Σάββατο 31 Γενάρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χειρωνακτική άσκηση του βλέμματος

Τοπία από τον Πόρο και την Τήνο, καθώς και πορτρέτα, παρουσιάζει ο Δημήτρης Μπέζας,στην αίθουσα τέχνης "έκφραση" (Μεταξά και Φοίβης 11, Γλυφάδα). Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τρίτη (7.30μμ) και θα διαρκέσει μέχρι τις 21 του Φλεβάρη. Η γραφή του Δ. Μπέζα, εκφραστική και νευρική, προσδίδει έναν τόνο δραματικό στη ζωγραφική του. Το κάθε έργο παρότι σχηματίζεται από μικρές, πυκνές και βίαιες εναποθέσεις χρώματος, παρουσιάζει, στο βλέμμα που ξέρει ήρεμα να τ' ατενίζει, μιαν εντυπωσιακή ενότητα.

Οπως σημειώνει ο Ευγένιος Ματθιόπουλος στον κατάλογο της έκθεσης, "η ζωγραφική, πάντοτε, δεν ήταν παρά μια σειρά χρωματικών σχέσεων πάνω σε μια επιφάνεια. Αλλά αυτή η τόσο απλή γνώση, που συνέχει τους ζωγράφους σε μια ενιαία παράδοση της όρασης, παραμένει ένα δυσεξομολόγητο μυστικό, όχι πλέον όμως από την "κρυφιότητα" των σιναφιών, αλλά από την εγγενή δυσκολία του να γίνει κατανοητό. (... ) η ζωγραφική μάταια αναζητεί στις μέρες μας ν' ανακτήσει τη χαμένη ενότητα της παράδοσής μας. Εχοντας θυσιάσει τη μορφική ολιγάρκειά της, την πραγμάτωσή της μέσα από το σχέδιο και το χρώμα, έχει χάσει το μυστικό της υπόστασής της. Ετσι, σήμερα, οι λίγοι καλλιτέχνες που το κατέχουν, οφείλουν να παραμερίσουν δύο ακαδημίες: την ακαδημία της πρωτοπορίας με την πληκτική εμμονή για νεωτερισμό και τη νεκραναστημένη ακαδημαϊκή ζωγραφική με το μικρόνου "περιεχομενισμό της". Απέναντι στην τρομοκρατία, που ασκεί η θεωρητική πολυλογία της πρώτης και την οπτική λαγνεία που υποβάλλει η θεματολογική φλυαρία της δεύτερης, δεν έχουν να αντιτάξουν παρά τη σιωπή, να μη θυσιάσουν στην πανουργία των καιρών ό,τι τους δόθηκε ως επιταγή ή καλύτερα ό,τι κατέκτησαν μέσα τους: την ικανότητα να βλέπουν άδολα τη φύση στην ολότητά της και άδολα να δοκιμάζουν να τη ζωγραφίσουν".

"Από το σημείο αυτό μπορεί να αρχίσει η συζήτηση για τη ζωγραφική του Δημήτρη Μπέζα, καθώς πριν απ' όλα είναι ένας ζωγράφος με αυτήν την πρωταρχική σημασία του όρου (... ). Τα τοπία του από τον Πόρο και την Τήνο και τα πορτρέτα φίλων του που εκθέτει, συμφωνούν ως προς το ότι η ζωγραφική δεν είναι παρά μια "χειρωνακτική άσκηση του βλέμματος" σ' αυτήν την αλήθεια".

Σημειώνουμε ότι στο χώρο της "έκφρασης" θα πραγματοποιηθεί ένας κύκλος διαλέξεων με τίτλο "Μανιερισμοί και μανιέρες: Από τον 16ο στον 20ό αιώνα".Συγκεκριμένα στις 9 του Φλεβάρη (6.30μμ), η Ολγα Ζιρώ θα αναφερθεί στο θέμα "Εισαγωγή σ' έναν όρο. Από τον Μιχ. Αγγελο στους Μανιεριστές".Στις 16/2 "Μανιερισμός: Η έκφραση μιας πνευματικής κρίσης".Στις 23/2 "Από την αισθητική του 16ου αιώνα στην αισθητική του αιώνα μας".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ