Πέμπτη 18 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Υπόκλιση στο Μέγαρο

Με προκλητικό τρόπο και παρά τις αντιρρήσεις της αρμόδιας Εφορείας, το ΚΑΣ παραχώρησε το μικρό θέατρο της Επιδαύρου στο Μέγαρο Μουσικής, το οποίο υπέβαλε το αίτημά του με το προσωπείο του Δήμου Αρχαίας Επιδαύρου

"Κρυφτό" παίζει το Μέγαρο Μουσικής,βάζοντας τα δικά του καλοκαιρινά σχέδια στο "στόμα" του Δήμου Αρχαίας Επιδαύρου.Και διά στόματος του εν λόγω δήμου, επανήλθε το αίτημα χρησιμοποίησης του εκεί μικρού αρχαίου θεάτρου,και μάλιστα εκτός ημερήσιας διάταξης, στην προχθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Η μελέτη που είχαν συντάξει ο αρχιτέκτονας κ. Μπολώνας και η ανασκαφέας κ. Δεϊλάκη, καθώς και η εισήγηση της 4ης Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων σχεδόν συμφωνούσαν: Χρειάζεται να γίνουν στερεωτικά έργα και ανασκαφικές έρευνες μεγάλης έκτασης.Εξάλλου, η Εφορεία επισημαίνει ότι είναι παρακινδυνευμένη η παραχώρηση του θεάτρου, με μοναδικό γνώμονα το δελεασμό των αρχαιόφιλων χορηγών.Πρόκειται για ένα σαθρό επιχείρημα, που χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον και, ούτε λίγο - ούτε πολύ, λέει ότι αν προσκληθούν χορηγοί στις εκδηλώσεις, μπορεί και να "φιλοτιμηθούν" να χρηματοδοτήσουν τις "ανασκαφές" (!). Δηλαδή, όχι μόνο να εκτεθεί το θέατρο στον κίνδυνο των φθορών, αλλά να απαλλαγεί και το ΥΠΠΟ από το οικονομικό βάρος των ανασκαφών.

Πάντως, η Εφορεία εισηγήθηκε αρνητικά,αλλά το ΚΑΣ αποφάσισε την παραχώρηση του θεάτρου για μουσικές εκδηλώσεις. Ειπώθηκε, δε, στο ΚΑΣ ότι όσο διαρκούν οι ανασκαφές το θέατρο θα παραχωρείται μόνο για τέσσερα συνεχόμενα Σαββατοκύριακα.Κι έμεινε να αιωρείται το ερώτημα: Μετά το πέρας των ερευνών μήπως θα "χαριστεί" ολόκληρο;Κι όλα αυτά, τη στιγμή που δεν έχει γίνει επαρκής ανασκαφική τεκμηρίωση και αποτύπωση του θεάτρου, παραμένει άγνωστο αν χρησιμοποιήθηκε, πότε και για τι είδους εκδηλώσεις. Ενώ την ίδια στιγμή η κατάσταση του - υπό κατάρρευση - διαλυμένου αρχαίου θεάτρου δεν επιτρέπει την επιβάρυνση της χρήσης του αμφιθεάτρου. Κάθε βήμα, κάθε πίεση και βάρος (ανάβαση, ταξιθεσία, κάθισμα θεατών, μπορεί να είναι μοιραίο για μικρό ή μεγάλο τμήμα του αμφιθεάτρου).

Το παραπάνω διαφάνηκε σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης του ΚΑΣ, αλλά και από την παρέμβαση του καθηγητή Β. Λαμπρινουδάκη που είπε ότι "πιθανόν υπήρξε στον 4ο αιώνα π.Χ. ξύλινο θέατρο με πώρινες κλίμακες και πώρινες προεδρίες. Στη ρωμαϊκή περίοδο μάλλον έγιναν ριζικές αλλαγές γιατί φαίνεται μετατόπιση της ορχήστρας και του κοίλου".

Ετσι, το ΚΑΣ αποφάσισε να γίνει ανασκαφή του άνω διαζώματος, στερέωση των πώρινων σπασμένων μελών, ανασκαφή στην ορχήστρα και στη σκηνή, καθώς και στην περιοχή που βλέπει προς τη θάλασσα και για την οποία οι μέχρι σήμερα γνώσεις είναι ελάχιστες.Επίσης, θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες γιαχάραξη νέου αγροτικού δρόμου (!) γιατί, όπως ακούστηκε, ο παλιός περνάει από τον αρχαιολογικό χώρο. Ο επεμβάσεις θα ξεκινήσουν το Μάη - οι πρώτες θα γίνουν στις προεδρίες, στις κλίμακες και στο ανώτερο κοίλο. Θα διακοπούν, πιθανόν τον Ιούλη (οπότε το θέατρο θα παραχωρηθεί για το φεστιβάλ του ΜΜ) και θα συνεχιστούν τον Αύγουστο.

Να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που παραχωρείται αρχαιολογικός χώρος και μάλιστα θέατρο, σε κατάσταση σχεδόν ερειπιώδη, χωρίς να έχουν προηγηθεί ανασκαφές, χωρίς να έχει δημοσιευτεί, χωρίς να γίνει μελέτη στήριξης και αναστήλωσής του, προκειμένου να γίνουν τα χατίρια του "πλανητάρχη του πολιτισμού".Και για όλα αυτά τώρα υπάρχουν 18 εκατ. (!) στο Ταμείο Αρχαιολογικών Εργων. Τόσα χρόνια πού ήταν αυτά τα εκατομμύρια για να ερευνηθεί, τεκμηριωθεί, αποκατασταθεί το μνημείο;

Αξίζει, ακόμα, να σημειωθεί ότι στην προχθεσινή συνεδρίαση αποκαλύφθηκε η ύπαρξη ομάδας εργασίας για το μικρό θέατρο, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει δείγματα δουλιάς και αποτελείται από τους: Ι. Τζεδάκι, Ι. Δημακόπουλο, τον προϊστάμενο της 4ης ΕΠΚΑ, και τις αρχαιολόγους Δεϊλάκη και Σιγανίδου. Μόνο που, στο άκουσμα της Επιτροπής ο Ι. Δημακόπουλος - προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αναστηλώσεων του ΥΠΠΟ - αναφώνησε διαμαρτυρόμενος ότι ποτέ δεν ενημερώθηκε ότι είναι μέλος αυτής της επιτροπής...

Κίνδυνος για το κτίριο Βάιλερ

Η ανασκαφή στο οικόπεδο Μακρυγιάννη, για το μετρό,παρουσιάστηκε στο προχθεσινό ΚΑΣ. Οι ανασκαφές αποκάλυψαν ταφές μεσοελλαδικών και υστεροελλαδικών χρόνων, οστεοφυλάκια με μυκηναϊκή κεραμική, κεραμική γεωμετρικών και κλασικών χρόνων, ελληνορωμαϊκές δεξαμενές και το δυτικό τμήμα βυζαντινού κτιρίου.Το ΚΑΣ αποφάσισε τη διάλυση των αρχαίων, αλλά και τη συνέχιση των ανασκαφών, χωρίς όμως ταυτόχρονη διακοπή των εργασιών για το μετρό.Θα ζητήσει, όμως, από την εταιρία να λάβει μέτρα προστασίας για το κτίριο Βάιλερ. Αίτημα, που αποκαλύπτει, όχι μόνο τους φόβους των ειδικών για γεωλογικούς κινδύνους που απειλούν το κτίριο εξ αιτίας των κραδασμών από το μετρό, αλλά σε προέκταση και τους κινδύνους για το μελλοντικό Νέο Μουσείο Ακρόπολης και τα εκθέματα που θα φιλοξενεί.

Ξέχασαν το Μουσείο

Τα αντικείμενα της Βεργίνας θα μείνουν στη Θεσσαλονίκη. Αυτό διαφάνηκε στο ΚΑΣ, όταν αποφάσισε να μειωθούν τα αντικείμενα, που θα παρουσιάζονταν στις δύο από τις τέσσερις εξαγωνικές εκθέσεις της Τούμπας, σύμφωνα με μελέτη που είχε παρουσιαστεί πρόσφατα στο ΚΑΣ. Τότε η αρμόδια Εφορεία είχε ζητήσει 150 αντικείμενα, αλλά το ΚΑΣ αποφάσισε τη μείωσή τους. Τελικά, στο χώρο του μνημείου θα παρουσιαστούν μόνο η λάρνακα του Φιλίππου και οι δύο κλίνες. Διαφάνηκε, όμως, ύστερα από προβληματισμό για την ορθότητα της διάσπασης των αρχαίων και την απόφαση πως ό,τι βρέθηκε στη Βεργίνα να παραμείνει στο Μουσείο Θεσσαλονίκης, ότι "θάβεται" το χρόνιο αίτημα για Μουσείο Βεργίνας.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ