Παρασκευή 14 Μάρτη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Οι μικρές νίκες

Γιατί τόση άγνοια; Κοιτάζω γύρω μου όλους αυτούς τους αμέριμνους ανθρώπους, που περπατούν βιαστικά, που πασχίζουν για να βγάλουν τον επιούσιο, για να δώσουν μια ελπίδα στα παιδιά τους, που επιθυμούν να προσφέρουν ένα λουλούδι στον σύντροφό τους, αλλά, για άλλη μια φορά, θα το ξεχάσουν, απορροφημένοι από τις δυσκολίες της ζωής.

Σκέφτομαι την αιώνια σιωπηλή πλειοψηφία, το φυσικό σύμμαχο της κάθε συντηρητικής ή αντιδραστικής σκέψης. Εναν κόσμο που διαπαιδαγωγείται στον ατομικισμό και το μύθο μιας εγωκεντρικής εξέλιξης της κοινωνίας, που μόνο όσοι εξυπηρετούν τα δικά του συμφέροντα είναι χρήσιμοι, ενώ όσοι μπορούν να τα βλάψουν πρέπει να χτυπηθούν άμεσα και αποτελεσματικά. Σε έναν τέτοιο κόσμο, η άγνοια δεν είναι τυχαία, είναι μέσο επιβίωσης. "Τι με νοιάζει εμένα, αφού δε με αγγίζει;", αναρωτιέται, ανέμελα, η σιωπηλή πλειοψηφία, σαν τη στρουθοκάμηλο που βάζει το κεφάλι της στο χώμα, για να μη βλέπει τον επερχόμενο κίνδυνο, απωθεί την αλήθεια και στρέφει το βλέμμα αλλού. Η άγνοια, τελικά, βολεύει. Αυτούς που θέλουν να χτυπήσουν, αλλά και αυτούς, που, δεχόμενοι το χτύπημα, θεωρούν ότι είναι καλύτερα να το αγνοήσουν, γιατί, σε διαφορετική περίπτωση, θα υποχρεωθούν να αντιδράσουν.

Η άγνοια εξυπηρετεί την εξουσία. Η επιβολή κάθε λογής αυταρχικών, αντιδημοκρατικών, αντιλαϊκών μέτρων, απαιτεί άγνοια των συνεπειών από τους αποδέκτες τους. Σκοπός της εκάστοτε εξουσίας είναι να κρατήσει το λαό μακριά από τη γνώση ή, καλύτερα, να τον κρατήσει στην ψευδαίσθηση της κατοχής της γνώσης. "Ουδείς χειρότερος του ημιμαθούς" ή "πασαλειμμένοι άνθρωποι", όπως έλεγε η γιαγιά μου για όλους αυτούς, που "κάπου το ακούσανε" ή που "το είδανε στην τηλεόραση".

"Ογδοη εβδομάδα απεργίας των καθηγητών", έλεγε το ραδιόφωνο, καθώς έφευγα από την εκδήλωση ενάντια στο Μάαστριχτ. Είχα προσπαθήσει να πείσω τους συνομιλητές μου ότι η απεργία των καθηγητών στρέφεται και ενάντια στο Μάαστριχτ. Πως ο αγώνας για δημοψήφισμα, ήταν αγώνας για να χτίσουμε το μέτωπο ενάντια στην άγνοια. Αν το δημοψήφισμα πραγματοποιηθεί και αν το Μάαστριχτ καταδικαστεί, θα ήταν μια μεγάλη νίκη αυτού του μετώπου. Αν όχι, πάλι θα είχαμε νικήσει. Γιατί θα είχαμε πολεμήσει την άγνοια. Γιατί τα πράγματα ποτέ δε θα μπορούσαν να είναι όπως πριν. Γιατί οι αμέριμνοι αυτοί άνθρωποι, που κινούνται γύρω μας, θα είχανε μάθει. Μπορεί να μην είχανε πεισθεί, θα είχαν, όμως, μάθει και θα γνώριζαν ότι πρέπει να αντιδράσουν.

Και οι καθηγητές; Αγωνίζονται ενάντια στην άγνοια ή, όπως κάποιοι νομίζουν, μόνο για τις 20 ή τις 40 χιλιάδες; Το αποτέλεσμα του αγώνα τους έχει, βέβαια, ιδιαίτερη σημασία. Εκείνοι, όμως, που ένιωσαν τον αγώνα τους σαν αγώνα για τη γνώση, τη μάθηση, εκείνοι θα γυρίσουν στους μαθητές τους με το κεφάλι ψηλά. Γιατί έκαναν μια από τις καλύτερες παραδόσεις τους, έδωσαν ένα από τα καλύτερα μαθήματά τους. Οι άλλοι, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της απεργίας, θα έχουν, ούτως ή άλλως, ηττηθεί. Γιατί δεν κατάλαβαν τίποτα από την αρχή. Γιατί, ενώ καλούνται να δώσουν το φως, ζουν οι ίδιοι στο σκοτάδι. Γιατί, αντί να είναι ζωντανοί φορείς της γνώσης, γίνονται οι ίδιοι θύματα της άγνοιας.

Σκέφτηκα τους συντρόφους μου, που μαζεύουν υπογραφές για το δημοψήφισμα, που αψηφούν αντίξοες συνθήκες, που αγωνίζονται. Αυτοί ξέρουν ότι κάθε υπογραφή είναι και μια νίκη ενάντια στην άγνοια, μια νίκη ενάντια στη διεφθαρμένη εξουσία, μια συμβολή στην προσπάθεια της οικοδόμησης του μεγάλου μετώπου της κοινωνικής αλλαγής. Γι' αυτό αισθάνονται νικητές. Γιατί οι μικρές νίκες έχουν μεγάλη σημασία. Και τότε χαμογέλασα και εγώ.

Κράτης ΚΥΡΙΑΖΗΣ


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ