Κυριακή 27 Γενάρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πατριδογνωμόνιο
Ο μυρμηγκοφάγος

Stop! Ισως είναι η πιο πολιτική λέξη, μονοσύλλαβη και κοινή και παγκοσμιοποιημένη που εκστόμισε ποτέ πολιτικός εν Ελλάδι τα τελευταία χρόνια (εν προκειμένω η Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ προχτές, στο κρατικό ραδιόφωνο, για τη δημόσια βοθρολογία). Και μπορεί τώρα ν' ανοίξει ο ουσιαστικός διάλογος για τις αόρατες, προσωρινά, παράπλευρες απώλειες που άνοιξε η ιστορία η επονομαζόμενη του DVD... Ετσι, σύντροφοι, καταθέτω εδώ κάτι που θα χαθεί σύντομα από την ατζέντα, τόσο των πραγματικών όσο και των τεχνητών διλημμάτων και προβλημάτων του τόπου και του λαού.

Πρόκειται για ένα τραύμα που δε φαίνεται αλλά σκοτώνει λίγο αργότερα από τη στιγμή που επιφέρεται. Μοιάζει ηθικής τάξεως αλλά δεν είναι. Μοιάζει συμπτωματικό φαινόμενο αλλά δεν είναι. Συμπυκνώνεται πολύ πρόχειρα σ' ένα γενικευμένο αίσθημα του τύπου «αηδία», αλλά το κάψιμο διαπερνά την επιδερμίδα του κοινωνικού ιστού και καρβουνιάζει ύπουλα, αργά και σταθερά το κόκαλο της κοινής της συλλογικής συνείδησης ως το μεδούλι. Είναι απλό ως προπαγανδιστική μέθοδος αλλά περίπλοκο ως ασθένεια, με τις ανυπολόγιστες επιπτώσεις της.

Εξηγούμαι: Η όλη «υπόθεση Ζαχόπουλου» όπως εξελίσσεται με μια θεαματική ομαδικότητα σε κάθε δημόσιο βήμα, χώρο, κανάλι, μέσο μαζικής επικοινωνίας, επιβάλλει την εξοικείωση. Η λέξη είναι ακριβής και βαθύτατα επικίνδυνη όταν το αντικείμενο είναι το δέντρο κι όχι το δάσος.

Εξοικειωνόμαστε με το αδιανόητο, να συζητάμε δημοσίως μία σεξουαλική εικόνα που αφορά έτσι κι αλλιώς στο σκληρό πυρήνα της έννοιας πρόσωπο και ατομικό δικαίωμα.

Εξοικειωνόμαστε με την αναγωγή του ασήμαντου σε σημαντικό και τ' ανάποδο, αφήνοντας την κριτική μας ικανότητα να υποτάσσεται σε εναλλακτικές σκοπιμότητες.

Εξοικειωνόμαστε με την ιδέα ότι ο πανάρχαιος «λόγος τιμής», όρος με τεράστια επικοινωνιακή υπεραξία σε όλους τους κοινωνικούς χωρόχρονους και πολιτισμούς, σήμερα, μπορεί να είναι απλώς «τιμολόγιο τιμής».

Αυτός ο επικοινωνιακός εκφασισμός είναι το έσχατο στάδιο υποδούλωσης του ανθρώπινου νου. Οταν η εμπορευματοποίηση φτάσει, όπως φτάνει, στο «λογοτιμητικό» επίπεδο της κοινωνικότητας του πολιτικού ζώου που είναι ο άνθρωπος, τότε πεθαίνει από ασφυξία, λόγω ακατάσχετης δυσπιστίας ο διπλανός, ο άλλος, ο εραστής, ο φίλος, ο συμπολεμιστής, ο συναγωνιστής, ο όποιος άλλος που επιλέγεται χωρίς κριτήρια αίματος, χωρίς αναγκαστικές συγγένειες.

Αυτή η αρρώστια, η εμπέδωση δηλαδή δυσπιστίας για τον όποιο σύντροφο σε ομάδα κι όχι αγέλη, σκοτώνει κάθε επιθυμία ελεύθερης βούλησης κι επιλογής. Ο άνθρωπος αποφασίζει μόνος του να αμύνεται απέναντι σε εν δυνάμει προδότες, ξεφωνητές, δοσίλογους, ανθρώπους χωρίς μπέσα «που κρύβουμε τάχα μου όλοι μέσα μας και δοθείσης ευκαιρίας θα φανούν»... Εδώ είναι το ζουμί. Μη μιλάς. Μην εμπιστεύεσαι. Μη μοιράζεσαι γνώμες, πληροφορίες, κρίσεις. Ο μεγάλος αδελφός μπορεί να παραμονεύει, αλλά ο άλλος, ο μικρότερος, ο κρυμμένος στον κάθε «φίλο», διπλανό ή συνεργάτη ή σύντροφο είναι χειρότερος!

Θυμάστε τον τύπο του «άι χάσου μυρμηγκάκι» στους «Δέκα Μικρούς Μήτσους»; Ωσπου να γίνουμε όλοι πειθήνια μυρμηγκάκια θα κυκλοφορήσουν DVD πολλά και επαρκώς παραδειγματικά... Και ο μυρμηγκοφάγος δε θα χορταίνει.


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ