Σάββατο 1 Οχτώβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΔΕΥΤΕΡΗ «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ»
Σαρωτικές αντιλαϊκές παρεμβάσεις βγαλμένες από τα «κιτάπια» του κεφαλαίου

Πάγιες αξιώσεις του κεφαλαίου που θα επιδεινώσουν ακόμα περισσότερο τη θέση του λαού περιλαμβάνει η δεύτερη «αξιολόγηση», που βιάζεται να ολοκληρώσει η κυβέρνηση

Eurokinissi

Πάγιες αξιώσεις του κεφαλαίου που θα επιδεινώσουν ακόμα περισσότερο τη θέση του λαού περιλαμβάνει η δεύτερη «αξιολόγηση», που βιάζεται να ολοκληρώσει η κυβέρνηση
Βγαλμένες από τα «κιτάπια» του κεφαλαίου είναι οι δεκάδες νέες αντιλαϊκές παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο δεύτερο κύκλο «αξιολόγησης» του μνημονίου, σε συνέχεια αυτού που αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 10 Οκτώβρη στο πλαίσιο της συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ.

Τα υψηλόβαθμα κλιμάκια του κουαρτέτου επανέρχονται στην Αθήνα στις 18/10, ενώ όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές, συμπεριλαμβανομένης της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, προσδίδουν στο αντιλαϊκό χρονοδιάγραμμα το χαρακτήρα του «κατεπείγοντος», καθώς σε αυτό συμπεριλαμβάνονται πάγιες αξιώσεις των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και ενόψει των διεργασιών για τη διαχείριση του ελληνικού κρατικού χρέους.

Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από το ζήτημα των νέων χτυπημάτων στα Εργασιακά, τα οποία βρίσκονται στο επίκεντρο της δεύτερης «αξιολόγησης», η «επόμενη μέρα» του κεφαλαίου, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει το νέο νόμο για την «εφοδιαστική αλυσίδα» (logistics), τις «απελευθερώσεις» στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, τις διαδικασίες για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, τον νέο κανονισμό για παροχή υπηρεσιών ύδρευσης (συνδέεται με τις ιδιωτικοποιήσεις στον κλάδο), τον «οδικό χάρτη» για την πλήρη «απελευθέρωση» επαγγελμάτων (μηχανικοί), νέα νομοθεσία για την «κινητικότητα» στο δημόσιο τομέα, αναμόρφωση της νομοθεσίας για την «Επιτροπή Ανταγωνισμού».

Επιπλέον, σύμφωνα με έγγραφα που έχουν «διαρρεύσει», προβλέπονται επίσης η διαμόρφωση τριετούς προγράμματος για την Εκπαίδευση, η τροποποίηση της νομοθεσίας για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων κ.ά.

Σμπαράλια τα κονδύλια για τις λαϊκές ανάγκες

Παράλληλα, η εφαρμογή των προγραμμάτων για το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» συνδέεται με την «αξιολόγηση των κοινωνικών παροχών», για τις οποίες σχεδιάζεται και νέο σφαγείο.

Σε κάθε περίπτωση, τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, είτε με το πρόσχημα της καθολικής εφαρμογής του λεγόμενου «Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης» είτε και χωρίς αυτό, αναζητούν το μείγμα των νέων αντιλαϊκών παρεμβάσεων, προκειμένου να επιτευχθούν πρόσθετες «εξοικονομήσεις», που φτάνουν στο 0,5% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση και αντιστοιχούν σε αντιλαϊκά μέτρα ύψους άνω των 900 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Στο στόχαστρο βρίσκεται μέχρι και το επίδομα θέρμανσης της λαϊκής οικογένειας, το οποίο ήδη έχει μειωθεί κατά 50% ή κατά 105 εκατ. ευρώ από τη σημερινή κυβέρνηση.

Ταυτόχρονα, δρομολογείται η καρατόμηση επιδομάτων, για τα οποία έχουν καταβληθεί εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία.

Σε νέα ύψη η αντιλαϊκή φοροληστεία

Προ των πυλών βρίσκονται και οι παρεμβάσεις για την παραπέρα ενίσχυση της φοροληστείας, απέναντι στους εργαζόμενους και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Σε αυτό το επίπεδο, τόσο το ΔΝΤ - σε ρόλο «λαγού» - μέσω της πρόσφατης έκθεσης για την ελληνική οικονομία, όσο και ο ΣΕΒ έχουν υποδείξει την παραπέρα σύνθλιψη του αφορολόγητου ορίου για μισθωτούς και συνταξιούχους.

Κατεύθυνση, δηλαδή, είναι η επιβολή άμεσων φόρων στα λαϊκά νοικοκυριά, ακόμη και για εισοδήματα χαμηλότερα από τα όρια της επίσημης φτώχειας, σε συνέχεια, βέβαια, της φοροληστείας που συντελείται μέσω των έμμεσων φόρων στη λαϊκή κατανάλωση. Η πρόκληση έχει και συνέχεια, καθώς οι βιομήχανοι συνδέουν τη μείωση του αφορολόγητου ορίου (και τους πρόσθετους φόρους που θα περιέλθουν στο κρατικό ταμείο) με τις ελαφρύνσεις στο «μη μισθολογικό κόστος», δηλαδή με τη μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών...

Επιπλέον, δρομολογείται η διόγκωση των «τεκμαρτών κριτηρίων» διαβίωσης της λαϊκής οικογένειας, καθώς και η κατάργηση των τελευταίων «ελαφρύνσεων», όπως για τις ιατρικές δαπάνες. Τα παραπάνω περιέχονται και σε έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία μάλιστα βρίσκεται σε πλήρη ταύτιση με ανάλογη έκθεση που είχε εκπονήσει ο ΟΟΣΑ προ διετίας.

Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών, όπως αναφέρεται στο «επιχειρησιακό σχέδιο για το 2016», πρόκειται να επανεξετάσει τις φοροαπαλλαγές που ισχύουν ακόμη για «φυσικά πρόσωπα». Παράλληλα, μέχρι τις 30/11, θα υποβάλει εισήγηση για την αναμόρφωση της φορολογίας ακινήτων.

Στρατηγικοί στόχοι του σχεδίου είναι η μεγιστοποίηση των δημοσίων εσόδων, η ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, η «καταπολέμηση της φοροδιαφυγής».

Κρατική στήριξη για την ανάκαμψη των κερδών του κεφαλαίου

Την ίδια ώρα, οι νέες νομοθετικές παρεμβάσεις από το υπουργείο Οικονομίας είναι κομμένες και ραμμένες στις προδιαγραφές του εγχώριου κεφαλαίου.

Σε αυτό το πλαίσιο, χαρακτηριστικά είναι τα όσα δρομολογούνται για το επόμενο διάστημα από την πλευρά του υπουργείου:

  • Νέο Κανονιστικό Πλαίσιο για την «ταχεία και αποτελεσματική» εξωδικαστική ρύθμιση του συνολικού χρέους (δημόσιου και ιδιωτικού) των βιώσιμων επιχειρήσεων. Το συγκεκριμένο ζήτημα συνδέεται, βέβαια, με τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων και μάλιστα σε συνδυασμό και με ρυθμίσεις χρεών στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία από «βιώσιμες» επιχειρήσεις.

Ετσι, δρομολογούνται δραστικές αλλαγές στον πτωχευτικό κώδικα. Το σύνολο σχεδόν της διαδικασίας θα γίνεται εξωδικαστικά, στη βάση συμφωνιών μεταξύ των πιστωτών και των υπό πτώχευση επιχειρήσεων, ενώ τα δικαστήρια θα είναι αρμόδια για την επικύρωση των συμφωνιών.

Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, και μετά από τα παζάρια με τους «εταίρους», στο σχέδιο που εισάγεται η «ολιστική διευθέτηση των χρεών» των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων (χρέη προς ασφαλιστικά ταμεία, εργαζόμενους, πιστωτικά ιδρύματα, εφορία, προμηθευτές, κ.ά.) δεν προβλέπει την άμεση «διαγραφή οφειλών», όπως προέβλεπε ο ν. 4307/2014 (ο λεγόμενος «νόμος Δένδια»), που παρέμεινε ανενεργός.

Η νέα νομοθετική ρύθμιση αναμένεται να βασίζεται στο πάγωμα τμήματος των οφειλών, στη μεταφορά τους στο μέλλον (10 - 20 χρόνια και ανάλογα με τις δυνατότητες της επιχείρησης) και στη μελλοντική, αλλά με αυστηρές προϋποθέσεις και κατά περίπτωση, διαγραφή χρεών.

Ουσιαστικά, με το εν λόγω σχέδιο, επιδιώκεται, σε πρώτη φάση, το γρήγορο «ξεσκαρτάρισμα» του τεράστιου όγκου των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, δίνοντας ελπίδες επιβίωσης μόνο σε εκείνες τις «προβληματικές» επιχειρήσεις που κρίνεται ότι μπορεί να αντεπεξέλθουν στην κούρσα της ανταγωνιστικότητας, με βάση τις «μελέτες βιωσιμότητας» και σε συνδυασμό με τις προοπτικές και την ανταγωνιστικότητα συνολικότερα του κλάδου στον οποίο εντάσσεται η κάθε επιχείρηση.

  • Νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, καθώς και για τις συμβάσεις παραχώρησης, δηλαδή για την εκχώρηση των κρατικών υποδομών για εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους.
  • Θα ακολουθήσουν η «αναθεώρηση» του νόμου για τις συμπράξεις δημόσιου - ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και η θεσμική και οργανωτική αναβάθμιση της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ του υπουργείου Οικονομίας.
  • Αναθεώρηση των νομοθετικών ρυθμίσεων για τις στρατηγικές επενδύσεις, ώστε «να ανταποκριθούν στις σύγχρονες προκλήσεις για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων». Το εν λόγω μέτρο έρχεται να «κουμπώσει» με τον νέο «αναπτυξιακό νόμο», ενώ παράλληλα θα εμπλουτίσει τις προκλητικές διατάξεις για την ταχεία αδειοδότηση (fast track) των μεγάλων «στρατηγικού χαρακτήρα» επενδύσεων.
  • Αναθεώρηση του Ν. 4262/2014 για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων και υλοποίηση των ρυθμίσεών του για τους τρεις πρώτους κλάδους (τουρισμός, επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος και μεταποιητικές επιχειρήσεις στα τρόφιμα - ποτά), όπως προβλέπεται στις λεγόμενες «εργαλειοθήκες» του ΟΟΣΑ.

Το εν λόγω νομοσχέδιο και αυτό για την «απλοποίηση διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων» έχουν δοθεί σε διαδικασία «δημόσιας διαβούλευσης» και αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή το προσεχές διάστημα. Πρόκειται για νομοθετικές ρυθμίσεις «απλοποίησης» και σύντμησης στο ελάχιστο δυνατό των διαδικασιών για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων, στη ρότα που έχουν υποδείξει ο ΣΕΒ και τα άλλα τμήματα του εγχώριου κεφαλαίου. «Συντμήσεις», βέβαια, που αποβαίνουν σε βάρος της υγείας των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζουν και δουλεύουν...

Μάλιστα, πρόκειται για τους πρώτους τομείς, καθώς στη συνέχεια με νέα νομοθετήματα θα προχωρήσουν αντίστοιχες παρεμβάσεις σε τομείς όπως η εφοδιαστική αλυσίδα, οι εξορύξεις, το σύνολο της μεταποιητικής δραστηριότητας, τα «έξυπνα» επιχειρηματικά πάρκα, οι λοιπές τουριστικές δραστηριότητες (μαρίνες, γήπεδα γκολφ) κ.ά.

Στόχος είναι «η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η δημιουργία φιλικού κλίματος για τις επιχειρήσεις», καθώς και η «δημιουργία υψηλής ασφάλειας δικαίου για τους δυνητικούς επενδυτές,κάτι το οποίο είναι απαραίτητο ιδιαίτερα στις περιπτώσεις των άμεσων ξένων επενδύσεων».

  • Αναθεώρηση της επιμελητηριακής νομοθεσίας και θεσμοθέτηση υπηρεσιών μιας στάσης για την ίδρυση επιχειρήσεων, προκειμένου να συντμηθούν το κόστος και ο χρόνος για την ίδρυση επιχειρήσεων.

Στην κυριολεξία, μία προς μία και όλες μαζί οι επόμενες αντιλαϊκές παρεμβάσεις υποτάσσονται στη στρατηγική του εγχώριου κεφαλαίου, στη στήριξη της ανάκαμψης των κερδών του, μέσα σε ένα περιβάλλον εντεινόμενων «αβεβαιοτήτων» γι' αυτήν την ανάκαμψη.

Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, ανεξάρτητα από τις όποιες οικονομικές συνθήκες και τα εκάστοτε δεδομένα, τα αντιλαϊκά μέτρα θα συνεχίσουν να «στοιχειώνουν» την καθημερινότητα των εργατικών - λαϊκών νοικοκυριών της χώρας.


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org