Κυριακή 12 Φλεβάρη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΣΚΑΚΙ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΚΑΡΙ ΚΑΣΠΑΡΟΒ
Φρούρια στη σκακιέρα

Μάθημα 22ο (γ' μέρος)

...«Ενα άλλο, λιγότερο θεαματικό, σημείο άμυνας φρουρίου, μπορεί να γίνει αν οι αντίπαλοι έχουν Ρ+Β+Στρ. έναντι Ρ+Π+Στρ. Είναι γνωστό ότι η Β είναι πιο δυνατή από τον Π, αλλά υπάρχουν μερικές θέσεις, όπου αυτό το αξίωμα δεν ισχύει. Εδώ έχουμε ένα κλασικό φρούριο με το βασιλιά στη γωνία της σκακιέρας. Λευκά: Ρη1, Πζ3, Στρ. η2 (3) Μαύρα: Ρδ5, Βε4, Στρ. θ4 (3). Τα μαύρα υπερτερούν αρκετά σε υλικό, αλλά εκείνο που μπορεί να κάνει είναι να αλλάξει τη βασίλισσα για Π+Στρ., εξασφαλίζοντας ένα συμβολικό πλεονέκτημα (το "θ" πιόνι).

Για να αποδείξει το απαραβίαστο της άμυνάς του, ο λευκός δεν θα έπρεπε να καταφύγει σε πονηρές στρατηγικές, ο Π κινείται προς το θ3 και ο Ρ εύκολα κάνει μια τριγωνική στρατηγική η1, θ1, θ2.

Αλλο ένα παράδειγμα Β εναντίον Π έχουμε παρακάτω, όπου ο Σοβιετικός GM Βίκτωρ Κχένκιν, βρήκε μια νίκη για την ισχυρότερη πλευρά. Λευκά: Ρδ2, Βδ5 (2) Μαύρα: Ρβ4, Πε3, Στρ. δ4, ε5 (4). Παίζουν τα μαύρα, τα οποία είναι εύκολο να δεις ότι τα κομμάτια τους προστατεύονται μεταξύ τους. Αυτό όμως είναι προσωρινό, αν μπλοκάρεις τις κινήσεις του μαύρου Ρ, τότε τα πιόνια του θα πέσουν. Ας δούμε πώς γίνεται αυτό: 1... Ρα4, 2. Βγ4 + Ρα5 3. Βγ5 + Ρα4! (αν 3... Ρα6 4. Ββ4 και ο Ρ θα κλειστεί γρήγορα στο α8 και στη συνέχεια με αναγκαστικές κινήσεις θα χάσει υλικό). 4. Ββ6 Ρα3 5. Ββ5 Ρα2 6. Ββ4 Ρα1 (βλέπε διάγραμμα). Η πρώτη δυσκολία: Το β3 ελέγχεται από τον Π, εμποδίζοντας την Β να πάει στο γ2, λόγω της κακής θέσης του λευκού Ρ. Γι' αυτό ο λευκός Ρ ταξιδεύει στο άλλο μισό της σκακιέρας: 7. Ργ1 Πγ3+ 8. Ρδ1 Πδ3+ 9. Ρε1 Πε3+ 10. Ρζ2 Ρα2 11. Ρζ1 Πζ3+ 12. Ρη2 Πε3 13. Ρζ2. Το μικρό θέμα έχει λυθεί. 13... Ρα1 14. Βδ2! Ρβ1 15. Ρη2 Ρα1 16. Βγ2 Πα3 17. Βδ1 + Ρβ2 18. Βε2 + Ργ3 19. Βε5 και τώρα ο λευκός Ρ κινείται προς το δ2 κερδίζοντας και το δεύτερο πιόνι κατά τον ίδιο τρόπο. Ενα ακόμα φρούριο στο φινάλε πραγματοποιεί ο λευκός στο επόμενο παράδειγμα. Λευκά: Ρε1, Αα4 (2) Μαύρα: Ρη2, Ιθ4, Στρ. θ3 (3) Ο λευκός φαίνεται απελπισμένος γιατί αδυνατεί να αποκρούσει την προώθηση του πιονιού στο "θ1", αφού είναι τόσο κοντά Ρ και Ι.

Το παράδοξο είναι ότι οι δύο κινήσεις του λευκού, βοηθάνε το μαύρο να εκτελέσει το σχέδιό του. 1. Αδ7 θ2 2. Αγ6 + Ρη1 3. Αθ1!! Ιη2+ 4. Ρε2! Ρθ1. Χωρίς τον Ιππο η ισοπαλία είναι εύκολη, ο Ιππος όμως, δείχνει να κάνει την ισοπαλία δύσκολη. Παρ' όλα αυτά, μετά από 5. Ρζ1 Ιε3+ 6. Ρζ2 Ιη4+ 7. Ρζ1, ο Ιππος μπορεί να "οργώσει" τη σκακιέρα, αλλά ποτέ δεν θα κερδίσει το τέμπο και να φτάσει στα τετράγωνα η4 ή θ3 και να παίξει ο λευκός! Ετσι, ο μαύρος Ρ θα είναι αιχμάλωτος. Ετσι, να αμύνεστε με μικρά φρούρια, αλλά καλύτερα είναι να μην κάνετε άσχημα φινάλε».


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ