Πέμπτη 26 Φλεβάρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
Ο σαξοφωνίστας Θεόδωρος Κερκέζος στο Μέγαρο Μουσικής

Με αφορμή αυτή τη συναυλία ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε μαζί του

Στις 27 Φλεβάρη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα εμφανισθεί ο διεθνούς φήμης και πολυβραβευμένος Ελληνας βιρτουόζος του σαξοφώνου Θεόδωρος Κερκέζος με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σε μια μοναδική συναυλία με συμφωνικά έργα επηρεασμένα από την τζαζ και λάτιν μουσική. Στο πόντιουμ ο μαέστρος Tiberiu Soare.

Με αφορμή αυτή τη συναυλία ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε με τον Θ. Κερκέζο.

-- Στις 27 Φλεβάρη θα δώσετε μια μεγάλη συναυλία με συμφωνικά έργα επηρεασμένα από την τζαζ και λάτιν μουσική. Μιλήστε μας γι' αυτή σας τη δουλειά.

-- Το 2000 ενορχήστρωσα κάποια από τα πιο δημοφιλή έργα του Αστορ Πιατσόλα σε μια σουίτα με την ονομασία Τάνγκο σουίτα για σαξόφωνο και ορχήστρα, την οποία έπαιξα στις 26/01/2001 με την Φιλαρμονική της Αγ. Πετρούπολης με τεράστια επιτυχία. Στις 7 Νοεμβρίου 2003 την ερμήνευσα ανανεωμένη με τη Φιλαρμονική του Λονδίνου στο Royal Festival Hall και την ηχογράφησα για την εταιρεία «Naxos», δίσκος που το γερμανόφωνο περιοδικό «Fono Forum» το τοποθέτησε πρώτο στη λίστα του είδους όλων των εποχών. Παίρνοντας την επιβράβευση και τα δικαιώματα εκτέλεσης από τη σύζυγο του συνθέτη και τους εκδοτικούς οίκους το έργο έχει παρουσιασθεί από τον ενορχηστρωτή του και άλλους σολίστ ανά τον κόσμο με φημισμένες ορχήστρες, όπως οι Συμφωνική του Βερολίνου, Boston Pops, Φιλαρμονικές Λονδίνου, Μόσχας, κ.ά. Η όλη σουίτα, διάρκειας 30 λεπτών, στηρίζεται σε ένα και μόνο ρυθμικό μοτίβο του γνωστού Tango Nuevo, χωρίς ποτέ να χάνεται έστω και λίγο το ενδιαφέρον της. Ειδικά στο κομμάτι Milonga del Angel συμβαίνει κάτι σπάνιο. Το όλο έργο είναι στηριγμένο σε μία νότα και αυτό που το κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρον και αξιοπερίεργο είναι ότι αυτή η νότα είναι η τονική του έργου! Το δύσκολο και η πρόκληση στο έργο αυτό είναι ο τρόπος που διανθίζει ο εκάστοτε ερμηνευτής τη μελωδία και που καλείται να δείξει το ταλέντο του, τη φαντασία του και το γούστο του. Τα υπόλοιπα έργα είναι εξίσου εκπληκτικά. Η Κουβανέζικη εισαγωγή και ο Ενας Αμερικανός στο Παρίσι του George Gershwin και το Le Boeuf sur le Toit του Darius Milhaud. Ολα έχουν το «άρωμα» της τζαζ και είναι σπάνιες τέτοιου είδους συναυλίες.

-- Οι εμφανίσεις σας στην Ελλάδα είναι πλέον σπάνιες. Μετά απ' αυτή τη συναυλία, τι προγραμματίζετε, ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

-- Ενας νέος δίσκος με το αγαπημένο μου έργο (συν άλλων) του παλιού μου Ρώσου φίλου Andrei Eshpai «Κονσέρτο για σοπράνο σαξόφωνο και ορχήστρα», για το οποίο και αισθάνομαι κάπως αμήχανα όταν σκέφτομαι ότι δεν το έχω ηχογραφήσει ακόμα - για διάφορους λόγους - ενώ έχω ηχογραφήσει όλο το βασικό ρεπερτόριο του οργάνου και που η παρτιτούρα είναι αφιερωμένη σε μένα. Περιοδείες με τις Συμφωνικές Garland, Las Colinas στο Τέξας, Virginia και Buffalo Philharmonic και διδασκαλία στα Πανεπιστήμια Βοστόνης και Λος Αντζελες, στην Κορέα με τις Φιλαρμονικές Seoul, Busan, Pohang και στο International Busan Maru Festival, στην Πολωνία, με την Radom Orchestra, και master classes στην Ακαδημία Σοπέν και ρεσιτάλ στη Βαρσοβία παρουσιάζοντας το νέο έργο του συνθέτη Αλκη Μπαλτά, Ρωσία στο φεστιβάλ «Παλάτια της Αγ. Πετρούπολης» κ.α.

-- Εχετε συνεργαστεί με διάσημες ορχήστρες, όπως με τις Φιλαρμονικές του Λονδίνου και της Αγίας Πετρούπολης, με τη Συμφωνική του Βερολίνου. Ποια είναι η πιο σημαντική εμπειρία που έχετε αποκτήσει;

-- Ο σεβασμός με τον οποίο αντιμετωπίζουν μουσικοί και πολιτεία τη μουσική τέχνη. Πάμπολλες είναι οι εμπειρίες μου, τι να πρωτοθυμηθώ; Π.χ. στις 5/02/2010 γιόρταζαν τα 80χρονα της Ραδιοφωνίας της Μόσχας με μια μεγάλη συναυλία - gala στην αίθουσα «Τσαϊκόφσκι», όπου προσκεκλημένοι ήταν ο Πούτιν, ο Μεντβέντιεφ κ.ά. Ο διευθυντής της, Βλαντιμίρ Φεντοσέγιεφ, προσκάλεσε πέντε σολίστ από όλο τον κόσμο, που ανάμεσα ήταν και ο Ελληνας σαξοφωνίστας! Τιμή για μένα διότι είμαι ένα σαξόφωνο ανάμεσα στα «μεγάλα κλασικά» όργανα (βιολί από τη Γαλλία, πιάνο από την Ιαπωνία, φωνή από τις ΗΠΑ, τσέλο από τη Ρωσία), μάλιστα είχαν δύο γιγαντοοθόνες που έδειχναν την Ελλάδα και ήταν απευθείας παγκόσμια μετάδοση από το «TVKultura». Και εδώ, επιτρέψτε μου, γιατί πρέπει να επισημαίνουμε τα στραβά για να διορθώνονται, ότι οι υπόλοιποι 4 σολίστ εκπροσωπούνταν από τις πρεσβείες τους, όπου είχαν έρθει οι πρέσβεις στη συναυλία και στο τέλος πρόσφεραν λουλούδια στους καλλιτέχνες τους ενώ τα μεγάφωνα ανήγγελλαν τον εκάστοτε πρέσβη και τη χώρα του. Δυστυχώς, από την ελληνική πρεσβεία δεν είχε έρθει ούτε ο πρέσβης μας αλλά ούτε και κάποιος εκπρόσωπός του, παρόλο που το είχαν υποσχεθεί (ύστερα από πολλά τηλέφωνα που έγιναν από τη Ραδιοφωνία της Μόσχας). Ετσι, για να μην εκτεθεί η Ελλάδα πολύ, η ορχήστρα έστειλε τον φροντιστή της και μου πρόσφερε την ανθοδέσμη, όταν τελείωσα το κομμάτι που ερμήνευα και κάπως καλύφθηκε η αδιαφορία της πρεσβείας μας στη Μόσχα! Ολα αυτά υπάρχουν στο Youtube. Θυμάμαι στην πρόβα μου με τη Συμφωνική του Λονδίνου στο θρυλικό Abbey Road Studio (Beatles), μου είχαν φέρει τρεις Celesta (μεγάλο πληκτροφόρο όργανο) για να διαλέξω τη χροιά του ήχου της αρεσκείας μου! `Η στην πρώτη εμφάνισή μου στη Ρωσία, Πρωτομαγιά του 1999, με τη Μεγάλη Αυτοκρατορική Ορχήστρα, που ερμήνευσα όλο το ρεπερτόριο για δεύτερη φορά κατ' απαίτηση του κοινού!

-- Πρόσφατα ανακηρυχτήκατε επίτιμο μέλος της Μεγάλης Ρωσικής Ακαδημίας Φυσικών Επιστημών, ενώ η UNESCO/IAACC και το υπουργείο Εξωτερικών της Ρωσίας σας τίμησαν με τον τίτλο Honorary Doctor of Musical Arts για την προσφορά σας ως καθηγητή και ερμηνευτή στη διεθνή μουσική σκηνή. Τι σημαίνουν όλα αυτά για εσάς;

-- Από τις μεγαλύτερες ρωσικές τιμές για καλλιτέχνες και για μένα γιατί είναι η επιβράβευση όσων έχω κάνει. Το τιμητικό DMA (Doctor of Musical Arts) είναι μία αναγνώριση αυτών που έχεις προσφέρει στη μουσική. Πρέπει να προταθείς από τουλάχιστον μια προσωπικότητα του χώρου (προτάθηκα από τον Yuri Bashmet και τον Vladimir Fedoseyev) και κατόπιν σχολαστικότατου ελέγχου όλων αυτών που έχω κάνει στη μουσική σε παγκόσμιο επίπεδο, μου απενεμήθη αυτός ο τίτλος, ο οποίος διατάχθηκε πρώτα από το ρωσικό υπουργείο Δικαιοσύνης και μετά από τα υπόλοιπα. Ο τίτλος από την Ακαδημία (από το καλλιτεχνικό τμήμα - παράρτημα Μόσχας, Ακαδημία που θεωρείται η σημαντικότερη στη χώρα με 28 Νομπελίστες ανάμεσα στα μέλη της) είναι για την προσφορά μου ως καθηγητή και ερμηνευτή στη Ρωσία και στη διεθνή μουσική σκηνή. Εξελέγην, δε, ομόφωνα και όταν μου απενεμήθη ήμουν ο μικρότερος στην ηλικία με αυτόν τον τίτλο.

-- Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με τη μουσική; Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε με το σαξόφωνο;

-- Δεν προέρχομαι από μουσική οικογένεια, δεν ακούγαμε κλασική ή τζαζ στο σπίτι. Ο πατέρας μου με πήγε όταν ήμουν 6 ετών στην πλατεία της πόλης (Νίκαια), όπου έπαιζε η ελαφρά ορχήστρα της ΕΡΤ, όπου μαγεύτηκα από τον χοντρό κύριο με το περίεργο χρυσό όργανο και τα φουσκωτά μάγουλα! Η εικόνα καρφώθηκε στο μυαλό μου και όταν μετά από χρόνια, βρίσκομαι να παίζω... ντραμς στο υπόγειο της γειτονιάς μου (ήταν οι εποχές που οι νέοι δεν πήγαιναν στα μπαρ αλλά στα υπόγεια των γειτονιών τους και με γκρουπάκια έπαιζαν rock, blues, jazz) είχε έρθει κάποιος σαξοφωνίστας και όταν άνοιξε το μαύρο βαλιτσάκι του το δωμάτιο έλαμψε από το χρυσό χρώμα του παράξενου εκείνου οργάνου που είχα δει πριν από 9 χρόνια. Αυτό ήταν, είπα ότι θα μάθω αυτό το όργανο και μια μέρα θα γίνω ένας από τους καλύτερους. Σπούδασα στο Ωδείο Αθηνών με τον μεγάλο δάσκαλο και μέντορά μου Μπάμπη Φαραντάτο και μετά στη Γαλλία με τους σημαντικότερους δασκάλους για το όργανο: Τον Daniel Deffayet (ο σαξοφωνίστας του φον Κάραγιαν) και τον Jean - Marie Londeix.

-- Εχετε αναφέρει πως «ό,τι έχω καταφέρει έχει γίνει με πάρα πολλή δουλειά και καλές επιλογές».

-- Δουλειά, τύχη και υγεία. Αν λείπει κάτι από τα τρία δεν υπάρχει επιτυχία και πρόοδος. Βέβαια, το ταλέντο (ή ευκολίες όπως το ονομάζω εγώ) είναι προϋπόθεση. Η δουλειά είναι συνυφασμένη με έναν καλό δάσκαλο διότι μπορεί να μελετάς ώρες αλλά να μελετάς λάθος. Η επιλογή του δασκάλου δεν είναι θέμα τύχης αλλά καλής πληροφόρησης, διαλέγεις και πηγαίνεις στον καλύτερο. Η τύχη (ή επιλογές), είναι εξίσου πολύ σημαντική, αν και είσαι και ο ίδιος κάπως υπεύθυνος για την τύχη σου. Να βρεθείς την κατάλληλη ώρα στον κατάλληλο χώρο, στο χρήσιμο για σένα άτομο, να κάνεις τις σωστές επιλογές και τις σωστές πορείες. Προσπαθώ όταν υπάρχει μια κακοτυχία να την γυρίσω προς όφελός μου. Οσον αφορά την υγεία ισχύουν τα ίδια με τους αθλητές (υπήρξα δύο φορές πρωταθλητής Ελλάδος και ξέρω). Πρέπει οι μύες σου να αντέξουν στη χρόνια καταπόνηση, που και αυτό είναι θέμα δασκάλου να σου μάθει τον σωστό τρόπο μελέτης για να αποκτήσεις μια δυνατή υγεία, που θα υπερασπίσει τις πολλές ώρες μελέτης. Ετσι, για τους μελλοντικούς σολίστ και σπουδαστές μουσικής επισημαίνω, προσοχή στην επιλογή του δασκάλου και ασχοληθείτε πιο πολύ και προσεκτικά με την τέχνη της μουσικής. Θα ανακαλύψετε κόσμους που δεν φαντάζεστε. Οι απολαβές του καλλιτέχνη είναι ανεκτίμητες!


Αλεξάνδρα ΠΡΟΥΣΑΝΙΔΟΥ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Συμφωνικός Θεοδωράκης (2006-12-24 00:00:00.0)
Συναυλία - αφιέρωμα (2002-10-22 00:00:00.0)
Αφιερωμένες εξαιρετικά (2002-03-30 00:00:00.0)
Για τα παιδιά της Αφρικής (2001-12-06 00:00:00.0)
ΑΤΖΕΝΤΑ (2001-03-18 00:00:00.0)
Μουσική "έξοδος" (1996-03-01 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org