Μία ξεχωριστή και ενδιαφέρουσα έκθεση, παρουσιάστηκε πριν λίγες μέρες στο "Ισπανικό Μορφωτικό Ιδρυμα".Εμπνευσμένα από το έργο του Φ. Γκ. Λόρκα "Του Ανέμου και της Παινεμένης" ήταν τα έργα της Φωτεινής Στεφανίδη,ενώ το συλλεκτικό βιβλίο που τα φιλοξένησε, φτιάχτηκε εξ ολοκλήρου από τη δημιουργό.
"Ολα ξεκίνησαν από την επιθυμία που είχα να φτιάξω ένα βιβλίο με το χέρι", μας λέει η Φ. Στεφανίδη. "Δεν ήθελα να είναι λεύκωμα, στο οποίο θα περιλαμβάνονται κάποια χαρακτικά. Ηθελα να είναι ένα βιβλίο κανονικό, με ξυλογραφίες. Ψάχνοντας, λοιπόν, για να βρω ένα σύντομο κείμενο, διάβασα το ποίημα του Λόρκα "Του Ανέμου και της Παινεμένης", το οποίο έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά από τον Ελύτη. Ηταν σαν παραμύθι από μόνο του, είχε ένα σουρεαλισμό, πολύ φαντασία και για τη μικρή του έκταση είχε πάρα πολύ "ζουμί". Κάθε τετράστιχο γεννούσε και καινούρια εικόνα.Αμέσως, λοιπόν, παίρνω τα πινέλα και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα φτιάχνω προσχέδια. Μετά, καταπιάνομαι σιγά σιγά με τη χαρακτική, στην οποία όμως, δεν αντέγραψα αυτά τα σχέδια. Δεν είναι μια ακριβής μεταφορά του σχεδίου στη χαρακτική, όπως γίνεται συνήθως. Κοιτάζοντας τα προσχέδια, σχεδίαζα πάνω στο ξύλο, που είχα προηγουμένως μαυρίσει. Τελικά βγήκαν 11 ξυλογραφίες. Μετά άρχισα το ψάξιμο για το χαρτί, τα γράμματα (...)".
- |1491|εα1Τι σημαίνει ένα χειροποίητο βιβλίο, σήμερα;|1490|εα0
- "Για τον καλλιτέχνη, πιστεύω, σημαίνει πάρα πολλά. Γιατί τον βοηθά να βρει την ποιότητα του βιβλίου. Βέβαια, κακά τα ψέματα, ακόμα και σήμερα, αρκετοί καλλιτέχνες που φτιάχνουν βιβλία, εμπιστεύονται τα σχέδια και τη μεταφορά τους, σε κάποιους γραφίστες. Ετσι, πολλές φορές, δεν είναι πιστό αυτό που βγαίνει απέναντι στο σχέδιο που είχε γίνει. Επίσης, η παρουσίαση δεν είναι τέτοια που θα βοηθούσε το έργο να αναδειχτεί".
- |1491|εα1Στον ελληνικό χώρο, δεν είναι πολλοί οι καλλιτέχνες που ασχολούνται με το χειροποίητο βιβλίο. Γιατί;|1490|εα0
- "Είναι και πολυέξοδη ασχολία. Το μελάνι, τα γράμματα, οι αποτυχίες όταν δεν τυπώνονται καλά και πετάς τα χαρτιά, δημιουργούν απογοήτευση".
- |1491|εα1Πώς ανταποκρίθηκε ο κόσμος στην έκθεση σας;|1490|εα0
- "Εντυπωσιάστηκαν, πιστεύω, από τον όγκο της δουλιάς. Πέρα από το εικαστικό μέρος που για μένα ήταν το πιο ευχάριστο, κατάλαβαν και πόσο κόπο είχε για να γίνει. Κάπου φάνηκε αυτό".
- "Εχει μεγάλη σημασία να ασχολούνται οι καλλιτέχνες με το βιβλίο, γιατί, είναι από τους λίγους τρόπους για να προσεγγίσεις τον κόσμο. Η τέχνη, μ' αυτόν τον τρόπο, γίνεται προσιτή στο πλατύ κοινό".
- |1491|εα1Πώς αντιμετωπίζονται χρωματικά, αυτές τις ξυλογραφίες;|1490|εα0
- "Στα ζωγραφικά μου έργα, δεν περιορίζομαι καθόλου. Στις ξυλογραφίες του βιβλίου που παρουσίασα, όμως, ήθελα να φαίνεται η αδρότητά του ξύλου, να μην έχει πολλαπλά τυπώματα. Δεν προσπάθησα να κάνω επίδειξη τεχνικής. Ηθελα απλά, να δείξω 11 σχέδια. Τα χρώματα βγήκαν από το ποίημα. Το ίδιο το ποίημα τα υπαγόρευε. Οι περισσότερες ξυλογραφίες βγήκαν στην ώχρα, ώχρα για τη φύση και την εξιστόρηση. Μόνο δύο, βγήκαν σε μπλε, όταν το ποίημα, στη μέση περίπου, είχε μια κορύφωση: την ώρα που ο Ανεμος πάει να πιάσει την Παινεμένη".
Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ