Σάββατο 30 Ιούλη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΑΝΩΤΑΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ
Συνέρχεται στη Σόφια με βασικό άξονα τους δρόμους της Ενέργειας

Στο τραπέζι όλα τα πεδία όπου εντοπίζει «ψητό» το κεφάλαιο

Η συνάντηση Κοτζιά - Μπορίσοφ το Μάη στη Σόφια προετοίμασε το έδαφος για το μεθαυριανό Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας

Eurokinissi

Η συνάντηση Κοτζιά - Μπορίσοφ το Μάη στη Σόφια προετοίμασε το έδαφος για το μεθαυριανό Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας
Στη Σόφια μεταβαίνει μεθαύριο Δευτέρα ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, για να συμμετάσχει στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας - Βουλγαρίας, στην προσπάθεια της ντόπιας αστικής τάξης να στήσει κερδοφόρα κομπρεμί με άλλα κεφάλαια της περιοχής και συνολικότερα να αναβαθμιστεί γεωστρατηγικά, για να διεκδικήσει μεγαλύτερα μερίδια από τη λεία, μεταξύ άλλων μέσα και από τη λεγόμενη ενεργειακή διπλωματία, τη χάραξη και εκμετάλλευση αγωγών καυσίμου, αλλά και ευρύτερα.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, τον Αλ. Τσίπρα θα συνοδεύσει στη Σόφια σειρά υπουργών των κυβέρνησης, μεταξύ των οποίων οι υπουργοί Οικονομίας, Γ. Σταθάκης, Εξωτερικών, Ν. Κοτζιάς, Εργασίας, Γ. Κατρούγκαλος, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γ. Μουζάλας κ.ά.

Προεργασία σε όλα τα πεδία όου βλέπει «ψητό» το κεφάλαιο

Της μετάβασης του πρωθυπουργού στη Βουλγαρία, προηγήθηκε, τέλη Μάη, η επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών, Ν. Κοτζιά, ο οποίος στο περιθώριο της Διαδικασίας Συνεργασίας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEECP), συναντήθηκε με τον Βούλγαρο πρωθυπουργό, Μπ. Μπορίσοφ, εστιάζοντας στα πεδία για μπίζνες που ανοίγονται μεταξύ κεφαλαίων των δύο χωρών.

Δήλωνε, τότε, ο Ν. Κοτζιάς στο πρακτορείο «Independent Balkan News»: «(...) Συζητήσαμε την προετοιμασία της Διακυβερνητικής και το περιεχόμενο αυτής: Ποιοι είναι οι βασικοί τομείς που θέλουμε να αναπτύξουμε τη συνεργασία μας μέσω αυτής, όπως είναι τα οικονομικά, η εξωτερική πολιτική και ο ρόλος μας στην περιοχή».

Και προσέθετε: «Συζητήθηκαν, επίσης, οι διμερείς μας σχέσεις καθαυτές όσον αφορά την κοινή δράση και τα κοινά έργα που μπορούμε να κάνουμε, μεγάλα έργα όπως είναι οι σιδηρόδρομοι, οι αυτοκινητόδρομοι και η Ενέργεια, όπως και μικρότερα έργα που αφορούν στις διασυνοριακές σχέσεις μας. Συζητήσαμε και για τον Τουρισμό».

Βάζοντας ένα χρονοδιάγραμμα των επομένων βημάτων, είπε: «Εχουμε να κάνουμε πάρα πολλές συναντήσεις με τη βουλγαρική πλευρά, η μία που προέχει αυτή τη στιγμή είναι η συνάντηση των δύο κυβερνήσεων σε φορμάτ πολλών υπουργών. Η δεύτερη είναι να επισκεφθεί ο Βούλγαρος πρωθυπουργός την Ελλάδα και η τρίτη είναι η επανάληψη της Διαβαλκανικής τον προσεχή Οκτώβρη».

Την περασμένη Τρίτη, εξάλλου, τη Σόφια επισκέφτηκε ο υπουργός Αμυνας, Π. Καμμένος, ο οποίος στάθηκε στην «πολύ στενή συνεργασία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, της ΕΕ» και ισχυρίστηκε ότι «η Βουλγαρία και η Ελλάδα αποτελούν το ατσάλινο τόξο σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή», αποτυπώνοντας χαρακτηριστικά την πρεμούρα των δύο αστικών τάξεων να διεκδικήσουν πιο ενεργό ρόλο σε επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς στην ευρύτερη περιοχή...

Ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός IGB

Η ελληνική πλευρά εστιάζει στον κάθετο διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου IGB μεταξύ των δύο χωρών (ο οποίος θα κουβαλά κατά βάση αζέρικο αέριο, σε διασύνδεση με τον ΤΑP) και την επέκτασή του και προς βορρά, προς Ρουμανία, τη σχηματοποίηση και σταθεροποίηση ενός πλαισίου τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας - Βουλγαρίας - Ρουμανίας, θέμα που έχει ήδη συζητήσει ο Ν. Κοτζιάς σε προηγούμενες επαφές του με τους ομολόγους του υπουργούς. Εστιάζει, επίσης, και στην επέκταση προς βορρά και άλλων δικτύων και υποδομών, όπως και στη διαχείριση του Προσφυγικού.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με ενημερωτικό δελτίο της ελληνικής πρεσβείας στη Σόφια (Μάης 2016), για τον αγωγό IGB υπέβαλαν μη δεσμευτικές αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος 9 εταιρείες. Το καταρχήν ενδιαφέρον τους για δέσμευση χωρητικότητας ανέρχεται σε 4,3 δισ. κυβ. μέτρα ετησίως στην κατεύθυνση από Ελλάδα προς Βουλγαρία και περίπου 1 δισ. κυβ. μέτρα ετησίως για την αντίστροφη ροή.

Πρόσφατα, η Βουλγάρα υπουργός Ενέργειας, Τεμενούζκα Πετκόβα, είχε ανακοινώσει ότι ενδιαφερόμενες εταιρείες σε πρώτη φάση ήταν η βουλγαρική «Bulgargaz», η ελληνική ΔΕΠΑ, η ιταλική «Edison», η κρατική επιχείρηση του Αζερμπαϊτζάν «Socar», η αμερικανική «Noble Energy» και η «Gastrade», θυγατρική του ελληνικού ομίλου «Κοπελούζου». Οι τρεις νέες υποψήφιες εταιρείες είναι η «OMV Petrom» και οι βουλγαρικές εταιρείες διανομής αερίου «Citygaz» και «Black Sea Technology Company».

Ο σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη

Από την πρεσβεία σημειωνόταν ότι εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη σημαντικότερη ποσότητα αερίου προήλθε από την «Gastrade» του ομίλου «Κοπελούζου», ο οποίος κατασκευάζει και τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κοντά στην Αλεξανδρούπολη. Ωστόσο, εκτιμάται ότι οι αρχικά δηλωμένες ποσότητες αερίου θα μειωθούν στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια του τελικού διαγωνισμού για τη δέσμευση ποσοτήτων.

Το LNG θα είναι ουσιαστικά η μοναδική πηγή τροφοδότησης του αγωγού μέχρι την έναρξη της λειτουργίας του κοιτάσματος «Σαχ Ντενίζ 2», μετά το 2020. Η κατασκευή του συνδετήριου αγωγού σχεδιάζεται να ξεκινήσει τον Οκτώβρη 2016 και ο αγωγός να τεθεί σε λειτουργία στα μέσα του 2018.

Στο δελτίο της ελληνικής πρεσβείας διαβάζουμε και τα εξής σχετικά: «Στο πλαίσιο αυτό και ύστερα από σειρά διαβουλεύσεων, καταρτίστηκε ένα εναλλακτικό σχέδιο: Προκειμένου να υπογραφεί μακροπρόθεσμη συμφωνία για αγορά υγροποιημένου αερίου ώστε η χωρητικότητα του αγωγού να είναι εξασφαλισμένη, η Βουλγαρία να επενδύσει στον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου κοντά στην Αλεξανδρούπολη».

Συμπληρώνει: «Οι νέες επιχειρήσεις που συμμετείχαν στα τεστ, "Gastrade" (θυγατρική του ομίλου Κοπελούζου) και "Noble Energy", είναι και εταίροι στο σχέδιο κατασκευής του τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανδρούπολη. Ενδιαφέρον προς τον σταθμό εκδήλωσαν, επίσης, η ελληνική ΔΕΠΑ και η αμερικανική "Cheniere". Ο εν λόγω τερματικός σταθμός θα έχει χωρητικότητα 5,3 - 5,6 δισ. κ.μ. και βρίσκεται πολύ κοντά στην αρχή του μελλοντικού διασυνδετήριου αγωγού στην Κομοτηνή».

Επίσης, αναφέρει: «Το σχέδιο για τον τερματικό σταθμό είναι ανάμεσα στις προτεραιότητες της Κομισιόνκαι μπορεί να λάβει έως και 50% της αναγκαίας χρηματοδότησης υπό τη μορφή επιχορήγησης».

Οι «πιέσεις» ΗΠΑ και ΕΕ και η κόντρα με τη Ρωσία

Επ' αυτού, το ίδιο δελτίο, προσθέτει: «Για την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού, όμως, υπάρχουν μεγάλες πιέσεις τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία εμμένει σ' αυτό ήδη από το 2009, όσο και από πλευράς των ΗΠΑ, οι οποίες θεωρούν τον αγωγό αυτόν ως ευκαιρία για την ενεργειακή ανεξαρτητοποίηση της Βουλγαρίας από τη Ρωσία».

Διόλου τυχαία, η Επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, επισκέφτηκε στις 10 Ιούνη τη Βουλγαρία και ανάμεσα στα θέματα που έθεσε στον Βούλγαρο πρωθυπουργό ήταν - όπως ειπώθηκε επισήμως - και «η τύχη των ρωσικών σωλήνων, που προορίζονταν για τον South Stream και παραμένουν σε βουλγαρικά λιμάνια, αλλά και οι καθεαυτές εν εξελίξει διαδικασίες που αφορούν στο South Stream, ένα έργο που έχει μεν ουσιαστικά εγκαταλειφθεί από τη ρωσική πλευρά, αλλά δεν έχει κλείσει επισήμως»...

Και το ενημερωτικό δελτίο καταλήγει: «Ενδεχόμενη συμμετοχή στον τερματικό σταθμό δίνει τη δυνατότητα στη Βουλγαρία να έχει πρόσβαση στην αγορά υγροποιημένου αερίου χωρίς να επιβάλλεται να συνάπτει μακροπρόθεσμη συμφωνία. Η "Bulgargaz" αλλά και άλλοι έμποροι και καταναλωτές θα μπορούν να αγοράζουν αέριο σε τιμές αγοράς μόνο όποτε τους συμφέρει. Το σημαντικότερο, όμως, είναι άλλο: Η πρόσβαση στις διεθνείς αγορές αερίου θα έθετε τέρμα στην πολιτική τιμών της Gazprom».

Ακριβώς επ' αυτού, η βουλγαρική εφημερίδα «ΚΑΠΙΤΑΛ» έγραφε σχετικά: «Η Βουλγαρία θα διέθετε πλέον ένα εργαλείο άσκησης πίεσης στο ρωσικό όμιλο, προκειμένου να συμμορφώνεται με την αγορά, η τιμή απόκτησης του οποίου δεν είναι υψηλή»...

Και βουλγαρικό ενδιαφέρον

Διόλου τυχαία στο επόμενο ενημερωτικό δελτίο της ελληνικής πρεσβείας στη Σόφια (Ιούνης 2016) γίνεται εκτενής αναφορά στο Ετήσιο Συνέδριο GIE («Gas Infrastructure Europe») που έγινε στη Σόφια (9 - 10/6) και όπου από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν ως ομιλητές ο γγ Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Μ. Βερροιόπουλος, ο διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής και Ανάπτυξης της ΔΕΣΦΑ, Δ. Καρδοματέας και ο διευθυντής Σχεδιασμού Πόρων της ENTSO-E («European Network of Transmission System Operators for Electricity», μέλος της οποίας είναι και ο ΑΔΜΗΕ) Ν. Φρυδάς.

Κατά την έναρξη του συνεδρίου, χαιρετισμό απηύθυνε ο Βούλγαρος πρωθυπουργός, Μπ. Μπορίσοφ, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στη σύνδεση φυσικού αερίου με τη Ρουμανία, έργο που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο, αλλά και στην έναρξη κατασκευής του αγωγού με την Ελλάδα, καθώς και η βουλγαρική αστική τάξη δείχνει να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τον IGB, εφόσον θα έχει πρόσβαση σε ένα νέο προμηθευτή αερίου, το Αζερμπαϊτζάν (η Βουλγαρία εξαρτάται στην παρούσα φάση σχεδόν απόλυτα από το ρωσικό αέριο), αλλά και σε άλλους εμπόρους, υγροποιημένου αερίου, οι οποίοι λέγεται ότι θα αντικαταστήσουν σε κάποιο βαθμό ή και εξολοκλήρου το ρωσικό αέριο...

Εξάλλου, και η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, έκανε - κατά την πρεσβεία - ειδική αναφορά στη διασύνδεση με την Ελλάδα (IGB), την οποία χαρακτήρισε κορυφαία προτεραιότητα, καθώς δημιουργεί πραγματική διαφοροποίηση. Εκτίμησε ότι ο αγωγός αναμένεται να είναι λειτουργικός το δεύτερο εξάμηνο του 2018, ενώ επιβεβαίωσε ότι η Βουλγαρία εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να συμμετάσχει στον τερματικό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη.

Σύμφωνα πάντα με το ενημερωτικό της πρεσβείας, ο Μ. Βερροιόπουλος «υπογράμμισε τη σημασία εξασφάλισης κονδυλίων για έργα διασύνδεσης, τη χρηματοδότηση των οποίων δεν μπορεί να εγγυηθεί πλήρως η αγορά», όπερ σημαίνει νέα κρατικά και ευρωενωσιακά κονδύλια για τη στήριξη έργων που έχει ανάγκη το κεφάλαιο.

Στο ίδιο φόντο, το πιο πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο της ελληνικής πρεσβείας στη Σόφια (Ιούλης 2016), εστιάζει στο «επενδυτικό πρόγραμμα» της κρατικής επιχείρησης «Bulgartransgaz», ότι σχεδιάζει να επενδύσει 658 εκατ. λεβ στον εκσυγχρονισμό του δικτύου φυσικού αερίου της χώρας, ενώ επιπλέον προβλέπεται και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. «Ανάμεσα στους βασικούς στόχους του φιλόδοξου 10ετούς επενδυτικού προγράμματος περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση των διασυνδετηρίων αγωγών με την Ελλάδα και τη Ρουμανία το 2016 και το 2017 αντίστοιχα», σημειώνει η πρεσβεία.


Θ. Μπ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ