μας, την πατρίδα μας, τους δικούς μας».
MotionTeam |
Στο χώρο, επίσης, λειτούργησε βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής».
Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» για τη γιορτινή εκδήλωση, το στήσιμο και το περιεχόμενό της, για τις προσδοκίες των δημιουργών της, η Κατερίνα Νοτάκη, μέλος του Τομεακού Γραφείου Δυτικής Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ, είπε: «Ο σκοπός μας εξαρχής ήταν να δημιουργήσουμε μια γιορτή σε χριστουγεννιάτικο κλίμα, μια ανάσα ξεγνοιασιάς από τις καθημερινές υποχρεώσεις και τα άγχη των λαϊκών οικογενειών σήμερα. Οι σκέψεις πολλές, το μεράκι ακόμη περισσότερο. Και τελικά τα καταφέραμε με ένα πολύ καλό αποτέλεσμα!
Γνωρίζουμε ότι οι δυσκολίες σε κάθε χώρο δουλειάς και σε κάθε λαϊκό σπίτι είναι μεγάλες. Επιβεβαιώθηκε λοιπόν και από τη συμμετοχή του κόσμου η ανάγκη που υπάρχει για πολιτιστική παρέμβαση σε αυτές τις ηλικίες, η δίψα για παιχνίδι, για δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου. Τα θετικά σχόλια μας δίνουν κουράγιο να συνεχίσουμε, αλλά και μας βάζουν μπροστά στις ευθύνες μας ώστε να πληθύνουν αυτές οι πρωτοβουλίες, να ανέβει ακόμη περισσότερο το επίπεδο σε αυτή μας την παρέμβαση».
MotionTeam |
MotionTeam |
Αναλυτικά, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων στο Στέκι για το μήνα Γενάρη έχει ως εξής:
Ο Μπρεχτ ξεκίνησε να γράφει το θεατρικό «Η ζωή του Γαλιλαίου» τους τελευταίους μήνες του 1938, με την επέλαση της ναζιστικής βαρβαρότητας να μοιάζει ασυγκράτητη. Στην πρώτη αυτή εκδοχή χρησιμοποιήθηκε ως σημείο - «κλειδί» της γιγάντιας μορφής του Γαλιλαίου η αντίληψή του για μια επιστήμη δεμένη με το λαό. Μετά τη ρίψη της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα, ο Μπρεχτ διασκευάζει το θεατρικό και χρησιμοποιεί την ιστορία του Γαλιλαίου για να σχολιάσει τη διαχρονική ευθύνη των επιστημόνων που συνθηκολογούν με την επικίνδυνη εξουσία και προσφέρουν τη γνώση τους σε αυτήν, με συνέπειες καταστροφικές. Ο Μπρεχτ παρουσιάζει τον Γαλιλαίο ως ιστορικό και πολιτικό ον, που δρα μέσα σε συγκεκριμένες ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες.
Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ, το οποίο είχε πρωτοπαιχτεί το 1947 στις ΗΠΑ, σε σκηνοθεσία επίσης του Λόζι και υπό την επίβλεψη του ίδιου του Μπρεχτ. Ο Λόζι στην ταινία έχει κρατήσει πολλά στοιχεία από τη θεατρική σκηνοθεσία και γι' αυτό το συγκεκριμένο φιλμ θεωρείται πέρα από έξοχο και μεγάλης ιστορικής σημασίας. Η ταινία παίχτηκε πέρσι για πρώτη φορά στην Ελλάδα και τώρα θα έχουν τη δυνατότητα να την απολαύσουν στο Στέκι όσοι δεν πρόλαβαν να τη δουν.
Πρόκειται για τις τρεις μπροσούρες που κυκλοφόρησαν το 2013 και αφορούν τη σοσιαλιστική οικονομία, τη σοσιαλιστική εξουσία και την παραχάραξη της Ιστορίας. Τα βιβλία είναι μικρά και εμπλουτισμένα με πολλές φωτογραφίες, ντοκουμέντα, χάρτες, πίνακες και στοιχεία. Είναι βιβλία που μπορούν να αποτελέσουν μια πρώτη γνωριμία με την επαναστατική κοσμοθεωρία, με τις νομοτέλειες του σοσιαλισμού - κομμουνισμού και ταυτόχρονα βοηθούν αποφασιστικά τους νέους στην αφομοίωση των επεξεργασιών του ΚΚΕ. Φέρνουν τους νέους σε επαφή με την ιστορική προσφορά του σοσιαλισμού, απαντούν στη συκοφάντησή του, αναδεικνύοντας την τιτάνια προσπάθεια να χτιστεί το πρώτο εργατικό κράτος στην Ιστορία της ανθρωπότητας.
Ο Ντούντοβ είχε διδαχθεί από τους πρωτοποριακούς Σοβιετικούς σκηνοθέτες δασκάλους του να απεικονίζει το στίγμα κοινωνικών καταστάσεων μέσα από επιλεγμένες φυσιογνωμίες και υποβλητικές γωνίες λήψης. Η μιζέρια των ανέργων απεικονίζεται με αυτοκυριαρχία, σε στιλ ντοκιμαντέρ, με προεξέχοντα αφηγηματικά στοιχεία το ρυθμό στο μοντάζ σε αντιστοιχία με το μουσικό μέτρο, στοιχεία που κάνουν την ταινία να αγγίζει, σε σημεία, την ποιότητα ορισμένων σοβιετικών ή ιταλικών νεορεαλιστικών κινηματογραφικών στιγμών.
Με τη μοναδική γραφή του Γκόρκι, δίνεται ο αγώνας των κομμουνιστών στην προεπαναστατική Ρωσία, σε όλες του τις πτυχές: Στη δράση στις προλεταριακές μάζες των εργοστασίων, το συνεχή αγώνα για τη μαρξιστική μόρφωση, τη σύγκρουση με τους μηχανισμούς του τσαρικού κράτους. Στη «Μάνα» που γράφτηκε το 1906, απεικονίζεται για πρώτη φορά στη λογοτεχνία ο αγώνας του επαναστατημένου προλεταριάτου να σπάσει τα δεσμά της σκλαβιάς του και κάτω από την καθοδήγηση του κόμματος της εργατικής τάξης να προχωρήσει στην οικοδόμηση της νέας σοσιαλιστικής κοινωνίας.
Ενα έργο που γράφτηκε τη δεκαετία του 1940 στη Σοβιετική Ενωση ως σχολικό βιβλίο. Με το διάβασμά του, γνωρίζουμε την εξελικτική πορεία από την εποχή που ο άνθρωπος ζούσε στα δέντρα μέχρι την πρώτη δουλοκτητική κοινωνία. Μέσα απ' όλο το βιβλίο αναδεικνύεται ότι η ανθρώπινη κοινωνία εξελίσσεται και με καταπληκτικό τρόπο περιγράφεται το βασικό χαρακτηριστικό που έκανε τον άνθρωπο να επιβιώσει και να κυριαρχήσει σε ένα απόλυτα εχθρικό περιβάλλον, δηλαδή το γεγονός ότι ο άνθρωπος δούλευε. Μια διαδικασία κατά την οποία ο άνθρωπος επιδρούσε πάντα στη φύση με την εργασία του και ταυτόχρονα εξελισσόταν ο ίδιος απ' αυτή τη διαδικασία.
Θα ακουστούν τραγούδια των Κουρτ Βάιλ, Χανς Αϊσλερ, Θάνου Μικρούτσικου, Μάνου Χατζιδάκι, με θέμα την επανάσταση, το φασισμό, τον πόλεμο.
Τα Πρακτικά του Συνεδρίου συγκροτούνται σε τρεις θεματικές ενότητες. Η πρώτη ενότητα αφορά στο πρώιμο έργο του Μπρεχτ, στα χρόνια από τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, την κατάπνιξη του επαναστατικού προλεταριακού κινήματος στη Γερμανία με τη συμβολή της σοσιαλδημοκρατίας, μέχρι την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Τότε, που ενώ άλλοι δείλιαζαν και οπισθοδρομούσαν, ο Μπρεχτ δεν ταλαντευόταν στα δύσκολα, τραβούσε μπροστά. Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στις φιλοσοφικές, αισθητικές, διαπαιδαγωγικές αντιλήψεις του Μπρεχτ, βάσει όχι μόνο του διαλεκτικού και ιστορικού υλισμού, αλλά και της θεωρίας της επανάστασης, όπως την επεξεργάστηκε ο Λένιν, καθώς το έργο του δεν μας δείχνει απλά τη δυσάρεστη καπιταλιστική πραγματικότητα, αλλά αναπτύσσει και την ικανότητά μας για την αλλαγή της. Η τρίτη ενότητα αναδεικνύει τα άλλα είδη της τέχνης του Μπρεχτ (ποίηση, εφηβική και παιδική λογοτεχνία, διδακτικά έργα, θεατρικές διασκευές, θεωρητικά - μεθοδολογικά έργα).