Σάββατο 9 Μάη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Χρυσώνουν το χάπι της ιδιωτικοποίησης

Η σημερινή «αντιμνημονιακή» συγκυβέρνηση θα εφαρμόσει κανονικά το διαγωνισμό που ολοκληρώθηκε υπό την προηγούμενη «μνημονιακή»...

Το αεροδρόμιο Χανίων
Το αεροδρόμιο Χανίων
Με τη συνταγή της «επαναδιαπραγμάτευσης» προχωρά η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και στο ζήτημα της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ξεκαθαρίζοντας πάντως ευθύς εξαρχής ότι δεν πρόκειται να θίξει τα «συμφωνηθέντα» καθώς ο σχετικός διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί. Ταυτόχρονα, οι εκπρόσωποι του γερμανικού μονοπωλιακού ομίλου διαχείρισης αεροδρομίων «Fraport» σχεδόν αμέσως μετά την εναλλαγή στην κυβερνητική εξουσία, τον περασμένο Γενάρη, με δημόσιες τοποθετήσεις τους εξέφραζαν σχεδόν βεβαιότητα ότι η νέα ελληνική κυβέρνηση θα τηρήσει τη συμφωνία παραχώρησης των αεροδρομίων.

Ολο αυτό το διάστημα φαίνεται ότι έχουν υπάρξει συναντήσεις και συνεννοήσεις σε πολλαπλά επίπεδα μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της γερμανικής πλευράς για την οριστική επίλυση του ζητήματος, με τις δημόσιες τοποθετήσεις των εμπλεκόμενων πλευρών να αποπνέουν γενικότερα... «καλή διάθεση». Σε αυτό το κλίμα εξελίχθηκε και η συνάντηση στις 30 Απρίλη 2015 στο υπουργείο Οικονομίας μεταξύ εκπροσώπων του γερμανικού ομίλου και του αρμόδιου υπουργού, Γ. Σταθάκη, με την ανεπίσημη ενημέρωση να κάνει λόγο περί μίας συνάντησης σε «καλό κλίμα», κατά τη διάρκεια της οποίας υπήρξε «αμοιβαία διάθεση για αναθεώρηση των όρων του διαγωνισμού».

Ενός διαγωνισμού που λίγο μετά την ολοκλήρωσή του, τον περασμένο Νοέμβρη, ο ίδιος ο Γ. Σταθάκης χαρακτήριζε «εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη για τις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας» και προσέθετε ότι «η πώληση της δημόσιας αυτής υποδομής προσβάλλει ευθέως το δημόσιο συμφέρον». Παράλληλα, σημείωνε ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι κερδοφόρα, επομένως «η ενέργεια αυτή κινείται στα όρια της νομιμότητας, πραγματοποιείται την ίδια στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματικών ενώσεων και των τοπικών κοινωνιών που πλήττονται αντιτίθενται στην εκποίησή τους»...

Το κράτος «έχει συνέχεια»...

Πλέον, η κυβέρνηση χρησιμοποιώντας ως άλλοθι το γεγονός ότι ο σχετικός διαγωνισμός ολοκληρώθηκε με την ανακήρυξη ως προτιμητέου επενδυτή της κοινοπραξίας της γερμανικής «Fraport AG» και επειδή... το κράτος «έχει συνέχεια» θα ολοκληρώσει μία συμφωνία που εξ αντικειμένου ενισχύει τον μονοπωλιακό όμιλο που θα πάρει τα αεροδρόμια. Θα προσπαθήσει να «φτιασιδώσει» ορισμένες δευτερεύουσας σημασίας πλευρές της συμφωνίας, με σκοπό να «χρυσώσει το χάπι» της ιδιωτικοποίησης.

Υπ' αυτό το πρίσμα, λοιπόν, η κυβέρνηση προτείνει τη συμμετοχή στο εταιρικό σχήμα διαχείρισης των αεροδρομίων φορέων της Τοπικής Διοίκησης, τη μείωση του χρονικού ορίου παραχώρησης από τα 30 χρόνια με δυνατότητα επέκτασης κατά 10 επιπλέον, στα 25 με πενταετή επέκταση και, τέλος, να μην αυξηθούν οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στο ύψος που προέβλεπε ο διαγωνισμός παραχώρησης. Πάντως, εκπρόσωποι της «Fraport» με δηλώσεις τους το προηγούμενο διάστημα έχουν επισημάνει ότι η εταιρεία θεωρεί ως δεδομένο ότι θα κατέχει τουλάχιστον τα 2/3 της μετοχικής σύνθεσης του νέου εταιρικού σχήματος, το οποίο θα αναλάβει τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων... Εννοείται ότι εάν τελικά προωθηθεί κάποια ή κάποιες από τις παραπάνω αλλαγές θα υπάρξει και ανάλογη διαμόρφωση του σχετικού τιμήματος που θα λάβει το ελληνικό Δημόσιο.

Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά που κατέθεσε η κοινοπραξία «Fraport»/«Slentel Ltd» ανέρχεται σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ και 22,9 εκατ. ετήσιο «εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα», το οποίο θα αναπροσαρμόζεται κατ' έτος βάσει του πληθωρισμού. Πιο συγκεκριμένα, προσέφερε για την πρώτη ομάδα των περιφερειακών αεροδρομίων (Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας) εφάπαξ τίμημα 609 εκατ. ευρώ και 11,3 εκατ. ετήσιο μίσθωμα και 625 εκατ. και 11,6 εκατ. για τη δεύτερη ομάδα (Ρόδος, Κως, Σκιάθος, Μύκονος, Σαντορίνη, Σάμος και Μυτιλήνη). Επίσης, έχει δεσμευτεί για υλοποίηση επενδύσεων σε χρονικό ορίζοντα 4 ετών συνολικού ύψους 330 εκατ., ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης (40 χρόνια με δυνατότητα επέκτασης για ακόμη μια δεκαετία) σε ποσό περίπου 1,4 δισ.

Πάντως, μία παράμετρος που απασχολεί και τις δύο πλευρές, είναι το πώς θα γίνει κατορθωτό να αναθεωρηθούν οι όροι του διαγωνισμού με τέτοιο τρόπο ώστε να μη θεωρηθεί ότι ανατρέπονται όροι του διαγωνισμού, με αποτέλεσμα οι άλλοι δύο υποψήφιοι, δηλαδή οι κοινοπραξίες «Corporation America SA»/«METKA» και «VINCI Airports»/«ΑΚΤOR Παραχωρήσεις», να προχωρήσουν σε δικαστικές προσφυγές...

Παραδίδονται κερδοφόρα και με «προίκα»

Από στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα κατά το πρόσφατο παρελθόν η Ομοσπονδία Συλλόγων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), φαίνεται ότι τα έσοδα των αεροδρομίων μπορούν να ξεπεράσουν το εν λόγω τίμημα σε λιγότερο από μια δεκαετία, καθώς το Δημόσιο έχει υψηλά ετήσια καθαρά έσοδα, αφού ακόμη και χρονιές με μειωμένη τουριστική κίνηση, όπως το 2011, ξεπέρασαν τα 135 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, πρέπει να ληφθεί υπόψη πως τα ποσά αυτά προέρχονται από τη σημερινή πολιτική τιμολόγησης των εισιτηρίων, η οποία προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης να αλλάξει προς τα πάνω, πράγμα που σημαίνει ότι θα αυξηθούν αναλόγως και τα έσοδα των αεροδρομίων.

Βεβαίως, το αστικό κράτος δε χρηματοδοτεί τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων, αφού είναι μοχλός στη διευκόλυνση αναπαραγωγής του κεφαλαίου που στην προκειμένη περίπτωση απαιτεί την ιδιωτικοποίησή τους. Οχι πως αν ήταν κρατικά τα αεροδρόμια θα λειτουργούσαν σε όφελος του λαού, άλλωστε το κράτος είναι των αστών, άρα αντιλαϊκό. Βεβαίως, ο μονοπωλιακός όμιλος που θα πάρει τα αεροδρόμια θα επωφεληθεί επιπλέον από το γεγονός ότι πριν ακόμη προχωρήσει ο διαγωνισμός παραχώρησής τους, είχαν εγκριθεί έργα εκσυγχρονισμού των περιφερειακών αεροδρομίων, συγχρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ, όπως για το αεροδρόμιο Χανίων, ύψους 110 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, συνολικού ύψους 284 εκατ. ευρώ, που δίνονται ως «προίκα» στους νέους ιδιοκτήτες.


Φ.Κ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ