Κυριακή 16 Μάρτη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΣΚΑΚΙ
Ανθρωποι και Υπολογιστές

Ο Σοβιετικός GM και Παγκόσμιος Πρωταθλητής 1948 - '57, 1958 - '60 και 1961 - '63, Μιχαήλ Μποτβίνικ, εκτός από δημιουργός των φημισμένων Σοβιετικών Σκακιστικών Σχολών, ήταν μηχανικός και κατασκευαστής σκακιστικών υπολογιστών.

Στη διάρκεια των ερευνών του ο Μποτβίνικ είχε επιλέξει ορισμένες θέσεις που πίστευε ότι είναι κατάλληλες για την εφαρμογή του τεστ Turing, δηλαδή οι θέσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ελέγξουν αν ένα πρόγραμμα λειτουργεί με τρόπο αρκετά όμοιο με τον ανθρώπινο εγκέφαλο.

Την πιο χαρακτηριστική επιλογή της σπουδής του Μποτβίνικ, μας αναλύει σε παλιότερη προπόνηση ο Ι.Μ. Ηλίας Κουρκουνάκης. Στο διάγραμμα αυτού του κειμένου, τα μαύρα έχουν εξασφαλίσει μεγάλη υλική υπεροχή, όμως τα λευκά μπορούν και αυτά να εξασφαλίσουν... ισοπαλία ως εξής:

1. Αα4+! Ρα4. Υποχρεωτική επιλογή, καθώς μετά από 1. Ργ4 2. Αβ3+ Ρβ5 τα λευκά όχι μόνο διεκδικούν επανάληψη της θέσης, αλλά επιπλέον διαθέτουν τη δυνατότητα 3. γ4+ Ργ6 4. Αα4+ Πβ5 5. γβ5+ Ρβ7 (ακόμα χειρότερο είναι 5. Ρδ7 6. βα6+ και τώρα είτε 6... Ρδ8 7. α7 είτε 6... Ργ8 7. Αγ6 β3+ 8. Αα5 βα2 9. α7 και ματ στην επόμενη) 6. βα6+ Ρα6 7. Αα5 που οδηγεί σε κερδισμένο φινάλε. Μια ενδεικτική συνέχεια τότε θα ήταν: 7...αβ2 8. Ργ2 Ρα5 9. ζη5 ζη5 10. εδ6 εδ6 11. δγ5 δγ5 12. Αε8 κ.λπ. 2. β3+ Από δω και πέρα, όλες οι απαντήσεις των μαύρων είναι «φορσέ» 2...Ρβ5 3. γ4+ Ργ6 4. δ5+ Ρδ7 5. ε6+ Ρδ8. Εδώ, φυσικά, τα μαύρα θα μπορούσαν να παίξουν 5... Ργ8, αλλά και ο λευκός μαυροτετράγωνος Α, σε καμιά περίπτωση δεν θα έπαιρνε τον Στρ. ε7, δίνοντας παιχνίδι στα μαύρα με θυσία Πύργου. 6. ζ5! Βλέπετε τώρα το απροσπέλαστο «φρούριο» του λευκού, στη σκακιέρα σας, αλλά και στα αλγεβρικά σύμβολα που ακολουθούν: Λευκά: Ρδ2, Στρ. α2, β3, γ4, δ5, ε6, ζ5, η4, θ3. Μαύρα: Ρδ8, Πα6, Πβ7, Αα5, Στρ. α3, β4, γ5, δ6, ε7, ζ6, η5, θ4. Ενα πρόγραμμα που «κατανοεί» ότι τα λευκά χρειάζεται να θυσιάσουν και τους δύο Αξιωματικούς προκειμένου να δημιουργήσουν αυτό το φρούριο, καθώς και ότι σε περίπτωση που τα μαύρα τοποθετήσουν έναν Π σε τετράγωνο που απειλείται (π.χ. στο α4) τα λευκά δεν πρέπει να τον πάρουν (γιατί τότε τα μαύρα αποκτούν τη δυνατότητα να ανοίξουν γραμμές με την προώθηση ...β4-β3), αντιλαμβάνεται τα διάφορα σκακιστικά μεγέθη με τρόπο «ανθρώπινο». Επειδή όμως η ισοπαλία βασίζεται σε έννοιες (π.χ. «διάσπαση», «φρούριο») και όχι σε συγκεκριμένες κινήσεις, είναι εξαιρετικά δύσκολο για ένα πρόγραμμα Η.Υ. να αντιμετωπίσει σωστά αυτή τη θέση, καθώς και άλλες παρόμοιες.


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ