Τετάρτη 8 Οχτώβρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Θεατρικό Παιχνίδι στο «Τραβέρσο» στον Πειραιά

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στον Πειραιά, «Τραβέρσο», γεμίζει χαμόγελα, χρώματα και φαντασία, υποδεχόμενο ξανά το αγαπημένο Θεατρικό Παιχνίδι!

Μια δραστηριότητα που φέρνει τα παιδιά πιο κοντά στη μαγεία της λογοτεχνίας και του θεάτρου. Μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά γνωρίζουν σπουδαία έργα και δημιουργούς, καλλιεργούν τη φαντασία τους και μαθαίνουν να εκφράζονται με λόγια, κινήσεις και αυτοσχεδιασμούς.

Μέσα από κάθε ιστορία ανοίγουμε παράθυρα σε καινούργιους κόσμους, ακούμε, παίζουμε, ονειρευόμαστε και γινόμαστε κι εμείς ήρωες των δικών μας μικρών παραστάσεων. Και, όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος η περιπέτεια συνεχίζεται με νέες εμπειρίες, θεατρικές επισκέψεις και δημιουργικά ταξίδια.

Αυτήν τη χρονιά το Θεατρικό Παιχνίδι ταξιδεύει στο μαγικό σύμπαν του Φεγγαροσκεπαστή του Eric Puybaret.

Θα καταφέρει άραγε ο μικρός Τιμολέων να φτάσει έως το φεγγάρι και να αντικαταστήσει τον κουρασμένο γερο-Ζαμολέοντα ως νέος φεγγαροσκεπαστής;

Τη λύση μάς την ψιθυρίζει το τραγούδι της αλληλεγγύης:

Η λύση είναι μπροστά σου.

Πάρε με μες στην αγκαλιά σου

κι εγώ θα μεγαλώσω αμέσως.

Ωμο με ώμο εμείς μπορούμε

στο φεγγάρι να βρεθούμε.

Οι άνθρωποι είναι δυνατοί

και η αγάπη είν' εκεί.

Μες στην καρδιά τους πλημμυρισμένη,

αυτή εκεί ποτέ δεν μένει.

Ετοιμη να εκτοξευθεί

και στο φεγγάρι να βρεθεί.

Βοήθησέ με,

δώσ' μου ένα χέρι,

μια αλυσίδα να μας φέρει

πολύ κοντά εις το φεγγάρι.

Τον στόχο να πετύχουμε εμείς πάλι.

Σε κάθε γωνιά, σε κάθε φωνή

ο ήλιος ανατέλλει για όλους μαζί.

Τα χέρια ενώνουμε, γινόμαστε φως,

σ' αυτήν την πορεία κανείς δεν είναι μοναχός.

Ελάτε να φτιάξουμε πλανήτες, ουρανό, φεγγάρι, αστέρια και να ταξιδέψουμε μαζί. Γιατί, ξέρουμε, όσο έχουμε ο ένας τον άλλον μπορούμε να φτάσουμε παντού!

Το Θεατρικό Παιχνίδι θα πραγματοποιείται κάθε Παρασκευή στις 18.30 και αφορά παιδιά ηλικίας 8 ετών και πάνω.

Δηλώσεις συμμετοχής στο traverso.kne@gmail.com και στην ηλεκτρονική φόρμα εγγραφής: https://docs.google.com/forms/d/10zdm3wE1w4C2rWj9Nv6zwUHBnNB7AO2X5p5B-TvbErM/viewform?chromeless=1&edit_requested=true&pli=1

ΣΤΕΚΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ - «ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ»
Ανανεωμένο πρόγραμμα με μαθήματα, εργαστήρια και ομάδες

Η ΚΝΕ προσκαλεί κάθε νέο και νέα να συμμετέχει στην πολιτιστική και μορφωτική δραστηριότητα που αναπτύσσει σε έναν μοναδικό χώρο: Στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ - «Μάνος Λοΐζος» στην Αθήνα!

Ο Πολιτισμός και η Τέχνη είναι ανάγκη της νεολαίας, γι' αυτό και η ΚΝΕ μέσα από το Στέκι της δίνει χώρο στην ατομική και συλλογική δημιουργία, στην καλλιέργεια και ανάπτυξη ενδιαφερόντων, στο νέο καλλιτεχνικό έργο. Με υλικά τη συλλογική προσπάθεια και την αλληλεγγύη, το Στέκι Πολιτισμού της ΚΝΕ ανοίγει τον δρόμο ώστε περισσότεροι νέοι και νέες να εκφράζονται, να δημιουργούν, να διεκδικούν την επαφή και πρόσβασή τους στον Πολιτισμό και στην Τέχνη!

Το Στέκι Πολιτισμού γιόρτασε τα 10 χρόνια λειτουργίας του μαζί με δεκάδες νέους ανθρώπους, που τόσα χρόνια το έχουν μετατρέψει σε μια ζωντανή και δραστήρια κυψέλη νεανικής δημιουργίας! Φέτος υποδέχεται τη χρονιά που ξεκινάει με νέα ορμή, πολύ μεράκι και όρεξη, προσφέροντας δωρεάν ένα ανανεωμένο πρόγραμμα με μαθήματα, εργαστήρια και ομάδες!

Σκοπός του προγράμματος των μαθημάτων, εργαστηρίων και ομάδων του Στεκιού είναι οι μαθητές που συμμετέχουν να προσεγγίσουν μορφές Τέχνης, να έρθουν σε επαφή με σπουδαίο καλλιτεχνικό έργο, να δημιουργήσουν οι ίδιοι συλλογικά!

Κάθε δραστηριότητα του Στεκιού περιλαμβάνει μία εβδομαδιαία συνάντηση - μάθημα, ενώ καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς οργανώνονται πολύμορφες πρωτοβουλίες όπως επισκέψεις σε αξιόλογες θεατρικές παραστάσεις, παραστάσεις χορού, συναυλίες, ξεναγήσεις σε μουσεία, εκθέσεις, σεμινάρια και συζητήσεις με καλλιτέχνες, δημιουργούς, καθηγητές και ερευνητές σε θέματα Τέχνης και Πολιτισμού.


Στο τέλος της χρονιάς τα εργαστήρια, οι ομάδες και τα μαθήματα του Στεκιού παρουσιάζουν τη δουλειά τους, σε μια μεγάλη πολιτιστική γιορτή για νέους και νέες!

Αναλυτικά το πρόγραμμα 2025 - 2026
  • Κεραμική

Δευτέρα | 17.00 - 19.00

Με την Δανάη Γεμενάκη, εικαστικό και μέλος του ΕΕΤΕ.

  • Εικαστικό Εργαστήρι

Σάββατο | 11.00 - 13.00

Με την Μυρτώ Αραμπατζή, φοιτήτρια της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.

  • Ομάδα Ανάγνωσης Λογοτεχνίας

Τετάρτη | 19.00 - 21.00

Με την Μαρία Πεσκετζή, διδάκτορα Φιλολογίας και πρόεδρο της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων.

Η Ομάδα Ανάγνωσης θα λειτουργήσει σε 2 τμήματα, δίνοντας τη δυνατότητα σε νέους συμμετέχοντες να ξεκινήσουν το ταξίδι στον μαγικό κόσμο της Λογοτεχνίας.

  • Κινηματογραφική Λέσχη

Κυριακή | 19.00 - 22.00

Το πρόγραμμα προβολών και άλλων δραστηριοτήτων της Λέσχης επιμελούνται ο Παύλος Χαρμπαλής, ηχολήπτης - σχεδιαστής ήχου στον χώρο του κινηματογράφου και μέλος της Επιτροπής Πολιτισμού του ΚΣ της ΚΝΕ, και η Παυλίνα Αγαλιανού, κριτικός κινηματογράφου στον «Ριζοσπάστη».

  • Μουσική Παραγωγή (Beatmaking)

Κυριακή | 16.00 - 18.00


Με τον Σπύρο Δρογγίτη (Drugitiz).

  • Σύγχρονος Χορός

Κυριακή | 12.00 - 13.30

Κύκλος εβδομαδιαίων σεμιναρίων με επαγγελματίες χορεύτριες σύγχρονου χορού.

  • Λάτιν

Η μέρα και η ώρα διεξαγωγής θα καθοριστούν με την ολοκλήρωση των εγγραφών.

  • Ορχήστρα της ΚΝΕ (Εργαστήρι Μουσικής Μελέτης)

Τετάρτη | 19.00 - 21.00

Με τον μουσικό Τεό Λαζάρου.

Οι συναντήσεις της Ορχήστρας αποτελούν μουσική πρόβα σε επιλεγμένο ρεπερτόριο. Είναι απαραίτητη η γνώση μουσικού οργάνου.

  • Χορωδία της ΚΝΕ

Σάββατο | 17.00 - 20.00

Με τον μαέστρο Χρήστο Κολοβό.

(βλ. αναλυτικά διπλανό θέμα)

  • Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ

Η Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ θα λειτουργήσει καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς με μία εβδομαδιαία συνάντηση, και με την ολοκλήρωση των εγγραφών θα καθοριστούν η μέρα και η ώρα. Η Θεατρική Ομάδα θα δουλέψει με τη βοήθεια του σκηνοθέτη και των συντελεστών της, με στόχο το ανέβασμα θεατρικής παράστασης στο τέλος της χρονιάς και στο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή».

***

Η συμμετοχή σε όλες τις δραστηριότητες είναι δωρεάν. Οι δηλώσεις εγγραφής πραγματοποιούνται έως και τη Δευτέρα 13/10, στο email: steki@kne.gr και στην ηλεκτρονική φόρμα εγγραφής: https://docs.google.com/forms/d/1rMmeV2MUC2mvVqI46ChA3ZRNwddiAsvKyUaaV_Fywho/viewform?ts=68dcea7a&edit_requested=true. Κάθε ενδιαφερόμενος-η είναι απαραίτητο να αναφέρει ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο επικοινωνίας, ηλικία.

Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ - «Μάνος Λοΐζος»

Διεύθυνση: Τροίας 36, Αθήνα (πλησίον ΗΣΑΠ «Βικτώρια»)

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2108823674

Email: steki@kne.gr

Instragram: stekikne

Ξεκινά και φέτος η Χορωδία της ΚΝΕ

Δηλώσεις συμμετοχής μπορούν να γίνουν έως και την Κυριακή 12 Οκτώβρη

Η Επιτροπή Πολιτισμού του ΚΣ της ΚΝΕ απευθύνει κάλεσμα σε κάθε νέο και νέα για να συμμετέχει στη Χορωδία της ΚΝΕ τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά!

Η Χορωδία της ΚΝΕ δημιουργήθηκε τον Γενάρη του 2025, με σκοπό μέσα από την προσωπική συμμετοχή στην καλλιτεχνική δημιουργία τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ, κάθε νέος και νέα, να αποκτούν πολιτιστικό ενδιαφέρον, απαραίτητο στοιχείο για κάθε πραγματικά δραστήριο άνθρωπο.

Προσδοκία της Χορωδίας είναι να δώσει τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να έρθουν σε επαφή με την κλασική και την έντεχνη μουσική, που αποτελούν από τα σπουδαιότερα αποκτήματα του παγκόσμιου πολιτισμού.

Η Χορωδία λειτουργεί υπό τη διεύθυνση του μαέστρου και μουσικολόγου Δρος Χρήστου Ηλ. Κολοβού και τη συνοδεία του πιανίστα και συνθέτη Δημήτρη Ανδρονιάδη. Το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας - «Μάνος Λοΐζος» έδωσε στέγη στο εβδομαδιαίο μάθημα της Χορωδίας, όπως και σε κάθε πολιτιστικό σύνολο της ΚΝΕ.

Στο πλαίσιο της λειτουργίας της έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες δράσεις: Μάθημα - διάλεξη με τη συμμετοχή της Λυδίας Ζερβάνου, σοπράνο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, επισκέψεις σε συναυλίες κλασικής μουσικής με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ στις 21 Ιούνη στο Ηρώδειο για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής, μεταξύ άλλων.

Πρώτη εμφάνιση της Χορωδίας αποτέλεσε η συμμετοχή της στο Φεστιβάλ του Στεκιού Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας - «Μάνος Λοΐζος» στις 14 Ιούνη στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με την παρουσίαση 4 τραγουδιών, κερδίζοντας επάξια το θερμό χειροκρότημα του κοινού και αποδεικνύοντας τις δυνατότητες αυτού του εγχειρήματος για τη συνέχεια!

Ελα κι εσύ στη Χορωδία!

Με την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους η Χορωδία θα δουλέψει γύρω από συγκεκριμένο προγραμματισμό για τις εμφανίσεις, τις συναυλίες και άλλες δραστηριότητες στις οποίες θα συμμετάσχει μέσα στη χρονιά.

Το μάθημα της Χορωδίας περιλαμβάνει την επαφή με την πλούσια ανά τους αιώνες κλασική μουσική παράδοση και με σύγχρονους συνθέτες της έντεχνης μουσικής, όπως οι Μ. Θεοδωράκης, Μ. Χατζιδάκις, Χρ. Λεοντής κ.ά., μέσα από την ακρόαση μουσικών έργων, βασικές γνώσεις της μουσικής και της Ιστορίας της, όπως και πρόβες στο κάθε φορά επιλεγμένο χορωδιακό ρεπερτόριο.

Μπορούν να εγγραφούν νέοι και νέες χωρίς προγενέστερη επαφή με το τραγούδι, καθώς περιλαμβάνεται η διδασκαλία για την απόκτηση βασικών γνώσεων στη μουσική. Οι δηλώσεις συμμετοχής θα γίνονται με την αποστολή email στην ηλεκτρονική διεύθυνση steki@kne.gr έως και την Κυριακή 12 Οκτώβρη. Οι ενδιαφερόμενοι χρειάζεται να αναγράφουν το ονοματεπώνυμο, την ηλικία, τα στοιχεία επικοινωνίας τους και αν έχουν οποιεσδήποτε μουσικές σπουδές ή όχι. Σε περίπτωση που κάποιος έχει μουσικές γνώσεις, είναι απαραίτητο να αναγράψει το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται, όπως το όργανό του, την τάξη στην οποία φοιτά, τυχόν πτυχίο ή δίπλωμα που κατέχει (συμπεριλ. και φοίτηση σε Μουσικό Γυμνάσιο - Λύκειο).

Με την ολοκλήρωση των εγγραφών θα δοθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα με τα μαθήματα, τις πρόβες, τα κενά διαστήματα που προκύπτουν, όπως και το πρόγραμμα των ακροάσεων πριν την έναρξη της λειτουργίας της. Η συνέπεια από κάθε συμμετέχοντα είναι απαραίτητη για τον προγραμματισμό και την εύρυθμη και σωστή λειτουργία της Χορωδίας!

Να λειτουργήσει άμεσα το 2ο ΕΕΕΕΚ Θέρμης

Εκπαιδευτικοί και γονείς με παρέμβαση που πραγματοποίησαν χθες το μεσημέρι στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη, απαίτησαν την άμεση λειτουργία του 2ου ΕΕΕΕΚ Θέρμης (πρώην Πυλαίας) σε πλήρη λειτουργική κατάσταση, με όλο το απαραίτητο προσωπικό (εκπαιδευτικό, βοηθητικό, τεχνικό, καθαριότητας), ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Επίσης, επίσπευση όλων των γραφειοκρατικών διαδικασιών από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και ασφαλή μεταφορά για τους μαθητές.

Το κτίριο στο οποίο λειτουργούσε για πολλά χρόνια το 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας κρίθηκε - και ήταν - ακατάλληλο. Γι' αυτόν τον λόγο, πέρυσι ανεστάλη η λειτουργία του και οι μαθητές μοιράστηκαν σε άλλα σχολεία. Επειτα από πιέσεις και αγωνιστικές κινητοποιήσεις βρέθηκε λύση για τη στέγασή του, καθώς ο δήμος Θέρμης δέχτηκε το σχολείο στα διοικητικά του όρια, τόσο προσωρινά όσο και οριστικά.

Αποφασίστηκε να στεγαστεί προσωρινά σε ενοικιαζόμενο κτίριο στη Θέρμη και ξεκίνησαν οι εργασίες ώστε να πληρούνται οι προδιαγραφές. Ταυτόχρονα, υπάρχει δέσμευση για τη χρηματοδότηση της κατασκευής νέου κτιρίου στο Νέο Ρύσιο, σε οικόπεδο που έχει παραχωρήσει ο δήμος Θέρμης εδώ και 20 χρόνια γι' αυτόν τον σκοπό, με προϋπολογισμό 12 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με ενημέρωση από τον δήμαρχο Θέρμης.

Οι εργασίες στο κτίριο που θα αποτελούσε προσωρινή λύση είχαν ολοκληρωθεί το καλοκαίρι, όμως η παραλαβή από τον δήμο Θέρμης καθυστερούσε, καθώς δεν είχε διασφαλιστεί η δέσμευση για το νέο κτίριο στο Ρύσιο. Με την παραλαβή έγιναν στο Δημοτικό Συμβούλιο αποδοχή και μετονομασία του σχολείου ως 2ου ΕΕΕΕΚ Θέρμης, με έδρα το ενοικιαζόμενο κτίριο Κωνσταντινίδη.

Παρ' όλα αυτά, το σχολείο δεν λειτουργεί, καθώς ακόμα δεν έχει εκδοθεί το ΦΕΚ με τη νέα ονομασία. Ετσι, πριν λίγες μέρες οι μαθητές που τοποθετήθηκαν στο 2ο ΕΕΕΕΚ Θέρμης μετεγγράφηκαν αναγκαστικά στα σχολεία όπου φοιτούσαν πέρυσι και οι καθηγητές επανατοποθετήθηκαν. Ωστόσο, μερικά παιδιά δεν έχουν καν σχολική στέγη, καθώς έχουν βγει από τη δύναμη των σχολείων όπου ήταν πέρυσι, στερούμενα το αναφαίρετο δικαίωμά τους στην Εκπαίδευση, ενώ άλλα βρίσκονται σε ξένα σχολικά περιβάλλοντα, βιώνοντας τον αποπροσανατολισμό και το άγχος της προσωρινότητας. Ολα αυτά θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί έγκαιρα, ώστε το σχολείο να λειτουργεί κανονικά από την πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς.

  • Νέα κοινοβουλευτική παρέμβαση για το θέμα πραγματοποίησε το ΚΚΕ, με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του, Γιάννης Δελής, προς την υπουργό Παιδείας.
Αρχισε τη ζύμωση η κυβέρνηση για το Εθνικό Απολυτήριο

Τη θέση του στην ατζέντα της κυβέρνησης έρχεται να πάρει ο «διάλογος» για το Εθνικό Απολυτήριο, ενώ τη «ζύμωση» φαίνεται να ανέλαβε να ανοίξει ο υπουργός Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος, με άρθρο του στην «Καθημερινή».

Ο υπουργός, μέσα από πολλές αντιφάσεις, εντοπίζει ως βασικό πρόβλημα την απαξίωση του Λυκείου και την απομάκρυνσή του από τη γενική παιδεία - χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τις κυβερνητικές ευθύνες για αυτό - και παρουσιάζει τελικά την κυβερνητική πρόταση, που ούτε στο ελάχιστο δεν απαντάει σ' αυτό το κύριο πρόβλημα.

Συγκεκριμένα λέει:

  • «Στον βαθμό του Εθνικού Απολυτήριου μπορούν να συνυπολογίζονται οι επιδόσεις και των τριών τάξεων, ώστε να μην κρίνεται το μέλλον ενός παιδιού σε μια τρίωρη εξέταση, όπως σήμερα, αλλά και χωρίς να εξελιχθεί το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο».

Επιβεβαιώνει δηλαδή ότι το Εθνικό Απολυτήριο φέρνει τριπλές πανελλαδικού τύπου εξετάσεις, άρα εξ ορισμού αυξάνει τα φροντιστήρια για περισσότερα μαθήματα και από πολύ πιο νωρίς απ' ό,τι συμβαίνει σήμερα, αφού η δοκιμασία για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση θα αρχίζει από την Α' Λυκείου.

Απέναντι σε αυτή τη συζήτηση που είχε ανοίξει και στο παρελθόν, το πρώτο «επιχείρημα» που ακουγόταν ήταν περί αντικειμενικής βαθμολόγησης των μαθητών. Ετσι, η όλη προσπάθεια του Α. Σκέρτσου και της κυβέρνησης εξαντλείται να απαντήσει σε αυτά... «αντικειμενικοποιώντας» τάχα το σύστημα βαθμολόγησης στις εξετάσεις των τάξεων του Λυκείου. Και λέει:

  • «Ολα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων στις τάξεις του Λυκείου θα προέρχονται, με κλήρωση, από την Τράπεζα Θεμάτων και θα συνοδεύονται από οδηγό βαθμολόγησης (...) Για την εγκυρότητα της διαδικασίας τα γραπτά των μαθητών μπορούν πλέον να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται σε αποθετήριο, ενώ εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών δύναται να πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους. Ολα με κανόνες, με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης»... Και το «κερασάκι στην τούρτα»: «Οι βαθμοί τετραμήνου μπορούν επίσης να "διορθώνονται" με βάση την τελική γραπτή επίδοση, ώστε να περιοριστεί η όποια αυθαιρεσία της προφορικής εξέτασης»!

Το τραγικό είναι ότι στο άρθρο του ξεκινάει με την αυθαίρετη διαπίστωση ότι τα «άριστα» πέφτουν βροχή στους βαθμούς των απολυτηρίων, ενώ στις πανελλαδικές οι ίδιοι αριστούχοι γράφουν κοντά στη βάση. Και ταυτόχρονα ισχυρίζεται ότι το Εθνικό Απολυτήριο έρχεται για «να μην κρίνεται το μέλλον ενός παιδιού σε μια τρίωρη εξέταση»... Με άλλα λόγια, λέει ακριβώς ότι πρέπει να κάνουμε το Λύκειο ένα εξεταστικό κέντρο στα πρότυπα των πανελλαδικών εξετάσεων, μετατρέποντας τους εκπαιδευτικούς από δασκάλους με μεράκι που θα πρέπει να σκύβουν πάνω από τις ανάγκες των μαθητών τους, σε... απρόσωπους βαθμολογητές. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι συνδέει τη «θεσμοθέτηση ενός πιο έγκυρου, αξιόπιστου και αδιάβλητου συστήματος αξιολόγησης στο λύκειο», όπως λέει για τη βαθμολόγηση των μαθητών, με την αξιολόγηση «των σχολείων και των εκπαιδευτικών».

Ολα αυτά όμως με μαθηματική ακρίβεια οδηγούν σε μεγαλύτερη απαξίωση του Λυκείου και απομάκρυνσή του από τη γενική παιδεία. Μοιάζουν με τεχνοκρατικές λύσεις, που σε τίποτα δεν εξασφαλίζουν αναβάθμισή του.

Κι επειδή και ο Α. Σκέρτσος αρέσκεται στο άρθρο του σε μια ιστορική αναδρομή για να πει ότι η συζήτηση για το Εθνικό Απολυτήριο δεν είναι καινούργια και για να αναζητήσει συναίνεση από τα υπόλοιπα συστημικά κόμματα, ας ανατρέξει πράγματι σε αυτή την ιστορική αναδρομή για να αναζητήσει τις αιτίες που μετά από κάθε «μεταρρύθμιση», η οποία τάχα θα αναβάθμιζε το Λύκειο και θα μείωνε την ανάγκη φροντιστηρίων, το αποτέλεσμα ήταν η όλο και μεγαλύτερη απομάκρυνση του Λυκείου από τη γενική παιδεία, ο όλο και μεγαλύτερος ανταγωνισμός, το άγχος και η οικονομική αφαίμαξη για το σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση (βλ. και «Ριζοσπάστης» 5-6 Ιούλη, σελ. 20).

Οσο για τον ισχυρισμό του στην αρχή του άρθρου του ότι «το ελληνικό απολυτήριο Λυκείου δεν γίνεται αποδεκτό από χώρες όπως η Γερμανία», ας κοιταχτούν στον καθρέφτη κι ας το λύσουν, γιατί αυτά τα θέματα αναγνώρισης λύνονται με διακρατικές συμφωνίες, που για άλλα θέματα ξέρει η κυβέρνηση να τις κάνει στο πιτς φιτίλι...


Γ.

Δυναμική κινητοποίηση στην Κέρκυρα

Με μαχητική κινητοποίηση απάντησαν τη Δευτέρα το πρωί τα εκπαιδευτικά σωματεία (ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ) και η Ενωση Γονέων Κεντρικής Κέρκυρας στην επίσκεψη της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη στο νησί. Τη στήριξή του εξέφρασε έμπρακτα και το Εργατικό Κέντρο Κέρκυρας με την παρουσία πλήθους συνδικαλιστών. Οι συγκεντρωμένοι, αγνοώντας το τείχος αστυνομικών δυνάμεων και τα μπλόκα στο κέντρο της πόλης, επέβαλαν τελικά συνάντηση με την υπουργό, προκειμένου να της μεταφέρουν την ασφυκτική πραγματικότητα της δημόσιας Εκπαίδευσης στην Κέρκυρα.

Στη συνάντηση, εκπαιδευτικοί και γονείς έθεσαν επιτακτικά τα προβλήματα: Πάνω από 200 κενά στα σχολεία, κλειστά ολοήμερα και τμήματα ένταξης, εκατοντάδες χαμένες ώρες, παράλληλη στήριξη που ουσιαστικά δεν υπάρχει, απαράδεκτα κτιριακά προβλήματα, αλλά και τους πενιχρούς μισθούς που, σε συνδυασμό με την ακρίβεια και τα ενοίκια, καθιστούν τη διαβίωση των εκπαιδευτικών στο νησί σχεδόν αδύνατη.

«Μεταφέραμε στην υπουργό την αλγεινή εντύπωση που προκάλεσε στον κόσμο της Εκπαίδευσης αυτή η εικόνα αποκλεισμένης πόλης», σημείωσε ο Αντώνης Κουρσάρης, πρόεδρος του ΣΕΠΕ, υπογραμμίζοντας παράλληλα την καθημερινή πίεση και τον αυταρχισμό που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί με πειθαρχικές κλήσεις και διαλυμένες σχολικές υποδομές. «Η κυβέρνηση δεν παίρνει κανένα μέτρο ούτε για τους μισθούς ούτε για την ακρίβεια. Η εκπαιδευτική κοινότητα, όμως, θα συνεχίσει να διεκδικεί, γιατί δεν έχει άλλη επιλογή», σημείωσε ο Αχ. Καπετάνιος, πρόεδρος της ΕΛΜΕ.

Από την πλευρά του, ο Λεωνίδας Τράντος, πρόεδρος της Ενωσης Γονέων, τόνισε: «Υπάρχουν παιδιά που δεν πάνε ακόμα σχολείο γιατί δεν έχουν την υποστήριξη που δικαιούνται», προσθέτοντας ότι ακόμα και το περσινό σχολικό έτος στην Πρωτοβάθμια έκλεισε με 70 κενά.

Σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, η υπουργός αρκέστηκε σε γενικές αναφορές και ευχές για... βελτίωση της κατάστασης και ανακοίνωσε την πρόθεση για «τρίτη φάση προσλήψεων αναπληρωτών».

Οσον αφορά το κρίσιμο ζήτημα της σχολικής στέγης, η Σ. Ζαχαράκη ανέδειξε ως «λύση» τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), αποκαλύπτοντας ξεκάθαρα την προτεραιότητα της κυβέρνησης: Την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του κατασκευαστικού κεφαλαίου και όχι την κάλυψη των μορφωτικών αναγκών των παιδιών του λαού. Αντί για άμεση κρατική χρηματοδότηση - παρά τα αιματηρά πρωτογενή πλεονάσματα και τη βαριά φορολογία που τσακίζει τα λαϊκά στρώματα - η υπουργός έσπευσε να ξεκαθαρίσει πως για τα σχολεία δεν περισσεύει ούτε ευρώ. Την ίδια ώρα, βέβαια, δισεκατομμύρια ευρώ ρέουν απλόχερα σε επιχειρηματικούς ομίλους και εξοπλιστικά προγράμματα...

ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ ΑΧΑΪΑΣ
Υποβάθμιση Δημοτικού Σχολείου έναν μήνα μετά το πρώτο κουδούνι...

Την έντονη αντίδραση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου Σταυροδρομίου στον δήμο Ερυμάνθου Αχαΐας έχει προκαλέσει η κυνική απόφαση υποβάθμισης του σχολικού συγκροτήματος από τετραθέσιο σε τριθέσιο από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία έτσι υλοποιεί κατά γράμμα όλο το αντιεκπαιδευτικό νομοθετικό πλαίσιο της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Πρόκειται μάλιστα για απόφαση που πάρθηκε έναν μήνα μετά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, και κοινοποιήθηκε σε γονείς και εκπαιδευτικούς με ...email, προκειμένου να υλοποιηθεί την τρέχουσα βδομάδα.

Ολα αυτά για να τηρηθούν τα απαράδεκτα όρια που - όπως καταγγέλλει και ο Σύλλογος - προβλέπουν 39 μαθητές για τετραθέσιο σχολείο, όταν αυτό του Σταυροδρομίου έχει 38 και η περιοχή υποβαθμίζεται συνολικά εξαιτίας της έλλειψης υπηρεσιών, δομών Υγείας - Παιδείας κ.λπ.

Ο Σύλλογος καλεί σε κινητοποίηση στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, στην Πάτρα, αύριο Πέμπτη στις 11 π.μ., ενώ σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος στέκεται στις συνέπειες της απαράδεκτης απόφασης, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Καταργείται το Ολοήμερο πρόγραμμα. Καταργείται η Πρωινή Ζώνη, που έχει κατ' επέκταση συνέπειες στη μεταφορά των μαθητών απομακρυσμένων περιοχών. Χάνεται η θέση της διευθύντριας. Χάνονται ειδικότητες όπως Αγγλικά, Πληροφορική, Καλλιτεχνικά. Μειώνεται το διδακτικό προσωπικό, με την απομάκρυνση μίας δασκάλας (...). Ολα αυτά στο όνομα της "οικονομίας" και των αριθμών, με μοναδικό κριτήριο έναν μαθητή λιγότερο από το όριο που προβλέπει η νομοθεσία (...) Πρόκειται για μια απόφαση που δεν στηρίζεται στην παιδαγωγική λογική, αλλά στην ψυχρή λογιστική αντιμετώπιση της Εκπαίδευσης και της υπαίθρου».

  • Για το θέμα το ΚΚΕ κατέθεσε το κείμενο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στη Βουλή προς την υπουργό Παιδείας, απαιτώντας να μην υποβαθμιστεί το Δημοτικό Σχολείο Σταυροδρομίου.
ΚΕΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ - ΚΟΦΤΕΣ ΣΤΑ ΟΛΟΗΜΕΡΑ - ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Διεκδίκηση για άμεση κάλυψη των αναγκών των σχολείων

Σε συγκέντρωση αύριο Πέμπτη στη 1 το μεσημέρι στο υπουργείο Παιδείας καλούν η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής, εκπαιδευτικά Σωματεία και η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας

Σε οργάνωση και δυνάμωμα της διεκδίκησης για την κάλυψη όλων των αναγκών των σχολείων προχωρούν γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί, καθώς η σχολική χρονιά ξεκίνησε και συνεχίζεται με σοβαρές ελλείψεις σε βασικούς πυλώνες της εκπαιδευτικής διαδικασίας εξαιτίας της πολιτικής της κυβέρνησης, που με τη λογική «κόστους - οφέλους» «εξοικονομεί» το «κόστος» της μισθοδοσίας όλων των αναγκαίων εκπαιδευτικών, θυσιάζοντας τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Ετσι, σήμερα σχολεία λειτουργούν: Με κενά εκπαιδευτικών, παιδιά χωρίς δωρεάν μεταφορά από και προς τα σχολεία τους, σε κτίρια που εκπέμπουν «sos», με μαθητές χωρίς τη στήριξη που χρειάζονται.

Απαιτώντας λύσεις, η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής, η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας και εκπαιδευτικά σωματεία καλούν σε συγκέντρωση αύριο Πέμπτη, στη 1 το μεσημέρι, στο υπουργείο Παιδείας.

Ειδικότερα, η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής, οι Ενώσεις και Σύλλογοι που ανταποκρίνονται στο κάλεσμά της, απαιτούν άμεση κάλυψη των κενών και των ελλείψεων εκπαιδευτικών παντού με μαζικούς διορισμούς μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των σχολείων. Επίσης να λειτουργήσουν όλα τα ολοήμερα τμήματα των Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων και να αποσυρθεί η απαράδεκτη εγκύκλιος του υπουργείου, η οποία θέτει περιορισμούς στα παιδιά που θα εγγραφούν σε αυτά, ζητώντας βεβαιώσεις ότι οι γονείς τους εργάζονται. Οι γονείς ζητούν να προσληφθούν άμεσα οι εκπαιδευτικοί που απαιτούνται για τις ανάγκες της Ειδικής Αγωγής και της Παράλληλης Στήριξης καθώς και οι Σχολικοί Νοσηλευτές. Απαιτούν τέλος να ανακληθούν οι συγχωνεύσεις τμημάτων που έχουν γίνει από την αρχή της σχολικής χρονιάς, αλλά και να μειωθεί ο αριθμός μαθητών ανά τάξη με στόχο να φτάσουμε σε τμήματα 15 παιδιών.

Με αντίστοιχα αιτήματα η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας καλεί αύριο στη 1 το μεσημέρι στο υπουργείο Παιδείας. Οι μαθητές θέτουν επιτακτικά επίσης τα ζητήματα των σύγχρονων ασφαλών υποδομών για όλα τα σχολεία αλλά και της μεταφοράς των συμμαθητών τους διεκδικώντας δωρεάν και ασφαλείς μετακινήσεις. «Η μετακίνηση 3.500 μαθητών μέσα στην Αττική είναι ακόμη στον αέρα! Συμμαθητές μας από Μουσικά, Καλλιτεχνικά, ΕΠΑΛ, Πρότυπα, Πειραματικά, όσοι μένουν στην Ανατολική Αττική δεν έχουν ακόμη τρόπο να πάνε στα σχολεία τους! Το κράτος αναθέτει τη μετακίνηση των μαθητών σε ιδιώτες, οι ιδιώτες θέλουν παραπάνω λεφτά και το κράτος φυσικά δεν λύνει το πρόβλημα, γιατί εξυπηρετεί τα κέρδη και τους ιδιώτες... σαν να το έχουμε ξαναδεί κάπου αυτό το έργο», τονίζουν.

Δοκιμασία η πρόσβαση στο σχολείο στην Ανατολική Αττική

Σημειώνεται πως στην Ανατολική Αττική εξελίσσεται από την αρχή της χρονιάς μία απαράδεκτη κατάσταση, με εκατοντάδες παιδιά να ζουν καθημερινά έναν Γολγοθά για να πάνε και να γυρίσουν στα σχολεία τους.

Ορισμένα μόνο ενδεικτικά παραδείγματα:

Μαθήτρια της Α' Λυκείου στο ΓΕΛ Αναβύσσου, που μένει σε απόσταση 5,8 χλμ. από το σχολείο, δεν έχει τρόπο να πάει σχολείο και δεν έχει παρακολουθήσει μαθήματα. Συμμαθήτριά της στη Γ' Λυκείου στο 2ο ΓΕΛ Καλυβίων αναγκάζεται να διανύει απόσταση μισής ώρας για να πάει σχολείο και άλλο τόσο για να επιστρέψει, σε χρονιά προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις που ο χρόνος είναι πολύτιμος και οι αντοχές στα όρια.

Στις παραπάνω περιπτώσεις που μας έχουν μεταφερθεί, προστίθεται η μαρτυρία μίας μητέρας που λόγω της εργασίας της μπορεί μόνο δύο φορές την εβδομάδα να πηγαίνει και να φέρνει το παιδί της στο σχολείο. Είναι πολλές, όπως μας λένε, οι αντίστοιχες περιπτώσεις, καθώς για άλλη μια χρονιά αναδεικνύεται το πόσο πίσω από τις ανάγκες είναι το σύστημα των δημόσιων συμβάσεων για τη μεταφορά μαθητών που εξαρτά την πρόσβαση στο σχολείο από τους νόμους του κέρδους. Είναι δε χαρακτηριστικό του απαράδεκτου αυτού καθεστώτος ότι μαθητής λυκείου της περιοχής της Ανατ. Αττικής βλέπει καθημερινά να περνά μπροστά από το σπίτι του το λεωφορείο που μεταφέρει τους μαθητές του διπλανού γυμνασίου, ωστόσο δεν επιτρέπεται να επιβιβαστεί επειδή η σύμβαση δεν περιλαμβάνει το Λύκειο. Την πλήρη εικόνα των εμποδίων στην πρόσβαση στο σχολείο συμπληρώνει το απαράδεκτο νομοθετικό πλαίσιο που βάζει χιλιομετρικούς κόφτες στο δικαίωμα δωρεάν μεταφοράς, αδιαφορώντας αν τα παιδιά θα πρέπει να διασχίσουν έρημες και επικίνδυνες διαδρομές.

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει και το αίτημα που εδώ και χρόνια διεκδικεί το γονεϊκό κίνημα για δημιουργία κρατικού φορέα μεταφοράς με στόλο που θα καλύπτει με ασφάλεια όλες τις ανάγκες μεταφοράς μαθητών, για κατάργηση των χιλιομετρικών περιορισμών στη δωρεάν μεταφορά.

  • Η Ενωση Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Χανίων καλεί σε κινητοποίηση σήμερα στις 1.30 μ.μ. στη Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Χανίων για την εκρηκτική κατάσταση στα σχολεία λόγω των εκπαιδευτικών κενών, διεκδικώντας την πλήρη κάλυψη όλων των κενών με νέα φάση προσλήψεων και νέους μαζικούς μόνιμους διορισμούς στην Εκπαίδευση στο ύψος των πραγματικών αναγκών.
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Καλεί σε αγωνιστικό ξεσηκωμό τους μαθητές για τα εκρηκτικά προβλήματα στα σχολεία

Σε αγωνιστικό ξεσηκωμό, με «δυναμικές κινητοποιήσεις όπως τις αποφασίσουν και οργανώσουν συλλογικά μέσα στα σχολεία τους» οι μαθητές, καλεί η ΚΝΕ λόγω των εκρηκτικών προβλημάτων που υπάρχουν στα σχολεία.

Αναλυτικά σε σχετική ανακοίνωσή της σημειώνει:

«Λίγες εβδομάδες ανοιχτών σχολείων και παρά τα μεγάλα λόγια κυβέρνησης - υπουργείου τα προβλήματα στα σχολεία είναι εκρηκτικά.

Χαρακτηριστικά:

  • Πάνω από 3.500 μαθητές και μαθήτριες στην Περιφέρεια Αττικής δεν έχουν εξασφαλισμένη τη μετακίνηση στα σχολεία τους. Παρόμοια κατάσταση και σε άλλες περιοχές της χώρας. Μαθητές από Μουσικά, Καλλιτεχνικά, ΕΠΑΛ, Πρότυπα, Πειραματικό, Ειδικά, ακόμα και από τα πολυδιαφημιζόμενα Ωνάσεια σχολεία είναι ξεκρέμαστοι! Λεωφορεία και ταξί ανύπαρκτα, μάλιστα σε περιοχές με δρόμους μεγάλης, ταχείας κυκλοφορίας ή σε περιοχές της Ανατολικής Αττικής... χωρίς δρόμους μέσα από λόφους και δάση. Οπως γράφει και ένα πανό κατάληψης σε σχολείο: "Και τι ζητάμε; Τι ζητάμε; Εναν τρόπο στα σχολεία μας να πάμε!".
  • Χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών ακόμα και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής κάνουν μαθήματα γενικής παιδείας, χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες που "κόβονται" (π.χ. 1 ώρα Αρχαία αντί για 2 την εβδομάδα κ.τ.λ.), το μάθημα "κενό" έχει γίνει ανάρπαστο στο ωριαίο σχολικό πρόγραμμα!
  • Συγχωνεύσεις τμημάτων σε όλα τα σχολεία και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ. 28άρια τμήματα ακόμα και στις Ομάδες Προσανατολισμού στα Λύκεια, στοιβαγμένοι μαθητές σε αίθουσες κλουβιά, ανάμεσά τους και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, μεταναστόπουλα.
  • Μαθητής Λυκείου τραυματίστηκε από χαλασμένη μπασκέτα στο προαύλιο του σχολείου του, φωτιστικό οροφής "έσκασε" μέσα στην τάξη, κοντέινερ, προκάτ, πλημμυρισμένες αίθουσες, ρωγμές και σοβάδες σε χιλιάδες σχολικά κτίρια σε όλη τη χώρα.

Ο κατάλογος δεν έχει τέλος, τα παραδείγματα αμέτρητα και η ουσία μία: Ακόμα μια χρονιά και φέτος μια από τα ίδια, κόστος οι μαθητές μέσα στα σχολεία.

Η σημερινή κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, όπως και όλοι όσοι πέρασαν, αντιμετωπίζουν τους μαθητές και τις μορφωτικές ανάγκες τους ως κόστος. Για τους πολεμικούς εξοπλισμούς, τα δολοφονικά σχέδια των ΝΑΤΟ - ΕΕ, τη συνεργασία με το κράτος - δολοφόνο του Ισραήλ, τις επιδοτήσεις και τα χατίρια σε εφοπλιστές, βιομηχάνους, τραπεζίτες, βρίσκουν χρήματα. Για τους μαθητές ποτέ δεν φτάνουν. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2025 είχαμε 70% αύξηση χρηματοδότησης στο υπ. Αμυνας για πολεμικές δαπάνες και 2,5% αύξηση στην Παιδεία! Αποδεικνύουν πως η Εκπαίδευση δεν αντιμετωπίζεται ως δικαίωμα για όλους τους μαθητές.

Ομως, οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν ανάγκη και δικαίωμα σε ένα σχολείο που:

  • μορφώνει ολόπλευρα και ισότιμα όλα τα παιδιά και δεν τους βάζει εμπόδια
  • έχει μόνιμους καθηγητές στην ώρα τους και στη θέση τους για όλα τα μαθήματα
  • έχει τάξεις και σύγχρονες, ασφαλείς υποδομές με ανώτατο όριο μαθητών που να επιτρέπει πραγματική διδασκαλία
  • δεν είναι ένα ατελείωτο εξεταστικό κέντρο όπως επιδιώκουν τώρα και με τις τριπλές πανελλαδικές σε κάθε τάξη του Λυκείου και σε όλα τα μαθήματα, που για να πάρει κανείς απολυτήριο θα πρέπει να κάνει φροντιστήριο και στα Θρησκευτικά!
  • είναι δημιουργικό, με δραστηριότητες που φέρνουν σε επαφή τους μαθητές με τον αθλητισμό και τον πολιτισμό και δεν λειτουργεί σαν "αναμορφωτήριο" που καταστέλλει και τρομοκρατεί όσους και όσες αγωνίζονται.

Η ΚΝΕ καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες σε αγωνιστικό ξεσηκωμό, δυναμικές κινητοποιήσεις όπως τις αποφασίσουν και οργανώσουν συλλογικά μέσα στα σχολεία τους.

Τίποτα δεν χαρίστηκε από καμία κυβέρνηση στους μαθητές, παρά μόνο όταν αγωνίστηκαν, συγκρούστηκαν με την πολιτική που κάνει τα σχολεία τους κάθε χρόνο και χειρότερα, δεν συμβιβάστηκαν με τα προβλήματα και τις ελλείψεις και διεκδίκησαν το σχολείο που έχουν ανάγκη και τους αξίζει.

Η δύναμή τους βρίσκεται στην οργάνωση και τον συντονισμό τους με τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς τους, με όλο τον λαό. Μέσα από το να δυναμώσει η ΚΝΕ σε κάθε σχολείο, μέσα από την εκλογή χιλιάδων μελών της ΚΝΕ και άλλων αγωνιστών μαθητών στα μαθητικά συμβούλια αυτός ο αγώνας μπορεί να δυναμώσει, να φοβίσει και να μπλοκάρει τα σχέδια της κυβέρνησης.

Πολλά περισσότερα αγωνιστικά μαθητικά συμβούλια μπορούν να κάνουν τη φωνή και τις διεκδικήσεις των μαθητών να ακουστούν δυνατά σε όλη τη χώρα!».

ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΚΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Αθλητισμός: Θέαμα και κέρδος για το κεφάλαιο ή ανάγκη και δικαίωμα για τον λαό και τη νεολαία;

Το Κεντρικό Συμβούλιο της ΚΝΕ το Σάββατο 18 Οκτώβρη στις 10 π.μ. διοργανώνει ημερίδα για τον Αθλητισμό, για τον ρόλο του στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και στη θωράκιση της υγείας του λαού και της νεολαίας, με τίτλο «Αθλητισμός: Θέαμα και κέρδος για το κεφάλαιο ή ανάγκη και δικαίωμα για τον λαό και τη νεολαία; Η πρόταση του ΚΚΕ». Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο «Αντ. Τρίτσης» του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων και το πρόγραμμά της περιλαμβάνει:

Κεντρική εισήγηση: Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

1η θεματική ενότητα: Η κατάσταση στις αθλητικές ομοσπονδίες και στα σωματεία και η πολιτική των κυβερνήσεων απέναντι στο δικαίωμα στον αθλητισμό. Εισήγηση: Πέτρος Κρίκης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Προπονητών Πάλης, στέλεχος του ΚΚΕ και μέλος του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της ΚΕ.

2η θεματική ενότητα: Εμπορευματοποιημένος αθλητισμός: Η σκληρή αλήθεια πίσω από τα φώτα των γηπέδων. Εισήγηση: Νίκος Ρεμπάπης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

3η θεματική ενότητα: Ο αθλητισμός ως στάση ζωής - Η πείρα του σοσιαλισμού τον 20ό αιώνα. Εισήγηση: Κωνσταντίνος Μπουντόλος, ομότιμος καθηγητής της ΣΕΦΑΑ του ΕΚΠΑ.

4η θεματική ενότητα: Η δράση της ΚΝΕ μέσα στους αθλητικούς συλλόγους και στους φορείς της νεολαίας. Εισήγηση: Θοδωρής Κωτσαντής, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ.

ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ
Παράσταση διαμαρτυρίας ενάντια στα πειθαρχικά και τις διαγραφές φοιτητών

Σε παράσταση διαμαρτυρίας σήμερα στις 3 μ.μ. μπροστά από την Πρυτανεία του ΑΠΘ καλεί ο Ενιαίος Σύλλογος Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΕΣΔΕΠ) του Ιδρύματος, στο πλαίσιο του αγώνα ενάντια στα πειθαρχικά, στις διαγραφές φοιτητών και στην ίδρυση νέων ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών με δίδακτρα στο ΑΠΘ.

Θυμίζουμε ότι η Γενική Συνέλευση του ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ εξέφρασε τη συνολική της αντίθεση στο νέο πειθαρχικό πλαίσιο στα ΑΕΙ, έτσι όπως αυτό τροποποιήθηκε με τον Ν.5224/25, και την κατηγορηματική της αντίθεση στις δρομολογούμενες διαγραφές φοιτητών. Εξέφρασε επίσης την αντίθεσή της στην ίδρυση νέων ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών με δίδακτρα στο ΑΠΘ, αναδεικνύοντας τεκμηριωμένα τις σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις που αυτά θα έχουν στα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών, καθώς και τη θέση του Συλλόγου για κατάργηση των διδάκτρων σε όλους τους κύκλους σπουδών, με ταυτόχρονη αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των σύγχρονων αναγκών.

Τέλος, διατύπωσε εκ νέου την αντίθεσή της στα σχέδια συγχωνεύσεων - συνενώσεων ή καταργήσεων Τμημάτων στο ΑΠΘ, επαναδιατυπώνοντας τη θέση του Συλλόγου ότι η αναμόρφωση Τμημάτων ή προγραμμάτων σπουδών δεν μπορεί να γίνεται με κριτήρια προσφοράς - ζήτησης ή επιχειρηματικά - εμπορικά.

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΚΑΔΗΜΙΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Κανένα πραγματικό πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται σε σχέση με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

Ολοκληρώθηκε η εξέταση στην Επιτροπή και σήμερα συζητιέται στην Ολομέλεια

«Πέρα από την παράδοση υποδομών και προσωπικού στον ιδιωτικό τομέα για παραγωγή φρέσκου, φτηνού και αναλώσιμου εργατικού δυναμικού, χωρίς δικαιώματα και απαιτήσεις, κανένα πραγματικό πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται σε σχέση με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση», ξεκαθάρισε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Αφροδίτη Κτενά, μιλώντας χτες στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη σύσταση «Ακαδημιών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης».

Το νομοσχέδιο συζητιέται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, αφού χτες ολοκληρώθηκε η εξέτασή του στην αρμόδια Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων όπου υπερψηφίστηκε από τη ΝΔ, καταψηφίστηκε από ΚΚΕ και Νέα Αριστερά, ενώ τα υπόλοιπα κόμματα επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια.

Η Αφρ. Κτενά έπιασε το νήμα της πολύπαθης τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης από τις υπάρχουσες ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ) και περιέγραψε: «Τα μαθήματα, τώρα που μιλάμε, δεν έχουν αρχίσει ακόμα σε πάρα πολλές ΣΑΕΚ, γιατί; Λείπει προσωπικό, τι άλλο. Οι σπουδαστές πληρώνουν από την τσέπη τους για αναλώσιμα, αναγκάζονται να κάνουν εργαστήρια σε διάφορα διαφορετικά κτίρια και περιοχές και δεν έχουν ούτε καν "πάσο", ούτε καν τη μετακίνηση δεν καλύπτετε, που θα έπρεπε να είναι δωρεάν η μετακίνηση γι' αυτούς, για όλους τους φοιτητές δηλαδή. Πολλές ειδικότητες δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά στις Ακαδημίες τα εξασφαλίζετε πριν ακόμη ιδρυθούν, έτσι κάνατε και με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Οι πρακτικές είναι απλήρωτες, πραγματικά δεν ξέρω πού βλέπετε ότι σε αυτό το νομοσχέδιο αυτό το θεραπεύετε και οι πρακτικές είναι εξασφαλισμένες και πληρώνονται όπως λέτε. Αλλά, στις ΣΑΕΚ, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, δεν έχουν πληρωθεί οι πρακτικές, οφείλονται χρήματα στα παιδιά, μιλάμε για ψίχουλα των 200 - 300 ευρώ, τη στιγμή που ξέρετε ότι είναι εργαζόμενα παιδιά. (...) Βέβαια, ξαναλέω, ούτε στις Ακαδημίες εξασφαλίζεται η πληρωμή της πρακτικής. Αρα, εδώ πέρα είστε δίκαιοι, ως προς την απληρωσιά. Και βέβαια προχωρούν από πέρυσι οι συγχωνεύσεις στις ΣΑΕΚ η μία μετά την άλλη»...

Η βουλευτής του ΚΚΕ έθεσε για άλλη μια φορά το ερώτημα: «Γιατί στις ιδιωτικές σχολές κατάρτισης αυξάνεται ο αριθμός των σπουδαστών και στις δημόσιες μειώνεται και όπως λέτε αναγκάζεστε να πάτε σε συγχωνεύσεις; Μάλιστα ακούσαμε ότι μπορεί να οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν πραγματικά εργαστήρια, αλλά μόνο προσομοιώσεις και ότι η εκπαίδευση προσφέρεται εξ αποστάσεως», είπε τονίζοντας ότι «αυτό είναι μια επικίνδυνη υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που πραγματικά μπορεί να στοιχίσει ζωές εργαζομένων».

Παράλληλα, θέτοντας το κρίσιμο θέμα της χρηματοδότησης της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, σημείωσε ότι στο νομοσχέδιο για τις Ακαδημίες «δεν προβλέπεται η στελέχωση και αυτό είναι αποκαλυπτικό στο άρθρο 18. Το λέτε ρητά, δεν θα υπάρχει στελέχωση με διοικητικό προσωπικό, αλλά θα καλυφθούν οι ανάγκες με αποσπάσεις με εκπαιδευτικούς, έτσι στελεχώνετε τις ΣΑΕΚ και μετά τις καταργείτε. Γιατί, στο άρθρο 16 περνάτε διάταξη για την αναστολή λειτουργίας και συγχώνευσης. Ποια είναι τα κριτήρια αναστολής; Μα η έλλειψη κατάλληλων χώρων, η έλλειψη υποδομής και η έλλειψη στελέχωσης. Αυτά, δηλαδή, για τα οποία είναι υπεύθυνο το υπουργείο να εξασφαλίσει!».

Και κλείνοντας την ομιλία της, η Αφρ. Κτενά απάντησε στη ρητορική της κυβέρνησης που λέει ότι ακούει μόνο στείρα άρνηση και όχι προτάσεις, σημειώνοντας μια σειρά σημεία για σύγχρονη και αναβαθμισμένη επαγγελματική εκπαίδευση:

«Πρώτον, καταργείστε το επίπεδο 3 και 4. Υποχρεωτική γενική εκπαίδευση μέχρι το 18ο έτος. Κανείς ανήλικος στην εργασία.

Δεύτερον, επαγγελματική και διά βίου εκπαίδευση με σύγχρονα προγράμματα σπουδών εκπονημένα με σοβαρότητα και όχι στο πόδι. Δεξιότητες που να εδράζονται σε στέρεο μορφωτικό υπόβαθρο, για να μην έχουν ημερομηνία λήξης - σας το είπανε και στην ακρόαση φορέων αυτό - και ο εργαζόμενος να μην καταλήγει ένα κολάζ δεξιοτήτων και πιστοποιήσεων με αποσπασματικές γνώσεις, που δεν του επιτρέπουν να αναπτύξει κρίση και πρωτοβουλία, που είναι κρίσιμη στο σημερινό επίπεδο ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων και το ξέρετε.

Εκπαιδευτικό προσωπικό μόνιμο, με πλήρη δικαιώματα, για να αφιερώνεται στη δουλειά του απρόσκοπτα. Σύγχρονες υποδομές με ασφαλή, σύγχρονα, καλαίσθητα κτίρια, εργαστήρια πλήρως εξοπλισμένα, σύγχρονα και συντηρημένα, άρα και μόνιμο τεχνικό προσωπικό.

Εστίες με δωρεάν σίτιση για τους σπουδαστές που έρχονται από άλλες περιοχές, για να αποκτήσουν μια ειδικότητα. Δωρεάν μετακινήσεις για τους σπουδαστές - επιτέλους.

Πρακτική με αμοιβή που να επιτρέπει στον σπουδαστή που είναι εργαζόμενος να ζήσει αξιοπρεπώς. Πρακτική κατάλληλου επιπέδου με εξασφαλισμένη θέση και εποπτεία από τη σχολή και από τον φορέα απασχόλησης.

Πτυχία που να δίνουν άδεια εργασίας χωρίς παραπέρα πιστοποιήσεις, χωρίς άλλα έξοδα για τους σπουδαστές, χωρίς άλλα εμπόδια. Εξασφαλισμένη θέση εργασίας μετά το πέρας των σπουδών».

Ενα ακόμη δώρο προς τις επιχειρήσεις

Στην επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής μίλησε επίσης εκ μέρους του ΚΚΕ την περασμένη βδομάδα και η βουλευτής του Κόμματος Σεμίνα Διγενή, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι το νομοσχέδιο είναι ένα ακόμη δώρο προς τις επιχειρήσεις, αφού στις επαγγελματικές ακαδημίες ο ιδιωτικός τομέας θα καθορίζει τις ειδικότητες, αλλά το Δημόσιο θα παρέχει τις υποδομές και το εκπαιδευτικό προσωπικό!

«Εχουμε να κάνουμε με ένα σύστημα που κινείται με βάση το μέγιστο δυνατό κέρδος για τους λίγους. Ολα είναι εμπορεύματα! Παράγονται, πουλιούνται και αγοράζονται γι' αυτόν τον σκοπό και αυτόν τον ρόλο δίνει η κυβέρνηση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Η Σ. Διγενή τόνισε ότι «χιλιάδες φοιτητές δεν ανέχονται να βλέπουν τα πτυχία τους να εξισώνονται με την πανσπερμία των - αμφιβόλου αξίας - πτυχίων των σούπερ μάρκετ προσόντων και δεν ανέχονται να συμπιέζονται τα δικαιώματα όλων προς τα κάτω, σ' αυτήν τη ζούγκλα της αγοράς εργασίας που έχουν διαμορφώσει». Σε αυτό το πλαίσιο, συνέχισε, «τώρα προστίθενται και οι Επαγγελματικές Ακαδημίες, που θα μπορούν να ιδρύουν απευθείας οι επιχειρήσεις χωρίς κόστος. Κανονίστηκε ήδη, το Δημόσιο θα τους εξασφαλίζει κτίριο, θα τους πληρώνει το εκπαιδευτικό προσωπικό και οι επιχειρήσεις θα αξιοποιούν τον εξοπλισμό που ήδη έχουν και θα απολαμβάνουν φθηνό και αποδοτικό εργατικό δυναμικό από την πρακτική άσκηση των καταρτιζόμενων».



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ