Κυριακή 12 Μάη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εικαστικές ηλιογραφίες

Η έκθεση έργων και εικαστικών κατασκευών, του Φαίδωνα Πατρικαλάκι, με τίτλο: «Ανθίβολα παιχνιδιών », στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος artlife» (Ηροδότου 11, Κολωνάκι, τηλ: 210.7221.200, 4, φαξ: 210 7221.304, ώρες λειτουργίας: Τετ. Σαβ. 10.00 - 15.00 & Τρ. Πεμ. Παρ. 10.00 - 15.00 & 17.30 - 20.30, Δευτέρα κλειστά, www.astrolavos.gr, gallery@astrolavos.gr). Διάρκεια έκθεσης μέχρι 5 του Ιούνη.

Η έκθεση περιλαμβάνει συνθέσεις μικρογλυπτών από χαρτί, χαρτόνι, πηλό καθώς και χρηστικά αντικείμενα με κάποια εικαστική επέμβαση. Ανάμεσα στα έργα - κατασκευές που θα συναντήσει ο επισκέπτης, ανακαλύπτουμε τελετουργικές μάσκες, παιδικά αεροπλανάκια, χάρτινες ανθοδέσμες με κάποιο εορταστικό ύφος, πουλιά με ανοικτές τις φτερούγες τους, ένα άλλο πουλί που στέκει ακινητοποιημένο, μια και η φυγή δεν του λέει τίποτα, πιστεύοντας παθιασμένα ότι μόνο η ακινησία του παρέχει την αίσθηση της μετακίνησης, ένα μουσικό τοπίο με την υπαρκτή μουσική, μια ιερατική κούκλα που παραπέμπει σε γυναικείες θεατρικές φιγούρες, το μικρό υπαίθριο θεατράκι με μια εικόνα από χαμένο έργο του Αριστοφάνη, μια σειρά ολόσωμων αγγέλων που αναγγέλλουν προδομένα χαρμόσυνα γεγονότα, μια παραλληλόγραμμη μυστική τελετή με γαλάζιες εραλδικές θεότητες, μπροστά από ένα ονειρικό τοπίο της Πελοποννήσου και άλλα πολλά... Οι εικαστικές αυτές κατασκευές θα παρουσιάζονται ανάμεσα σε άλλα ζωγραφικά έργα του καλλιτέχνη, με τη γνωστή ανθρωποκεντρική θεματογραφία του.

Ολα μαζί τα εκθέματα δημιουργούν έναν κόσμο φανταστικό, με αναφορές στην απλότητα της πρωτόγονης ή της παιδικής Τέχνης, αλλά και τη σοφία και την εικαστική εμπειρία ενός καλλιτέχνη που έχει εντρυφήσει τόσο στο γαλλικό μοντερνισμό και την Τέχνη των Πριμιτίφ, όσο και στη δουλειά των σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών της Γενιάς του '30. Για τον ίδιο, όλες αυτές οι εικαστικές ηλιογραφίες συνθέτουν κάποια χειροπιαστή απόκρημνη ορατότητα, που ο επινοητής τους παραμένει αόρατος.

Το ανθίβολο ή αθίβολο είναι ένα ζωγραφικό σχέδιο με διάτρητα περιγράμματα που χρησιμοποιούσαν οι Bυζαντινοί ζωγράφοι για να αποτυπώσουν το σχέδιο στην επιφάνεια που ήθελαν να ζωγραφίσουν. Eπάνω στο ανθίβολο έριχναν καρβουνόσκονη, η οποία περνούσε μέσα από τις τρύπες και έτσι αποτυπωνόταν το σχέδιο της εικόνας. Τα ανθίβολα ανήκουν στα εργαλεία της δουλειάς ενός ζωγράφου, όπως τα χρώματα και τα πινέλα, και προορίζονται για την αναπαραγωγή των εικονογραφικών θεμάτων. Αποτελούν τα σχέδια εργασίας των μεταβυζαντινών κυρίως ζωγράφων. Η αυξανόμενη ζήτηση των εικόνων αλλά και η διάδοση του χαρτιού ως υλικού σχεδίασης επέβαλαν σταδιακά τα ανθίβολα στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο σε όλα σχεδόν τα σημαντικά κέντρα της μεταβυζαντινής τέχνης. Αποτελούν πολύτιμο υλικό που μεταβιβάζεται από ζωγράφο σε ζωγράφο -μέσω πώλησης, ανταλλαγής ή κληρονομιάς- μεταφέροντας την ιδιαίτερη εικονογραφική παράδοση -εικονογραφικούς τύπους και χαρακτηριστικά- από το ένα καλλιτεχνικό εργαστήριο στο άλλο. Η χρήση του όρου καθιερώθηκε ευρέως τον 18ο αιώνα από τον Διονύσιο εκ Φουρνά στην «Ερμηνεία της Ζωγραφικής τέχνης», η οποία και αποτέλεσε το βασικό οδηγό ως προς τις τεχνικές κατασκευής και χρήσης των ανθιβόλων. Ο καλλιτέχνης εδώ έχει χρησιμοποιήσει μεταφορικά τον όρο.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ