«Το πρώτο κουδούνι χτύπησε...
Ακόμα μία σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει... Τα σχολεία σε όλη τη χώρα άνοιξαν και πάλι με προβλήματα και ελλείψεις. Η κυβέρνηση της ΝΔ υλοποιεί κατά γράμμα το νόμο Γαβρόγλου και έχει επιπλέον εξαγγείλει την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων και εξετάσεις σε κάθε τάξη για τον τελικό βαθμό του απολυτηρίου, ελάχιστη βάση εισαγωγής στα Πανεπιστήμια που θα καθορίζεται από το υπουργείο Παιδείας... Και οι μαθητές; Τι μπορούν να κάνουν απέναντι σε όλη αυτή την κατάσταση;
Αυτές τις μέρες στα σχολεία όλης της χώρας εκλέγονται τα 5μελή και τα 15μελή.
Τα μαθητικά συμβούλια αυτά δεν ήταν πάντα δεδομένα.
Αμέσως μετά την πτώση της χούντας, το 1974, οι μαθητές κέρδισαν το δικαίωμα να συζητάνε ελεύθερα και να αποφασίζουν για όσα τους αφορούν μέσα και έξω από το σχολείο. Αυτή ήταν μία μεγάλη κατάκτηση των μαθητών, που ήρθε ως συνέχεια της συμμετοχής τους στις λαϊκές κινητοποιήσεις, στον αντιδικτατορικό αγώνα και την εξέγερση του Πολυτεχνείου (Νοέμβρης 1973). Το δικαίωμα των μαθητών να συζητούν, να οργανώνουν Γενικές Συνελεύσεις, να εκλέγουν και να εκλέγονται στα μαθητικά συμβούλια δεν τους το χάρισε κανείς...
1Χ1=1
1Χ2=2
...
1Χ100=100
1Χ200=200
Είμαστε δυο, είμαστε τρεις, είμαστε χίλιοι δεκατρείς...
Η αλληλεγγύη και η συλλογικότητα μας κάνει πιο δυνατούς.
Το δικαίωμα στη μόρφωση είναι απαίτηση όλων των μαθητών.
Τα 5μελή και 15μελή συμβούλια μπορούν να ενώσουν όλους τους μαθητές, μαζί με τους καθηγητές και τους γονείς, στον αγώνα για ένα σχολείο καλύτερο, πιο δίκαιο και πιο δημιουργικό.
Μπορούν να συντονιστούν με άλλα μαθητικά συμβούλια της γειτονιάς, της πόλης ή ακόμα και της χώρας για να ακούγεται ακόμα πιο δυνατά η φωνή των μαθητών.
"Κανείς μόνος, όλοι για έναν και ένας για όλους".
Η αλληλεγγύη μεταξύ των μαθητών μέσα και έξω από τη σχολική αίθουσα, ανεξάρτητα από καταγωγή, χρώμα, θρησκεία, ειδικές ικανότητες ή χαρακτηριστικά, είναι το στήριγμα για κάθε μαθητή. Τα 5μελή και 15μελή συμβούλια μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες ώστε κανένας μαθητής να μην αισθάνεται μόνος, στο περιθώριο, για κανέναν λόγο. Να μη γίνεται θύμα σωματικής, λεκτικής ή ψυχολογικής βίας.
Οι μαθητές έχουν δικαίωμα να συζητάνε και να εκφράζουν τις απόψεις τους, σε συνελεύσεις και άλλες εκδηλώσεις.
Τα 5μελή και 15μελή συμβούλια υπερασπίζονται το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης των μαθητών ενάντια στον αυταρχισμό και την καταστολή. Μπορούν να βγάζουν ανακοινώσεις, περιοδικά, να στήνουν σελίδες στο internet.
Οταν οι μαθητές κουβεντιάζουν οργανωμένα, κόβουν τον αέρα σε όσους λένε ότι οι μαθητές δεν είναι ώριμοι να συζητάνε, να αποφασίζουν, να δρουν.
Ο ελεύθερος χρόνος των μαθητών στο ακριβοπληρωμένο και βαρετό δρομολόγιο σπίτι - σχολείο - φροντιστήριο συνεχώς περιορίζεται.
Το δικαίωμα στον αθλητισμό έχει μετατραπεί σε πολύ "ακριβό σπορ" για τους μαθητές και τις οικογένειές τους.
Τα 5μελή και 15μελή συμβούλια μπορούν να πρωτοστατήσουν στη διεκδίκηση αθλητικών χώρων, γηπέδων σε κάθε σχολείο, αθλητικού εξοπλισμού, να οργανώσουν αθλητικά τουρνουά μεταξύ των τάξεων ή με άλλα σχολεία της περιοχής.
Η φύση και οι νόμοι της μας διδάσκουν.
Τα περιβαλλοντικά προβλήματα γιγαντώνονται εις βάρος της φύσης και της ποιότητας της ζωής των ανθρώπων, για να κερδίζουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί κολοσσοί, οι βιομήχανοι και οι εφοπλιστές.
Τα 5μελή και 15μελή συμβούλια μπορούν να οργανώσουν δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος καθώς και να έχουν διεκδικήσεις για χώρους πρασίνου, σύγχρονα και δημόσια πάρκα στις γειτονιές τους.
Η τέχνη και ο πολιτισμός είναι ανάγκη έκφρασης και δημιουργίας.
Τα 5μελή και 15μελή συμβούλια μπορούν να δώσουν ανάσα στη δημιουργικότητα των μαθητών, μέσα από πολύμορφες καλλιτεχνικές δραστηριότητες, οργάνωση κινηματογραφικών προβολών, θεατρικών παραστάσεων, συναυλιών, φεστιβάλ σχολείων, λειτουργία βιβλιοθηκών.
Ο πόλεμος και η φτώχεια, που προκαλούνται από το σύστημα, το ΝΑΤΟ, την ΕΕ, τις κυβερνήσεις, καταδικάζουν χιλιάδες μαθητές από όλο τον κόσμο στην προσφυγιά και τον ξεριζωμό. Τα προσφυγόπουλα και τα παιδιά μεταναστών που βρίσκονται στα ελληνικά σχολεία είναι καλοδεχούμενοι, είναι ισότιμα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Τα 5μελή και 15μελή συμβούλια μπορούν να δυναμώσουν τον αγώνα για να ξεριζωθεί το δηλητήριο του φασισμού, του ναζισμού, του ρατσισμού και της ξενοφοβίας από τις γειτονιές και τα σχολεία, να μην ξεχωρίζει κανένας μαθητής για το χρώμα του και την καταγωγή του.
...κανείς μαθητής να μη γίνει θύμα των dealers των ναρκωτικών ουσιών.
Τα 5μελή και 15μελή συμβούλια μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση αυτής της μάστιγας που θέλει τους νέους "φτιαγμένους" και αμέτοχους από τη ζωή, με έμπρακτη στήριξη, με εκδηλώσεις και δράσεις ενημέρωσης και πρόληψης ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά μαζί με τους καθηγητές και τους γονείς.
Την περσινή χρονιά, ο αγώνας εκατοντάδων μαθητικών συμβουλίων σε πανελλαδικό επίπεδο καθυστέρησε για έναν ολόκληρο χρόνο το νόμο Γαβρόγλου, έκανε την κυβέρνηση να φοβηθεί και να το ψηφίσει με κλειστά σχολεία μέσα στο Πάσχα. 5μελή και 15μελή σε όλη τη χώρα όλα αυτά τα χρόνια έχουν πραγματοποιήσει δεκάδες κινητοποιήσεις και δράσεις για ό,τι απασχολεί τους μαθητές ενός σχολείου ή μιας πόλης, έχουν υποδεχτεί στα σχολεία τους προσφυγόπουλα κόντρα στο ρατσιστικό μένος των φασιστών, έχουν κάνει θεσμό σε κάποιες πόλεις τα SchoolArt Festival, τις συναυλίες, τα αθλητικά τουρνουά!
Αυτή η πείρα είναι η καλύτερη απάντηση και στη γνώμη που μαθητές μπορεί να έχουν, κρίνοντας από το δικό τους ενδεχομένως σχολείο ή απ' ό,τι έχουν ακούσει, πως τα μαθητικά συμβούλια "ασχολούνται μόνο με τις εκδρομές", "δεν μπορούν να κάνουν και πολλά". Ακόμα περισσότερο, αυτή η πείρα απαντά και στο υπουργείο Παιδείας, στις Διευθύνσεις των σχολείων που προσπαθούν με χίλιους δυο τρόπους και δικαιολογίες να παρεμβαίνουν και να βάζουν εμπόδια στη λειτουργία των μαθητικών συμβουλίων, να αποφασίζουν αυτοί το περιεχόμενο της συζήτησής τους, για να τα έχουν τελικά του χεριού τους...
Τα Μαθητικά Συμβούλια μπορούν και πρέπει να εκφράζουν τους μαθητές, τις ανάγκες, τα όνειρα και τα αιτήματά τους!
Η ανάδειξη εκατοντάδων αγωνιστικών μαθητικών συμβουλίων σε όλη την Ελλάδα θα είναι ένα βήμα στην οργάνωση των αγώνων των μαθητών για μόρφωση, δουλειά, ζωή με δικαιώματα! Εκατοντάδες αγωνιστές μαθητές σε ακόμα περισσότερα μαθητικά συμβούλια σε όλη τη χώρα σημαίνει πως θα δυναμώσει η συζήτηση μεταξύ των μαθητών, θα ακούγεται η αλήθεια, θα παίρνονται πρωτοβουλίες για αγωνιστικές και άλλες δράσεις για ό,τι απασχολεί τους μαθητές μέσα και έξω από το σχολείο, θα γίνεται πιο όμορφη η καθημερινότητα των μαθητών στο σχολείο. Θα είναι πιο έτοιμοι συνολικά οι μαθητές να απαντήσουν σαν μια γροθιά στα συντριπτικά χτυπήματα που δέχονται στο δικαίωμά τους στην ολόπλευρη μόρφωση, αφού θα είναι περισσότερο και καλύτερα οργανωμένοι, ενωμένοι και συντονισμένοι.
Η μάχη για πραγματικά μαθητικά συμβούλια τώρα ξεκινά!».
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
-- Κάλεσμα της ΚΝΕ για τις εκλογές των μαθητικών συμβουλίων.
-- Αρθρο με αφορμή την αλλαγή του τρόπου επιλογής των σημαιοφόρων στα σχολεία.
-- Συνέντευξη με αφορμή τα προβλήματα των φοιτητών του πρώην ΤΕΙ Θεσσαλίας και τη δράση των φοιτητικών συλλόγων.
-- Ανακοίνωση της ΚΝΕ για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ).
Το Τομεακό Συμβούλιο Μεσσηνίας της ΚΝΕ διοργανώνει εκδήλωση - συζήτηση για την κλιματική αλλαγή με θέμα «Τα κέρδη τους καταστρέφουν τη ζωή μας και το περιβάλλον. Μπορούμε να τους εμποδίσουμε, να τους ανατρέψουμε».
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον Πολυχώρο Δημιουργίας της ΚΝΕ «Μικρόβιο - Γιώργος Βουβαλέας», στην Καλαμάτα, το Σάββατο 19 Οκτώβρη, στις 7 μ.μ.
Θα μιλήσει ο Παναγιώτης Μερτίκας, μέλος της ΤΕ Μεσσηνίας του ΚΚΕ και καθηγητής Φυσικής.
Το νέο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας που οργανώνει η ΚΝΕ και θα λειτουργεί στο Μενίδι (στην Κεντρική Πλατεία 6), ετοιμάζεται ολοταχώς για τα εγκαίνιά του την ερχόμενη Κυριακή, 20 Οκτώβρη, στις 7 μ.μ.
Η εκδήλωση των εγκαινίων θα περιλαμβάνει: Επίσκεψη και γνωριμία με τον χώρο, στις 8 μ.μ. χαιρετισμό από την Δημοφίλη Χαλκιώτη, Γραμματέα του Τομεακού Συμβουλίου Βορειοδυτικής Αττικής της ΚΝΕ, και στις 8.10 μ.μ. κεντρική ομιλία από τον Μανώλη Ραπανάκη, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και Γραμματέα του ΣΠ Αττικής.
Θα ακολουθήσει μεγάλη συναυλία με τους Frank, «Σφάλμα», «Altera Vita» και Στάθη Δρογώση.
Στο Στέκι στο Μενίδι θα λειτουργούν θεατρική ομάδα, ομάδα φωτογραφίας, θα οργανώνονται δραστηριότητες για παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού και της Α' Γυμνασίου, βιβλιοπαρουσιάσεις και καλλιτεχνικές βραδιές με νεανικά μουσικά συγκροτήματα.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 19 Οκτώβρη, στις 18.30, στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ (Αχαρνών 241, στάση «Αγ. Νικόλαος» του ΗΣΑΠ). Θα μιλήσει ο Νίκος Αμπατιέλος, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ. Θα ακολουθήσει πάρτι.
Στο κάλεσμά της η ΟΠ Αττικής της ΚΝΕ σημειώνει:
«Μπορεί τώρα να ξεκίνησες το Γυμνάσιο ή φέτος να το τελειώνεις. Μπορεί να έχεις κατέβει σε πορείες με τους συμμαθητές σου ή σε απεργίες με τους γονείς σου, αλλά μπορεί και όχι.
Αν όμως θυμώνεις με τη φτώχεια και την εκμετάλλευση που υπάρχει γύρω μας... Αν δεν ανέχεσαι να βλέπεις ανθρώπινες ζωές να χάνονται από πολέμους και πρόσφυγες να καταδικάζονται σε στρατόπεδα συγκέντρωσης... Αν ονειρεύεσαι να ζήσεις σε έναν καλύτερο κόσμο... Αν θαυμάζεις τον Τσε Γκεβάρα και τόσους άλλους κομμουνιστές αγωνιστές... τότε έχουμε κάτι κοινό!
Ελα μαζί μας να αλλάξουμε τον κόσμο! Γνώρισε την ΚΝΕ! Γίνε κι εσύ ένας νέος επαναστάτης!».
Σκέψεις με αφορμή την αλλαγή του τρόπου επιλογής των σημαιοφόρων στις σχολικές παρελάσεις
Φυσικά, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, η επιλογή των σημαιοφόρων με βάση τον βαθμό δεν ήταν απαλλαγμένη από τη διαδικασία της κλήρωσης, καθώς είναι γνωστό τοις πάσι ότι πολλά παραπάνω παιδιά από ένα ή δύο ήταν αυτά που έπαιρναν σε όλα 10 στο τέλος της Ε' τάξης του Δημοτικού.
Η κριτική που ασκείται από τον ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση είναι υποκριτική. Επικαλείται την ανάγκη για ισότιμη μεταχείριση των παιδιών σε σχέση με τη σημαία, αλλά, απ' ό,τι φαίνεται, ξέχασε αυτό το μέτρο στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο! Είναι φανερό ότι η λογική του ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν καν μια προσπάθεια εξομάλυνσης του παιδαγωγικού κλίματος μέσα στο Δημοτικό, ούτε αντιπαράθεση με την αντίληψη της ΝΔ για την αριστεία. Γιατί η αριστεία ως ανταγωνισμός ακριβώς στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι που γιγαντώνεται, γιατί το σχολείο μετατρέπεται σταδιακά και ειδικά προς το Λύκειο μια αρένα ανταγωνισμού. Μάλιστα, με τον νόμο Γαβρόγλου η κατάσταση αυτή θα οξυνθεί ειδικά στο Λύκειο.
Από την άλλη, η επίκληση της κυβέρνησης της ΝΔ για αριστεία είναι βαθιά επικίνδυνη. Η ουσία του προβλήματος είναι η εξής: Γιατί θα πρέπει να συζητάμε με ποιους τρόπους θα ενισχύσουμε τους λίγους που φαίνεται ότι, στο σημερινό πλαίσιο, μπορεί και να έχουν τη δυνατότητα να ξεχωρίσουν σε κάποιον τομέα και μάλιστα σε βάρος των υπολοίπων, αντί να συζητάμε πώς θα ανεβάσουμε συνολικά και τους υπόλοιπους, χωρίς να αποστερούμε τη δυνατότητα να καλλιεργούνται ιδιαίτερες κλίσεις και δεξιότητες;
Ξέρουμε πολύ καλά - όλες οι μελέτες και η διεθνής πείρα αυτό δείχνουν - ότι η υποτιθέμενη στήριξη της αριστείας τελικά οδηγεί στη διεύρυνση της κοινωνικής ανισότητας και, μάλιστα, προκύπτει ότι η εφαρμογή πολιτικών στήριξης της δήθεν «αριστείας» διευρύνει τη διαφοροποίηση και την κατηγοριοποίηση μεταξύ σχολείων, παιδιών, αποφοίτων, σε όποιο επίπεδο κι αν το δει κανείς. Από την άποψη αυτή, η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, που σε όλα τα επίπεδα της Εκπαίδευσης διευρύνει τη διαφοροποίηση και στήνει πολλαπλές διαφορετικές εκπαιδευτικές διαδρομές, έρχεται να συναντηθεί με τις αντιλήψεις της ΝΔ, που με πιο απόλυτο τρόπο μιλάνε για τη διαφοροποίηση των «αρίστων» από τους υπόλοιπους. Εμείς στεκόμαστε απέναντι και στους δυο: Αντί να αναζητούμε τον έναν άριστο μέσα στο σωρό, παλεύουμε για να ανέβει το επίπεδο των πολλών στο επίπεδο των «αρίστων».
Οσο δε για τη συζήτηση γύρω από το νόημα της σημαίας και τις παρελάσεις, που σηκώνεται από τη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή από τους σημαιοφόρους της μετατροπής της χώρας σε αβύθιστο αεροπλανοφόρο του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ, έχουμε να πούμε τα εξής:
Θεωρούμε ότι το βασικό ερώτημα δεν είναι «ναι ή όχι στις παρελάσεις», αλλά σε ποιο πλαίσιο θα ενταχθούν αυτές, όπως και οι σχολικές γιορτές.
Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, και οι δυο επέτειοι κατά τις οποίες γίνονται μαθητικές παρελάσεις - η 25η Μαρτίου και η 28η Οκτωβρίου - αποτελούν κορυφαίες και κρίσιμες νίκες του ελληνικού λαού. Νίκες που έχουν ευρύτερη σημασία, γιατί αποδεικνύουν ότι ο λαός είναι πραγματικά η δύναμη που μπορεί να τα βάλει με «θεούς και δαίμονες» και να νικήσει.
Στους κομμουνιστές δεν μας είναι καθόλου ξένες αυτές οι παραδόσεις, έστω κι αν αφορούν - ειδικά η 25η Μαρτίου - άλλες ιστορικές εποχές. Παίρνουμε τη σκυτάλη από ό,τι πιο προοδευτικό έχει δώσει η ανθρωπότητα στην πάλη της, για να νικήσει το δίκιο. Παίρνουμε τη σκυτάλη από τους αγωνιστές του 1821, που κι αυτοί εμπνεύστηκαν από την μπαρουτοκαπνισμένη σημαία της Γαλλικής Επανάστασης, που αργότερα έγινε σύμβολο των μετέπειτα κομμουνάρων και αναγνωρίστηκε από όλους τους λαούς ως σύμβολο αντίστασης και «εφόδου στον ουρανό». Παίρνουμε τη σκυτάλη από την κόκκινη σημαία, που υψώθηκε στο Βερολίνο, τη σημαία της νίκης απέναντι στο τέρας του ναζισμού.
Και για να μην ξεχνιόμαστε, ήταν το ίδιο το ΕΑΜ που αναβίωσε την παρέλαση της 25ης Μαρτίου μέσα στην Κατοχή. Ηταν η Νεολαία του ΚΚΕ, η ΟΚΝΕ, που αποφάσισε τον εορτασμό της 28ης Οκτώβρη το 1941. Οι εορτασμοί αυτοί χτυπήθηκαν από τις κατοχικές δυνάμεις και τις κυβερνήσεις τους.
Η μελέτη της ιστορικής πείρας δείχνει ότι ο λαϊκός γιορτασμός των δύο επετείων δεν έχει καμία σχέση με τις μεταξικές τελετές και παρελάσεις, όπως υποστηρίζεται συχνά.
Για το ΚΚΕ, ο εορτασμός αλλά και η μαθητική παρέλαση των δύο επετείων βρίσκουν το νόημά τους τιμώντας τον οργανωμένο, αλλά και οπλισμένο λαό στον αγώνα του ενάντια στους τυράννους του, μέσα και έξω από την Ελλάδα.
Προφανώς, θεωρούμε ότι για να αποκτά τέτοιο χαρακτήρα ο εορτασμός των δύο επετείων, απαιτείται να διδάσκεται σωστά η Ιστορία, όχι όπως γίνεται σήμερα, με τη διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας στα σχολικά βιβλία, που διατηρεί και η σημερινή κυβέρνηση, να αξιοποιούνται μια σειρά βιωματικές πρακτικές, όπως προβολές ταινιών, επισκέψεις σε ιστορικούς τόπους, μουσεία, τόπους εκτελέσεων κ.ά. Να γίνεται κατανοητό ότι «η ιστορική αλήθεια είναι μία και τη γράφουν οι λαοί».
Σε μια τέτοια προσπάθεια καλεί το ΚΚΕ τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους μαθητές, ειδικά των Γυμνασίων και των Λυκείων. Να δώσουν το δικό τους σύγχρονο νόημα στους εορτασμούς και τις παρελάσεις. Ετσι τιμάται ουσιαστικά το ΟΧΙ του 1940 ή το «τσεκούρι και φωτιά στους προσκυνημένους» του 1821. Γιατί η Ιστορία κάθε γενιάς γράφεται με αγώνες.
Με συνθήματα όπως «Ακούστε καλά τι λένε οι φοιτητές, κάντε τώρα όλες τις μετεγγραφές», «Σίτιση και στέγαση, δωρεάν σπουδές, δεν είναι πελάτες οι φοιτητές», κατήγγειλαν την πολιτική υποχρηματοδότησης και εμπορευματοποίησης της Παιδείας και δήλωσαν την απόφασή τους να συνεχίσουν τον αγώνα.
Στη διάρκεια της κινητοποίησης συναντήθηκαν με τον υπουργό, ο οποίος υπερασπίστηκε την πολιτική που θέτει τις δαπάνες για την Παιδεία υπό την αίρεση των ιεραρχήσεων του κεφαλαίου και της συμμετοχής της χώρας στο άρμα του ΝΑΤΟ και τους επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς.
Οι φοιτητές απαίτησαν αύξηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων από τον κρατικό προϋπολογισμό, για την κάλυψη όλων των αναγκών σε υποδομές, διδακτικό προσωπικό κ.λπ., υλικοτεχνική αναβάθμιση των εστιών και λύση στο πρόβλημα της στέγασης των φοιτητών με ευθύνη του κράτους, να πάρουν μετεγγραφή όλοι όσοι το έχουν ανάγκη.
Σήμερα Τετάρτη, στη 1 μ.μ., δίνουν ραντεβού με τους μετεγγραφέντες φοιτητές στην κεντρική βιβλιοθήκη, για να σχεδιάσουν τη συνέχεια στην παρέμβασή τους. Αύριο Πέμπτη, στις 6 μ.μ., καλούν σε φοιτητικό συλλαλητήριο στην Αγίας Σοφίας, που θα ενωθεί με το συλλαλητήριο των εργατικών σωματείων και συνδικάτων που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ.
Το Σάββατο 19/10 καλούν σε συμμετοχή στη συναυλία της Συντονιστικής Επιτροπής των μαθητών για τα οξυμένα προβλήματα των σχολών, στις 7 μ.μ., στην πλατεία Αριστοτέλους.
Παράλληλα, καθημερινά με μαζικές ενημερώσεις προετοιμάζουν τη συμμετοχή στο φοιτητικό συλλαλητήριο στις 31/10.
Συνέντευξη με φοιτητές για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν
Με αφορμή τα παραπάνω, ο «Ριζοσπάστης» συνομίλησε με τον Κώστα, φοιτητή στο τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων και πρόεδρο του ΔΣ του φοιτητικού συλλόγου της πρώην ΣΤΕΦ, την Αναστασία, φοιτήτρια Νοσηλευτικής και μέλος του ΔΣ του φοιτητικού συλλόγου της πρώην ΣΕΥΠ, και την Ζωή, φοιτήτρια Λογιστικής και μέλος του ΔΣ του φοιτητικού συλλόγου της πρώην ΣΔΟ.
-- Με ποια προβλήματα ήρθαν αντιμέτωποι οι φοιτητές των τμημάτων του πρώην ΤΕΙ;
Κώστας: Με δεδομένο ότι η χρηματοδότηση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας παραμένει χαμηλή και ότι δόθηκαν ελάχιστα χρήματα για τη λειτουργία των νέων τμημάτων, οι πρωτοετείς και οι μεγαλύτεροι φοιτητές ήρθαμε αντιμέτωποι με μια εκρηκτική κατάσταση, όπου για παράδειγμα οι αποθήκες του ιδρύματος από γραφική ύλη και αναλώσιμα είναι άδειες, στο πρώην ΤΕΙ Λάρισας σήμερα δεν υπάρχει κανένας εργαζόμενος στην τεχνική υπηρεσία, μαθήματα πέφτουν το ένα πάνω στο άλλο, στις ίδιες αίθουσες, πολλές φορές μαθήματα και διαφορετικών σχολών, στοιβαζόμαστε τα διπλάσια άτομα σε εργαστήρια απ' όσα χωράμε κανονικά, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται η ποιότητα του μαθήματος. Προχτές, μάλιστα, μας είπαν ότι δεν θα μπορέσουν να γίνουν κάποια εργαστήρια, γιατί δεν χωράνε οι φοιτητές.
Ζωή: Στην πρώην ΣΔΟ κάποιες αίθουσες έχουν κριθεί ακατάλληλες, με αποτέλεσμα να περπατάμε στον διάδρομο για να βρούμε κάποια ελεύθερη αίθουσα για να κάνουμε μάθημα. Ταυτόχρονα, δεν έχει εξασφαλιστεί η έναρξη των μαθημάτων του Α' εξαμήνου, στη Λογιστική. Στα περισσότερα τμήματα καθυστέρησαν να ξεκινήσουν τα μαθήματα και σε αυτό έπαιξε ρόλο ότι σε κάποια τμήματα δεν υπάρχουν προγράμματα σπουδών, ωρολόγιο πρόγραμμα και επιπλέον από τις 93 νέες θέσεις μελών ΔΕΠ (οι 50 για τα νέα τμήματα) που είχαν υποσχεθεί οι κυβερνήσεις, έχουν προκηρυχτεί μόλις 11 για όλο το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Πρακτικά, σήμερα τα νέα τμήματα λειτουργούν με συμβασιούχους, ωρομίσθιους. Αν συνυπολογίσει κανείς μάλιστα ότι οι ωρομίσθιοι παραμένουν απλήρωτοι για τουλάχιστον 10 μήνες, ότι η διοίκηση τους καλεί να εργαστούν για 16 ώρες τη βδομάδα με 5 ευρώ την ώρα, δηλαδή 350 ευρώ περίπου το μήνα, δεκάδες μαθήματα δεν διδάσκονται!
Αναστασία: Μαζί με την υποχρηματοδότηση αντιμετωπίζουμε κι άλλα προβλήματα, όπως το γεγονός ότι οι φοιτητές του πρώην ΤΕΙ Θεσσαλίας δεν έχουμε το δικαίωμα να ενταχθούμε άμεσα στα αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα. Πρέπει πρώτα να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα σπουδών του ΤΕΙ, να πετάξουμε στα σκουπίδια το πτυχίο του ΤΕΙ, τα μισά μαθήματα και εργαστήρια που κάναμε και να φορτωθούμε επιπλέον ένα κάρο μαθήματα για να πάρουμε το πτυχίο του αντίστοιχου πανεπιστημιακού τμήματος.
-- Πώς στέκονται απέναντι σε αυτά η κυβέρνηση, η διοίκηση του ιδρύματος;
Κώστας: Οι υποσχέσεις τόσο της προηγούμενης κυβέρνησης όσο και της σημερινής αποδεικνύονται ψεύτικες. Ούτε οι σπουδές μας αναβαθμίστηκαν, ούτε βελτιώθηκε η κατάσταση με τα χρόνια προβλήματα που υπήρχαν στο πρώην ΤΕΙ. Η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει το έργο του ΣΥΡΙΖΑ, διατηρεί την κατάσταση - μπάχαλο στα Τμήματά μας για να μας ωθήσει εκτός σπουδών, να μας κάνει πελάτες στα ιδιωτικά κολέγια, στην κατάρτιση. Θεωρεί τις σπουδές και τις ανάγκες μας «κόστος» και κλείνει την κάνουλα της χρηματοδότησης για την Παιδεία, ώστε να εξοικονομεί ζεστό χρήμα για τις τράπεζες και να δαπανά 4 δισ. το χρόνο για τους πολεμικούς σκοπούς του ΝΑΤΟ.
Μαζί με τη διοίκηση μας κοροϊδεύουν ότι δήθεν κάποια στιγμή «όλα θα λυθούν». Αντί να ενημερώσουν υπεύθυνα τους φοιτητές και να δώσουν λύσεις, κυβέρνηση και Πρυτανεία κάνουν «μπαλάκι» τις ευθύνες μεταξύ τους. Και οι δύο μάς κοροϊδεύουν κανονικότατα, αφού από κοινού συνέβαλαν στη διαμόρφωση των νέων τμημάτων υλοποιώντας το νόμο Γαβρόγλου, που πέρσι οι φοιτητές αντιπαλεύαμε. Τώρα, όλοι μαζί κάνουν προσπάθεια να καλλιεργηθούν στους φοιτητές η αναμονή, οι χαμηλές απαιτήσεις και η νομιμοποίηση αυτής της κατάστασης. Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί δεν οφείλεται στην κακοδιαχείριση, στην προχειρότητα, στην «κάθε αρχή και δύσκολη», αλλά στα κριτήρια και τους σκοπούς για τους οποίους φτιάχτηκαν αυτά τα πανεπιστήμια. Ηξεραν πολύ καλά τα προβλήματα που θα προκληθούν, αφού η δημιουργία των ιδρυμάτων έθετε εξαρχής ότι θα γίνουν με τα ελάχιστα χρήματα που ήδη δίνονταν από τον κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς προσλήψεις προσωπικού, χωρίς κατασκευή υποδομών.
Ζωή: Χρειάζεται να αναφερθεί και η στάση της ΔΑΠ, που όλους αυτούς τους μήνες έσπερνε τον εφησυχασμό, συνδιαλλασσόταν με παλιές και νέες διοικήσεις για να ανακόψει οποιοδήποτε αγωνιστικό σκίρτημα των φοιτητών, διακινούσε το επιχείρημα «μην ανησυχείτε, ας βγει η ΝΔ κυβέρνηση και θα λυθούν όλα αυτά τα προβλήματα»! Μάλιστα, προσπάθησε και με προπηλακισμούς να εμποδίσει τις Γενικές Συνελεύσεις που έγιναν.
-- Τι πρωτοβουλίες έχετε πάρει από την αρχή της χρονιάς και πώς συνεχίζετε;
Κώστας: Είναι σημαντικό να πούμε ότι πιάσαμε το νήμα από τις περσινές κινητοποιήσεις, όπου είχαμε εναντιωθεί σε αυτούς τους σχεδιασμούς αποκαλύπτοντας πως αποτέλεσμα αυτών θα είναι το σάρωμα μορφωτικών - εργασιακών δικαιωμάτων των φοιτητών. Ετσι, ένα μεγαλύτερο κομμάτι των φοιτητών ήταν «ψυλλιασμένο» για το τι το περιμένει. Αξιοποιώντας και τα οξυμένα προβλήματα που εμφανίστηκαν από την αρχή της χρονιάς, με εξορμήσεις και ανακοινώσεις καλέσαμε όλους τους φοιτητές να μη συμβιβαστούν με αυτήν την κατάσταση, χωρίς αναμονή να διεκδικήσουν όλα αυτά που έχουν ανάγκη για να καταφέρουν να σπουδάσουν, να μορφωθούν, να βρουν δουλειά στο αντικείμενό τους με δικαιώματα.
Σε αυτήν τη βάση πραγματοποιήθηκε Γενική Συνέλευση του συλλόγου με καλή συμμετοχή κυρίως πρωτοετών, η οποία αποφάσισε να προχωρήσει σε κατάληψη του κτιρίου διοίκησης. Με την κινητοποίηση αυτή πετύχαμε όλοι οι πρωτοετείς φοιτητές να έχουν δωρεάν σίτιση, αποσπάσαμε δέσμευση να αυξηθούν οι ομάδες των εργαστηρίων για να γίνεται ποιοτικά το μάθημα, καθαρίστηκαν άμεσα συγκεκριμένα εργαστήρια που υπήρχε σοβαρό ζήτημα υγιεινής. Το σημαντικό είναι ότι στείλαμε μήνυμα πως οι φοιτητές επιλέγουν το δρόμο του αγώνα κόντρα στο συμβιβασμό και την αναμονή, διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες τους.
Το επόμενο διάστημα συνεχίζουμε τον αγώνα μας προχωρώντας σε: Ενημερωτικές Συνελεύσεις σε όλα τα έτη για να δημιουργήσουμε Επιτροπές Αγώνα, κλιμακώνουμε με κατάληψη στο κτίριο της διοίκησης τις επόμενες μέρες και με τη συμμετοχή μας στο συλλαλητήριο του Εργατικού Κέντρου Λάρισας ενάντια στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης. Τέλος, οργανώνουμε φοιτητικό συλλαλητήριο στο κέντρο της Λάρισας στις 4/11 μαζί με τους μαθητές της πόλης.
Αναστασία: Επιδιώκουμε να γίνουν Γενικές Συνελεύσεις σε όλους τους συλλόγους μπροστά στο συλλαλητήριο στις 4/11, γιατί είναι σημαντικό να μπουν περισσότερες δυνάμεις σε αυτόν τον αγώνα, για να διεκδικήσουμε αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, μονιμοποίηση των έκτακτων καθηγητών, να παρθούν όλα τα μέτρα για να προχωρήσει κανονικά η λειτουργία των τμημάτων. Ακόμα προχωράμε σε κοινές δράσεις με τους εκτάκτους που είναι απλήρωτοι. Αναδεικνύουμε έτσι ότι η μαζικοποίηση των συλλόγων, η συγκρότηση επιτροπών σε κάθε Τμήμα και έτος, είναι προϋπόθεση για να υψώσουμε τείχος απέναντι στους σχεδιασμούς κυβέρνησης - ΕΕ - κεφαλαίου, διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες μας. Ταυτόχρονα καλούμε τους φοιτητές να είναι σε ετοιμότητα μπροστά στο νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση για την Ανώτατη Εκπαίδευση.
Σε ανακοίνωσή της, η Τομεακή Επιτροπή Δράμας του ΚΚΕ καταγγέλλει την παρέμβαση αστυνομικών της Ασφάλειας και τονίζει πως «το γεγονός αυτό είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής του δόγματος "νόμος και τάξη" που προτάσσει η κυβέρνηση της ΝΔ, με σκοπό να χτυπήσει κάθε εκδήλωση της λαϊκής δυσαρέσκειας που εναντιώνεται στην πολιτική της. Θέλει να δημιουργήσει κλίμα νομιμοποίησης της παρουσίας της αστυνομίας μέσα κι έξω από τους χώρους μόρφωσης και δουλειάς, ώστε να είναι κάθε στιγμή σε ετοιμότητα να καταστέλλουν τους αγώνες του λαού και της νεολαίας».
Καλεί τους μαθητές «να μη σκύψουν το κεφάλι μπροστά σε καμιά προσπάθεια τρομοκρατίας και εκφοβισμού. Να βάλουν στο στόχαστρο των διεκδικήσεών τους, μέσα από συλλογικές και μαζικές διαδικασίες, τη συνολική αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης» και τους εκπαιδευτικούς «να μη δείξουν καμιά ανοχή στον αυταρχισμό και την αστυνομοκρατία μέσα στα σχολεία. (...) Αυτό που χρειάζεται σήμερα είναι ο συλλογικός αγώνας για να κατακτήσουμε όσα μας ανήκουν, για να έχουμε ένα σχολείο που αξίζει στα παιδιά μας τον 21ο αιώνα».
Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:
«Σπουδαστή, σπουδάστρια στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού, σε καλωσορίζουμε στην Ακαδημία! Σου ευχόμαστε καλή αρχή!
Γνωρίζουμε ότι ο δρόμος έως εδώ ήταν δύσκολος, ότι εσύ και η οικογένειά σου μοχθήσατε.
Με την είσοδό σου στη Ναυτική Εκπαίδευση ξεκινά μια νέα φάση στη ζωή σου, στην οποία σε καλούμε να περπατήσεις με ψηλά το κεφάλι, χωρίς να αφήσεις στην άκρη τις προσδοκίες και τα όνειρά σου για το μέλλον. Ολοι οι σπουδαστές και οι σπουδάστριες μαζί θα αγωνιστούμε για ολοκληρωμένη μόρφωση και για δουλειά με σύγχρονα δικαιώματα. Μαζί, και στην τάξη και στο πλοίο, θα παλέψουμε για να κατακτήσουμε τη ζωή που μας αξίζει.
Η νέα κυβέρνηση, της ΝΔ, ήρθε με αποφασιστικότητα να συνεχίσει το έργο της προηγούμενης, του ΣΥΡΙΖΑ. Κινείται στην ίδια αντιλαϊκή ρότα σε όλους τους τομείς. Γνώμονας της πολιτικής της είναι τα "θέλω" των εφοπλιστών, των βιομηχάνων, των επιχειρηματικών ομίλων. Πασχίζει για να εξασφαλίσει κέρδη για το μεγάλο κεφάλαιο, μέσα από την ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών, από τα πρώτα κιόλας βήματά μας ως σπουδαστές, κατά τη διάρκεια των εκπαιδευτικών μας ταξιδιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης μελέτης του υπουργείου Ναυτιλίας, κατά τη διάρκεια πέντε εκπαιδευτικών ετών, από το 2010 - 2011 έως το 2014 - 2015, εισήλθαν στις ΑΕΝ 7.309 σπουδαστές και αποφοίτησαν μόλις 3.750, δηλαδή ποσοστό 51,3%! Περίπου 1 στους 2 σπουδαστές εγκαταλείπει τις σπουδές του πριν καν αποφοιτήσει! Αυτή η τάση διαρροής συνεχίζεται, αφού αρκετοί είναι και αυτοί οι οποίοι, παρόλο που αποφοιτούν, δεν φτάνουν ποτέ μέχρι το ανώτερο "πιστοποιητικό ικανότητας" Πλοιάρχου ή το επίπεδο του Α' Μηχανικού.
Μεγάλο ποσοστό αυτής της διαρροής οφείλεται στις απαράδεκτες συνθήκες με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι οι σπουδαστές, τόσο κατά τη διάρκεια των σπουδών στις ΑΕΝ όσο και κατά τη διάρκεια των ταξιδιών.
Τα στοιχεία αυτά, για άλλη μια φορά, επιβεβαιώνουν τις τεκμηριωμένες καταγγελίες του ΚΚΕ, της ΚΝΕ, αλλά και του εργατικού κινήματος και των σπουδαστών.
Σήμερα υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε να διαμορφωθούν σύγχρονο πρόγραμμα σπουδών και Εσωτερικός Κανονισμός για τις ΑΕΝ, να εξασφαλιστεί το απαραίτητο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό με συγκροτημένα δικαιώματα. Υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε να αποκτήσουν όλες οι ΑΕΝ σύγχρονες υποδομές και εργαστήρια που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθημάτων, ώστε να παρέχονται σύγχρονα βιβλία. Χρειάζεται σήμερα να απεμπλακεί το Λιμενικό Σώμα από το διοικητικό και εκπαιδευτικό έργο στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Χρειάζεται να δημιουργηθούν σύγχρονες, δημόσιες και δωρεάν υποδομές στέγασης και σίτισης όλων των σπουδαστών που κατοικούν σε διαφορετική πόλη, ώστε να μη συνεχίζουν οι οικογένειές μας να "ματώνουν" με υπέρογκα έξοδα. Χρειάζεται σήμερα το εκπαιδευτικό ταξίδι και η εύρεση καραβιού να γίνονται με ευθύνη αποκλειστικά του υπουργείου Ναυτιλίας και της διοίκησης των ΑΕΝ, και όλοι οι σπουδαστές να ναυτολογούνται με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και με συγκροτημένα εργασιακά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα.
Ομως, πολιτική όλων των κυβερνήσεων είναι η τεράστια υποχρηματοδότηση! Στις αρχές κάθε εξαμήνου ερχόμαστε αντιμέτωποι με Τμήματα των 40 ατόμων, με την υποσυντήρηση των κτιρίων, με τόσα έξοδα για διάφορα αναλώσιμα.
Η εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, που αξιοποιείται στα πλοία, απαιτεί την ουσιαστική αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης, ώστε να μπορούμε ως πλοίαρχοι και μηχανικοί να αντεπεξέλθουμε στις απαιτήσεις του επαγγέλματος, όμως η αλήθεια είναι πως το επίπεδο των σπουδών μας υποβαθμίζεται.
Από τις πρώτες μέρες των μαθημάτων θα ακούσεις για το "θαύμα" της ελληνικής ναυτιλίας, ότι αποτελεί "εθνικό" κεφάλαιο, μια τεράστια δύναμη που συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας κ.ά.
Η αλήθεια όμως είναι ότι οι "πρωτιές" των Ελλήνων εφοπλιστών, η ξέφρενη κερδοφορία τους, βασίστηκαν και βασίζονται στην κατάργηση και συμπίεση του συνόλου των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, αξιωματικών και πληρωμάτων, σε μια σειρά από νόμους όλων των κυβερνήσεων, όπως απαλλαγές από φόρους, μειώσεις των οργανικών συνθέσεων των πλοίων κ.ά.
Χαρακτηριστικά, οι Ελληνες πλοιοκτήτες υπερδιπλασίασαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους στο διάστημα 2007 - 2018, δηλαδή καθ' όλη τη διάρκεια της κρίσης. Σήμερα ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 53% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης και το 21% παγκοσμίως με όρους χωρητικότητας, ενώ σε σχέση με το προηγούμενο έτος παρουσίασε αύξηση 6,63%.
Απευθυνόμενοι στους αυριανούς πλοιάρχους και μηχανικούς, η διοίκηση της κάθε ΑΕΝ, η κυβέρνηση και το υπουργείο, και φυσικά οι ναυτιλιακές εταιρείες, μιλούν για μεγάλες ευκαιρίες, για υψηλά και σταθερά εισοδήματα, για τον σύγχρονων προδιαγραφών στόλο που εξασφαλίζει τις καλύτερες συνθήκες δουλειάς για αξιωματικούς και πληρώματα. Λένε πως η ελληνική ναυτιλία είναι μια μεγάλη οικογένεια με οφέλη για όλους.
Παρουσιάζουν τους μισθούς των 800 ευρώ των δόκιμων μηχανικών και πλοιάρχων ως "όαση", προσπαθώντας να μας ξεγελάσουν. Κρύβουν τις τεράστιες μειώσεις που έχουν υποστεί οι μισθοί αυτοί τα τελευταία χρόνια, αλλά και τους όρους δουλειάς στο πλοίο, όπως οι καθημερινές υπερωρίες, το γεγονός ότι πρέπει να είσαι "διαθέσιμος" ανά πάσα ώρα και στιγμή, οι ολοένα και πιο γρήγοροι ρυθμοί δουλειάς κ.ά. Κρύβουν το γεγονός πως χτυπούν προηγούμενες κατακτήσεις των εργαζομένων, όπως η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, που αποτελεί μια συλλογική προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων ενός κλάδου και καθορίζει το σύνολο των όρων δουλειάς και αμοιβής. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2010 μέχρι σήμερα οι εφοπλιστές αρνούνται να εφαρμοστεί ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία, ακριβώς για να μπορούν μέσα από επιχειρησιακές και ατομικές Συμβάσεις Εργασίας να ρίχνουν τους μισθούς μας και να καταργούν κι άλλα δικαιώματά μας.
Η ΚΝΕ είναι η Νεολαία του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, του Κόμματος που 100 χρόνια τώρα έχει τεράστια συμβολή σε κάθε μικρό και μεγάλο αγώνα του λαού. Η ΚΝΕ ποτέ δεν συμβιβάστηκε με τη σημερινή άθλια κατάσταση, ποτέ δεν σταμάτησε να φωνάζει για τα δίκια της νεολαίας. Δεν δεχόμαστε τη λογική ότι "τίποτα δεν αλλάζει". Το μέλλον είναι μπροστά μας!
Σήμερα, σε κάθε Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού παλεύουμε ώστε οι Σύλλογοι Σπουδαστών να ζωντανέψουν, να χαράξουν αγωνιστική πλεύση, να αναπτύξουν πλούσια αγωνιστική δραστηριότητα για όλα όσα αντιμετωπίζουμε στη στεριά και στη θάλασσα, στο μάθημα και στο πλοίο. Παλεύουμε ώστε μέσα από μαζικές και συλλογικές διαδικασίες των Συλλόγων μας να κάνουμε τα αιτήματά μας για ουσιαστική αναβάθμιση της δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης και για σύγχρονους όρους δουλειάς να ακουστούν δυνατά!
Ο αγώνας μας σε όλες τις ΑΕΝ σήμερα πρέπει να βάζει στο στόχαστρο τον πραγματικό αντίπαλο, που είναι το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα, που θυσιάζει τα δικαιώματα και τις σύγχρονες ανάγκες μας για τα κέρδη των λίγων.
Παλεύουμε για την πραγματική, ριζική αλλαγή προς όφελος του λαού και της νεολαίας, για την ανατροπή του σάπιου εκμεταλλευτικού συστήματος. Για τη νέα κοινωνία, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό».