Κυριακή 1 Μάρτη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σε τροχιά προς τα ιδιωτικά συμφέροντα

Τη δημιουργία σιδηροδρόμου ελκυστικού για το κεφάλαιο, προβλέπει το κυβερνητικό σχέδιο που τέθηκε σε εφαρμογή από το περασμένο καλοκαίρι. «Μαγειρεύονται» σημαντικές αυξήσεις στα εισιτήρια, περικοπές δρομολογίων, περαιτέρω ανατροπή εργασιακών σχέσεων και παράδοση κερδοφόρων τομέων σε ιδιώτες

«Απελευθέρωση επιβατικών μεταφορών» σημαίνει ότι παρέχεται η δυνατότητα στις ιδιωτικές επιχειρήσεις να δρομολογούν δικά τους τρένα στο δίκτυο του ΟΣΕ και, εκμεταλλευόμενες πανάκριβες υποδομές που δημιουργήθηκαν με χρήματα του ελληνικού λαού, να εξασφαλίσουν έναν επιπλέον τομέα για να αυξήσουν την κερδοφορία τους

Eurokinissi

«Απελευθέρωση επιβατικών μεταφορών» σημαίνει ότι παρέχεται η δυνατότητα στις ιδιωτικές επιχειρήσεις να δρομολογούν δικά τους τρένα στο δίκτυο του ΟΣΕ και, εκμεταλλευόμενες πανάκριβες υποδομές που δημιουργήθηκαν με χρήματα του ελληνικού λαού, να εξασφαλίσουν έναν επιπλέον τομέα για να αυξήσουν την κερδοφορία τους
Σε τροχιά ...αποκρατικοποίησης έχει θέσει η κυβέρνηση τον ΟΣΕ, ενόψει της πλήρους απελευθέρωσης των σιδηροδρομικών μεταφορών που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ενωση από το 2011.

Με πρόσχημα τα συσσωρευμένα ελλείμματα του ΟΣΕ, επακόλουθο της πολιτικής που άσκησαν εναλλάξ οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, η κυβέρνηση επιταχύνει τις διαδικασίες ...αποκρατικοποίησης των ελληνικών σιδηροδρόμων, με την αρωγή και των αστικών Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, τα οποία αναπαράγουν συστηματικά την κρατική προπαγάνδα περί ελλειμμάτων 7,5 δισ. ευρώ στον Οργανισμό.

Με αυτόν το μεθοδικό τρόπο, βέβαια, η κυβέρνηση προετοιμάζει το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων, αξιοποιώντας φυσικά το νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ (θυγατρικές εταιρείες, διαχωρισμός της υποδομής από την εκμετάλλευση κλπ.) Το σχέδιο «Ανασυγκρότησης του ΟΣΕ», που παρουσίασε τον περασμένο Αύγουστο ο τότε υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών και νυν Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης, αποβλέπει στη λειτουργία του Οργανισμού με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους εργαζόμενους, το επιβατικό κοινό και γενικότερα τον ελληνικό λαό. Ωστόσο, οι κυβερνώντες επιχειρούν να πείσουν τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ και την ελληνική κοινωνία ότι δήθεν ...δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ. Ενα βήμα πιο μπροστά, ο Κ. Χατζηδάκης, τότε, δήλωνε ότι «δεν μπορούμε να μιλάμε για ιδιωτικοποίηση γιατί με τη σημερινή κατάσταση του ΟΣΕ οποιοσδήποτε ιδιώτης ενδιαφερόταν γι' αυτό θα ήταν τρελός». Επί της ουσίας, βέβαια, αυτό ακριβώς το πρόβλημα επιχειρεί να λύσει σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ με την ...ανασυγκρότηση του ΟΣΕ. Να δημιουργήσει εκείνες τις προϋποθέσεις, ώστε ο Οργανισμός να γίνει κερδοφόρος και κατ' επέκταση να καταστεί ελκυστικός για το κεφάλαιο.

Με το σχέδιο που παρουσίασε τον περασμένο Αύγουστο η κυβέρνηση, διευρύνεται ακόμα περισσότερο η διαδικασία των ιδιωτικοποιήσεων, ως στρατηγική πολιτική της ΕΕ και των ελληνικών κυβερνήσεων, στο πλαίσιο των αναδιαρθρώσεων για την ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου. Μια πολιτική που εφάρμοσαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ επιχειρεί να φέρει σε πέρας το καταστροφικό σχέδιο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, σαρώνοντας λαϊκές κατακτήσεις και επιφέροντας σημαντικά πλήγματα σε όλους τους εργαζόμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα της ελληνικής κοινωνίας.

Το σχέδιο που έθεσε σε εφαρμογή η κυβέρνηση από το περασμένο καλοκαίρι, ουσιαστικά, είναι σχέδιο αντιδραστικής ανασυγκρότησης του ΟΣΕ, κομμένο και ραμμένο στη στρατηγική πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς των σιδηροδρομικών μεταφορών, που χάραξε το διευθυντήριο των Βρυξελλών. Σε εφαρμογή αυτής της πολιτικής, έχουν ήδη απελευθερωθεί οι εμπορευματικές μεταφορές και το 2011 απελευθερώνονται και οι επιβατικές. Και, με απλά λόγια, «απελευθέρωση επιβατικών μεταφορών» σημαίνει ότι παρέχεται η δυνατότητα στις ιδιωτικές επιχειρήσεις να δρομολογούν δικά τους τρένα στο δίκτυο του ΟΣΕ και, εκμεταλλευόμενες πανάκριβες υποδομές που δημιουργήθηκαν με χρήματα του ελληνικού λαού, να εξασφαλίσουν έναν επιπλέον τομέα για να αυξήσουν την κερδοφορία τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών, κυρίως στις γραμμές - φιλέτα (π.χ. Αθήνα - Θεσσαλονίκη), ώστε να μειωθεί η χρονική διάρκεια των δρομολογίων. Σημαίνει, επίσης, περικοπές δρομολογίων, που δεν παράγουν κέρδος και «τσουχτερές» αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Σημαίνει, ακόμα, ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, με την επιβολή και γενίκευση των ελαστικών μορφών απασχόλησης και στον κλάδο των σιδηροδρομικών μεταφορών. Επί της ουσίας, δηλαδή, το σχέδιο της κυβέρνησης για την «ανασυγκρότηση του ΟΣΕ» εξυπηρετεί στο ακέραιο τις ανάγκες του κεφαλαίου και αντιστρατεύεται πλήρως κάθε λαϊκή ανάγκη.

Τι προβλέπει το σχέδιο

Το κυβερνητικό σχέδιο, που παρουσιάστηκε τον περασμένο Αύγουστο, προβλέπει:

  • Σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, με βάση εμπορικά κριτήρια. Η νέα τιμολογιακή πολιτική του ΟΣΕ θα ανακοινωθεί το αργότερο έως τις αρχές του νέου έτους.
  • Συρρίκνωση και περικοπή δρομολογίων που δεν αποφέρουν κέρδος, ακόμα και αν αυτά είναι αναγκαία για τη συγκοινωνιακή σύνδεση περιοχών.
  • «Χαράτσι» στον ελληνικό λαό για τη διατήρηση ορισμένων μη κερδοφόρων δρομολογίων. Θα επιτευχθεί μέσω της χρηματοδότησης αυτών των δρομολογίων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το κόστος της οποίας θα μετακυλιστεί στο λαό.
  • Μείωση του προσωπικού - τη στιγμή που οι κενές οργανικές θέσεις στον ΟΣΕ ανέρχονται σήμερα σε 2.500 - γεγονός που θα οδηγήσει στην εντατικοποίηση της εργασίας για το εναπομείναν προσωπικό και θα επιβαρύνει παραπέρα τα ασφαλιστικά ταμεία. Η μείωση του προσωπικού θα γίνει μέσω της μη αντικατάστασης εργαζομένων που συνταξιοδοτούνται κανονικά, αλλά και μέσω προγράμματος «πρόωρης εθελούσιας συνταξιοδότησης» μέχρι και 3.000 εργαζομένων!
  • Ανατροπή των εργασιακών σχέσεων μέσω της αλλαγής του γενικού κανονισμού προσωπικού, της πρόσληψης νέων εργαζομένων με συνθήκες ιδιωτικού τομέα, της εφαρμογής των ευέλικτων σχέσεων εργασίας, κ.ά. Στην κατεύθυνση αυτή βρίσκεται και η πρόβλεψη του σχεδίου για πρόσληψη διευθυντών από την αγορά εργασίας (σήμερα προσλαμβάνονται μόνο γενικοί διευθυντές).

Ταυτόχρονα, ο ΟΣΕ οδηγείται στην πλήρη διάσπαση με την αποκοπή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που έχει την εμπορική εκμετάλλευση των υποδομών, λειτουργώντας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Η ΕΡΓΟΣΕ αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την κατασκευή και τη συντήρηση, δραστηριότητες τις οποίες θα αναθέτει σε ιδιώτες εργολάβους. Ακόμα, αναλαμβάνει την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ - τη δεύτερη μεγαλύτερη μετά την εκκλησιαστική περιουσία - μέσω συμπράξεων με ιδιώτες. Προκειμένου, δε, οι συμπράξεις αυτές να είναι κερδοφόρες, προβλέπεται η παράκαμψη των διαδικασιών που ισχύουν σήμερα για την κατοχύρωση όρων δόμησης και χρήσεων γης.

Πολυετής στόχος του κεφαλαίου

Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ δεν προέκυψε, βέβαια, εσχάτως. Είναι μια διαδικασία, την οποία είχε δρομολογήσει από την προηγούμενη δεκαετία η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Η κοινοτική οδηγία 91/440, που τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η του Γενάρη 1993, προδιέγραψε το μέλλον του σημερινού ΟΣΕ. Η οδηγία αυτή, μαζί με μία ακόμα συμπληρωματική, ορίζει το διαχωρισμό της υποδομής από την εκμετάλλευση, ώστε να «ελευθερωθεί» η χρήση των σιδηροδρομικών γραμμών για να μπορεί ο κάθε ιδιώτης να δρομολογεί δικά του τρένα.

Στην κατεύθυνση αυτή, το 1995 ιδρύθηκε η πρώτη θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ, η «ΕΡΓΟΣΕ», στην οποία ανατίθενται η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός του ΟΣΕ, η κατασκευή έργων. Στο Καταστατικό της προβλέπεται ότι θα μπορεί να ανήκει και σε ιδιώτες μέχρι 49%, αλλά και να διοικείται πάλι από ιδιώτες, μόνο με μια απλή απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου!

Το 2001 ιδρύθηκε η θυγατρική «ΓΑΙΑΟΣΕ», με σκοπό την ...«αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Μιας περιουσίας, που η λογιστική της και μόνον αξία είναι τεραστίων διαστάσεων. Το Μάρτη του 2003 προσλήφθηκαν οι πρώτοι «σύμβουλοι» για την καταγραφή και εκτίμηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, ώστε στη συνέχεια να αρχίσει η «αξιοποίηση», δηλαδή η εκποίηση της περιουσίας.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στα μέσα της δεκαετίας του '90 επιχείρησε, ανεπιτυχώς, να εφαρμόσει ένα πενταετές «επιχειρηματικό» σχέδιο ανασυγκρότησης, ανάλογο με το σημερινό της ΝΔ. Το σχέδιο του ΠΑΣΟΚ αυτό βασιζόταν, με τη σειρά του, σε παλαιότερο σχέδιο της ΝΔ!

Οδυνηρές συνέπειες

Είναι πασίδηλο ότι εάν και εφόσον υλοποιηθεί, τελικά, το κυβερνητικό σχέδιο «Αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ», οι συνέπειες δε θα είναι οδυνηρές μόνο για τους χιλιάδες σιδηροδρομικούς, αλλά για το σύνολο των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων, που έχουν ανάγκη και είναι δικαίωμά τους οι φθηνές και ασφαλείς σιδηροδρομικές υπηρεσίες. Ταυτόχρονα, όπως γίνεται παντού και πάντα σε κάθε ιδιωτικοποίηση, θα αυξηθούν οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των αμαξοστοιχιών, των εργαζομένων και των επιβατών. Και φυσικά, τα σκάνδαλα που ...αποκαλύπτει εσχάτως η ίδια η κυβέρνηση, για τους δικούς της ευνόητους λόγους, όχι μόνο δε θα περιοριστούν, αλλά αντίθετα θα πολλαπλασιαστούν.

Το ΚΚΕ είναι κατηγορηματικά αντίθετο στην προωθούμενη πολιτική για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Τάσσεται υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και καλεί τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ και γενικότερα τον ελληνικό λαό να αντιταχθεί αποφασιστικά στο σύνολο της αντιλαϊκής πολιτικής ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Παράλληλα, καλεί τους εργαζόμενους να αγωνιστούν για έναν ενιαίο αποκλειστικά δημόσιο σύγχρονο - ασφαλή τομέα μεταφορών (χερσαίων, εναέριων και θαλάσσιων), με φτηνά εισιτήρια, ο οποίος θα ικανοποιεί τις σύγχρονες πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων και όχι τα συμφέροντα του κεφαλαίου.


Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ