Πέμπτη 24 Σεπτέμβρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΕΡΜΑΝΟ ΟΛΜΙ
Η θέση

Ενώ στην παρθενική του ταινία μεγάλου μήκους «Ο χρόνος σταμάτησε» (1960), ο Ολμι περιγράφει την αλληλεγγύη μεταξύ εργατών που βρίσκονται στην ίδια δύσκολη κατάσταση στο βουνό, στη δεύτερή του «Η θέση» (1961) μιλά για το κοινωνικό στρώμα των υπαλλήλων, κυνικών και υπολογιστικών, στο χαοτικό καπιταλιστικό Μιλάνο του μεταπολεμικού οικονομικού μπουμ. Και το κάνει μέσα από το έκπληκτο βλέμμα του συνεσταλμένου Ντομένικο, ενός απλοϊκού γόνου εργατικής οικογένειας που, παίρνοντας στα χέρια του ένα «χαρτί», εκσφενδονίζεται ξαφνικά σ' έναν κόσμο πολύ πιο μεγάλο απ' τον δικό του, αναζητώντας σε μεγάλη τεχνική εταιρεία μια μόνιμη «θέση» εργασίας - εγγύηση για σταθερό μισθό, σιγουριά για το μέλλον αλλά και επίφαση κοινωνικής εξαγοράς. Ο Ολμι γνωρίζει άριστα τη λειτουργία και συμπεριφορά των εργαζομένων που υιοθέτησαν μικροαστικό τρόπο σκέψης, μια που ο ίδιος, Λομβαρδός από το Μπέργκαμο, εργαζόταν για επτά χρόνια στην εταιρεία «Εντισονβόλτα» του Μιλάνου και κατά παραγγελία της γύρισε 30 ταινίες μικρού μήκους (την πληροφορία δίνει ο Βασίλης Ραφαηλίδης). Με την ενδιαφέρουσα, γραμμικής αφήγησης ταινία «Η θέση», που, μεταξύ άλλων διακρίσεων, λαμβάνει και το βραβείο των κριτικών στο φεστιβάλ της Βενετίας το '61, ο Ολμι εγγράφεται επίσημα στην ιστορία του ιταλικού σινεμά. Στο πλατύ διεθνές κοινό, όμως, καθιερώνεται με την ταινία «Το δέντρο με τα τσόκαρα» (1978).

Οπτικοακουστικό κοινωνιολογικό δοκίμιο η ταινία «Η θέση». Συνθέτει μέσα από μικρές καθημερινές στιγμές - από την ταινία απουσιάζουν οι «φέρουσες σκηνές» - το πορτρέτο μιας μεταπολεμικής καπιταλιστικής Ιταλίας που αλλάζει συθέμελα παρασύροντας τα πάντα στο διάβα της... Η συνάντηση του Ντομένικο με την όμορφη Αντονιέτα (η Λορεντάνα Ντέτο αργότερα έγινε σύζυγος του Ερμάνο Ολμι), που ονειρεύεται να παντρευτεί κάποιον με λεφτά, με ακριβά ρούχα, με αυτοκίνητο όχι μηχανάκι, που έχει αλλάξει το όνομά της σε Μαγκαλί, κάνει το σνομπ Μιλάνο να φαντάζει λιγότερο ψυχρό και απόμακρο. Οι δυο φτωχοί νέοι κοιτάνε τον καπιταλισμό μέσα από τις βιτρίνες και ονειρεύονται. Στο πάρτι της Πρωτοχρονιάς ο Ντομένικο βρίσκεται μπροστά σε έναν μικρόκοσμο συναδέλφων ρηχό και γεμάτο υποκρισία και αισθάνεται υποχρεωμένος να προσποιείται ότι είναι χαρούμενος. Ο Ολμι ζωγραφίζει έναν σκόπιμα αντι-θεαματικό πίνακα του Μιλάνου του '60, ως τεράστιας «υπαλληλούπολης», όπου βασιλεύει μια ταξική, στην ουσία, αποξένωση που περιγράφεται με λεπτομέρεια τόσο στην ψυχολογική κατάσταση και συμπεριφορά κάθε προσώπου που καδράρει η κάμερα, όσο και από την «υπεροπτική» γενικότερη χρήση της μιλανέζικης διαλέκτου. Στην παραπάνω αρνητική εικόνα της υδροκέφαλης μεγαλούπολης συμβάλλει και η μαζική καθημερινή εργασιακή μετακίνηση προς και από τη μητρόπολη - κάτι που ο Ολμι 20 χρόνια μετά θα περιγράψει ως υπαρξιακή αποκτήνωση...

Με τους: Λορεντάνα Ντέτο, Σάντρο Πανσέρι.

Παραγωγή: «Il Posto», Ιταλία (1961)


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ