Πέμπτη 20 Ιούλη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μακριά από τη λαϊκή ανάγκη για ασφαλείς, φτηνές, σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες

Με τις συνοπτικές διαδικασίες του επείγοντος ψηφίστηκε χτες από την κυβερνητική πλειοψηφία στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, το οποίο φέρει τον τίτλο «Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις».

Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που, όπως ανέδειξαν οι βουλευτές του ΚΚΕ καταψηφίζοντάς το, δεν εξασφαλίζει «ούτε κατά διάνοια» ασφαλείς, σύγχρονες, φτηνές για τα λαϊκά στρώματα αστικές συγκοινωνίες, με εργαζόμενους που θα έχουν πλήρη εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα.

Αντίθετα, όπως τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Σάκης Βαρδαλής, «η βαθύτερη στόχευση της κυβέρνησης είναι να ανοίξει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση» των αστικών συγκοινωνιών, καταρχήν της Θεσσαλονίκης. «Το κράτος, σπάζοντας το μονοπώλιο του παλιού ΟΑΣΘ, ανοίγει την αγορά και σε άλλους παίκτες, εγχώριους και ξένους, που μπορούν να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς, καθορίζει τους κανόνες και "ίσους" όρους ανταγωνισμού, με βάση τη νομοθεσία της ΕΕ που υιοθετεί. Το κράτος γίνεται πρόσκαιρα ιδιοκτήτης, για να οργανώσει το παιχνίδι, να λειτουργήσει ως τροχονόμος των ιδιωτικών συμφερόντων».

Παρουσιάζοντας συνοπτικά το νομοσχέδιο, ο Σ. Βαρδαλής ανέφερε ότι αντικαθιστά τον ΟΑΣΘ από δύο ανώνυμες εταιρείες, την ΟΣΕΘ που αναλαμβάνει την ανάπτυξη, την εποπτεία, τον συντονισμό κ.λπ. και την ΑΣΥΘ, η οποία θα έχει υπό την αρμοδιότητά της την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου. Οι εταιρείες, οι οποίες εμφανίζονται από την κυβέρνηση ως δημόσιος φορέας, «θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και θα υπάγονται στις διατάξεις περί ΔΕΚΟ, με ό,τι αυτό σημαίνει. Τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια προβλέπονται στο ίδιο το νομοσχέδιο, που κάνει λόγο για ανώτατο επιτρεπτό λειτουργικό κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο κ.ά. Δηλαδή, όταν ξεπεραστεί το όριο του επιτρεπτού λειτουργικού κόστους, θα μειώνονται τα δρομολόγια, οι μισθοί των εργαζομένων, θα αυξάνονται τα εισιτήρια». Αρα ο στόχος είναι η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με λιγότερα χρήματα από τον προϋπολογισμό, λόγω του «ασφυκτικού πλαισίου της δημοσιονομικής προσαρμογής», όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση. Το μάρμαρο θα το πληρώσουν και πάλι οι εργαζόμενοι, αφού η ένταξή τους στο ενιαίο μισθολόγιο που προβλέπεται, «θα επιφέρει άμεσα μειώσεις μισθών από 15% έως 50%, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας που έχει ο καθένας»!

Καβγάς για να σκιάσουν τη στρατηγική τους σύμπλευση

Η ΝΔ καταψήφισε το νομοσχέδιο, με τον εισηγητή της Κ. Καραμανλή να κατηγορεί την κυβέρνηση για «κρατισμό» και πως εντάσσει το νέο φορέα στο υπερταμείο για να θέσει το ...δίλημμα: «Τι είναι καλύτερο για τον τόπο; Να ανήκει ένας φορέας σε ιδιώτες ή στο υπερταμείο, δηλαδή να ελέγχεται πλήρως από τους δανειστές;». Από την πλευρά του, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρ. Σπίρτζης, επιτέθηκε στη ΝΔ για «νεοφιλελευθερισμό» και δείχνοντας τη ...διαφορά τους είπε πως «όταν επικαλείστε τον ιδιωτικό τομέα, δεν εννοείτε τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα, δεν εννοείτε καν τον βιομήχανο. Εννοείτε τους κρατικοδίαιτους ιδιώτες»...

Το ΠΑΣΟΚ ψήφισε «παρών», ζητώντας, όπως είπε ο ειδικός αγορητής του Γ. Αρβανιτίδης, «ανοιχτές, δημόσιες συγκοινωνίες με καθοριστικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης και των φορέων της πόλης», δηλαδή των επιχειρηματιών. «Παρών» ψήφισε η Ενωση Κεντρώων και «κατά» το Ποτάμι για διαχειριστικούς λόγους. «Κατά» ψήφισε η ναζιστική Χρυσή Αυγή, διαφωνώντας σε δευτερεύοντα ζητήματα και με τη διευκρίνιση του ειδικού της αγορητή Κ. Σαχινίδη, ότι «θα είχαμε την καλή θέληση να το υπερψηφίζαμε».

Ο λαός να ακουμπήσει στην πρόταση του ΚΚΕ

Ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, με χρέη κοινοβουλευτικού εκπροσώπου, ανέφερε ότι οι αντιπαραθέσεις της κυβέρνησης και των άλλων αστικών κομμάτων είναι για να κρύψουν τη σύμπλευσή τους, που φαίνεται όταν ψηφίζουν από κοινού τα μνημόνια.

Απαντώντας στα περί κρατισμού ή νεοφιλελευθερισμού, σημείωσε ότι «το κράτος έναν ιδιοκτήτη αναγνωρίζει: `Η το κεφάλαιο ή το λαό. Και τους δυο μαζί δεν γίνεται. Και μόνο το παράδειγμα της κρατικής ΔΕΗ που γδέρνει τον κόσμο, θα έφτανε. Για να μην πούμε για τον ΟΑΣΑ της Αθήνας, που ανέβασε το εισιτήριο στο 1,40 ευρώ κι όλο ανεβαίνει» και τις εργασιακές σχέσεις και συνθήκες που έχει επιβάλλει.

Αναφερόμενος στο άρθρο 18 του νομοσχεδίου, που προβλέπει τη συμμετοχή των δήμων μέχρι και 49% στις συγκοινωνίες, τόνισε ότι ανοίγει ο δρόμος να απλώσουν οι δήμοι την επιχειρηματική δραστηριότητα και στις συγκοινωνίες. Πρόσθεσε ότι «οι δήμοι θα είναι ενδιάμεσος σταθμός για να ανατεθούν σταδιακά και κομματιαστά στους ιδιώτες εργολάβους οι κερδοφόρες γραμμές».

«Αν ο λαός θέλει, εκτός από σύγχρονες, να έχει και φτηνές και δωρεάν αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη και οπουδήποτε αλλού, αν θέλει αυτές να είναι δωρεάν για τις ώρες που τις χρειάζεται για τη δουλειά του, τότε η μόνη πρόταση στην οποία πρέπει να ακουμπήσει και για την οποία πρέπει να αγωνιστεί, είναι η πρόταση του ΚΚΕ, που έχει ολοκληρωμένο σχέδιο για τη συνολική οργάνωση της κοινωνίας και φυσικά και για τις λαϊκές μεταφορικές ανάγκες, μακριά όμως και αντίθετα, σε κάθε περίπτωση, από οποιαδήποτε καπιταλιστική λογική».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ