Σάββατο 29 Αυγούστου 2020 - Κυριακή 30 Αυγούστου 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ
«Περιπλανώμενο» και υποστελεχωμένο, με πρωτόκολλα - λάστιχο μακριά από τις ανάγκες του λαού

Συνέντευξη με την πρόεδρο της ΟΕΝΓΕ, Αφρ. Ρέτζιου

Την ώρα που η κυβερνητική προπαγάνδα αναμασά ότι «το δημόσιο σύστημα Υγείας είναι έτοιμο και ενισχυμένο», οι υγειονομικοί και οι ασθενείς έρχονται αντιμέτωποι με τις τεράστιες ελλείψεις και τις συνέπειες της εμπορευματοποίησης. Ο «Ριζοσπάστης» συζητά με την Αφροδίτη Ρέτζιου, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ), για την κατάσταση που επικρατεί, τις επιπτώσεις στους υγειονομικούς και το λαό, αλλά και τη διέξοδο.

***

-- Σε συνθήκες νέας έξαρσης της πανδημίας, η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το δημόσιο σύστημα Υγείας είναι «ενισχυμένο» και σε «ετοιμότητα». Ποια είναι η πραγματική κατάσταση;

-- Η κυβέρνηση αυτοδιαψεύδεται με τα στοιχεία που η ίδια δίνει στη δημοσιότητα, ενώ ταυτόχρονα ομολογεί το πώς αντιλαμβάνεται τη «θωράκιση του δημόσιου συστήματος Υγείας».

Πώς είναι δυνατόν να ισχυρίζεται ότι το δημόσιο σύστημα Υγείας είναι «θωρακισμένο», όταν παραμένουν οι τραγικές ελλείψεις σε προσωπικό και δομές; Θεωρεί ότι είναι «θωρακισμένο» το δημόσιο σύστημα Υγείας όταν με τις προσλήψεις συμβασιούχων - αν και εφόσον ισχύει βέβαια και το νούμερο των 6.150 - καλύφθηκε μόλις το 1/5 των κενών που υπάρχουν, σύμφωνα πάντα με τους υπάρχοντες οργανισμούς, που κι αυτοί είναι πολύ πίσω από τις ανάγκες του λαού; Μήπως σκοπεύει να καταργήσει τις 24.000 κενές οργανικές θέσεις;


Λέμε αν και εφόσον ισχύουν αυτά τα νούμερα, γιατί σύμφωνα με τα στοιχεία των ΔΥΠΕ, έως τον Ιούνη προσλήφθηκαν 4.729 επικουρικοί και από αυτούς μόλις οι 451 είναι γιατροί. Αν μάλιστα συνυπολογίσει κανείς τις συνταξιοδοτήσεις και τις απολύσεις των συμβασιούχων, δεν μιλάμε για ενίσχυση, αλλά για διατήρηση στο διηνεκές της σημερινής άθλιας κατάστασης. Πολύ περισσότερο που δεν πρόκειται για μόνιμο προσωπικό αλλά για συμβασιούχους, με ημερομηνία λήξης.

Η μοναδική προκήρυξη μόνιμου προσωπικού είναι η προκήρυξη 943 θέσεων γιατρών, που την περιμέναμε από το 2019. Δέησαν να την κάνουν μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν η πανδημία είχε ήδη κάνει την εμφάνισή της στις άλλες χώρες, και οι κρίσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα... Βλέπετε, η κυβέρνηση επιστρατεύει fast track διαδικασίες μόνο όταν πρόκειται να ικανοποιήσει τις αξιώσεις των επιχειρηματικών ομίλων.

Τότε βέβαια η αγωνία της κυβέρνησης δεν ήταν πώς θα προετοιμάσει το σύστημα Υγείας για να αντιμετωπίσει την πανδημία, αλλά πώς θα προωθήσει τις ΣΔΙΤ στο χώρο της Υγείας. Και τότε τα κυβερνητικά στελέχη διαβεβαίωναν σε όλους τους τόνους ότι το σύστημα Υγείας είναι «θωρακισμένο» και «πανέτοιμο». Οσο ίσχυε αυτό, άλλο τόσο ισχύει σήμερα ότι το δημόσιο σύστημα Υγείας είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει το δεύτερο κύμα της πανδημίας...

-- Ενας ακόμα ισχυρισμός της κυβέρνησης είναι ότι έχει επανέλθει πλήρως η «κανονικότητα» στη λειτουργία των νοσοκομείων...

-- Αυτή είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή είναι ότι με την «επαναλειτουργία» των νοσοκομείων επανήλθε η «κανονικότητα» των ράντζων, οι πολύμηνες αναμονές για εξετάσεις, θεραπείες, προγραμματισμένα χειρουργεία.

Σε αρκετές περιπτώσεις η κατάσταση είναι χειρότερη από πριν. Ενδεικτικό, αλλά όχι μεμονωμένο, είναι το παράδειγμα του Νοσοκομείου Χανίων, στο οποίο εξαιτίας της αναστολής των χειρουργείων λόγω της πανδημίας ο αριθμός των επεμβάσεων το 2020 προβλέπεται ότι θα είναι 50% μειωμένος συγκριτικά με το 2019.

-- Πώς αξιοποιήθηκε τελικά ο χρόνος που κερδήθηκε από το λαό και τη νεολαία στην πρώτη φάση της πανδημίας;

-- Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα πήρε έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος Υγείας. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι αξιοποίησε το έκτακτο γεγονός της πανδημίας για να πάρει μόνιμα μέτρα που εντάσσονται στην πολιτική της περαιτέρω εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου συστήματος Υγείας, πολιτική που εφάρμοσαν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις και που ευθύνεται για τη σημερινή κατάντια του δημόσιου συστήματος Υγείας.

Απόδειξη είναι οι δεκάδες ΠΝΠ για συμβάσεις ιδιωτών γιατρών με τα νοσοκομεία, η μονιμοποίηση του καθεστώτος ανατροπής των εργασιακών σχέσεων, της επέκτασης της ελαστικής και προσωρινής εργασίας.

Απόδειξη είναι επίσης ο νόμος που ψήφισε κατακαλόκαιρο η κυβέρνηση για τη σύσταση ανώνυμης εταιρείας με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Οργανισμός διασφάλισης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών», κατά τα πρότυπα λειτουργίας των συστημάτων Υγείας των χωρών της ΕΕ και των άλλων καπιταλιστικών χωρών, που έθαψαν κάτω από τα σαθρά θεμέλιά τους εκατόμβες νεκρών, με δείκτες αξιολόγησης, όπως π.χ. το κριτήριο πληρότητας των κλινών, που οδήγησε στο κλείσιμο κρεβατιών, τμημάτων, ολόκληρων νοσοκομείων, με αποτέλεσμα οι γιατροί να αναγκάζονται να αποφασίσουν ποιον θα διασωληνώσουν και σε ποιον θα στερήσουν τη δυνατότητα να ζήσει.

-- Η κυβέρνηση προσπαθεί να καλύψει τα κενά με μετακινήσεις προσωπικού και μεταφορά μηχανημάτων. Πόσο αποτελεσματική είναι αυτή η τακτική;

-- Πρόκειται για ένα «περιπλανώμενο» σύστημα Υγείας. Μετακινήσεις προσωπικού από τις ΤΟΜΥ στα Κέντρα Υγείας, από τα Κέντρα Υγείας στα νοσοκομεία, μετακινήσεις γιατρών για να καλύπτουν εφημερίες από το ένα νοσοκομείο στο άλλο, από τη μία πόλη στην άλλη, από τον ένα νομό στον άλλο. Μετακινήσεις ασθενών και των οικογενειών τους από τον τόπο κατοικίας τους σε άλλη πόλη. Μεταφορά μηχανημάτων από το ένα νοσοκομείο στο άλλο...

Με την πολιτική της κινητικότητας η κυβέρνηση επιχειρεί να καλύψει τις τεράστιες τρύπες των δημόσιων μονάδων Υγείας ανοίγοντας άλλες, χωρίς να προσλάβει όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό που απαιτείται. Πρόκειται για σταθερή αντιλαϊκή πολιτική, που εφαρμόζουν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, και όχι για έκτακτο μέτρο.

-- Τα υγειονομικά πρωτόκολλα είναι επαρκή; Σε ποιο βαθμό τηρούνται;

-- Τα υγειονομικά πρωτόκολλα έγιναν λάστιχο για να προσαρμοστούν στην πολιτική διαχείρισης της πανδημίας με κριτήριο τις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας και τις αντοχές του δημόσιου συστήματος Υγείας. Ο λόγος δεν είναι αυτό που συχνά επικαλείται η κυβέρνηση προκειμένου να δώσει επιστημονική επίφαση στις επιλογές της, ότι τα υγειονομικά πρωτόκολλα προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα από την έρευνα του ιού και την παρακολούθηση της εξέλιξης της επιδημίας.

Η κυβέρνηση, αντί να πάρει μέτρα ώστε να μπορέσει το σύστημα Υγείας να αντεπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες, επιχειρεί να προσαρμόσει τις ανάγκες, να τις στοιβάξει στο πλαίσιο του υπάρχοντος συστήματος. Ενός συστήματος που δεν είναι σχεδιασμένο με κριτήριο την προστασία της υγείας του λαού και την κάλυψη των αναγκών των ασθενών, αλλά με κριτήριο το κέρδος.

Ετσι, για παράδειγμα, αντί να γίνονται καθολικοί τακτικοί επαναλαμβανόμενοι έλεγχοι σε όλους τους υγειονομικούς, εφαρμόζουν αμφιλεγόμενα περιοριστικά κριτήρια για τη διενέργεια των τεστ, μόνο σε όσους επιστρέφουν από την καλοκαιρινή άδεια κι αυτό όχι σε όλους. Αντίστοιχα, αν κάποιος υγειονομικός νοσήσει, η απομόνωση διαρκεί 7 και όχι 14 ημέρες, όπως θα έπρεπε, επειδή δεν υπάρχουν οι αναγκαίες εφεδρείες σε προσωπικό.

Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες που έχουμε μετά από επικοινωνία με τον ΕΟΔΥ, ενώ μέχρι τώρα κάποιος που είχε θετικό τεστ έπρεπε να το επαναλάβει μετά από 14 ημέρες και να είναι αρνητικό για να αρθεί η απομόνωση, τώρα θα δοθεί νέα οδηγία να μη γίνεται το 2ο τεστ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Αλλά ακόμα και άρτια να ήταν τα υγειονομικά πρωτόκολλα, για να εφαρμοστούν πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Η κυβέρνηση π.χ. αποφάσισε τη νοσηλεία ύποπτων και επιβεβαιωμένων κρουσμάτων σε όλα τα νοσοκομεία του ΕΣΥ που διαθέτουν κλίνες Covid και τα οποία, όπως υποστηρίζει, βρίσκονται σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, όμως, πρόκειται για νοσοκομεία που δεν έχουν τις προδιαγραφές από πλευράς υποδομών και προσωπικού ώστε να εφαρμοστούν τα αναγκαία μέτρα πρόληψης και ελέγχου της διασποράς του ιού. Πώς θα εξασφαλιστεί ο γεωγραφικός - χωροταξικός διαχωρισμός που πρέπει να συνοδεύεται και από τον διαχωρισμό του προσωπικού, δηλαδή να υπάρχει προσωπικό, κυρίως νοσηλευτές, που θα αναλάβει τη νοσηλεία αποκλειστικά των συγκεκριμένων ασθενών; Αυτό προβλέπει ο εσωτερικός κανονισμός των νοσοκομείων για την πρόληψη και τον έλεγχο των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων, που ισχύει και για τις επιδημίες. Με δεδομένη την τραγική υποστελέχωση, πρακτικά είναι ανέφικτο να τηρηθεί το πρωτόκολλο. Το αποτέλεσμα είναι να αυξάνεται ο κίνδυνος ενδονοσoκομειακής διασποράς.

Υπάρχουν διεθνώς τεκμηριωμένες για την αποτελεσματικότητά τους πρακτικές, υπάρχουν τα πρωτόκολλα και οι οδηγίες. Θα έπρεπε να είναι βασική προτεραιότητα η πρόληψη, ο έγκαιρος κρατικός σχεδιασμός και η οργάνωση του συστήματος, η εξασφάλιση της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής, η εκπαίδευση του προσωπικού ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται το σύστημα Υγείας σε ενδεχόμενη επιδημία ή σε άλλες έκτακτες καταστάσεις. Αυτό όμως δεν γίνεται, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις άλλες καπιταλιστικές χώρες, γιατί άλλες είναι οι προτεραιότητες των αστικών κυβερνήσεων, όπως αποδείχθηκε και στην περίοδο της επιδημίας, και όχι η προστασία της υγείας του λαού. Και γι' αυτό, για να συγκαλύψουν τις κρατικές ευθύνες, τα ρίχνουν όλα στην «ατομική ανευθυνότητα».

Αυτές ακριβώς οι αντιφάσεις και οι παλινωδίες στη διαχείριση της πανδημίας, όπως π.χ. στην αναγκαιότητα της χρήσης μάσκας, τα υγειονομικά πρωτόκολλα - λάστιχο κ.ά., δημιούργησαν πρόσφορο έδαφος για να ευδοκιμήσουν και οι διάφορες σκοταδιστικές, αντιεπιστημονικές απόψεις.

-- Η κυβέρνηση κάνει λόγο για μεγάλη συμβολή της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Ποια είναι η πραγματικότητα;

-- Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι αξιοποιήθηκαν όλες οι δυνατότητες της ΠΦΥ, όταν όχι μόνο δεν πήρε κανένα μέτρο για την ανάπτυξη, τη στελέχωση και τον εξοπλισμό των αποδεκατισμένων Κέντρων Υγείας και των Περιφερειακών Ιατρείων, αλλά τα χρησιμοποιεί και σαν δεξαμενή άντλησης προσωπικού για να μπαλώνουν τρύπες. Οταν τα Κέντρα Υγείας, επειδή δεν έχουν την κατάλληλη υποδομή, παραπέμπουν ασυμπτωματικούς ή ασθενείς με ήπια συμπτώματα, που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου για λοίμωξη με Covid-19, στα νοσοκομεία για διενέργεια τεστ, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος διασποράς.

Πλήρης αξιοποίηση των δυνατοτήτων της ΠΦΥ θα ήταν για παράδειγμα αν η κυβέρνηση είχε επιτάξει το σύνολο των διαγνωστικών αλυσίδων, των μικροβιολογικών εργαστηρίων με το προσωπικό και τις υποδομές τους, για να διενεργούν δωρεάν όχι μόνο το τεστ κορονοϊού αλλά όλες τις αναγκαίες εξετάσεις όσων αντιμετωπίζουν χρόνια προβλήματα υγείας ή είναι στη φάση διερεύνησης ενός προβλήματος υγείας. Πλήρης αξιοποίηση σημαίνει υποχρεωτική ένταξη των ιδιωτών για να αναλάβουν τη δωρεάν παρακολούθηση των ασθενών με Covid-19 που δεν χρειάζονται νοσηλεία, αλλά και των ασθενών που πάσχουν από άλλα νοσήματα. Ολων εκείνων δηλαδή που έμειναν ξεκρέμαστοι στο πρώτο επιδημικό κύμα, εξαιτίας της αναστολής πρακτικά της λειτουργίας των νοσοκομείων.

-- Ποια είναι η διέξοδος από αυτήν την κατάσταση;

-- Είναι ανάγκη να δυναμώσει ο αγώνας για να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες και τα μέσα που υπάρχουν σήμερα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, για μέτρα προστασίας της υγείας του λαού. Να δυναμώσει η διεκδίκηση για την αποφασιστική ενίσχυση του δημόσιου συστήματος Υγείας με μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στα νοσοκομεία και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, για μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων, για μαζικά επαναλαμβανόμενα τεστ στους εργαζόμενους στην Υγεία, στην Πρόνοια, στα ΜΜΜ, σε όλους τους μεγάλους εργασιακούς χώρους, για μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς, στα σχολεία, παντού, για σχέδιο επίταξης του ιδιωτικού τομέα.

Ο αγώνας, για να έχει προοπτική, πρέπει να στοχεύει τον πραγματικό ένοχο: Την πολιτική που εφαρμόζουν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις και η οποία θεωρεί την υγεία του λαού «κόστος» και ταυτόχρονα πεδίο επενδύσεων και κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Σε σύγκρουση με την κυβέρνηση, το κεφάλαιο, τα κόμματά του. Για να είναι η υγεία του λαού κατοχυρωμένο κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα.

ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Χωρίς τους αναγκαίους όρους για την ασφαλή λειτουργία τους

Τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση και η άρνησή της να ικανοποιήσει τα αιτήματα γονιών και εκπαιδευτικών μεγαλώνουν την ανασφάλεια και τα ερωτήματα

Από την κινητοποίηση γονιών και εκπαιδευτικών στην Αθήνα, την περασμένη Τρίτη
Από την κινητοποίηση γονιών και εκπαιδευτικών στην Αθήνα, την περασμένη Τρίτη
Οι ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας στις αρχές της βδομάδας για το άνοιγμα των σχολείων και όλων των υπόλοιπων εκπαιδευτικών δομών όχι μόνο δεν καθησύχασαν γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές, στις πλάτες των οποίων φορτώνει ξανά η κυβέρνηση την ασφαλή λειτουργία των σχολείων, αποθεώνοντας την «ατομική ευθύνη», αλλά επέτειναν τα ερωτήματα και τις αγωνίες τους.

Το σχέδιο της κυβέρνησης, που συνεχίζει να απορρίπτει τα δίκαια αιτήματα γονέων και εκπαιδευτικών, είναι φανερό ότι δεν μπορεί να εξασφαλίσει τις αναγκαίες προϋποθέσεις ώστε να μην υπάρχει συγχρωτισμός στα σχολεία, που λειτουργούν ήδη με πολλά προβλήματα σε υποδομές και ελλείψεις σε προσωπικό.

Το υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, ανακοινώνοντας αρχικά ότι ο μέσος όρος των μαθητών ανά τάξη είναι πανελλαδικά στους 17 μαθητές και αντίστοιχα 20 στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα (Αθήνα και Θεσσαλονίκη). Σκόπιμα η κυβέρνηση μπερδεύει τα νησιωτικά και ακριτικά σχολεία με τα πολυθέσια και πολυπληθή σχολεία των πόλεων, για να κρύψει τις ευθύνες της πίσω από μέσους όρους.

Ακόμα κι έτσι, όμως, η πραγματικότητα την εκθέτει: Με βάση τα στοιχεία της περσινής χρονιάς, το 57% των τμημάτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είχαν πάνω από 17 μαθητές και συνολικά το 74% των μαθητών έκαναν μάθημα σε τμήματα με περισσότερα από 17 άτομα.

Ειδικά στην Αττική, όπου καταγράφονται και τα περισσότερα κρούσματα του κορονοϊού πανελλαδικά, τα ποσοστά αυτά ανεβαίνουν στο 77% και στο 85% αντίστοιχα, αποκαλύπτοντας σε όλο της το μεγαλείο την κοροϊδία των «μέσων όρων» της κυβέρνησης. Βέβαια, η κατάσταση αυτή δεν έπεσε από τον ουρανό.

Είναι αποτέλεσμα της διαχρονικής πολιτικής υποχρηματοδότησης της Παιδείας, που εφαρμόζουν όλες οι κυβερνήσεις, μεταξύ αυτών και η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που με αφορμή τον κορονοϊό και τα ημίμετρα της ΝΔ ανακάλυψε τώρα ξαφνικά τα τεράστια κενά στην Εκπαίδευση και τις ελλείψεις σε υποδομές.

Κρίσιμα ερωτήματα

Αναπάντητο παραμένει και το εξής ερώτημα: Γιατί τον περασμένο Ιούνη, με σχεδόν μηδενικά κρούσματα, η επαναλειτουργία των σχολείων έγινε με ανώτατο όριο μαθητών τους 15 ανά τμήμα και τώρα, με πάνω από 200 κρούσματα τη μέρα, θα επιτραπεί να λειτουργήσουν τάξεις με 20, 25 και 27 μαθητές;

Τι άλλαξε τώρα και το «15 μαθητές ανά τμήμα» έγινε 20 και πάνω, ενώ η κυβέρνηση θρασύτατα αύξησε μέσα στο καλοκαίρι τα ανώτατα όρια του νόμου από 22 σε 25 μαθητές ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση; Τι λένε για όλα αυτά οι επιστήμονες, τη γνώμη και το κύρος των οποίων επικαλείται η κυβέρνηση για να δικαιολογήσει την πολιτική της;

Ηδη ακούγονται φωνές που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τους όρους με τους οποίους ανοίγουν σε λίγες μέρες τα σχολεία.

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα προκειμένου να βελτιώσει την κατάσταση στην Εκπαίδευση. Δεν αξιοποίησε γι' αυτόν το σκοπό το χρόνο που κερδήθηκε με την υπεύθυνη στάση του λαού, που εκμηδένισε σχεδόν τα κρούσματα μετά την πρώτη φάση της πανδημίας. Αντίθετα, έρχεται μετά από τρεις περίπου μήνες να ανακοινώσει την έναρξη των σχολείων με όρους πολύ χειρότερους ακόμα κι από αυτούς που ίσχυαν όταν άνοιξαν τον Ιούνη, και ενώ τα κρούσματα είναι πολλαπλάσια.

Κι όχι μόνο αυτό, αλλά με αφορμή τις μάσκες και με άλλοθι τις περιθωριακές θεωρίες συνωμοσίας, που είναι «βολικός» της αντίπαλος, η κυβέρνηση βάζει από την «πίσω πόρτα» τη λογική της καταστολής στα σχολεία και προσπαθεί να ενοχοποιήσει ως υπεύθυνο για τη διασπορά της νόσου όποιον δυσπιστεί, ως αποτέλεσμα των αντιφάσεων και των παλινωδιών της δικής της πολιτικής.

Απέναντι στο καθολικό αίτημα για την αναγκαία μείωση των μαθητών ανά τμήμα, η υπουργός Παιδείας επιχείρησε να ξεφύγει με μια άλλη αλχημεία: Είπε ότι εξετάστηκε το ενδεχόμενο να λειτουργήσουν όλα τα σχολεία σε διπλοβάρδια, πρωί - απόγευμα, ωστόσο απορρίφθηκε λόγω της αναστάτωσης που θα έφερνε στους γονείς, εξαιτίας της δουλειάς τους, αλλά και λόγω έλλειψης υποδομών και εκπαιδευτικών. Οπως είπε, μια τέτοια επιλογή θα «κόστιζε» στο κράτος 10 εκατομμύρια τη μέρα...

Να λοιπόν που η κυβέρνηση ομολογεί ευθαρσώς ότι η υγεία των παιδιών, των εκπαιδευτικών, των γονιών είναι «κόστος» που δεν είναι διατεθειμένο να αναλάβει το κράτος, επειδή οι προτεραιότητές του είναι βέβαια άλλες: Η στήριξη των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, το μπούκωμά τους με δισ. ευρώ διευκολύνσεις και επιδοτήσεις.

Κι όχι μόνο αυτό, αλλά παραδέχεται ότι τυχόν αλλαγές στη λειτουργία του σχολείου θα δημιουργούσαν πρόσθετα ζητήματα και ανάγκες για μέτρα, όπως για παράδειγμα γονικές άδειες για τις οικογένειες των μαθητών, που κοστίζουν πολλαπλά στη λειτουργία των επιχειρήσεων.

Η κυβέρνηση θα ανοίξει τα σχολεία με χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών

Η μείωση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις δεν είναι αναγκαία μόνο για την προστασία και την ασφάλεια των μαθητών, αλλά έχει και μεγάλη παιδαγωγική σημασία, ιδιαίτερα στην παρούσα συγκυρία.

Οι μαθητές θα επιστρέψουν στις τάξεις μετά από πολλούς μήνες, στους οποίους έχουν αλλάξει η καθημερινότητα, οι ρυθμοί, η ζωή τους. Παράλληλα, έχουν χάσει όχι μόνο την επαφή τους με το σχολείο, αλλά και ένα μέρος της ύλης της περσινής χρονιάς, που πρέπει να καλυφθεί.

Ο μειωμένος αριθμός μαθητών επιτρέπει στον εκπαιδευτικό με μεγαλύτερη ευχέρεια να σκύψει πάνω από τον κάθε μαθητή, να τον βοηθήσει στοχευμένα να καλύψει τα κενά που του έχουν δημιουργηθεί, να τον βοηθήσει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και απαιτήσεις της σχολικής λειτουργίας.

Για το υπουργείο Παιδείας, όμως, όλα τα παραπάνω είναι ψιλά γράμματα... όσο κι αν παπαγαλίζει στα προπαγανδιστικά του φυλλάδια ότι «οι αρνητικές επιπτώσεις στην εξέλιξη των παιδιών από τα κλειστά σχολεία (...) καθιστούν την πλήρη επαναλειτουργία τους εθνική προτεραιότητα».

Η κυβέρνηση όμως δεν φροντίζει ούτε για να είναι όλοι οι απαιτούμενοι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους από την πρώτη μέρα έναρξης των σχολείων. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι πέρυσι είχαν προσληφθεί συνολικά στην Εκπαίδευση περίπου 42.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και βοηθητικό προσωπικό, ενώ τώρα, για την έναρξη της χρονιάς, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την πρόσληψη περίπου 25.000 (21.065 εκπαιδευτικών και 3.862 ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού).

Πρόκειται για κυνική ομολογία ότι τα σχολεία θα ξεκινήσουν με κενά εκπαιδευτικών, τα οποία (αν συνυπολογίσουμε ότι φέτος είχαμε και περίπου 3.500 συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών) θα φτάνουν ή και θα ξεπερνούν τις 20.000!

Πώς μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για αναπλήρωση της ύλης που χάθηκε; Θα γίνει αυτό μέσα σε τέσσερις μέρες - αν τελικά ανοίξουν τα σχολεία στις 7 Σεπτέμβρη, αντί για τις 11 που ανοίγουν κάθε χρόνο - χωρίς όλους τους εκπαιδευτικούς στις θέσεις τους; Θα γίνει αυτό χωρίς να αρχίσουν άμεσα, από τα τέλη Σεπτέμβρη, η Ενισχυτική Διδασκαλία και η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, σε σχέση με τις οποίες η κυβέρνηση δεν έχει πει κουβέντα για το αν και πότε θα ξεκινήσουν;

Με κριτήριο τις ανάγκες του λαού και των παιδιών του

Η κυβέρνηση είχε όλο το χρόνο, από το Μάη ακόμα, για να προετοιμάσει τις καλύτερες δυνατές υλικοτεχνικές συνθήκες και υποδομές των σχολείων και των υπόλοιπων εκπαιδευτικών δομών, αλλά είτε τον ξόδεψε σε «κηρύγματα» περί «ατομικής ευθύνης» είτε, ακόμα χειρότερα, τον αξιοποίησε για να περάσει μέσα στο καλοκαίρι μια σειρά από αντιδραστικές, αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις, φτάνοντας μέχρι την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα.

Το παράδειγμα της Εκπαίδευσης, μετά τον Τουρισμό, είναι χαρακτηριστικό της διαχείρισης που κάνει η κυβέρνηση στην πανδημία, με κριτήριο τις ανάγκες όχι του λαού αλλά της οικονομίας, των επιχειρηματικών ομίλων.

Ακόμα και τώρα, λίγες μέρες πριν χτυπήσει το κουδούνι, η κυβέρνηση έχει ευθύνη να εξασφαλίσει τους αναγκαίους όρους για την ασφαλή και ουσιαστική λειτουργία των σχολείων και των σχολών, παίρνοντας όλα τα μέτρα για να μην υπάρχουν περισσότεροι από 15 μαθητές ανά τάξη. Με κρατική χρηματοδότηση να καλυφθούν τα κενά σε εκπαιδευτικούς, να βρεθούν υποδομές και χώροι.

Εξίσου σοβαρό είναι το ζήτημα της καθαριότητας, όπου απαιτείται μόνιμο και επαρκές προσωπικό. Χρειάζεται επίσης να εξασφαλιστούν άμεσα κονδύλια στις σχολικές επιτροπές για την προμήθεια όλων των μέσων ατομικής προστασίας, για τα είδη καθαρισμού, για τα αντισηπτικά κ.λπ.

Τι κάνει όμως η κυβέρνηση; Διατηρεί τον ίδιο με πέρυσι αριθμό εργαζομένων στην καθαριότητα των σχολείων, παρά τις αυξημένες ανάγκες λόγω της ταυτόχρονης λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων (ενώ την άνοιξη δεν λειτούργησαν ταυτόχρονα όλα τα σχολεία), και συνεχίζει να κρατά αυτούς τους εργαζόμενους σε καθεστώς ομηρίας, αρνούμενη τη μονιμοποίησή τους.

Είναι ανάγκη τώρα να υπάρξει σχεδιασμός για να γίνονται μαζικά επαναλαμβανόμενα τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, να υπάρχει παρουσία από νοσηλευτές και γιατρούς στα σχολεία και η κατάλληλη επιστημονική πρόβλεψη σε κάθε χώρο να γίνονται έλεγχοι, πέρα από τον κορονοϊό και για τις άλλες λοιμώξεις και ασθένειες που εμφανίζονται το φθινόπωρο μαζικά στους μαθητές, ειδικά στις πιο μικρές ηλικίες.

Αυτά είναι τα μέτρα που δίνουν νόημα στην περιβόητη «ατομική ευθύνη» και βάζουν φρένο στις διάφορες συνωμοσιολογικές θεωρίες που διακινούν περιθωριακές ομάδες, μεγαλώνοντας την ανασφάλεια γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών. Με αυτά τα αιτήματα και τις προτεραιότητες, είναι ανάγκη να συνδυαστεί άμεσα η έναρξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε όλες τις βαθμίδες με την πάλη για τη μόρφωση, την υγεία και τη ζωή του λαού και των παιδιών του.


Γ. Σ.

ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ
Τα στοιχεία αποκαλύπτουν τις τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης για την αύξηση των κρουσμάτων

Πώς από τα 16 κρούσματα τη μέρα, χωρίς καραντίνα, φτάσαμε στο τέλος του καλοκαιριού κοντά στα 300

Eurokinissi

Στην προσπάθειά της να κρύψει τις τεράστιες ευθύνες που έχει για την αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού, κυρίως εξαιτίας του ανοίγματος του Τουρισμού με τους όρους των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, ντόπιων και ξένων, που δραστηριοποιούνται στο χώρο, η κυβέρνηση επιμένει στον ισχυρισμό ότι τα εξακριβωμένα εισαγόμενα κρούσματα είναι πολύ λιγότερα από τα εγχώρια και, επομένως, η νέα έξαρση της πανδημίας οφείλεται στη χαλάρωση της ατομικής ευθύνης, ρίχνοντας το φταίξιμο στο λαό. Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική και την εκθέτει.

Ο λαός, δείχνοντας υπεύθυνη στάση στην πρώτη φάση της πανδημίας, κατάφερε να εκμηδενίσει σχεδόν τα κρούσματα. Η πολύ χαμηλή κυκλοφορία του ιού διατηρήθηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα απ' όταν άρχισε η σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, δηλαδή της καραντίνας. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι αποκαταστάθηκε πλήρως η κυκλοφορία στο εσωτερικό της χώρας (με την άρση των περιορισμών για τη μετακίνηση από περιφέρεια σε περιφέρεια) και χιλιάδες κόσμου επισκέφτηκαν την επαρχία, ακόμα και για μόνιμη εγκατάσταση, ενόψει του καλοκαιριού.

Σημείο καμπής στη νέα αύξηση των κρουσμάτων αποτέλεσε το άνοιγμα του Τουρισμού, με όρους που δεν διασφάλιζαν την προστασία του πληθυσμού, αλλά και των επισκεπτών, προκειμένου να μην αποθαρρυνθούν να έρθουν στην Ελλάδα. Στόχος ήταν βέβαια να ενισχυθεί η κερδοφορία των μεγαλοξενοδόχων, των tour operators, των αερομεταφορών, των εφοπλιστών.

Η μαζική είσοδος φορέων του ιού, ενδεχομένως και πολλών ασυμπτωματικών, τις πρώτες βδομάδες που άνοιξε ο Τουρισμός, πολλαπλασίασε τις εστίες μετάδοσης στις τουριστικές περιοχές. Και βέβαια, το πρόβλημα έγινε πιο έντονο όταν οι εγχώριοι επισκέπτες αναμείχθηκαν με όσους έρχονταν από το εξωτερικό.

Για του λόγου το αληθές, τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο «Ριζοσπάστης» είναι αποκαλυπτικά για τις ευθύνες της κυβέρνησης, που έχει το θράσος να κουνάει το δάχτυλο της ατομικής ευθύνης στο λαό. Μάλιστα, στο ζήτημα του Τουρισμού έχει τις πλάτες και των άλλων κομμάτων, όπως του ΣΥΡΙΖΑ, που υπερθεμάτιζε για το «άνευ όρων» άνοιγμα, για «το καλό της οικονομίας»... Ας δούμε αναλυτικά τα στοιχεία.

Από την άρση του lockdown...

Ως γνωστόν, τα πρώτα μέτρα της σταδιακής άρσης του lockdown ξεκίνησαν στις 4/5/2020. Σε αυτό το πρώτο στάδιο, είχαμε άνοιγμα βιβλιοπωλείων, κομμωτηρίων, καταστημάτων οπτικών, τηλεπικοινωνιών, ΚΤΕΟ, ενώ τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς λειτουργούσαν με ...συστάσεις του τύπου «όχι χρήση τις ώρες αιχμής». Βέβαια, αυτό από μόνο του είναι αστείο, δεδομένου ότι οι ώρες αιχμής είναι τέτοιες, επειδή υπάρχει περισσότερος κόσμος που κινείται από και προς τη δουλειά του...

Εκείνη τη μέρα, σε όλη την Ελλάδα υπήρξαν συνολικά 6 νέα κρούσματα.

Μία βδομάδα αργότερα, στις 11/5, ανοίγουν κι άλλες κατηγορίες καταστημάτων του λιανικού εμπορίου, καθώς και τα Λύκεια, μόνο για τη Γ' τάξη. Εκείνη τη μέρα σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν συνολικά 10 νέα κρούσματα.

Στις 17/5 επιτρέπεται η λειτουργία σε εκκλησίες.

Στις 18/5 επιτρέπονται οι μετακινήσεις στην ηπειρωτική χώρα και ξεκινά η λειτουργία των Λυκείων για την Α' και Β' τάξη και για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου.

Πρακτικά, από τις 18 Μάη «ανοίγει» ένα πολύ μεγάλο μέρος όχι μόνο της κυκλοφορίας και συγκέντρωσης κόσμου αλλά και των μετακινήσεων εντός της χώρας.

Εκείνη τη μέρα ο συνολικός αριθμός των νέων κρουσμάτων είναι μόλις ...2!

Θυμίζουμε ότι από τις 7/5, η κυβέρνηση έκανε σημαία της ...ατομικής ανευθυνότητας τις συναθροίσεις νέων κυρίως ανθρώπων σε πλατείες και μπαρ, χαρακτηρίζοντάς τες «εστίες υπερμετάδοσης» και εφαρμόζοντας κατασταλτικά μέτρα. Οπως αποδείχτηκε, όμως, ούτε αυτός ο «συγχρωτισμός» επηρέασε την αύξηση των κρουσμάτων, όπως δείχνουν τα στοιχεία:

Στις 23/5 τα νέα κρούσματα είναι ...3.

Στις 30/5 είναι 6!

Την 1/6 «ανοίγουν» τα ξενοδοχεία, η τροφοδοσία, τα κολυμβητήρια, τα δημοτικά, τα νηπιαγωγεία και οι παιδικοί σταθμοί.

Στις 11/6, πέντε βδομάδες από την έναρξη της σταδιακής άρσης του lockdown και 10 μέρες από την πλήρη λειτουργία των σχολείων και των ξενοδοχείων, ο συνολικός αριθμός των νέων κρουσμάτων είναι μόλις 20 και στις 16/6 μόλις 14. Εξίσου ελάχιστα είναι και τα περιστατικά που νοσηλεύονται σε ΜΕΘ.

...στο «Enjoy your greek summer»

Ενώ λοιπόν έχει αρθεί το lockdown και παρά το γεγονός ότι όλο αυτό το διάστημα η κυβέρνηση δεν έχει πάρει κανένα ουσιαστικό μέτρο για την προστασία του λαού (σε Υγεία, χώρους δουλειάς, Μέσα Μεταφοράς, σχολεία κ.τ.λ.), ο συνολικός αριθμός των νέων ημερήσιων κρουσμάτων παραμένει χαμηλός και σταθερός.

Ας δούμε τώρα τι ακολούθησε με το που άνοιξε ο Τουρισμός με τους όρους που από την πρώτη στιγμή κατήγγειλαν σωματεία και φορείς του κινήματος:

Στις 15/6 ανοίγουν τα χερσαία σύνορα και ακολουθούν μαζικές αφίξεις τουριστών από τα Βαλκάνια, με προορισμό κυρίως τουριστικές περιοχές της Β. Ελλάδας. Για έναν ολόκληρο μήνα το τεστ δεν ήταν υποχρεωτικό, μέχρι τις 15 Ιούλη, που τελικά έγινε, κάτω από το βάρος της αύξησης των κρουσμάτων.

Την 1/7 ξεκινάνε και οι αεροπορικές αφίξεις από όλες τις χώρες, με ελάχιστες εξαιρέσεις (Βρετανία από 15/7, Σουηδία από 22/7).

Ο συνολικός αριθμός κρουσμάτων που καταγράφονται εκείνη τη μέρα (1/7) είναι 23. Απ' αυτά, τα 11 (ποσοστό 47,83%) είναι στις πύλες εισόδου της χώρας.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι οι έλεγχοι σ' αυτήν τη φάση ήταν δειγματοληπτικοί, ακόμα και στις αφίξεις από τις πιο επιβαρυμένες επιδημιολογικά χώρες. Αρα κανείς δεν ξέρει πόσα θα ήταν τα εισαγόμενα κρούσματα, αν όλες οι αφίξεις από το εξωτερικό υποβάλλονταν σε τεστ.

Δίνοντας μια εικόνα των διάτρητων ελέγχων στις πύλες εισόδου της χώρας, ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας έλεγε πριν από 10 μέρες: «Τα καταγεγραμμένα εισαγόμενα θετικά κρούσματα είναι 615 σε 319.379 ελέγχους που έχουν διεξαχθεί στις πύλες εισόδου από 1η Ιουλίου, από τις οποίες έχουν εισέλθει συνολικά 2.592.853 άτομα».

Σταγόνα στον ωκεανό δηλαδή... Και μάλιστα όταν η πείρα δείχνει ότι εξαιτίας των τεράστιων ελλείψεων και στη διενέργεια των τεστ, επισκέπτες που βρίσκονται θετικοί σε αυτούς τους ελέγχους και παραθερίζουν σε όλες τις τουριστικές περιοχές της Ελλάδας ειδοποιούνται ορισμένες φορές 3 και 4 μέρες μετά την είσοδό τους στη χώρα!

Στις 6 Ιούλη, τα νέα κρούσματα στη χώρα φτάνουν τα 43, από τα οποία τα 36 είναι στις πύλες εισόδου (83,72% επί του συνόλου!).

Στις 10 Ιούλη, τα νέα κρούσματα είναι 60 και τα 40 από τις πύλες εισόδου (66,67%).

Στις 19 Ιούλη τα νέα κρούσματα είναι 24, τα 16 στις πύλες εισόδου (66,67%).

Δύο βδομάδες και ενώ ο Τουρισμός «τρέχει», με τους όρους που έχουν ζητήσει οι μεγαλοεπιχειρηματίες, φτάνουμε στην ημερομηνία (ενδεικτικά) της 6ης Αυγούστου, με συνολικό αριθμό κρουσμάτων 150! Και στις 14/8, όταν πλέον και ο εσωτερικός τουρισμός βρίσκεται στο απόγειό του, τα νέα κρούσματα εκτοξεύθηκαν στα 251!

Θυμίζουμε ότι ακόμα και σήμερα, η κυβέρνηση δεν δίνει απολύτως κανένα στοιχείο για το πώς κατανέμονται στις περιοχές της χώρας τα εκατοντάδες εισαγόμενα κρούσματα που προσήλθαν αυτοβούλως για έλεγχο, οι ταξιδιώτες δηλαδή που δεν τους έγινε κανένας έλεγχος στις πύλες εισόδου και πήγαν από μόνοι τους, τις περισσότερες φορές πληρώνοντας από την τσέπη τους, για να κάνουν το τεστ, επειδή αισθάνονταν κάποιο σύμπτωμα, έχοντας όμως διανύσει αρκετές μέρες διακοπών στην Ελλάδα, χωρίς καμιά προφύλαξη...

Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί και επιβεβαιώνουν ότι η κυβέρνηση έπαιξε στα ζάρια την υγεία του λαού, κατ' επιταγή των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων...

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΜΟΝΑΔΕΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ
Ανακοίνωσε μέτρα για να μαζέψει τα ασυμμάζευτα

Την παραδοχή ότι οι φιλοξενούμενοι στις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων (ΜΦΗ) έξι μήνες μετά την έναρξη της πανδημίας, έμειναν ουσιαστικά απροστάτευτοι - με τους θανάτους να φθάνουν τους 14 μέχρι τώρα σε γηροκομεία - αποτελεί η ανακοίνωση λήψης μέτρων στις ΜΦΗ, στην κοινή ενημέρωση της Παρασκευής από τους υφυπουργούς Πολιτικής Προστασίας, Ν. Χαρδαλιά, Υγείας, Β. Κοντοζαμάνη, και Εργασίας, Δ. Μιχαηλίδου.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η τοποθέτηση του Γκίκα Μαγιορκίνη, επίκουρου καθηγητή Επιδημιολογίας στο ΕΚΠΑ και μέλους της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων της κυβέρνησης, επιβεβαίωσε ότι τα επιστημονικά δεδομένα αξιοποιούνται με κριτήριο την εξυπηρέτηση αντιλαϊκών επιλογών.

Για τις ΜΦΗ η υφυπουργός Εργασίας ανακοίνωσε τη διαμόρφωση αυστηρών πρωτοκόλλων λειτουργίας τους. Μίλησε για επικαιροποίηση πρωτοκόλλων λειτουργίας των δομών και εντατικοποίηση διενέργειας μοριακών ελέγχων. Τα συγκεκριμένα μέτρα, είναι μόνο ένα μέρος όσων έπρεπε να γίνουν εδώ και μήνες, ωστόσο η κυβέρνηση παίρνει αυτά τα λειψά μέτρα μετά και τόσους θανάτους.

Για τα σχολεία ο καθηγητής Γκ. Μαγιορκίνης «νομιμοποίησε» με την επιστημονική του τοποθέτηση την επικίνδυνη πολιτική επιλογή της κυβέρνησης να μη μειώσει τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη!

Ενα από τα βασικά μέτρα είναι η τήρηση φυσικών αποστάσεων και δεν μπορεί να τηρηθεί σε τάξεις με 25 μαθητές. Ωστόσο, ο καθηγητής αναποδογύρισε την επιστήμη υποστηρίζοντας ότι περισσότερες τάξεις δημιουργούν περισσότερες εστίες! «Δεν είναι εύκολο», είπε, «να πεις βάζω περισσότερες τάξεις, άρα χρησιμοποιώ περισσότερους εκπαιδευτικούς, άρα δημιουργώ περισσότερες εστίες (...) Δεν έχουμε μεγάλο κέρδος μικραίνοντας τις τάξεις και αυξάνοντας τον αριθμό των τάξεων (...) Υπάρχουν πολλές δημοσιεύσεις που λένε ότι δεν έχει και κέρδος εκπαιδευτικό μικραίνοντας τις τάξεις κάτω από τα 25»!

Την Παρασκευή, ανακοινώθηκαν 270 νέα κρούσματα και 5 θάνατοι. Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων είναι 9.800 και οι θάνατοι έχουν φτάσει τους 259. Τριάντα πέντε άτομα νοσηλεύονταν διασωληνωμένα. Τα 32 κρούσματα θεωρούνται «εισαγόμενα» και τα 238 «εγχώρια». Τα 112 κρούσματα εντοπίστηκαν στην Αττική. Ειδικά περιοριστικά μέτρα ανακοινώθηκαν και για άλλες τουριστικές περιοχές, τις Περιφερειακές Ενότητες Ζακύνθου και Λέσβου ενώ παραμένουν τα ειδικά μέτρα σε Χανιά, Χαλκιδική, Μύκονο, Πάρο, Αντίπαρο. Σε καθεστώς επιδημιολογικά επιβαρυμένης περιοχής τέθηκε η Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ