Σάββατο 19 Νοέμβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Ενδοαστική διαπάλη με φόντο τις υποτονικές επενδύσεις

Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ

Copyright 2016 The Associated

Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ
Με κεντρικό ζητούμενο την ανάκαμψη των νέων κερδοφόρων επενδύσεων, εξελίσσονται οι κόντρες και ενδοαστικοί ανταγωνιστικοί, τόσο στο εσωτερικό των καπιταλιστικών κρατών όσο και συνολικά στην ΕΕ, γύρω από τα διάφορα μείγματα της αντιλαϊκής πολιτικής. Την ίδια ώρα, οι πολλαπλές αβεβαιότητες και οι «κίνδυνοι» που εκδηλώνονται στην Ευρωζώνη και στην παγκόσμια οικονομία, φέρνουν στην επιφάνεια τους ανταγωνισμούς και τις αντιθέσεις ανάμεσα σε ιμπεριαλιστικά κέντρα, ενώ πλέον έντονες διαιρέσεις και ενδοαστικές κόντρες εμφανίζονται και στο εσωτερικό της ΕΕ.

Τις τελευταίες μέρες, με αφορμή και την πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν σχετικά με τη «Φθινοπωρινή δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» και με τις προτεραιότητες για το 2017, η συζήτηση εστιάζει στο βαθμό της αποτελεσματικότητας που θα έχει το ενδεχόμενο της «δημοσιονομικής επέκτασης», δηλαδή η αύξηση των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στην τόνωση των επενδύσεων.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ, «το κάθε κράτος - μέλος πρέπει να συμβάλει ανάλογα: όσοι έχουν τη δυνατότητα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο, ενώ όσοι διαθέτουν μικρότερα δημοσιονομικά περιθώρια θα πρέπει να εξακολουθήσουν τις μεταρρυθμίσεις και τη φιλοαναπτυξιακή δημοσιονομική εξυγίανση», καθώς όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο ίδιος, «η ανάκαμψη όμως είναι πολύ αργή και η αβεβαιότητα μεγάλη. Εχουμε μια μοναδική ευκαιρία, αλλά και καθήκον να ενεργήσουμε, και πρέπει να το κάνουμε τώρα».

Με βάση και τα παραπάνω, η Κομισιόν φαίνεται να αποσύρει τον προηγούμενο στόχο για «μέτριο δημοσιονομικό περιορισμό», στο σύνολο της Ευρωζώνης για τα έτη 2017 και 2018: «Λαμβανομένων υπόψη αφενός της ανάγκης να διατηρηθεί η ανάκαμψη και αφετέρου της γενικότερης αβεβαιότητας που επικρατεί σήμερα, δεν θα ήταν σκόπιμο να υιοθετηθεί ένας τέτοιος δημοσιονομικός προσανατολισμός», τονίζεται στην έκθεση.

Προδιαγράφοντας τις νέες κρατικές ενισχύσεις προς τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους της Ευρωζώνης, ο Ζ. Κ. Γιούνκερ επισήμανε: «Για τη ζώνη του ευρώ, ειδικότερα, αυτό συνεπάγεται μια πιο επεκτατική πολιτική για να δοθεί ώθηση στην οικονομία». «Η Επιτροπή συστήνει δημοσιονομική επέκταση έως και 0,5% του ΑΕΠ το 2017 για τη ζώνη του ευρώ στο σύνολό της. Αυτό αναμένεται να συμβάλει σε ένα ισορροπημένο μείγμα πολιτικής για τη στήριξη των μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση της ανάκαμψης», σύμφωνα με την Κομισιόν. Βεβαίως, δεν λένε μόνο αυτό. Αλλωστε, προτείνουν μια σειρά αντιλαϊκά μέτρα προσαρμογής σε χώρες, όπως π.χ. η Ιταλία, που βρίσκεται σε στασιμότητα, έχει μεγάλα κρατικά χρέη, πάνω από 2 τρισ. ευρώ, οι τράπεζές της έχουν τα μεγαλύτερα «κόκκινα» δάνεια, πάνω από 360 δισ. ευρώ, και κάποιες μεγάλες κινδυνεύουν με κατάρρευση. Ταυτόχρονα, όμως, για δύο χρόνια θα κρίνουν ελαστικά τους προϋπολογισμούς τους που δεν θα συμμορφώνονται με τους στόχος εξασφάλισης των κριτηρίων του Συμφώνου Σταθερότητας στο έλλειμμα. Αυτή είναι η χαλάρωση που εννοούν, ώστε να υπάρξει κάποια δυνατότητα κρατικής χρηματοδότησης για επενδύσεις. Το έκανε άλλωστε και η Γαλλία και δεν της επιβλήθηκε τιμωρία. Οταν ο Γιούνκερ ρωτήθηκε από τον Σόιμπλε γιατί δεν την τιμώρησε, είπε: Επειδή είναι η Γαλλία. Δηλαδή μεγάλη οικονομία, που να συνεχίσει με ύφεση δεν συμβάλλει στην ανάπτυξη της Ευρωζώνης. Το ίδιο ισχύει με την Ιταλία και την Ισπανία, τρίτη και τέταρτη σε μέγεθος οικονομίες της Ευρωζώνης.

Σε φάση όξυνσης οι ενδοαστικοί ανταγωνισμοί

Σε αυτό το πλαίσιο, της δημοσιονομικής επέκτασης, αν και αναφέρονται συνολικά στην Ευρωζώνη, είναι φανερό το γεγονός ότι η Κομισιόν «έδειξε» προς την πλευρά της Γερμανίας και άλλων κρατών, με υψηλά εμπορικά πλεονάσματα και σχετικά χαμηλά κρατικά χρέη, τα οποία καλούν να προχωρήσουν σε αύξηση των δαπανών για νέες κερδοφόρες επενδύσεις.

Την ίδια ώρα, η απάντηση στις προτροπές της Κομισιόν ήρθε χτες από τον υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας, Β. Σόιμπλε, που επανήλθε στην ανάγκη τήρησης του «Δημοσιονομικού Συμφώνου», κατηγορώντας μάλιστα την Κομισιόν ότι έχει ξεπεράσει τις αρμοδιότητές της. Σύμφωνα με τον Σόιμπλε, «δεσμευόμαστε από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως και η Κομισιόν (...). Η Κομισιόν, αντιθέτως, έχει εξετάσει το δημοσιονομικό περιθώριο (συνολικά) για την Ευρωζώνη και δεν έχει εντολή να κάνει κάτι τέτοιο». Παράλληλα, εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας τόνισε ότι «έχουμε μια κριτική στάση στην ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη συνολική επονομαζόμενη δημοσιονομική στάση της Ευρωζώνης», δηλαδή για την προτεινόμενη δημοσιονομική επέκταση έως και 0,5% του ΑΕΠ το 2017 για τη ζώνη του ευρώ στο σύνολό της.

Η κόντρα πίσω από τα γερμανικά πλεονάσματα

Βέβαια, στο επίκεντρο βρίσκονται τα αστρονομικά εμπορικά πλεονάσματα της Γερμανίας, τα οποία στο πρόσφατο παρελθόν αποτέλεσαν πεδίο ενδοκαπιταλιστικής διαπάλης και στο εσωτερικό της ΕΕ, με στόχο βέβαια την απόσπαση μεριδίων και κερδών από το παγκόσμιο εμπόριο, το οποίο, έτσι κι αλλιώς, συνεχίζει σε ρότα υποχώρησης, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Να σημειωθεί ότι η Γερμανία θα αναλάβει την προεδρία της G-20 τον επόμενο χρόνο, γεγονός που φαίνεται να «φωτίζει» πτυχές του αντιλαϊκού κάδρου και των ευρύτερων ανταγωνισμών που εκδηλώνονται ανάμεσα στη γερμανική κυβέρνηση, τις ΗΠΑ και το ΔΝΤ. «Είναι η στιγμή που επελέγη από τις Ηνωμένες Πολιτείες για να ασκήσουν πίεση στη Γερμανία, ώστε να θέσει ορισμένα σημεία στην ατζέντα της προεδρίας της το επόμενο έτος» τόνισε, τον προηγούμενο μήνα, μιλώντας στο γαλλικό ειδησεογραφικό πρακτορείο (AFP), πηγή προσκείμενη στις διαπραγματεύσεις.

Χαρακτηριστική είναι και η τοποθέτηση από την επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρ. Λαγκάρντ, στο πλαίσιο της ετήσιας συνόδου του ιμπεριαλιστικού οργανισμού (Οκτώβρης 2016). Σε αυτό το πλαίσιο, η Λαγκάρντ, σχολιάζοντας τη μείωση φόρων που έχει εξαγγείλει η γερμανική κυβέρνηση, άφησε να εννοηθεί ότι δεν είναι επαρκής, λέγοντας: «Ελπίζουμε ότι αυτή η μείωση (φόρων) περιλαμβάνεται σε ένα ευρύτερο πακέτο μέτρων, που εκμεταλλεύεται το περιθώριο δημοσιονομικών ελιγμών που διαθέτει η Γερμανία». Σύμφωνα με την ίδια, τα πολύ χαμηλά επιτόκια στις αγορές δίνουν μία ευκαιρία «σε χώρες όπως η Γερμανία» για χρηματοδότηση με χαμηλό κόστος στις αγορές «για την ανάπτυξη των υποδομών».

Αβέβαιες προοπτικές, θολώνει η ανάκαμψη

«Η πολιτική αβεβαιότητα, η βραδεία ανάπτυξη εκτός ΕΕ και τα χαμηλά επίπεδα των παγκόσμιων εμπορικών συναλλαγών επηρεάζουν αρνητικά τις προοπτικές ανάπτυξης. Εξακολουθεί επίσης να ελλοχεύει ο κίνδυνος οι χαμηλές επιδόσεις της οικονομίας κατά τα τελευταία έτη να επιβραδύνουν την ανάπτυξη».

Τα παραπάνω επισημαίνει η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις «Φθινοπωρινές Προβλέψεις 2016», ενώ όπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «κατά τα προσεχή έτη, η ευρωπαϊκή οικονομία δεν θα είναι πλέον σε θέση να υπολογίζει στην έκτακτη στήριξη την οποία είχε από εξωτερικούς παράγοντες, όπως η πτώση των τιμών του πετρελαίου και η νομισματική υποτίμηση».

Μεταξύ άλλων, η έκθεση της Κομισιόν εστιάζει και στα παρακάτω:

-- Η αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ μειώθηκε περαιτέρω κατά τους τελευταίους μήνες και αναμένεται στο 3% για το 2016, το οποίο αποτελεί το χαμηλότερο επίπεδο από το 2009.

-- Η «υποτονικότητα» στο διεθνές εμπόριο, εκτός ΕΕ, επηρεάζει τις εξαγωγές της Ευρωζώνης, παρά την «ανθεκτικότητα» των εμπορικών συναλλαγών στο εσωτερικό της Ευρωζώνης.

-- Το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ευρωζώνης (δοσοληψίες με άλλες αγορές) αναμένεται να μειωθεί στο πλαίσιο του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων.

«Ευέλικτη» εργασία στην υπηρεσία του κεφαλαίου

Την ίδια ώρα, η Κομισιόν προδιαγράφει και τα επόμενα χτυπήματα στα Εργασιακά, με βάση και τις περιβόητες «βέλτιστες πρακτικές» της ΕΕ. Οπως τονίζεται στην έκθεση, «εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών - μελών όσον αφορά την απασχόληση και τα κοινωνικά αποτελέσματα». Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την Κομισιόν, τα «υψηλά επίπεδα ανισότητας μειώνουν τα οικονομικά αποτελέσματα, καθώς και το δυναμικό για βιώσιμη ανάπτυξη».

Σε συνοδευτικό παράρτημα της έκθεσης αναφέρονται σε αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, όπως:

Αλλαγές στη νομοθεσία για την προστασία της απασχόλησης με στόχο αξιόπιστες ρυθμίσεις, που παρέχουν ευελιξία και ασφάλεια στους εργαζόμενους και τους εργοδότες.

Σύγχρονα και κατάλληλα συστήματα κοινωνικής προστασίας, που υποστηρίζουν αυτούς που έχουν ανάγκη. Πρόκειται για τη συρρίκνωση των προνοιακών επιδομάτων, ζήτημα που συζητείται και στο πλαίσιο των συνεννοήσεων συγκυβέρνησης - κουαρτέτου.

Και βέβαια, ζητήματα όπως τα παραπάνω εντάσσονται στην ενιαία στρατηγική του ευρωπαϊκού κεφαλαίου και των κυβερνήσεων της Ευρωζώνης, ανεξάρτητα από τους υπαρκτούς ανταγωνισμούς και τις διαιρέσεις. Σε κάθε περίπτωση, οι κόντρες γύρω από το ένα ή το άλλο μείγμα της αντιλαϊκής πολιτικής δεν αναιρούν την κοινή τους ανάγκη για την παραπέρα κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής.


Α. Σ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ανησυχίες και επισφάλειες για την επίφοβη ανάκαμψη(2021-12-02 00:00:00.0)
Ισχνή ανάκαμψη με μόνιμη παρακαταθήκη την αντιλαϊκή πολιτική(2018-11-09 00:00:00.0)
Ματωμένα πλεονάσματα με απελευθέρωση «δημοσιονομικού χώρου» για το κεφάλαιο(2017-05-06 00:00:00.0)
Μπαράζ αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων για αντιστροφή της επενδυτικής κατρακύλας(2016-12-17 00:00:00.0)
Αβεβαιότητες και «εναλλακτικά μείγματα» αντιλαϊκής πολιτικής στην υπηρεσία του κεφαλαίου(2016-11-17 00:00:00.0)
Με γενικό μπούσουλα τις αναδιαρθρώσεις για την ανάκαμψη του κεφαλαίου(2016-05-19 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ