Ισχυρό πλήγμα δέχτηκαν η εφοπλιστική ασυδοσία και η αντιναυτεργατική κυβερνητική πολιτική, από τον πολύήμερο αγώνα των ναυτεργατών, των οποίων τα αιτήματα έγιναν δεκτά
Ενα από τα πλοία που ακινητοποίησαν οι ναυτεργάτες τη Δευτέρα |
Οι ναυτεργάτες, δίνοντας όλες τις μέρες του αγώνα παλικαρίσια απάντηση στους τρομοκρατικούς εφοπλιστικούς μηχανισμούς και απορρίπτοντας κάθε πρόταση για ...«συναίνεση», ανάγκασαν αυτό το μονοπωλιακό εφοπλιστικό μεγαθήριο σε αναδίπλωση, καταφέρνοντας ταυτόχρονα ισχυρό πλήγμα στην αντιναυτεργατική πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Ο Π. Σφηνιάς και ο υπουργός αποδέχτηκαν τα αιτήματα του ναυτεργατικού διεκδικητικού πλαισίου και συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, δεσμεύτηκαν για τα εξής:
- Την άμεση καταβολή των υπολοίπων εξπρές δρομολογίων των πλοίων της MFD και των θυγατρικών εταιριών της HF και GA FERRIES, καθώς και των διανυκτερεύσεων, όπως αυτά είχαν εγγράφως γνωστοποιηθεί από την ΠΝΟ στο ΥΕΝ και στις παραπάνω εταιρίες.
- Την καταβολή όλων των αποδοχών των ναυτεργατών για όλες τις μέρες που δεν κινήθηκαν τα πλοία.
- Την επαναπρόσληψη όλων γενικά των απολυμένων λόγω ετήσιας επιθεώρησης (ακινησία των πλοίων), προκειμένου να διασφαλιστεί η δεκάμηνη υπηρεσία τους.
- Τη διασφάλιση της δεκάμηνης υπηρεσίας το χρόνο σε όλα ανεξαιρέτως τα ακτοπλοϊκά πλοία, με πιστή εφαρμογή των διατάξεων του ΝΔ 187/73 «σύμφωνα άλλωστε - όπως αναφέρεται - και με τη ρητή διαβεβαίωση και εγγύηση που έδωσε ο ίδιος ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας στη διοίκηση της Ομοσπονδίας».
Οι δεσμεύσεις που πέτυχαν οι ναυτεργάτες έρχονται να «κόψουν τη φόρα» των επιτελείων κυβέρνησης και ακτοπλόων εφοπλιστών, τα οποία, ενόψει της εφαρμογής του διαλυτικού Κοινοτικού Κανονισμού 3577/92 που αίρει το καμποτάζ, ετοιμάζουν το νέο θεσμικό πλαίσιο στην ακτοπλοΐα. Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, πρόκειται για ένα θεσμικό πλαίσιο που καταργεί θεμελιακά ναυτεργατικά δικαιώματα και εξασφαλίζει την πλήρη ασυδοσία στο εφοπλιστικό κεφάλαιο με ό,τι αυτό σημαίνει για τη συγκοινωνιακή σύνδεση των ελληνικών νησιών και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.
Το σύνθημα για την έναρξη του αγώνα δόθηκε την Τετάρτη 13 Σεπτέμβρη. Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ κάτω από τις ασφυκτικές πιέσεις των πληρωμάτων των ακτοπλοϊκών πλοίων, της ΠΕΜΕΝ και του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, αποφάσισε επίσχεση εργασίας σε 5 πλοία της HF, απαιτώντας την εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων και της νομοθεσίας (το ΝΔ 187/73), τα οποία οι «Μινωικές Γραμμές» καταπατούσαν με τη συγκατάθεση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, με αποτέλεσμα να βρεθούν στη στεριά πάνω από 350 ναυτεργάτες. Μέχρι τη Δευτέρα και μετά από απαίτηση των ναυτεργατών, ο αγώνας κλιμακώθηκε σε όλα τα πλοία της εν λόγω εταιρίας, ενώ σε απεργιακό κλοιό τέθηκαν και τα πλοία του Αγούδημου και τα 4 ΧΑΪ ΣΠΙΝΤ της MFD.
Χτες από τη στιγμή που «έσκασε» η είδηση ότι οι «Μινωικές» έκαναν πίσω, οι φράσεις που κυριαρχούσαν ανάμεσα στους ναυτεργάτες των πληρωμάτων των ακτοπλοϊκών πλοίων ήταν «εδώ στους καταπέλτες θα μας ξαναβρούν» «περιμένουμε το νέο σύνθημα». Με τις φράσεις αυτές οι ναυτεργάτες υποδέχονταν τους συνδικαλιστές της ΠΕΜΕΝ και του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ - πρωτοπόροι και αυτού του αγώνα - οι οποίοι από τις 2.30 άρχισαν να «αλωνίζουν» το λιμάνι του Πειραιά, πηγαίνοντας από καράβι σε καράβι για να μεταφέρουν το νικηφόρο νέο και να επισημάνουν, όπως αναφέρουν στην κοινή ανακοίνωσή τους, ότι «η "Μαύρη Βίβλος" των προτάσεων του προέδρου των "Μινωικών Γραμμών" Π. Σφηνιά που καταπατά θεμελιακά ναυτεργατικά δικαιώματα, η διαλυτική "αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας" που προωθεί η κυβέρνηση και το ΥΕΝ επιβάλλεται να αντιμετωπιστούν με μαζικούς ενωτικούς αγώνες». «Ο μύθος της παντοδυναμίας του κεφαλαίου καταρρίπτεται, ο αγώνας μας συνεχίζεται».