"... την τύχη σου που ενδίδει πια, τα έργα σου που απέτυχαν, τα σχέδια της ζωής σου που βγήκαν όλα πλάνες...".
Ερώτηση: Αν ο Συνομιλητής υλοποιήσει το Δρώμενο (αποχαιρετισμός) ποιος επωφελείται; Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, Ευεργετούμενος είναι ο ηττοπαθής, μοιρολάτρης "Συνομιλητής" πειθόμενος στις παγιδευτικές συμβουλές του ποιητή που προκρίνουν τις έννοιες "Κοινωνία" και "Αίσθημα τιμής".
Ο ποιητής - θεός συμβουλεύει το Συνομιλητή να προστατέψει την αξιοπρέπειά του: "μη ανοφέλετα θρηνήσεις", "προ πάντων να μη γελασθείς, μην πεις πως ήταν ένα όνειρο, πως απατήθηκεν η ακοή σου, μάταιες ελπίδες τέτοιες μην καταδεχθείς". Ο ποιητής εκφράζει τις θέσεις του Υποκινητή, του Ηθικού δηλαδή αυτουργού τοποθετούμενος αυτοδικαίως στους Ευεργετούμενους.
Η Αλεξάνδρεια προβάλλεται εν είδει Eldorado όπου ηχούν χαρούμενες "οι φωνές" "αόρατου θιάσου". Εντούτοις, ο Συνομιλητής - Δράστης της κινήσεως του ποιήματος, "σαν έτοιμος από καιρό, σαν θαρραλέος" (δεύτερη "μοιραία" επανάληψη) πρέπει να την αποχωριστεί. Γιατί; Για να ικανοποιήσει έναν "ηρωικό" εγωισμό: "σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλι... ", για να μην ευθυγραμμιστεί η συμπεριφορά του "με των δειλών τα παρακάλια και παράπονα". Ο ποιητής - Ηθικός αυτουργός ψιθυρίζει ύπουλα στο αυτί του Συνομιλητή τρόπους αυτοεξορίσεως, εκκινώντας από τον απολογισμό της αποτυχημένης ζωής και καταλήγοντας σε ανελέητες "συμβουλές" στα όρια του σαδισμού: "κι άκουσε με συγκίνηση /... / ως τελευταία απόλαυσι τους ήχους, τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου και αποχαιρετά την, την Αλεξάνδρεια που χάνεις".
Απ' εμάς η ύβρις, αλλά μπαίνω στον πειρασμό να υιοθετήσω το περίφημο "καφασικό": "Το θέμα είναι να τη βρω (την Αλεξάνδρεια) και από τα δύσκολα να βγω". Δεν μπορεί, θα υπάρχει κάποιος δρόμος. Κι έπειτα, το ταξίδι για την Ιθάκη τι το κάναμε;
Μαρίκα ΘΩΜΑΔΑΚΗ
Αν. Καθηγήτρια
Παν/μίου Αθηνών