Κυριακή 14 Μάρτη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η σύγκρουση της Κυριακής

Η ηθική ακαμψία, η άρνηση μερικών ανθρώπων να εκσυγχρονιστούν, να αφομοιωθούν από την εποχή που έρχεται, η σταθερότητα σε κάποιες αρχές, καλές ή κακές δεν έχει σημασία, διακρίνουν τους ήρωες του σκηνοθέτη Σαμ Πέκινπα, του δημιουργού του πιο βίαιου, αλλά εκπληκτικού γουέστερν στην ιστορία του κινηματογράφου: της Αγριας Συμμορίας.

Σήμερα, Κυριακή θα παρουσιαστεί το "Κονβόι - Αγρια Σύγκρουση" στις 22.00 από τη ΝΕΤ και έτσι θα παρακολουθήσουμε μια άλλη ταινία του σκηνοθέτη γυρισμένη στα 1978. Πρόκειται για ένα άλλο είδος γουέστερν που, αντί για άλογα και ιππείς έχουμε φορτηγά και οδηγούς σε μια επιβλητική φάλαγγα, που πλησιάζει μια γέφυρα, όπου η εθνοφυλακή και η αστυνομία έχουν εγκαταστήσει ένα φράγμα, ακόμα και με τανκς. Η διαταγή είναι σαφής: να σταματήσει η φάλαγγα επιτόπου. Αλλά ο επικεφαλής ο Ρόμπερτ Ντακ αρνείται να υπακούσει, αποχωρίζει το θάλαμο οδήγησης και πέφτει στα επικίνδυνα νερά. Η ιστορία είχε ήδη αρχίσει, όταν ο Ντακ κόντεψε να βγει από το δρόμο, εξαιτίας του μικρού αυτοκινήτου που οδηγούσε μια νέα γυναίκα. Αργότερα σ' ένα φαστουντάδικο θα συναντηθεί με τους φίλους του και όταν ο σερίφης θα προσπαθήσει να συλλάβει έναν από αυτούς, θα ξεσπάσει ένας τρομερός καβγάς που όμοιός του δεν έχει ξαναγίνει. Ο σερίφης θα αφεθεί μέσα στο εστιατόριο με χειροπέδες, ενώ θα έχει σημάνει ο γενικός συναγερμός. Οι φορτηγατζήδες θα μπουν στο κονβόι του Ντακ και θα πάρουν το δρόμο για την Ουάσιγκτον, για να διαμαρτυρηθούν. Στο κινητήριο μοτίβο της ταινίας συναντάμε το αγαπημένο θέμα του Πέκινπα, δηλαδή της σύγκρουσης ανάμεσα σε δυο άτομα που το καθένα από τη δική του μεριά, αντιπροσωπεύει ένα σύστημα αξιών, ένα προσωπικό και ατομικό όραμα για την ελευθερία, για τη δικαιοσύνη, για την αξιοπρέπεια. Ο Ντακ και ο σερίφης δεν είναι ο "ήρωας" και ο "αντιήρωας", σε καμιά περίπτωση δεν είναι η πάλη του "καλού" με το "κακό", είναι δυο άνδρες που έχουν παγιδευτεί μέσα στο καταπιεστικό σύστημα και απεγνωσμένα προσπαθούν να βρουν ένα "παράθυρο", μια διέξοδο, μια πόρτα ασφαλείας, για να ξεφύγουν από την ενσωμάτωσή τους σ' αυτό. Και εδώ, στη θανάσιμη πάλη ανάμεσα στον ατίθασο φορτηγατζή και στο μοναχικό αστυνομικό, "φωτογραφίζεται" από τον Πέκινπα η ανάγκη για αυτοκαθορισμό, η πίστη στον αυστηρά προσωπικά ηθικό κώδικα και η ατομική, η αναρχική θα λέγαμε, αντίληψη για την ελευθερία. Ο Σαμ Πέκινπα θα μπορούσε θεωρηθεί το πνευματικό παιδί του Τζον Φορντ, θα μπορούσε ακόμα να θεωρηθεί σαν ένας ιδιότυπος αναρχικός, που οι ήρωές του ωριμάζουν μέσα από τη σύγκρουση και κατά τη διάρκεια της τελευταίας περιπέτειάς τους. Οι νόμοι, η "φιλοσοφία", και η συμπεριφορά των ανθρώπων της Αγριας Δύσης συνεχίζονται, έστω κι αν η εποχή της πέρασε και ξεπέρασε τους ήρωές της. Εκείνοι αντιστέκονται και αδιαφορούν αν θεωρούνται παρωχημένοι, έχουν τη βία ως μέσο επιβίωσης, ως το μόνο μέσο που θα τους οδηγήσει προς την ελευθερία, ακόμα κι αν ελευθερία σημαίνει θάνατος. Σ' αυτήν την επιβλητική περιπέτεια που θα δούμε σήμερα, που 16 νταλίκες θα κάνουν απίστευτα πράγματα, πρωταγωνιστούν ο Κρις Κριστόφερσεν και η Αλι Μακ Γκρο. Το σενάριο της ταινίας έγραψε ο Μπ. Νόρτον ενώ το τραγούδι "Κονβόι" είναι του Κ. Μακ Κολ.


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ