Παρασκευή 28 Νοέμβρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΝΜΑΡΙ ΖΑΣΙΡ
Το αλάτι της θάλασσας

Το παλαιστινιακό σινεμά δεν θα μπορούσε να επιβιώσει εκτός «συμπαραγωγών». Αυτή είναι και η περίπτωση της παρθενικής ταινίας της Ανμαρί Ζασίρ - σπούδασε σινεμά στις ΗΠΑ - που γυρίστηκε στο Ισραήλ σε απόλυτη μυστικότητα, με τους περισσότερους ηθοποιούς να μην έχουν καν βίζα ή άδεια παραμονής... Στην σκηνοθέτιδα, πριν ολοκληρωθούν τα γυρίσματα, απαγορεύτηκε η είσοδος στο Ισραήλ, κάτι που ίσως ισχύει ακόμα... Παρά την ακατάσχετη πίεση η Ζασίρ καταγράφει εντυπωσιακές εικόνες που αποδεικνύουν τις αναπτυξιακές αντιθέσεις ανάμεσα στην παλαιστινιακή πλευρά με τα ερειπωμένα κουφάρια των κτιρίων και την ισραηλινή, με προφίλ αναπτυγμένης χώρας. Η Ανμαρί Ζασίρ δείχνει τις αδιαμφισβήτητες ανισότητες μέσα από ένα road movie, με πρωταγωνίστρια μια νεαρή, γόνο Παλαιστίνιων προσφύγων του 1948, γεννημένη και μεγαλωμένη στο Μπρούκλιν - έχει αμερικανικό διαβατήριο - που επιστρέφει στη Ραμάλα για να διεκδικήσει τη γη των προγόνων της. Ο νεαρός της σύντροφος στο ταξίδι, ωστόσο, δεν προσβλέπει παρά στη φυγή από μια ανυπόφορη γεωπολιτική κατάσταση.

Η όσμωση μεταξύ της σκηνοθέτιδας - που δεν επεμβαίνει για να αποτρέψει τον εμφανή μανιχαϊσμό - και της πρωταγωνίστριας ως φυσικού προσώπου και δραματουργικού χαρακτήρα είναι τέλεια σε αυτήν την αναγκαία, στρατευμένη και πυκνή ταινία, ίδια χτύπημα που βρίσκει το στόχο. Η ιδιαιτερότητα του φιλμ δεν συνίσταται στις «καταστάσεις», αυτές είναι χρόνιες και αμετάβλητες, αλλά στο «βλέμμα», στην «οπτική» της σκηνοθέτιδας που είναι παρούσα στην οθόνη μαζί με μια οργή που απορρίπτει όποια συναίνεση.

Κόσμημα λακωνικότητας και ειρωνείας, πορτρέτο της καθημερινότητας των Παλαιστινίων σε μια χώρα διάσπαρτη από σταθμούς ελέγχου, «Το αλάτι της γης» αφηγείται απλά, πειστικά, νευρικά αλλά με ευαισθησία για τη μνήμη και τα τρία στάδια της εξορίας: Τη γη, τον ξεριζωμό, την προσφυγιά και τη διασπορά ενός ολόκληρου λαού που θυσιάστηκε στο βωμό συμφερόντων.

Κατοχή, φτώχεια, ανεργία και προσβολές ατέλειωτες σε κάθε πόστο ελέγχου, να η ζωή των Παλαιστινίων που περιγράφεται με δύναμη αγανάκτησης ουδόλως συνηθισμένη, που κάνει την ταινία να παίρνει θέση υπέρ των Παλαιστινίων. Σαν σύνολο το φιλμ στρατεύεται στην επιστροφή του Παλαιστινιακού λαού στα υπό κατοχή εδάφη του. Και η Σοράγια επέστρεψε στη Ραμάλα για να ασκήσει το δικαίωμά της στην επιστροφή...

Με τους: Σουχέιρ Χάμαντ, Σάλεχ Μπάκρι, Ριγιάντ Ιντέις, κ.ά.

Παραγωγή: ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ, ΓΑΛΛΙΑ, ΙΣΠΑΝΙΑ, ΒΕΛΓΙΟ, ΕΛΒΕΤΙΑ (2008)


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ