Παρασκευή 16 Μάρτη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΛΙΑΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Μεγαλώνει η πίτα των πολυκαταστημάτων

Μόνο στα μεγάλα καταστήματα δείχνουν αύξηση του όγκου των λιανικών πωλήσεων τα στοιχεία της Στατιστικής που δημοσιοποιήθηκαν χτες, ενώ σε ακόμα χαμηλότερα επίπεδα κινήθηκαν οι πωλήσεις στη συντριπτική πλειοψηφία των εμπορικών και άλλων καταστημάτων της χώρας το 2000. Σε τρέχουσες τιμές ο τζίρος των καταστημάτων τον προηγούμενο Δεκέμβρη, σε σχέση με τον Δεκέμβρη του 1999, ήταν αυξημένος σε ποσοστό 8,3%. Αν υπολογίσει κανείς ότι ο επίσημος τιμάριθμος αυξήθηκε πέρσι κατά 3,9%, τότε η θεωρούμενη πραγματική αύξηση των λιανικών πωλήσεων ήταν της τάξης του 4,2%.

Βέβαια, σε κάθε περίπτωση τα στατιστικά στοιχεία για το σύνολο των πωλήσεων στη χώρα, σε καμιά περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Οχι γιατί κάποιος μπορεί να τα «μαγειρεύει» στη Στατιστική Υπηρεσία - πράγμα άλλωστε που δεν είναι εύκολο να αποδειχτεί - αλλά επειδή ο σχετικός δείκτης δεν κάνει διάκριση, ούτε στην κοινωνική θέση των αγοραστών, ούτε στο τρόπο που γίνονται οι αγορές. Ετσι για παράδειγμα, όταν λέμε αύξηση των πωλήσεων στα αυτοκίνητα, συνυπολογίζονται και οι ΦΕΡΑΡΙ που αγόρασαν πέρσι κάποιοι μεγαλοεπιχειρηματίες (οι πωλήσεις της συγκεκριμένης μάρκας αυξήθηκαν κατά 500%) και τα ΧΙΟΥΝΤΑΪ (οι πωλήσεις πέρσι αυξήθηκαν 25,6%). Στο ίδιο ακριβώς μήκος κύματος, ο δείκτης δεν εξετάζει το γεγονός ότι ο μεγαλοεπιχειρηματίας έδωσε «στο χέρι» τα 60-70 εκατομμύρια δραχμές, ή ότι ο αγοραστής του φτηνού ΙΧ καταχρεώθηκε στην τράπεζα με δάνειο για να το αποκτήσει. Ιδιαίτερη σημασία από αυτή την άποψη έχει το γεγονός ότι πέρσι τα τραπεζικά δάνεια για αγορά καταναλωτικών ειδών σημείωσαν αύξηση πάνω από 35%!

Η σημαντική αύξηση των αγορών, μέσω πιστωτικών δανείων είναι και ένας ακόμα λόγος για την αύξηση που παρουσιάζει η εμπορική κίνηση στα μεγάλα καταστήματα, τα οποία κατά κανόνα είναι συνδεδεμένα με τράπεζες και βγάζουν αυτόματα δάνεια.

Πάντως και πέρσι τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης του τζίρου σημειώθηκαν στα «μεγάλα καταστήματα τροφίμων» με ποσοστό 11,5%. Αντίθετα, μείωση της κατανάλωσης προκύπτει στις κατηγορίες «ένδυση - υπόδηση» και «έπιπλα - ηλεκτρικά είδη - οικογενειακός εξοπλισμός», όπου η αύξηση του τζίρου ήταν μόλις 3,2%, διαμορφώθηκε δηλαδή σε επίπεδα χαμηλότερα και από τον επίσημο πληθωρισμό.

Τα στοιχεία της ΕΣΥΕ δείχνουν επίσης και την ανισόμετρη εξέλιξη μεταξύ της περιφερειών της χώρας. Ετσι σε μέσα επίπεδα έτους 2000 η αύξηση για την περιφέρεια πρωτεύουσας ήταν 8% έναντι 6,2% στη «λοιπή χώρα».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ