Το πρόγραμμα του 3ου Φεστιβάλ Μεσογειακού Ντοκιμαντέρ, που πραγματοποιείται στη Σάμο (29 Σεπτέμβρη - 5 Οκτώβρη) παρουσιάστηκε χτες σε συνέντευξη Τύπου από τους διοργανωτές, το Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Κινηματογράφου και το Πνευματικό Ιδρυμα Σάμου «Νικόλαος Δημητρίου». Στις προβολές του φεστιβάλ περιλαμβάνονται ντοκιμαντέρ από Ελλάδα, Αλβανία, Βουλγαρία, Γαλλία, Γιουγκοσλαβία, Κροατία, Ιταλία, Ισραήλ, Λίβανο και Τουρκία. Οπως και στην περσινή διοργάνωση, πραγματοποιείται και φέτος το αφιέρωμα στους Τούρκους δημιουργούς ντοκιμαντέρ, καθώς επίσης και το θεματικό αφιέρωμα στην Εργασία.
Στις ταινίες που συγκροτούν το πρόγραμμα του φεστιβάλ εντάσσονται και νέες θεματικές: Παιδεία, Πολιτικό ντοκιμαντέρ, Τόπος και Ανθρωποι, Προσωπογραφίες. Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων έχουν προγραμματιστεί, αφ' ενός, η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα «Δημιουργικό ντοκιμαντέρ - Τηλεοπτικό ρεπορτάζ» (4/10) και, αφ' ετέρου, (3/10) το εργαστήριο «Επανατοποθετώντας τις στρατηγικές ντοκιμαντέρ», με υπεύθυνη την Αμερικανίδα σκηνοθέτρια και καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Notre Dame της Ιντιάνα, ΗΠΑ, Τζιλ Γκοντμίλοου. Το πρόσωπο της δημιουργού θα τιμηθεί και με ένα ξεχωριστό αφιέρωμα, στο πλαίσιο του οποίου θα προβληθούν οι ταινίες της «Τι μας δίδαξε ο Φαρόκι», «Μακριά από την Πολωνία» και «Ρόι Κον/ Τζακ Σμιθ». Η Τζ. Γκοντμίλοου παραβρέθηκε στη συνέντευξη Τύπου, όπου απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις αναφέρθηκε σε διάφορα θέματα, όπως στην προσωπική της αντίληψη απέναντι στο ντοκιμαντέρ σαν είδος, που καταγράφοντας την εικόνα της πραγματικότητας δεν μπορεί παρά να καθορίζεται από την προσωπική, πολιτική εν τέλει, στάση του δημιουργού... Αναφέρθηκε, επίσης, στις περιορισμένες διεξόδους διανομής που υπάρχουν στις ΗΠΑ για τον ανεξάρτητο, καλλιτεχνικό κινηματογράφο, σαν αποτέλεσμα του ελέγχου που ασκούν οι μεγάλες εταιρίες στο εμπορικό κύκλωμα. Στη σχέση των μέσων του φιλμ και του βίντεο που δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ισοπεδωτικά, καθώς τα δυο διαφορετικά υλικά συνιστούν δύο διαφορετικά μέσα. Και, τέλος, σε τρόπους με τους οποίους επεξεργάζεται η ίδια το υλικό της, όταν κάνει τις ταινίες της.