Τετάρτη 2 Δεκέμβρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Πρωτοβουλία του Φοιτητικού Συλλόγου Ιατρικής Θεσσαλονίκης να δώσει στην πρώτη γραμμή τη μάχη κατά της πανδημίας
  • Αρθρο: Μια εκτίμηση της «Εκθεσης Πισσαρίδη» για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
  • Παρέμβαση του ΚΚΕ στη Βουλή για τις εργασιακές σχέσεις των μελών ΔΕΠ στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
  • Πλήθος διαδικτυακών εκδηλώσεων των Οργανώσεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ
  • Εκπαιδευτική επικαιρότητα
Εξελίξεις αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων

Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ για τα μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Στις εξελίξεις που αφορούν τα μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής αναφέρεται το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας, καλώντας να μην ανακληθεί καμία πρόσληψη.

Ειδικότερα, όπως σημειώνει, «με τη διάταξη αρ. 20 του Νόμου 4452/2017, ένας μεγάλος αριθμός των πρώην συμβασιούχων διδασκόντων των ΤΕΙ της χώρας διορίστηκαν σε βαθμίδα Καθηγητών Εφαρμογών (αντίστοιχη του Λέκτορα Πανεπιστημίου). Πρόκειται για μια μερίδα διδακτικού προσωπικού που επί χρόνια, ακόμα και άνω 20ετίας, ήταν δέσμιοι διακοπτόμενων συμβάσεων, ενώ την ίδια στιγμή κάλυπταν βασικές διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες των ΤΕΙ.

Με τον ν. 4521/2018, απορροφήθηκαν διά συγχώνευσης τα πρώην ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιά στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠαΔΑ). Τα νέα Τμήματα απορρόφησαν όσα μέλη ΔΕΠ υπηρετούσαν και τα κατέταξαν σε βαθμίδες ΔΕΠ Πανεπιστημίου. Αυτή η διαδικασία συμπαρέσυρε όσα μέλη ΔΕΠ είχαν διοριστεί κατ' εφαρμογή ν.4452/2017, αλλά και όσους κέρδισαν αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις και υπάχθηκαν στον ν.4452/2017 στη συνέχεια. Η διαδικασία αυτή παραμένει ενεργή έως σήμερα στο ΠαΔΑ, αλλά και στα άλλα ΑΕΙ της χώρας (ΕΚΠΑ, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, Παν. Ιωαννίνων κ.ά.), που απορρόφησαν πρώην ΤΕΙ.

Τον Οκτώβριο 2020 το Γ' Τμήμα ΝΣΚ γνωμοδότησε ότι η παραπάνω διάταξη του ν. 4452/2017 ήταν μεταβατική και, επομένως, δεν μπορεί να περιλαμβάνει όσους είχαν αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις μετά τη δημοσίευση του παραπάνω νόμου. Η γνωμοδότηση μάλιστα καταλήγει ότι οι πρυτάνεις δύνανται να ανακαλέσουν αναδρομικά τις πράξεις διορισμού και ότι τα εν λόγω μέλη ΔΕΠ πρέπει να προσληφθούν σε θέσεις "εκπαιδευτικού προσωπικού αορίστου χρόνου", όταν και εφόσον αυτές οι θέσεις θεσμοθετηθούν και συγκροτηθούν στα Πανεπιστήμια, σε συμμόρφωση προς τη δικαστική απόφαση, και υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει δυνατότητα συμμόρφωσης προς αυτήν...!

Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτελεί πλευρά της αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων στα ΑΕΙ, της εμπορευματοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Είναι άλλωστε κατεύθυνση των ευρωενωσιακών επιτελείων η ύπαρξη ενός ευέλικτου διδακτικού προσωπικού, το οποίο θα προσλαμβάνεται με αντικείμενο και χρόνους που επιβάλλουν οι μεγάλες επιχειρήσεις, παρεμβαίνοντας με διάφορους τρόπους σε όλες τις πτυχές λειτουργίας, στη δομή και στο περιεχόμενο σπουδών των ΑΕΙ. Ανοίγει επίσης τους ασκούς του Αιόλου, για να εγκαινιαστούν και να γενικευτούν οι απολύσεις στα ΑΕΙ, να προχωρήσει παραπέρα η ελαστικοποίηση των σχέσεων εργασίας του διδακτικού και λοιπού προσωπικού», τονίζεται στην Επίκαιρη Ερώτηση που υπογράφει ο βουλευτής Γιάννης Δελής, καλώντας να παρθούν μέτρα ώστε:

-- Να μην ανακληθεί καμιά πρόσληψη διδακτικού προσωπικού, να διασφαλιστούν όλες οι θέσεις των διδασκόντων που υπηρετούν στις βαθμίδες Λέκτορα και Λέκτορα Εφαρμογών. Να διατηρηθούν ακέραια όλα τα εργασιακά δικαιώματα που συνεπάγονται αυτές οι θέσεις, ως προς τη μονιμότητα, τα μισθολογικά χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες εξέλιξης.

-- Να προκηρυχθούν άμεσα και νέες θέσεις ΔΕΠ στο ΠαΔΑ και σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, με μόνιμη, σταθερή και αποκλειστική σχέση εργασίας, με βάση τις πραγματικές ανάγκες διδασκαλίας και έρευνας των ΑΕΙ.

Για την Παγκόσμια Μέρα Ατόμων με Αναπηρία

Εκδήλωση με θέμα «Οι εξελίξεις στην Ειδική Αγωγή την περίοδο της πανδημίας» οργανώνει η Πρωτοβουλία φοιτητριών - φοιτητών του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του ΠΑΜΑΚ, αύριο, Πέμπτη 3 Δεκέμβρη, Παγκόσμια Μέρα Ατόμων με Αναπηρία, στις 7.30 μ.μ.

Θα μιλήσουν οι Χάρης Χουρδάκης, μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Αναπήρων, και η Γεωργία Κουρή, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Ειδικής Αγωγής.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΠΘ
Οι φοιτητές Ιατρικής στην πρώτη γραμμή της μάχης μαζί με το λαό ενάντια στην πανδημία!

Κάλεσμα στους Φοιτητικούς Συλλόγους των Ιατρικών Σχολών όλης της Ελλάδας για συντονισμό της δράσης

Σε «θέσεις μάχης» βρίσκονται οι φοιτητές της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, προκειμένου να συμβάλουν στο πλευρό των μελλοντικών τους συναδέλφων υγειονομικών στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης, στον πόλεμο ενάντια στην πανδημία.

Ο Σύλλογος Φοιτητών Ιατρικής κατέθεσε τη Δευτέρα τις περισσότερες από 100 δηλώσεις ενδιαφέροντος που συνέλεξε το προηγούμενο διάστημα από φοιτητές 4ου, 5ου και 6ου έτους, οι οποίοι θα συμβάλουν στη μάχη της υπεράσπισης της υγείας του λαού, δείχνοντας παράλληλα την έμπρακτη αλληλεγγύη τους στους υγειονομικούς που δοκιμάζονται. Τις επόμενες μέρες αναμένεται η επίσημη ενημέρωση των φοιτητών αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο θα κληθούν να συμβάλουν, έχοντας εξασφαλιστεί προηγουμένως όλα τα απαραίτητα μέτρα ατομικής ασφάλειας όλων όσοι θα συμμετάσχουν σ' αυτήν την προσπάθεια.

Το απόγευμα της Δευτέρας, στην πύλη του Γενικού Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, τα μέλη του ΔΣ του Φοιτητικού Συλλόγου Ιατρικής του ΑΠΘ, Δημήτρης Ταξίδης και Γιώργος Μεταξάς, φοιτητές του 5ου έτους της Ιατρικής, μίλησαν σε συνέντευξη Τύπου για να ενημερώσουν για την εξέλιξη της πρωτοβουλίας.

Ο Δημήτρης Ταξίδης χαιρέτισε το γεγονός ότι η πρωτοβουλία αυτή αγκαλιάζεται από δεκάδες φοιτητές σε σύντομο διάστημα και τόνισε πως αποτελεί παράλληλα μια έμπρακτη απάντηση «σε όλους εκείνους που έτρεξαν το τελευταίο διάστημα να φορτώσουν στον ίδιο το λαό και στη νεολαία τις εγκληματικές ευθύνες που βαραίνουν τους ίδιους για τη διασπορά του ιού».

Επίσης στάθηκε στο γεγονός ότι τα όρια της πρωτοβουλίας αυτής ξεπερνούν αυτά του εθελοντισμού και δεν αποτελούν συναίνεση, αλλά κραυγή διαμαρτυρίας απέναντι στις εγκληματικές πολιτικές τόσο της σημερινής όσο και των προηγούμενων κυβερνήσεων στον τομέα της Υγείας:

«Θα πρέπει να τονίσουμε το γεγονός ότι αυτή η πρωτοβουλία απέχει αρκετά από μια απλή εθελοντική πράξη. Είναι κίνηση αλληλεγγύης, πρώτα - πρώτα στους ίδιους τους ασθενείς μας, στους ίδιους τους υγειονομικούς συναδέλφους που 8 μήνες τώρα έχουν ριχτεί στη μάχη πραγματικά άοπλοι από το κράτος και την κυβέρνηση.

Στεκόμαστε υπερασπιζόμενοι τα δίκαια αιτήματα των νοσοκομειακών γιατρών, των σωματείων και των ενώσεών τους που κάνουν λόγο για τα αυτονόητα, μαζικές προσλήψεις και μονιμοποίηση όλου του προσωπικού του ΕΣΥ, αλλά και επίταξη του ιδιωτικού τομέα της Υγείας χωρίς χρυσοπληρωμένα συμβόλαια».

Πρόσθεσε πως ο Σύλλογος Φοιτητών συνεχίζει να συλλέγει δηλώσεις ενδιαφέροντος το επόμενο διάστημα και απηύθυνε κάλεσμα σε όλους τους φοιτητές να συμβάλουν με τρόπο οργανωμένο στην τεράστια αυτή μάχη που δίνεται στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.

Ο Γιώργος Μεταξάς είπε ότι με την πρωτοβουλία αλληλεγγύης στους υγειονομικούς, οι οποίοι «στις πιο αντίξοες συνθήκες δίνουν με αυταπάρνηση τον αγώνα για τη ζωή», οι φοιτητές δεν επιδιώκουν να αποτελέσουν «ένα προπέτασμα πίσω από το οποίο θα κρυφτεί η κυβέρνηση από τις ευθύνες της. Κάθε άλλο, η συμπόρευση και συσπείρωση γύρω από τα δίκαια αιτήματα των σωματείων των υγειονομικών του ΕΣΥ είναι αυτή η οποία θα μπορέσει να δώσει τη λύση σε πολλά μεγάλα ζητήματα στα οποία η ατομική προσφορά και το μεράκι του καθενός δεν μπορούν. Προφανώς η προσφορά μας θα είναι ουσιαστική μέσα στα νοσοκομεία, αλλά κάποια ζητήματα πρέπει να τα δούμε συλλογικά, στηρίζοντας τον αγώνα των υγειονομικών».

Ο Σύλλογος Φοιτητών Ιατρικής του ΑΠΘ πλαισιώνει την πρωτοβουλία αυτή με τα εξής αιτήματα:

  • Αμεση επίταξη του ιδιωτικού τομέα Υγείας και ένταξή του στο κρατικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
  • Μαζικές προσλήψεις γιατρών, νοσηλευτών, όλου του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού στην Υγεία.
  • Μονιμοποίηση των χιλιάδων συμβασιούχων εργαζόμενων και πλήρωση όλων των κενών οργανικών θέσεων, που υπερβαίνουν τις 30.000.
  • Να εξασφαλιστεί επάρκεια σε ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό του προσωπικού. Να επιταχθούν τα αναγκαία υλικά για την υποδομή του δημόσιου συστήματος Υγείας και τον άμεσο εφοδιασμό των υγειονομικών.
  • Να επαναλειτουργήσουν και να στελεχωθούν τα Νοσοκομεία «Λοιμωδών» και «Παναγία» στη Θεσσαλονίκη, που έβαλαν λουκέτο το 2013.
  • Μέτρα για την αποσυμφόρηση στα ΜΜΜ. Τήρηση όλων των αναγκαίων μέτρων προστασίας σε σχολεία και εργασιακούς χώρους.

Παράλληλα, απευθύνει κάλεσμα στους Φοιτητικούς Συλλόγους των Ιατρικών Σχολών όλης της Ελλάδας για συντονισμό της δράσης τους.

Για πληροφορίες, στα εξής τηλέφωνα:

Μεταξάς Γιώργος, μέλος του ΔΣ (6980058186)

Ταξίδης Δημήτρης, μέλος του ΔΣ (6971736137)

Κότο Στέφανος, πρόεδρος του Συλλόγου (6986941685)

Για την ηλεκτρονική δήλωση ενδιαφέροντος:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScobf2G6naUBBBHr_Qzq-gHC81oVNC2x2F2YT3FL8RsYLy-Ig/viewform

Μια εκτίμηση της «έκθεσης Πισσαρίδη» για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

MotionTeam

Κάθε φορά που το αστικό σύστημα επιδιώκει να δώσει μια ψευδο-επιστημονική επίφαση στη δρομολόγηση βασικών πλευρών της αστικής στρατηγικής, συγκροτεί μια «επιτροπή σοφών». Στην πράξη, κινητοποιεί δυνάμεις ταγμένες ιδεολογικά στους σκοπούς των αστικών κυβερνήσεων, που έχουν ένα κύρος, με στόχο να λειτουργήσει αυτό με όρους ενσωμάτωσης και αποδοχής για ευρύτερα λαϊκά στρώματα.

Το ίδιο κάνει σήμερα και η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας το έργο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (που υπήρξε «πρωτοπόρος» σε αυτό το πεδίο), προκειμένου να στηρίξει ιδεολογικά και πολιτικά τους κύριους άξονες της εκπαιδευτικής της στρατηγικής. Συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας επικαλείται την έκθεση μιας τέτοιας επιτροπής, με επικεφαλής τον νομπελίστα οικονομολόγο Χ. Πισσαρίδη, η οποία κατέληξε σε προτάσεις απευθυνόμενες προς την κυβέρνηση και τον ίδιο τον πρωθυπουργό που αφορούν ανάμεσα σε άλλα και την Εκπαίδευση.

Καταρχάς, και μόνο το γεγονός ότι ο επικεφαλής της παραπάνω Επιτροπής καθώς και τα περισσότερα μέλη είναι οικονομολόγοι δείχνει τον χαρακτήρα και την κατεύθυνση των επισημάνσεων, που στόχο έχουν ρητά να δέσουν ακόμα περισσότερο την Εκπαίδευση σε όλο της το φάσμα με τις καπιταλιστικές στοχεύσεις (Βαγιάνος Δ., διευθυντής του Τμήματος Χρηματοοικονομικών του London School of Economics, Βέττας Ν., διευθυντής στο Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, Μεγήρ Κ., καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Yale). Επιπλέον, η αναφορά των περισσότερων μελών στις ΗΠΑ και στη Μεγάλη Βρετανία αποτυπώνει εν μέρει και τις εμπορικές συμμαχίες που συνάπτονται στη μεγάλη αυτή αγορά των εκπαιδευτικών προϊόντων, αναδεικνύει τους ανταγωνισμούς και τις δυνατότητες μεγάλης κερδοφορίας που ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια αποκτά η Εκπαίδευση και στη χώρα μας.


Τι αναφέρει όμως η «επιτροπή σοφών»; Στην ουσία, πρόκειται για μια σύνοψη και προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα της πεμπτουσίας της αστικής στρατηγικής, όπως αυτή αποτυπώνεται στα βασικά εγχειρίδια των ευρωενωσιακών επιτελείων για την Εκπαίδευση. Στοιχίζεται γύρω από κομβικές θεωρητικές έννοιες, όπως αξιολόγηση, «λογοδοσία», δεξιότητες, εξωστρέφεια, αυτονομία, ενώ η γενική κριτική όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων κινείται στον άξονα «κινήτρου - απόδοσης».

Κεντρικός άξονας οι δεξιότητες

Στην έκθεση επισημαίνεται αρκετές φορές ότι οι δείκτες αποτελεσματικότητας της ελληνικής Εκπαίδευσης δεν είναι γενικά και συνολικά αρνητικοί, ιδιαίτερα τα χρόνια προ κρίσης. Ο βασικός προβληματισμός ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια εντοπίζεται γύρω από το ζήτημα των δεξιοτήτων (skills) και διατρέχει όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, με την ιδιαίτερη ευθύνη της καθεμιάς.

Είναι γνωστό ότι η προηγούμενη ειδικά και η σημερινή κυβέρνηση έθεσαν ως όρο διεξόδου από την καπιταλιστική κρίση για λογαριασμό των μονοπωλιακών ομίλων τη βελτίωση του χαρακτήρα και της αντιστοίχισης των δεξιοτήτων με τα ζητούμενα της αγοράς. Οι ψηφιακές ιδιαίτερα δεξιότητες, συνδεδεμένες με την ευρεία εφαρμογή της τεχνολογίας στην καπιταλιστική οικονομία, είναι κυρίαρχο ζητούμενο, δεδομένου ότι η Ελλάδα (όπως αναφέρεται στην έκθεση) καταλαμβάνει την τελευταία θέση (με ποσοστό 17%, με μέσο όρο 66% στην ΕΕ) στην αντιστοίχιση δεξιοτήτων (skill matching), δηλώνοντας πως η Εκπαίδευση δεν είναι σωστά προσανατολισμένη στους τομείς μεγάλης κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου.

Δεξιότητες και ανακατατάξεις κλάδων

Ειδικότερα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, γύρω από τον άξονα των δεξιοτήτων στοιχίζονται πάλι μια σειρά από προτάσεις της «Επιτροπής Πισσαρίδη» που συνοψίζουν τις αστικές προτεραιότητες. Ετσι, καταρχάς, διατυπώνεται η ανάγκη αναπροσανατολισμού των διδασκόμενων αντικειμένων προς επιστημονικά αντικείμενα και δεξιότητες με λιγότερο κορεσμό, μεγαλύτερη απορρόφηση στη λεγόμενη αγορά εργασίας και εντέλει μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Το αποτύπωμα της οικονομικής κρίσης σε παραδοσιακούς κλάδους όπως η κατασκευή και κάποιες υπηρεσίες (δικηγόροι, λογιστές κ.ά.) μετατοπίζει το ενδιαφέρον των κεφαλαιοκρατών προς νέα, πιο «παρθένα» πεδία, με μεγαλύτερα περιθώρια κερδοφορίας, δημιουργώντας μεγάλα ποσοστά ανέργων στους κλάδους αυτούς, προβλήματα ετεροαπασχόλησης υψηλά ειδικευμένου προσωπικού κ.ά.

Παράλληλα, η έκθεση παροτρύνει τους νέους ανθρώπους να αλλάξουν και «νοοτροπία», να επιλέγουν επαγγελματική κατεύθυνση και απόκτηση δεξιοτήτων με διαφορετικό κριτήριο από την αποκατάσταση «στο Δημόσιο». Μάλιστα, επισημαίνουν ότι η «νοοτροπία» αυτή καλλιεργείται και από τον ίδιο τον προσανατολισμό των πανεπιστημιακών Τμημάτων, που επίσης κατά τη συμβουλή τους πρέπει να επαναπροσδιοριστεί.

Η δαιμονοποίηση του Δημοσίου δεν γίνεται βέβαια από τη σκοπιά της αναγνώρισης ότι ο δημόσιος μηχανισμός είναι στην πραγματικότητα κρατικές καπιταλιστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν με όρους εκμετάλλευσης, όπως και κάθε ιδιωτική επιχείρηση, αλλά με το βλέμμα στην εξοικείωση ιδιαίτερα του νέου με την εργασιακή ανασφάλεια, την περιπλάνηση. Το Δημόσιο σκόπιμα ταυτίζεται με το αναφαίρετο και ρεαλιστικό δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά, ακόμα κι αν αυτό σήμερα έχει ανατραπεί σχεδόν πλήρως και στις δημόσιες δομές, όπου οι εργασιακές σχέσεις έχουν γίνει «λάστιχο». Τι συστήνει λοιπόν η «Επιτροπή Πισσαρίδη»; Μαθητές, φοιτητές, τα πανεπιστημιακά ιδρύματα να αποδεχτούν ως παγιωμένη πραγματικότητα το συνεχές κυνήγι δεξιοτήτων, τη διά βίου εργασιακή περιπλάνηση, την εναλλαγή επαγγελματικού περιβάλλοντος, ακόμα και επαγγέλματος πολλές φορές, κατά τη διάρκεια του παρατεταμένου ούτως ή άλλως εργάσιμου βίου.

Το ζήτημα της παιδαγωγικής επάρκειας

Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι με το «πρότυπο» του εκπαιδευτικού που - μέσω ατομικής διαδρομής μάθησης - αποκτά δεξιότητες, σε βάρος της ολοκληρωμένης μόρφωσής του, πρότυπο που καλλιεργεί και έχει ανάγκη το αστικό σύστημα ιδιαίτερα σήμερα, συνυφαίνεται και το ζήτημα της παιδαγωγικής επάρκειας, που έχει έρθει στο επίκεντρο των αναδιαρθρώσεων, αλλά και των αγώνων του φοιτητικού και εκπαιδευτικού κινήματος τα τελευταία χρόνια.

Πέρα από την πτυχή της μεγάλης αγοράς πιστοποιητικών παιδαγωγικής επάρκειας που διαμορφώνεται για τους αποφοίτους των αποκαλούμενων καθηγητικών σχολών, το ζήτημα της ξεχωριστής απόδοσης επάρκειας διδασκαλίας εκτός του βασικού πανεπιστημιακού πτυχίου εξυπηρετεί - καταπώς φαίνεται και από τις παρατηρήσεις της «Επιτροπής Πισσαρίδη» - και μια άλλη βασική πλευρά: Αποτελεί μέσο αξιολόγησης της αφομοίωσης νέων δεξιοτήτων που το αστικό σύστημα απαιτεί από τον σημερινό εκπαιδευτικό, βαθμολογεί στην πράξη και ελέγχει εποπτικά το κατά πόσο προχωρά και βαθαίνει η αστική στρατηγική στην Εκπαίδευση. Η παιδαγωγική επάρκεια, λοιπόν, πέρα από την... εμπορική της αξία, έχει και τη σημασία της ιδεολογικής επιβολής των κυρίαρχων αστικών προτύπων και αντιλήψεων στους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς.

Ο «γεωγραφικός χάρτης» των ΑΕΙ

Η αστική επιδίωξη για νέες δεξιότητες διατρέχει και ένα ζήτημα που συνεχώς επανέρχεται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και αφορά στον αποκαλούμενο «γεωγραφικό χάρτη» των ΑΕΙ. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, μπορεί να πει κανείς, δεν προλαβαίνει να μας εντυπωθεί η γεωγραφική κατανομή των Ανώτατων Ιδρυμάτων, καθώς χρόνο με το χρόνο αλλάζουν, κλείνουν, συγχωνεύονται, μετονομάζονται. Στην πραγματικότητα, ο λεγόμενος νέος Χάρτης της Ανώτατης Εκπαίδευσης ξεκίνησε με τη μαζική ίδρυση και διασπορά πανεπιστημιακών Τμημάτων μέσω ΕΠΕΑΕΚ (κοινοτικά προγράμματα) τη δεκαετία του 2000 και συνεχίστηκε έκτοτε, με στόχο πάντα την πιο οργανική σύνδεση ΑΕΙ - καπιταλιστικής οικονομίας.

Σήμερα, οι δεξιότητες γίνονται πρωταρχικό κριτήριο στη γεωγραφική ανάπτυξη των πανεπιστημιακών Τμημάτων. Η σύσταση της «Επιτροπής Πισσαρίδη» είναι να γίνει εκ νέου αναδιάταξη των Ιδρυμάτων στην επικράτεια, που θα συνοδευτεί με αλλαγή του ίδιου του περιεχομένου σπουδών προς νέες ειδικότητες, πιο ελκυστικές στην αγορά. Επανέρχεται δε με την επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρύματος, νέες δηλαδή μορφές διοίκησης των ΑΕΙ, που είχαν εγκαινιαστεί και εφαρμόστηκαν μερικώς ήδη από το νόμο Διαμαντοπούλου, το 2011. Η απαίτηση για εκ νέου συνολική αναδιάταξη των ΑΕΙ εκφράζει το συνεχές μέλημα και την ανησυχία των αστικών επιτελείων να βαθαίνουν τη σύνδεση ΑΕΙ - επιχειρήσεων. Αυτό προϋποθέτει βέβαια προσαρμογές στην ίδια τη δομή, την κατάταξη και τη διοίκηση των ΑΕΙ, στοιχεία που πάντα είναι στο επίκεντρο της προσοχής και των μέτρων που παίρνει κάθε αστική κυβέρνηση διαχρονικά και με συνέχεια.

Μέσα στις προτάσεις της Επιτροπής είναι επιπλέον η επαναφορά, με διαφορετική μορφή αλλά ίδια ουσία, των ΤΕΙ, που - τυπικά μόνο - καταργήθηκαν με τις πρόσφατες «πανεπιστημιοποιήσεις». Συγκεκριμένα, η έκθεση προτείνει την ίδρυση τριετών Σχολών, που τις ονομάζει «Σχολές ή Πανεπιστήμια Εφαρμογών», με στόχο την οριζόντια κινητικότητα φοιτητών, την κατεύθυνση δηλαδή νέων ανθρώπων που αδυνατούν να ολοκληρώσουν τις πανεπιστημιακές σπουδές προς πιο υποβαθμισμένα προγράμματα κατάρτισης. Οχι μόνο λοιπόν επαναφέρει τα ΤΕΙ, αλλά τα υποβαθμίζει περαιτέρω, μετατρέποντάς τα σε προγράμματα κατάρτισης, περιορισμένης διάρκειας και προσαρμόσιμα κάθε φορά στις στοχεύσεις κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων, ως προς το περιεχόμενο, τη γεωγραφική τους θέση και τη δομή τους.

Είναι προφανές ότι τις τεράστιες συνέπειες των συνεχών αλλαγών του αποκαλούμενου χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης θα τις πληρώσουν άλλη μια φορά τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών που σπουδάζουν, αλλά και το ίδιο το εκπαιδευτικό έργο, η ποιότητα τελικά της παρεχόμενης Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων

Φυσικά, δεν θα μπορούσε παρά να απασχολήσει την «Επιτροπή Πισσαρίδη» διεξοδικά το ζήτημα της χρηματοδότησης των ΑΕΙ. Πρόκειται άλλωστε για έναν από τους βασικούς δείκτες που τα αστικά επιτελεία σταθερά ελέγχουν, ιδιαίτερα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με έμφαση στον συγκριτικό άξονα δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων.

Η χώρα μας, με βάση τις αστικές στατιστικές, δεν είναι από τις τελευταίες στις δημόσιες δαπάνες για την Ανώτατη Εκπαίδευση, αν και το ποσοστό επί του ΑΕΠ και ιδιαίτερα ο απόλυτος αριθμός κρατικών επενδύσεων συνεχώς μειώνεται. Αυτό που τους απασχολεί ωστόσο είναι τα πολύ χαμηλά ποσοστά, σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, των ιδιωτικών δαπανών για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά και για τις υπόλοιπες βαθμίδες.

Η σημασία που αποδίδεται σε αυτόν τον δείκτη οφείλεται στο γεγονός ότι αποτυπώνει, ίσως πιο ξεκάθαρα και απόλυτα από οποιονδήποτε άλλο δείκτη, το βαθμό σύνδεσης των ΑΕΙ με τις επιχειρήσεις. Αποτυπώνει στην πράξη το πόσο «ελκυστικά» είναι τα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα σε χορηγούς και επενδύσεις, το κατά πόσο τελικά υπηρετούν εύστοχα και αποτελεσματικά τις καπιταλιστικές στοχεύσεις.

Εκεί βέβαια αποσκοπεί και η επίκληση της περίφημης «διαφάνειας» και της «κοινωνικής λογοδοσίας», που την ακούμε επίσης διαχρονικά, από όλες τις αστικές κυβερνήσεις. Η «διαφάνεια», όσο κι αν ντύνεται τον μανδύα της αστικής ηθικής, στην πραγματικότητα έχει ένα πολύ απτό, αποτιμώμενο με οικονομικούς όρους αποτέλεσμα. Αποκαλύπτει την πλήρη και χωρίς εξωραϊσμούς ή κρυφά σημεία εικόνα των ΑΕΙ, ώστε οι επίδοξοι επενδυτές να τοποθετήσουν με ασφάλεια και χωρίς ρίσκο τα λεφτά τους. Είναι επομένως απαρέγκλιτος όρος για τη σύνδεση των ΑΕΙ με την επιχειρηματικότητα.

Με αντίστοιχο τρόπο λειτουργεί και η αποκαλούμενη «εξωστρέφεια» των ΑΕΙ. Η «Επιτροπή Πισσαρίδη» προσθέτει μια νέα παράμετρο σε αυτό που σταθερά διαβάζουμε στις αστικές επεξεργασίες τα τελευταία χρόνια. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι με την «εξωστρέφεια» των ΑΕΙ και τη «διεθνοποίηση» της δραστηριότητάς τους μπορούν να κινητοποιηθούν - στην κατεύθυνση των επενδύσεων - και ομογενείς του εξωτερικού. Είναι γνωστή βέβαια η πολιτική σχέση και σύνδεση της Νέας Δημοκρατίας με αυτό το ιδιαίτερο κοινωνικό κομμάτι και προφανώς με τους μεγαλοεπιχειρηματίες που ανήκουν σε αυτό. Προφανώς, ο αστικός πολιτικός προγραμματισμός αναζητά γέφυρες με επιχειρηματικά κέντρα του εξωτερικού, ιδιαίτερα με τις ΗΠΑ, αλλά και άλλα ανερχόμενα καπιταλιστικά κράτη, που μπορούν να διασφαλιστούν με αυτόν τον τρόπο.

Ταυτόχρονα, βέβαια, αναζητούνται και νέες πηγές εσόδων στα ΑΕΙ, από τη στιγμή που θεωρείται δεδομένο ότι η κρατική χρηματοδότηση ολοένα φθίνει. Σε αυτήν την κατεύθυνση, αναδιατυπώνεται το ζητούμενο για προσέλκυση ξένων φοιτητών με προγράμματα σπουδών που να απευθύνονται σε χώρες των Βαλκανίων, της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, της Ρωσίας, της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αφρικής, της Τουρκίας, της Κύπρου. Η επιτροπή συστήνει μάλιστα προγράμματα σπουδών ξενόγλωσσα ή ακόμα και ενταγμένα στα κανονικά πτυχιακά προγράμματα σπουδών, με ειδική καταβολή διδάκτρων.

Στην ίδια κατεύθυνση εκτιμούν ότι θα βοηθήσει η συνδιοργάνωση κοινών προγραμμάτων σπουδών σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο με χώρες του εξωτερικού.

Ειδική μνεία γίνεται σε μεταπτυχιακά και ερευνητικά προγράμματα σε επίπεδο διδακτορικών και μεταδιδακτορικών σπουδών, με σκοπό αφενός την προσέλκυση ξένων φοιτητών και αφετέρου την επιστροφή επιστημόνων που έχουν φύγει στο εξωτερικό για περαιτέρω σπουδές ή εργασία.

Η βαρύτητα που αποκτά ολοένα η προσέλκυση ξένων φοιτητών τα τελευταία χρόνια αποδεικνύει το βάθεμα της επιχειρηματικής λειτουργίας των ίδιων των ΑΕΙ, τη σταδιακή μετατροπή τους σε επιχειρήσεις, με ιδιωτικοοικονομικούς όρους λειτουργίας, χωρίς φυσικά να αναιρείται ο κυρίαρχος ιδεολογικός τους χαρακτήρας.

Οι 4ετείς στρατηγικοί σχεδιασμοί των ΑΕΙ, στους οποίους επίσης γίνεται μνεία από την «έκθεση Πισσαρίδη», σηματοδοτούν ακριβώς αυτό: Τη σύναψη συμφωνιών επιχειρηματικότητας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με χορηγούς και επενδυτές, τη διεύρυνση της επιχειρηματικής λειτουργίας τους, την υπαγωγή τελικά όλων των πτυχών λειτουργίας σε όρους ανταγωνιστικότητας και οικονομικής αποδοτικότητας. Οι προγραμματικές συμφωνίες που χρόνια τώρα υπογράφουν τα Ιδρύματα με επιχειρήσεις και μονοπώλια διαδραματίζουν πλέον έναν καθοριστικό ρόλο σε όλες τις δραστηριότητες, εκπαιδευτικές και ερευνητικές, των ΑΕΙ. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποια Ιδρύματα, όπως το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, που προήλθε από τη συνένωση των δύο ΤΕΙ του Λεκανοπεδίου, έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα δραστήρια στη σύναψη τέτοιων επιχειρηματικών συμφωνιών με κρατικές και ιδιωτικές επιχειρήσεις, ΜΚΟ, θεσμούς όπως η ΚΕΔΚΕ, κάθε τύπου ινστιτούτα με διασυνδέσεις μονοπωλίων ακόμα και σε διεθνές επίπεδο κ.ά. Οι διάφορες πλευρές αυτών των προγραμματικών συμφωνιών παραμένουν μη δημοσιοποιήσιμες, παρά τις κατά τ' άλλα συστάσεις της συγκεκριμένης Επιτροπής και των αστικών κυβερνήσεων και επιτελείων για «διαφάνεια» και «κοινωνική λογοδοσία».

Είναι δεδομένο πάντως πως η γενική κατεύθυνση είναι τα πανεπιστήμια να αναλαμβάνουν ολοένα και μεγαλύτερα επιχειρηματικά ρίσκα, να τζογάρουν κυριολεκτικά τα αποθεματικά τους, να επενδύουν με τους όρους οποιασδήποτε επιχείρησης θέλει να επιβληθεί στον ανταγωνισμό της καπιταλιστικής οικονομίας σε κάθε κλάδο. Γι' αυτό άλλωστε η «έκθεση Πισσαρίδη» σχολιάζει ότι σήμερα η κρατική επιχορήγηση προς τα ΑΕΙ είναι κατά βάση «τρέχουσα» (μισθοί) και σε πολύ μικρότερο βαθμό «κεφαλαίου» (εννοεί τις επενδύσεις). Η «επιτροπή σοφών» επομένως προτρέπει τα ΑΕΙ να αξιοποιήσουν τα κρατικά κονδύλια για να επενδύσουν, την ίδια στιγμή που οι ελλείψεις των ΑΕΙ ακόμα και σε βασικά λειτουργικά είδη, σε υποδομές, διδακτικό προσωπικό, συγγράμματα και φοιτητική μέριμνα είναι δραματικές.

Επιχειρηματική λειτουργία και πανεπιστήμια

Ακόμα όμως και όσον αφορά τις εκπαιδευτικές λειτουργίες των ΑΕΙ, η «Επιτροπή Πισσαρίδη» βλέπει κι εκεί νέα και λαμπρά πεδία κερδοφορίας, όπως άλλωστε συμβαίνει συνολικά για την αστική τάξη και τους θεσμούς και φορείς της.

Η φοιτητική μέριμνα αποτελεί βασικό στόχο περαιτέρω περικοπής των δημόσιων δαπανών και ανοίγματος νέων επενδυτικών πεδίων. Ο λεγόμενος «εξορθολογισμός» των κρατικών δαπανών για τη φοιτητική μέριμνα περιλαμβάνει παράδοση των εστιών στους ιδιώτες και εργολάβους, δάνεια για τους φοιτητές που θα χρωστούν και θα αποπληρώνουν για τον υπόλοιπο βίο τους, ακόμα και μεταχειρισμένα συγγράμματα (!) για να ελαττωθούν τα... περιττά έξοδα.

Αντίθετα, η φειδώ για τη φοιτητική μέριμνα αντικαθίσταται με μεγαλοπρέπεια και γαλαντομία όσον αφορά τα δώρα προς τις επιχειρήσεις που εμπλέκονται σε τομείς της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ετσι, προτείνεται η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών εταιρειών που θα απασχολούν φοιτητές εν είδει πρακτικής άσκησης, δηλαδή θα τους εξασφαλίζεται δωρεάν εργατικό δυναμικό, εκπαιδευόμενο στα πρότυπα της κάθε επιχείρησης, με τους όρους και την ευθύνη της επιχείρησης.

Για το «φοιτητοκεντρικό μοντέλο»

Μαζί με όλα τα παραπάνω, η «έκθεση Πισσαρίδη» προτρέπει στη γρήγορη αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών και στην εισαγωγή φοιτητών σε Ιδρυμα αντί σε Τμήμα, μέσα από την επίκληση μιας δήθεν «φοιτητοκεντρικής» Εκπαίδευσης. Το αποκαλούμενο «φοιτητοκεντρικό μοντέλο», που το έχουν μεταχειριστεί εξίσου σοσιαλδημοκρατικές και φιλελεύθερες προσεγγίσεις, ακόμα και αυτοαποκαλούμενες «αριστερές», περιγράφει στην πράξη τη μετακύλιση της ευθύνης της Εκπαίδευσης από το κράτος στο άτομο. Το άτομο οφείλει να αναζητά συνεχώς διεξόδους και προσωπικές διαδρομές εκπαίδευσης, διά βίου μάθησης, για να ακολουθήσει μια εξίσου ατομική πορεία αναζήτησης εργασίας.

Η «Επιτροπή Πισσαρίδη» συνιστά να εκπαιδεύεται ο φοιτητής κατά τέτοιον τρόπο ώστε να αναζητά συνεχώς νέα ρίσκα και δυνατότητες, να μαζεύει εφόδια και πιστοποιητικά, για να αντεπεξέλθει σε πολλές εναλλαγές και να είναι χρήσιμος για τις επιχειρήσεις κατά τον εργασιακό του βίο. Η λεγόμενη «οριζόντια κινητικότητα» συνιστά ακριβώς αυτό το στοιχείο: Φοιτητές που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο επίπεδο σπουδών, κατά κανόνα παιδιά λαϊκών οικογενειών, αλλά και φοιτητές που από νωρίς εξοικειώνονται με τον ανταγωνισμό και το κυνήγι δεξιοτήτων, να μπορούν να μετακινούνται εντός των σπουδών τους, να χαράσσουν ατομικές διαδρομές μάθησης προκειμένου να πλησιάζουν όλο και περισσότερο την ιδανική εικόνα εργαζόμενου για τους εργοδότες.

Φυσικά, την ίδια στιγμή που μιλάνε για «φοιτητοκεντρικό μοντέλο», φροντίζουν να πετάξουν εκτός Ανώτατης Εκπαίδευσης φοιτητές που δυσκολεύονται με τις σπουδές τους, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο τεράστιο οικονομικό βάρος και εγκαταλείπουν ή παρατείνουν τις σπουδές. Στο πλαίσιο της περίφημης «αριστείας», η Επιτροπή προτείνει την εισαγωγή «τέλους επανεγγραφής» (!) σε όσους φοιτητές υπερβαίνουν το χρονικό όριο σπουδών.

Αλλωστε, η «αριστεία» με αστικούς όρους συνεπάγεται τα κριτήρια της ζούγκλας για την επιλογή αυτών που προσαρμόζονται καλύτερα, πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά στις επιδιώξεις του κεφαλαίου. Για τους υπόλοιπους προορίζεται το συνεχές πετσόκομμα: Των εργασιακών και δημοκρατικών δικαιωμάτων, των μορφωτικών δικαιωμάτων, της δυνατότητας να τους παρέχεται το αυτονόητο για τις αντικειμενικές δυνατότητες της επιστήμης και της κοινωνικής εξέλιξης του 21ου αιώνα.

Συμπεράσματα

Με βάση τα παραπάνω, καθίσταται σαφές ότι η «έκθεση Πισσαρίδη» συνοψίζει τους βασικούς άξονες της αστικής στρατηγικής, με το βλέμμα στραμμένο στο «αύριο» και στο «σήμερα», στη βάση μιας νέας οικονομικής κρίσης πολύ κοντά στο τέλος της προηγούμενης. Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ήδη συμφωνήσει στην ουσία των αναδιαρθρώσεων της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, με πιο εμβληματικό τον νέο χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης και την αποκαλούμενη «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ. Επιχειρεί σήμερα, μέσα από την έκθεση των «σοφών», να παρουσιάσει μια συνολική πρόταση που δεν αφορά μόνο το επικείμενο νομοθετικό έργο, αλλά κυρίως την επαναδιατύπωση των βασικών αξόνων της αστικής στρατηγικής, με κυρίαρχο το ιδεολογικό πρίσμα.

Πρόκειται για ένα κείμενο που ωθεί σε αντιπαράθεση με βάση τους κυρίαρχους ιδεολογικούς όρους της άρχουσας τάξης στο πεδίο της Εκπαίδευσης, μια σύνθετη επομένως μάχη αντιλήψεων και κοσμοθεωρίας, η οποία βέβαια εκτυλίσσεται από τα πιο «πρακτικά» μέτρα της κυβερνητικής πολιτικής μέχρι τα πιο σύνθετα και συμπυκνωμένα κείμενα της αστικής στρατηγικής.

Συμπερασματικά, η σύνδεση όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης, και ιδιαίτερα της Τριτοβάθμιας, με την καπιταλιστική οικονομία αποκτά όλο και βαθύτερα χαρακτηριστικά, αντανακλώντας όμως ταυτόχρονα και όλους τους ανορθολογισμούς, την αναρχία και, κυρίως, την ίδια τη βαθιά εκμεταλλευτική φύση του συστήματος και των μηχανισμών του.

Στον αντίποδα όλων αυτών, το διαφορετικό κοινωνικό πλαίσιο που προϋποθέτει ο σοσιαλισμός, ένα μη εκμεταλλευτικό σύστημα, ορίζει διαφορετικές εκ διαμέτρου αρχές οργάνωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Μια Ανώτατη Εκπαίδευση ενιαία στην πράξη, χωρίς διαχωρισμούς τεχνητούς σε προτιμητέα και δευτερεύοντα αντικείμενα, σε θεωρητικά και εφαρμοσμένα, σε Τμήματα τελικά πολλών διαβαθμισμένων κατηγοριών. Μια Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, όπου το κόστος δεν θα μπαίνει εμπόδιο στην ουσιαστική αναβάθμιση του περιεχομένου, της δομής και διάρθρωσης των σπουδών, των παροχών και όρων φοιτητικής μέριμνας. Μια Ανώτατη Εκπαίδευση που τελικά θα συμβάλλει στο ανέβασμα του συνολικού μορφωτικού επιπέδου του λαού, στο ανέβασμα της επιστήμης στο πραγματικό κοινωνικό της βάθρο.


Της
Κέλλυς ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ*
*Η Κέλλυ Παπαϊωάννου είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

Εκδηλώσεις των Οργανώσεων Μακεδονίας της ΚΝΕ

Με διαδικτυακές βιβλιοπαρουσιάσεις και εκδηλώσεις συνεχίζονται οι πρωτοβουλίες της ΟΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ για τον μήνα Δεκέμβρη:

Το Σάββατο 5 Δεκέμβρη, στις 7 μ.μ., διοργανώνεται εκδήλωση με τίτλο «Δεκέμβρης '44 - Η Ιστορία γράφεται με ανυπακοή και πάλη ταξική». Θα μιλήσουν οι Γιώργος Σανίδας, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Λιλ στη Γαλλία, και ο Ζώης Μπρέστας, μέλος του ΤΓ Βιομηχανίας της Κ. Μακεδονίας του ΚΚΕ. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί μέσω zoom στο link: https://us02web.zoom.us/j/81626126178

Την Κυριακή 6 Δεκέμβρη, στις 6 μ.μ., θα πραγματοποιηθεί βιβλιοπαρουσίαση της μπροσούρας «Αντεπίθεση για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση: Το Σοσιαλισμό», με ομιλητή τον Γιάννη Αγγελάκη, μέλος του Γραφείου Περιοχής Κ. Μακεδονίας της ΚΝΕ.

Την Κυριακή 13 Δεκέμβρη, στις 6 μ.μ., θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του λογοτεχνικού βιβλίου «Ο κόκκινος τράγος» με ομιλητή τον Αλκη Πλίτση, μέλος του ΣΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ.

Την Κυριακή 20 Δεκέμβρη, στις 6 μ.μ., θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση για μαθητές του λογοτεχνικού βιβλίου «Σφηγκοφωλιά», με ομιλητή τον Γιώργο Τριανταφυλλίδη, μέλος του ΣΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ.

Στη Δυτική Μακεδονία

Το Σάββατο 5 Δεκέμβρη, στις 7 μ.μ., η Εδαφική ΟΒ Κοζάνης διοργανώνει εκδήλωση με θέμα «Lockdown στην πολιτική τους. Διεκδικούμε τη ζωή και τα δικαιώματά μας». Θα μιλήσει η Μαρία Αντωνακάκη, Γραμματέας Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας, και παρέμβαση θα κάνει η Ελενα Βλάχου, μέλος του ΣΠ Δυτικής Μακεδονίας και ειδικευόμενη παιδίατρος στο Νοσοκομείο Καστοριάς. Στο link: https://us05web.zoom.us/j/82666181718

Την Κυριακή 6 Δεκέμβρη, στις 7 μ.μ., η ΟΒ Μαθητών Κοζάνης κάνει εκδήλωση με θέμα: «Ο λόγος στους μαθητές - Τι σχολείο έχουμε ανάγκη σήμερα». Στο link: https://us05web.zoom.us/j/4950649212

Την Δευτέρα 7 Δεκέμβρη, στις 7 μ.μ., οι Τομεακές Οργανώσεις Κοζάνης του ΚΚΕ και της ΚΝΕ κάνουν εκδήλωση με θέμα «Πράσινη Ανάπτυξη: Φιλική προς το περιβάλλον ή για τα κέρδη των καπιταλιστών;». Θα μιλήσει ο Νόντας Στολτίδης, μέλος του Γραφείου Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ και δημοτικός σύμβουλος Κοζάνης. Στο link: https://us04web.zoom.us/j/82641092294

6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΑΣ
Να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες

Περιοδεία της «Λαϊκής Συσπείρωσης» και ανάδειξη των προβλημάτων του σχολείου στο Δημοτικό Συμβούλιο

Στο 6ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο της Αθήνας, που στεγάζεται στο χώρο του πρώην Βουστάσιου στην Κολοκυνθού, περιόδευσαν το πρωί της Δευτέρας οι δημοτικοί σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αθήνας, Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, και Χάρης Βουρδουμπάς, και συζήτησαν με εκπαιδευτικούς και την διευθύντρια του σχολείου.

Κοινή διαπίστωση ήταν ότι ένα χρόνο μετά την προηγούμενη επίσκεψη της «Λαϊκής Συσπείρωσης» στο συγκεκριμένο σχολείο, τα προβλήματα και οι δυσκολίες στη λειτουργία του παραμένουν και χρειάζεται να αυξηθεί η πίεση τόσο προς το δήμο Αθηναίων όσο και προς την κυβέρνηση, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες γι' αυτό το ευαίσθητο τμήμα του μαθητικού πληθυσμού, όσο και να μπορέσει το εκπαιδευτικό προσωπικό να ανταποκριθεί στον σημαντικό ρόλο που έχει.

Συγκεκριμένα, στο σχολείο φοιτούν 47 μαθητές, αριθμός πολύ μεγαλύτερος από τη δυνατότητα που έχει για 30 μαθητές. Λόγω της απουσίας των απαιτούμενων ειδικών Δημοτικών Σχολείων στο δήμο της Αθήνας, καλύπτει μία ευρεία περιοχή που εκτείνεται σε 3 γεωγραφικά διαμερίσματα (3ο, 4ο και 5ο).

Σημαντικό πρόβλημα, που αφορά συνολικά τα σχολεία, αλλά στα Ειδικά Σχολεία αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία, λόγω της ανάγκης σταθερής επαφής και διαμόρφωσης δεσμών εκπαιδευτικών - μαθητών, είναι αυτό της μη ύπαρξης μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Συγκεκριμένα, στο δυναμικό του σχολείου υπάρχουν μόλις 5 μόνιμοι εκπαιδευτικοί και 25 αναπληρωτές.

Οι υποδομές του σχολικού κτιρίου δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες. Το διατηρητέο κτίριο είναι χωρισμένο εσωτερικά σε μικρότερες αίθουσες με νοβοπάν, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι αυξημένες ανάγκες. Δεν υπάρχει ειδικά διαμορφωμένο προαύλιο, του οποίου μάλιστα το δάπεδο δεν είναι ειδικά διαμορφωμένο ώστε να μην είναι επικίνδυνο για τραυματισμούς. Δεν υπάρχουν χώροι για γυμναστική, ενώ το εργαστήριο Πληροφορικής στεγάζεται στο διάδρομο.

Οι δημοτικοί σύμβουλοι, όπως δεσμεύτηκαν, ανέδειξαν τα προβλήματα στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την ίδια μέρα, ζητώντας από τη δημοτική αρχή να πάρει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Ο Νίκος Σοφιανός τόνισε την ανάγκη να υπάρχει ειδικό Δημοτικό Σχολείο σε κάθε δημοτική κοινότητα, για να καλυφθούν οι ανάγκες αυτών των παιδιών και για να μη στοιβάζονται 47 παιδιά στο συγκεκριμένο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο.

Παράσταση διαμαρτυρίας για τα ζητήματα των σχολείων

Σε παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας προχωρά αύριο Πέμπτη στη 1 το μεσημέρι το ΔΣ της ΟΛΜΕ, προκειμένου να συναντηθεί με την υπουργό Παιδείας.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ επισημαίνει πως η υπουργός Παιδείας δεν έχει ανταποκριθεί στο αίτημα της Ομοσπονδίας για συνάντηση, από τις 20 Νοέμβρη, και εν μέσω πανδημίας κατέθεσε σε διαβούλευση νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση χωρίς ουσιαστικό διάλογο. Η ΟΛΜΕ ζητά να συζητηθούν τα επείγοντα θέματα που αφορούν προβλήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων με τήρηση όλων των μέτρων για την προστασία της υγείας μαθητών, εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία, και τις θέσεις της Ομοσπονδίας αναφορικά με το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.

Καλεί παράλληλα τα ΔΣ των ΕΛΜΕ την ίδια μέρα να προβούν σε ανάλογες παραστάσεις διαμαρτυρίας, τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας, στις Περιφερειακές Διευθύνσεις και στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Στο μεταξύ, χτες, συμβολική παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης πραγματοποίησαν εκπρόσωποι των ΕΛΜΕ και της Πρωτοβουλίας Αναπληρωτών Θεσσαλονίκης, μαζί με εκπαιδευτικούς που αποκλείστηκαν από τους πίνακες διορισμού για παράβολο αξίας μόλις 3 ευρώ.

Στη διάρκεια της κινητοποίησης αντιπροσωπεία των εκπαιδευτικών συναντήθηκε με εκπρόσωπο του υπουργείου και απαίτησε να δώσει λύση στο πρόβλημα η κυβέρνηση, ώστε να μη μείνει κανένας αναπληρωτής εκτός σχολείου.

Εκδηλώσεις των Οργανώσεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στα Πανεπιστήμια της Αθήνας
Σε Πάντειο - Χαροκόπειο

-- 4/12, 20.00, «76 χρόνια από τον ηρωικό Δεκέμβρη του 1944, διδασκόμαστε για τις μάχες που δίνουμε σήμερα». Θα μιλήσει ο Κώστας Σκολαρίκος, μέλος του Τμήματος Ιστορίας της ΚΕ του ΚΚΕ.

-- 5/12, 20.00, «Ψηφιακή οικονομία: Πρόοδος για τους λαούς ή ακόμα ένας δρόμος για να θησαυρίσουν τα μονοπώλια;», με αφορμή την εγκατάσταση Data Center της «Microsoft» στην Ελλάδα. Θα μιλήσουν: Κώστας Τσιτσεκλής, υποψήφιος διδάκτορας στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, Αντώνης Μοχιανάκης, μέλος της Ιδεολογικής Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- 6/12, 19.00, «Μαρξισμός και κοινωνική θεωρία: Στα 200 χρόνια από τη γέννηση του Φρ. Ενγκελς και τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Β. Ι. Λένιν». Θα γίνουν οι εξής παρεμβάσεις:

α) Η διαλεκτικοϋλιστική βάση της μαρξιστικής κοινωνικής θεωρίας: Δημ. Κοιλάκος, διδάσκων Παν. Δυτ. Αττικής - Instituto de Estudos Filosoficos, Πανεπιστήμιο Coimbra.

β) Η ανάπτυξη της υποκειμενικότητας και του υποκειμενισμού στην ψυχολογία ως απάντηση στον νεοθετικισμό και η μαρξιστική διέξοδος: Παν. Ρεντζελάς, αναπλ. καθηγητής Κοινωνικής Ψυχολογίας, Birmignham City University.

γ) Μαρξισμός και κριτική θεωρία: Διαλεκτική και μεταφυσική στην πολιτειολογία: Δημ. Κιβωτίδης, λέκτορας Φιλοσοφίας του Δικαίου, East London University.

-- 8/12, 20.00, «Η διαχείριση της πανδημίας στον καπιταλισμό και οι συνέπειές της στο κράτος και την οικονομία». Θα μιλήσει η Μαρίνα Λαβράνου, μέλος του Τμήματος Δικαιοσύνης και Λαϊκών Ελευθεριών της ΚΕ του ΚΚΕ.

-- 9/12, 20.00, «Φυσικές καταστροφές τον 21ο αιώνα - Η επιστήμη της Γεωγραφίας στην υπηρεσία του λαού». Θα μιλήσει η Εύη Γεωργιάδου, μέλος της Ομάδας Περιβάλλοντος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ.

-- 13/12, 20.00, Βιβλιοπαρουσίαση: «Για την απελευθέρωση των γυναικών από κάθε κοινωνική ανισότητα, Η αντίληψη του ΚΚΕ». Θα μιλήσει η Βιβή Δάγκα, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής του Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ για την Ισοτιμία των Γυναικών.

  • Για περισσότερες πληροφορίες για τις παραπάνω εκδηλώσεις: knepanteio@gmail.com
Στις σχολές Υγείας του ΕΚΠΑ

-- 5/12, 19.30, «Αλήθειες και ψέματα για το εμβόλιο του κορονοϊού και οι διεθνείς ανταγωνισμοί». Θα μιλήσει η Γιώτα Ταβουλάρη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο Φάρμακο.

-- 13/12, 19.30, «Μια πρώτη γνωριμία με την επαναστατική θεωρία». Θα μιλήσει ο Αντώνης Μοχιανάκης.

  • Για περισσότερες πληροφορίες για τις παραπάνω εκδηλώσεις: kneygeiasekpa@gmail.com
Σε σχολές του ΕΜΠ

-- 6/12, 19.00, «Αναπτυξιακό σχέδιο για τις υποδομές στην Αττική: Τα κερδοφόρα όνειρα των επιχειρηματιών εφιάλτης για το λαό». Θα μιλήσει ο Ηλίας Τσιμπουκάκης, μέλος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ, μέλος της αντιπροσωπείας του ΤΕΕ και γραμματέας του Σωματείου Μισθωτών Τεχνικών.

-- 17/12, 19.00, Βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης της «Σύγχρονης Εποχής» «Σοσιαλισμός η απάντηση στον 21ο αιώνα».

  • Για περισσότερες πληροφορίες για τις παραπάνω εκδηλώσεις: kne.ntua@gmail.com
Στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Αττικής

-- 5/12, 20.30, «Μια πρώτη γνωριμία με την επαναστατική θεωρία». Θα μιλήσει ο Παναγιώτης Κετσιετζής, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- 9/12, 20.30, παρουσίαση της έκδοσης του Τμήματος Κατά των Ναρκωτικών της ΚΕ του ΚΚΕ «Για μια κοινωνία ελεύθερη από ναρκωτικά και όχι με ελεύθερα τα ναρκωτικά. Με το ΚΚΕ μπροστά για τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό». Θα μιλήσει ο Παναγιώτης Κατηφές, επικεφαλής του Τμήματος Κατά των Ναρκωτικών της ΚΕ του ΚΚΕ.

-- 12/12, 20.00, «76 χρόνια από τον ηρωικό Δεκέμβρη του 1944, διδασκόμαστε για τις μάχες που δίνουμε σήμερα».

-- 17/12, 20.00, βιβλιοπαρουσίαση «Για την απελευθέρωση των γυναικών από κάθε κοινωνική ανισότητα, Η αντίληψη του ΚΚΕ».

  • Για περισσότερες πληροφορίες για τις παραπάνω εκδηλώσεις: knepada@gmail.com
Στη Φιλοσοφική Σχολή

-- 4/12, 19.30, «76 χρόνια από τον ηρωικό Δεκέμβρη του 1944, διδασκόμαστε για τις μάχες που δίνουμε σήμερα». Θα μιλήσει ο Μιράν Αβακιάν, μέλος του Τομεακού Συμβουλίου Φιλοσοφικής της ΚΝΕ.

Στις σχολές ΝΟΠΕ

-- 3/12, 18.30, «Οι ανταγωνισμοί για το εμβόλιο στο έδαφος του καπιταλισμού και ο αγώνας για την υγεία και τη ζωή του λαού». Θα μιλήσει ο Νίκος Ζαχαρόπουλος, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- 4/12, 19.30, «Λαϊκές ελευθερίες και περιορισμοί». Θα μιλήσει ο Μανώλης Φραδέλος, δικηγόρος και μέλος της Προσωρινής Διοίκησης του Σωματείου Μισθωτών Δικηγόρων.

-- 5/12, 19.30, «Η κατάσταση στον κλάδο των ΜΜΕ και ο ρόλος του δημοσιογράφου». Θα μιλήσει ο Γιώργος Μηλιώνης, στέλεχος του ΚΚΕ και μέλος του ΔΣ της ΕΣΗΕΑ.

-- 11/12, 19.30, «76 χρόνια από τον ηρωικό Δεκέμβρη του 1944, διδασκόμαστε για τις μάχες που δίνουμε σήμερα».

-- 19/12, 19.30, βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης της «Σύγχρονης Εποχής» «Για τη δίκη της Χρυσής Αυγής».

  • Για περισσότερες πληροφορίες για τις παραπάνω εκδηλώσεις: knenope@gmail.com
Στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Πειραιά

-- 6/12, 19.30, «Μπροστά στη νέα καπιταλιστική οικονομική κρίση: "Πράσινο new deal" ή σοσιαλισμός». Θα μιλήσει ο Γρηγόρης Λιονής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ.

Για περισσότερες πληροφορίες: kne.oikonomika@gmail.com



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ