Σάββατο 9 Αυγούστου 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Υπηρετώντας τους στρατηγικούς σχεδιασμούς του κεφαλαίου

Eurokinissi

Στις 10 Δεκέμβρη του 2013, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ενέκριναν στη Βουλή την αναθεώρηση των συμβάσεων κατασκευής 4 μεγάλων οδικών αξόνων που είχαν υπογραφεί αρχικά το 2007. Στην πραγματικότητα, αυτό που έκανε η κυβέρνηση ήταν να εξασφαλίσει στους κατασκευαστικούς ομίλους ζεστό χρήμα. Με το νόμο αυτόν, σε πρώτη φάση και στο όνομα της επανεκκίνησης των «μεγάλων έργων», η κυβέρνηση εξασφάλισε στους κατασκευαστικούς ομίλους έως το 2015 πρόσθετη άμεση χρηματοδότηση ως και 1,15 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ιδιωτικών τραπεζών (με εγγύηση βέβαια του ελληνικού Δημοσίου), τα κονδύλια του ΕΣΠΑ αλλά και άμεση κρατική χρηματοδότηση. Σύμφωνα με το νόμο, «το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να διαθέτει» στα μονοπώλια «μέρος των αναλογούντων σε αυτό εσόδων από την εκμετάλλευση των έργων». Δηλαδή μέρος των όσων εισπράττει το Δημόσιο από τα διόδια. Μάλιστα ο υπουργός Μεταφορών, Μ. Χρυσοχοΐδης, για να είναι εξασφαλισμένη από όλες τις πάντες η κερδοφορία των ομίλων, επέβαλε στην αρχή του 2014 αυξήσεις στα διόδια που έφτασαν ως 60%! Σύμφωνα με τους πιο ήπιους υπολογισμούς, το ποσό που θα δοθεί στους ομίλους ανέρχεται στα 8 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για «επιλέξιμα» έργα, τα οποία μπορούν να διασφαλίσουν γρήγορη απόσβεση της αρχικής επένδυσης και εξασφάλιση της μέγιστης απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων. Με γνώμονα την κερδοφορία τους, οι όμιλοι ιεραρχούν τα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που θα υλοποιήσουν. Σε πρώτη φάση το φυσικό αντικείμενο των αυτοκινητοδρόμων θα υλοποιηθεί μειωμένο κατά 20%, καθώς δε θα κατασκευαστούν τα τμήματα εκείνα που για διάφορους λόγους «αντιμετωπίζουν προβλήματα».

Κριτήριο, λοιπόν, δεν είναι οι βασικές λαϊκές ανάγκες για ασφαλείς συνδυασμένες μεταφορές, απρόσκοπτες, φτηνές, που να σέβονται το περιβάλλον. Βεβαίως, εκτός από την στήριξη των κατασκευαστικών μονοπωλίων, οι οδικοί άξονες κατασκευάζονται και με γνώμονα τη γενικότερη στήριξη της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Εξυπηρετεί τους στόχους της εξωστρέφειας του ελληνικού κεφαλαίου, την ανάδειξη της χώρας σε κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων και Ενέργειας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την περασμένη Τετάρτη, 6 Αυγούστου, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής ο υπουργός Μεταφορών, Μ. Χρυσοχοΐδης, ενημερώνοντας την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για τη σύμβαση της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» με κοινοπραξία εταιρειών που θα αναλάβουν την ολοκλήρωση του κάθετου άξονα Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, ήταν σαφής: «Σχετικά με το τι εξυπηρετεί αυτός ο δρόμος που κάνουμε είναι ότι, ουσιαστικά, ολοκληρώνοντας το δίκτυο αυτό και ολοκληρώνοντας και η Αλβανία το δικό της δίκτυο, οδηγούμεθα στα Δυτικά Βαλκάνια πολύ γρήγορα και στην κεντρική Ευρώπη τάχιστα σε λίγες ώρες». Οι αυτοκινητόδρομοι αυτοί «θα δώσουν τη δυνατότητα να ταξιδεύει κανείς ιδιωτικά αλλά, κυρίως, εμπορικά προς τα Δυτικά Βαλκάνια και την Ευρώπη».

Το κόστος το πληρώνει ο λαός ... τα κέρδη στο κεφάλαιο

Οσον αφορά το κόστος του κάθε αυτοκινητόδρομου, σύμφωνα με τις αναθεωρημένες συμβάσεις, προσδιορίζεται πλέον ως εξής:

Ιονία Οδός, κατασκευασμένο το 30% του έργου, αρχικό τίμημα 925 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,057 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 6,6 εκατ. ευρώ.

Κεντρική Οδός, κατασκευασμένο το 16% του έργου, αρχικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,37 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7,2 εκατ. ευρώ.

Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, κατασκευασμένο το 70% του έργου, αρχικό τίμημα 825 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 943 εκατ. ευρώ, κόστος/χλμ. 32 εκατ. ευρώ.

Ολυμπία Οδός, κατασκευασμένο το 35% του έργου, αρχικό τίμημα 2,092 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,398 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7 εκατ. ευρώ

Οσο για το τι κερδίζουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι εντελώς ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής: Η κοινοπραξία της «Ολυμπίας Οδού», που έχει αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του οδικού άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα, σύμφωνα με τον ισολογισμό της, παρουσίασε κέρδη προ φόρων ύψους 28,8 εκατ. ευρώ για το 2013, έναντι ζημιών 57,7 εκατ. ευρώ για το 2012. Ο λόγος ήταν «έκτακτα και ανόργανα έσοδα», τα οποία τα οποία ανήλθαν το 2013 στα 220,7 εκατ., έναντι 24 εκατ. το 2012. Η διαφορά αυτή, όπως εκτιμήθηκε, οφείλεται στις «αποζημιώσεις» που κατέβαλε το ελληνικό δημόσιο για την επανεκκίνηση του οδικού άξονα.

Να σημειωθεί εδώ ότι, παρά την περικοπή του τεχνικού αντικειμένου του έργου (αφαιρέθηκε από τη σύμβαση παραχώρησης το τμήμα Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας), η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο, η οποία ανερχόταν στα 608 εκατ. ευρώ, όχι μόνο δε μειώθηκε αλλά αυξήθηκε κατά 250 εκατ. ευρώ. Από αυτήν την «πρόσθετη Χρηματοδοτική Συμβολή» έχουν ήδη καταβληθεί 140 εκατ. ευρώ.

Ακόμα, η «Ολυμπία Οδός» έχει εισπράξει κατά το χρονικό διάστημα 2008 - 2013 από τα διόδια συνολικά 445,2 εκατ. ευρώ!

Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (που ελέγχει το τμήμα από τη Λαμία μέχρι τη Θεσσαλονίκη) εμφάνισε κατά 23,1% αύξηση εσόδων, που έφτασαν στα 52,06 εκατομμύρια ευρώ το 2013 (είχε έσοδα 42,27 εκατ. το 2012). Η αύξηση των εσόδων προκύπτει κατά κύριο λόγο από την αύξηση των διοδίων. Η εταιρεία διαθέτει κατά μήκος του δρόμου 8 σταθμούς είσπραξης διοδίων.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ