Κυριακή 19 Νοέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
Στη λαιμητόμο της σύνδεσης μισθού - παραγωγικότητας

  Με βάση τους «δείκτες αποδοτικότητας», οι εργαζόμενοι στο δημόσιο θα οδηγηθούν ουσιαστικά σε μια «ατομική διαπραγμάτευση» για το μισθό τους!

Επιταχύνει η κυβέρνηση τους ρυθμούς για την επιβολή των νεοφιλελεύθερων αναδιαρθρώσεων στη δημόσια διοίκηση, στο πλαίσιο της στρατηγικής του «λιγότερου κράτους» και του «κράτους επιτελείου». Στο στόχαστρο βρίσκονται, εκτός των άλλων, τα δικαιώματα και οι κατακτήσεις των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα, ενώ ταυτόχρονα, κόντρα στην κυβερνητική προπαγάνδα, το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών θα χειροτερέψει τραγικά και παράλληλα θα πληρώνεται πιο ακριβά από τα λαϊκά στρώματα - «πελάτες».

Βασικός στόχος της κυβέρνησης, στο πλαίσιο της εφαρμογής του προγράμματος «Πολιτεία», είναι η διαμόρφωση ενός υπαλλήλου «νέου τύπου», τα βασικά χαρακτηριστικά του οποίου θα είναι «η πίστη στην αναγκαιότητα των κυβερνητικών μεταρρυθμίσεων»(!), η πειθήνια εκτέλεση των άνωθεν εντολών, η αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα, η εχεμύθεια, η «αφωνία» απέναντι στην κυβερνητική πολιτική, η αποστασιοποίηση και εχθρότητα απέναντι στις λαϊκές ανάγκες και δικαιώματα. Το συντηρητικό αυτό πρότυπο του δημοσίου υπαλλήλου επιχειρείται να επιβληθεί με τον αντιδραστικό Υπαλληλικό Κώδικα, με τον Κώδικα Δεοντολογίας, με τις δεκάδες χιλιάδες προσλήψεις εξειδικευμένου και «επαγγελματικού» προσωπικού, με το νέο προσοντολόγιο, με το νέο καθεστώς «αξιολόγησης», με τον ασφυκτικό έλεγχο της υπηρεσιακής κατάστασης και εξέλιξής του, κ.ο.κ.

Καθοριστικό ρόλο, ωστόσο, θα διαδραματίσει η σύνδεση μισθού με την παραγωγικότητα, στη βάση ενός συστήματος μέτρησης της αποδοτικότητας υπηρεσιών και υπαλλήλων. Η μέτρηση της αποδοτικότητας μονάδων και εργαζομένων με βάση προκαθορισμένους «δείκτες», καθώς και η σύνδεση μισθού παραγωγικότητας, αποτελούν ένα από τα βασικά εργαλεία του κυβερνητικού οπλοστασίου για τον πειθαναγκασμό των υπαλλήλων στην κατεύθυνση μιας αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης.

Οι «δείκτες αποδοτικότητας»

Μελέτη επιτροπής που είχε συστήσει το υπουργείο Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, έχει ήδη καταρτίσει πίνακες με τους δείκτες αποδοτικότητας ανά υπηρεσία και υπάλληλο, με βάση και την εμπειρία που υπάρχει από άλλες χώρες της ΕΕ και τις ΗΠΑ. Η εφαρμογή αυτών των δεικτών είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα χειροτερέψει θεαματικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες, αφού αυτό που ζητείται από τον υπάλληλο είναι να «διεκπεραιώνει» περισσότερους «πελάτες» και υποθέσεις κατά τη διάρκεια του ωραρίου του και να μειώσει το «κόστος» λειτουργώντας μέσα στο πλαίσιο της αρχής της αγοράς «κόστος - ωφέλεια». Μια ενδεικτική παράθεση ορισμένων δεικτών σε διάφορες υπηρεσίες είναι αρκετή για να βγουν τα αναγκαία συμπεράσματα. Στα νοσοκομεία, για παράδειγμα, δείκτες αποδοτικότητας, μεταξύ άλλων, θα είναι «η μέση διάρκεια νοσηλείας στα επείγοντα περιστατικά» (!), η διάρκεια παραμονής εσωτερικού ασθενούς στην ειδική διαγνωνιστική εξέταση, η μέση διάρκεια νοσηλείας πριν από τη χειρουργική επέμβαση, η μέση διάρκεια νοσηλείας, το συνολικό ποσό φαρμάκων ανά άτομο, κ.ά. Είναι ολοφάνερο ότι γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό θα εξαναγκαστούν σε ένα εξοντωτικό «ανταγωνισμό» για την επίτευξη των καλύτερων αποτελεσμάτων αποδοτικότητας, με ολέθριες επιπτώσεις για τους ασθενείς αλλά και το προσωπικό. Το νοσοκομείο και η μονάδα που «πετυχαίνει» καλύτερους δείκτες, στην πραγματικότητα σε βάρος των ασθενών, θα ανταμείβεται με αύξηση των επιχορηγήσεων και «μπόνους» για τους επικεφαλής, ενώ ταυτόχρονα τα «επιτεύγματά» του θα αποτελούν το «σημείο αναφοράς και σύγκρισης» για τα υπόλοιπα νοσοκομεία και μονάδες. Αντίστοιχα, στις Εφορίες, στους δείκτες αποδοτικότητας περιλαμβάνονται οι φορολογικές υποθέσεις ανά υπάλληλο, η μέση διάρκεια για την ολοκλήρωση μιας φορολογικής υπόθεσης, τα έσοδα ανά υπάλληλο, οι φορολογικοί έλεγχοι ανά ελεγκτή, το κόστος ανά φορολογούμενο, τα έσοδα ανά φόρο, κ.ά. Στον ΟΑΕΔ στους «δείκτες για την ανεργία», θα μετριέται ο χρόνος για τη συμπλήρωση και καταθέση αιτήσεων, ο αριθμός των εντύπων που μοιράζονται σε όσους αναζητούν εργασία, η κατανομή του κόστους λειτουργίας ανά υπηρεσία, ο αριθμός των ωρών που απαιτούνται για την τοποθέτηση των αναζητούντων εργασία, κ.ά. Στην Αστυνομία οι δείκτες αναφέρονται στο ποσοστό των συλληφθέντων λαθρομεταναστών (!), στον αριθμό συλλήψεων ανά περιοχή, ενώ στη Δικαιοσύνη στον αριθμό υποθέσεων ανά δικαστή, στο μέσο χρόνο ακρόασης στο δικαστήριο, στο χρόνο διεκπεραίωσης των υποθέσεων, κ.ά.

Η απόδοση των υπαλλήλων στους παραπάνω δείκτες θα επηρεάσει σημαντικά τις αποδοχές τους, αφού η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να συνδέσει την αποδοτικότητα με το μισθολόγιο. Φανερή επιδίωξη είναι να δημιουργηθούν υπάλληλοι με μισθούς διαφόρων ταχυτήτων, καθώς οι αφοσιωμένοι και αποδοτικοί στην υλοποίηση των κυβερνητικών μέτρων θα αμείβονται γενναιόδωρα, ενώ οι υπόλοιποι θα παραμένουν στα επίπεδα των κατώτατων αμοιβών, με τάση μείωσης λόγω της «ανεπάρκειας» και «μη ικανοποιητικής απόδοσής» τους. Στην πραγματικότητα οι αποδοχές του εργαζόμενου δε θεωρούνται δεδομένες και γίνονται αντικείμενο ατομικής διαπραγμάτευσης και μοχλός άσκησης πιέσεων για τυφλή πειθαρχία. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και η συμπεριφορά του υπαλλήλου, εντός και εκτός υπηρεσίας, θα λαμβάνεται υπόψη στην αξιολόγησή του και άρα στην εξέλιξή του και στο μισθό του!

Το σύστημα της μέτρησης αποδοτικότητας, που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2001, θα αναλάβουν οι Μονάδες Αποδοτικότητας που θα δημιουργηθούν σε κάθε υπουργείο και δημόσια υπηρεσία και θα συντονίζονται από τη Μονάδα Αποδοτικότητας του ΥΠΕΣΔΔΑ. Η τελευταία θα έχει στη διάθεσή της το Σώμα Αξιολογητών των Δημοσίων Υπαλλήλων, το οποίο μπορεί να προέλθει από τη μετεξέλιξη του Σώματος Επιθεωρητών -Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης. Οι υπηρεσίες που έχουν προεπιλεγεί για να εφαρμοστεί «πιλοτικά» το σύστημα δεικτών μέτρησης της αποδοτικότητας είναι: Υπηρεσίες υγείας και πρόνοιας (νοσοκομεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί(!!!), κ.ά.), Εφορίες, ΚΤΕΟ, υπηρεσίες δήμων (δημοτολόγια, καθαριότητα, φωτισμός, κλπ.), Νομαρχίες (διευθύνσεις εμπορίου, πολιτικής προστασίας, κλπ.), ΟΑΕΔ (τοπικά γραφεία, Επιθεωρήσεις Εργασίας), Σχολεία (π.χ. δημοτικά(!)), Δικαστήρια και Αστυνομικά Τμήματα.

Συκοφαντική εκστρατεία

Η κυβέρνηση προκειμένου να επιβάλει τα παραπάνω μέτρα έχει ήδη βάλει σε εφαρμογή την προπαγανδιστική μηχανή με στόχο να διαμορφώσει κλίμα «αναγκαιότητας» της πολιτικής της. Στο πλαίσιο αυτό κορυφώνεται η συκοφαντική εκστρατεία για χρηματισμό και διαφθορά στους δημόσιους υπάλληλους, ενώ έντεχνα τους φορτώνεται η ευθύνη - που ανήκει αποκλειστικά στην κυβέρνηση και την πολιτική της - για τη... γραφειοκρατία και την απαράδεκτη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Επίσης, η κυβέρνηση έχει ήδη εγκαινιάσει την τακτική της χρήσης γκάλοπ, που «δείχνουν» ότι τα μέτρα της τυγχάνουν της κοινωνικής αποδοχής και συναίνεσης. Τον ίδιο στόχο εξυπηρετεί και η αυριανή συνεδρίαση του νεοσύστατου Συμβουλίου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, όργανο που δημιουργήθηκε για να παρέχει «άλλοθι» συναίνεσης στην κυβερνητική πολιτική.

Η πλειοψηφία της ΑΔΕΔΥ που με τη μέχρι τώρα συναινετική και υποτακτική στάση της έχει αφήσει ανοιχτό το δρόμο για την αντιλαϊκή επέλαση της κυβέρνησης, επωμίζεται σοβαρές ευθύνες και είναι υπόλογη απέναντι στους εργαζόμενους. Η οργάνωση της αντίστασης και των ταξικών αγώνων είναι ανάγκη να περάσει στα χέρια των ίδιων των εργαζομένων, με την έμπρακτη αλληλεγγύη και συμπαράταξη των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αφού θίγονται τα συμφέροντα όλων.


Παναγιώτης ΚΑΚΑΛΗΣ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ