Πέμπτη 21 Γενάρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΛΕΧΑΝΤΡΟ ΓΚΟΝΖΑΛΕΖ ΙΝΙΑΡΙΤΟΥ
Η επιστροφή

Παράσταση για ένα ρόλο - για τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο - θα μπορούσε κάλλιστα να αποκαλείται η τελευταία ταινία του Μεξικανού Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιάριτου «Η επιστροφή», που, πολύ πριν βγει, το απανταχού σύστημα προώθησης χολιγουντιανών εμπορευμάτων σήκωσε άπειρους τόνους κουρνιαχτού... Στο «Η επιστροφή» αποκαλύπτονται οι επιδερμικές και ναρκισσιστικές τάσεις του υπερεκτιμημένου σινεμά του Ινιάριτου. Στην κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Μάικλ Πούνκε «The Revenant: A Novel of Revenge» (2004), δείχνεται με όρους χολιγουντιανού θεάματος ο αγώνας ενός τραυματισμένου και παρατημένου στη μέση του πουθενά άνδρα, να επιβιώσει σε μια έρημη, παρθένα, παγωμένη και αφιλόξενη γη. Συνήθως, ιστορίες που χρησιμοποιούν ως πρωταγωνιστή τη φύση σε ακραίες κλιματικές καταστάσεις και απέναντί της βάζουν ένα ανθρώπινο ον που αγωνίζεται να δαμάσει κάτι θεόρατο για να επιζήσει, αποδίδονται κινηματογραφικά με τον παραπάνω τρόπο, που, όταν διαρκεί ύπερ το δέον, προκαλεί μέχρι και αλλεργικές αντιδράσεις. Κι εδώ διαρκεί πάρα, πάρα πολύ... Από την άλλη, η πραγματοποίηση της ταινίας συνιστά μια δύσκολη τεχνικά «επιχείρηση», με τα συνεργεία να δουλεύουν στο φυσικό φως του λυκόφωτος, σε τοποθεσίες απροσπέλαστες και σε συνθήκες άγριες...

Ο Ντι Κάπριο ερμηνεύει τον Χιου Γκλας, αρχηγό αποστολής κυνηγών γύρω στο 1820, που δέχεται αιφνιδιαστικά θανατηφόρα επίθεση από μια πελώρια αρκούδα. Τα μέλη της ομάδας, όμως, πρέπει να προχωρήσουν. Εμπιστεύονται τον ετοιμοθάνατο αρχηγό σε κάποιον για αρμόζουσα επικείμενη ταφή. Ο κάποιος, ονόματι Φιτζέραλντ, ξεφορτώνεται το γιο του αρχηγού και εγκαταλείπει τον Γκλας ενώ ακόμα αναπνέει. Από κείνη τη στιγμή, ξεκινά η οδύσσεια του επιζήσαντα και η υπεράνθρωπη δύναμη θέλησης... Ο Ντι Κάπριο, που δεν μπορεί παρά να υπέφερε φυσικά, δούλεψε ιδιαίτερα σχολαστικά και σοβαρά με την ερμηνεία και ήδη κέρδισε τη «Χρυσή Σφαίρα» καλύτερου ηθοποιού. Φημολογείται δε ότι πάει για το Οσκαρ που του χρωστάνε...

Τα πρώτα τρία τέταρτα της ταινίας, ελεύθερα από υπαρξιακές εξυπνάδες και σεναριακά τεχνάσματα, προϊδεάζουν ότι πρόκειται, ίσως, για το καλύτερο φιλμ του σκηνοθέτη, που, στις παγωμένες στέπες, μάλλον βρήκε κάτι μεγαλύτερο από το εγώ του, ένα χώρο εφαρμογής της οπτικής του δεξιοτεχνίας...

Με το πέρας της αρχικής, πυκνής και καλοαρθρωμένης «εισαγωγής», καταλαβαίνεις ότι η ιστορία βρίσκεται ακόμα στην αρχή. Σε πλημμυρίζει η αίσθηση ότι ο σκηνοθέτης θέλει να σε εξαντλήσει, με ένα άσαρκο στην ουσία περιεχόμενο αλλά μπαρόκ στη φόρμα του. Το να βάζεις τον θεατή να αναμετράται με τις δυνάμεις του είναι σωστό και όχι τόσο δύσκολο. Η δυσκολία έγκειται στον τρόπο που το κάνεις, ώστε ο «άθλος» να τραβήξει μαζί του τον θεατή, η «αξία» του άθλου να εμφυσήσει στο θεατή συμπάθεια για τον αγώνα του ήρωα, για τη ζωή και την εκδίκηση, ώστε να μην έχει την αίσθηση ότι «το όλον» είναι καρπός της υπερτροφικής, μεγαλομανούς αφήγησης του δημιουργού.

Στην «Επιστροφή» δεν υπάρχουν στοιχεία επικά, μυστικιστικά, φιλοσοφίας ή ιστορίας. Μόνο το «βαρύγδουπο». Αυτό που μένει είναι επεισόδια, στιγμές, κινήσεις της κάμερας. Ξαφνικές αναλαμπές, ενίοτε ισχυρές, αλλά χωρίς κίνητρα για παραπέρα... Παραμένει βέβαια ένα αξιόλογο φωτογραφικό έργο που αποτυπώνει το μεγαλείο της φύσης. Αλλά εις μήκος, ακόμη και το μεγαλείο της φύσης κουράζει σε μια γυμνή ταινία, που δεν είναι παρά ένα γουέστερν της «National Geographic».

Με τους: Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τομ Χάρντι, Γουίλ Πούλτερ κ.ά.

Παραγωγή: «The Revenant», ΗΠΑ (2015)


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ