Το 64% των νοικοκυριών αλλάζει προς το χειρότερο τις συνθήκες ζωής του, στο βαθμό που το διαθέσιμο εισόδημα δεν επαρκεί για να παρακολουθήσει τις αλλαγές στο κόστος ζωής. Η παραπάνω εκτίμηση - διαπίστωση ανήκει στη Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών (ΓΟΚΕ), η οποία πρόσφατα έδωσε αναλυτικά στοιχεία για τις ραγδαίες μεταβολές στο κόστος ζωής. Ενώ παλαιότερα η παραδοσιακή γκρίνια και δυσφορία για το κόστος ζωής δεν εναρμονιζόταν και ήταν αναντίστοιχη με την καταναλωτική μας συμπεριφορά - σημείωναν εκπρόσωποι της ΓΟΚΕ και του Ινστιτούτου Καταναλωτών - τώρα ο καταναλωτής έχει αρχίσει να εναρμονίζεται και να προσαρμόζεται στη λογική, που λέει "αυτά που ξέραμε να τα ξεχάσουμε".
Το κόστος ζωής, πάντως, δεν έχει στο σύνολό του σχέση με τις πραγματικές ανάγκες των καταναλωτών, αλλά σε σημαντικό βαθμό σχετίζεται με τη δημιουργία τεχνητών αναγκών καταναλωτικού χαρακτήρα, στις οποίες η ίδια η κοινωνία σπρώχνει τους καταναλωτές - πελάτες. Από αυτή λοιπόν την άποψη, οι προσαρμογές των νοικοκυριών στα εκάστοτε ισχύοντα δεδομένα του κόστους ζωής δεν αντανακλούν, τόσο τις θεμελιώδεις ανάγκες (σίτιση, στέγαση κτλ.), οι οποίες άλλωστε, έτσι κι αλλιώς, θα πρέπει να ικανοποιηθούν, αλλά το συνεχές, και πολλές φορές πέραν των οικονομικών δυνατοτήτων, "φέσωμα" στις τράπεζες και τις κάθε είδους επιχειρήσεις που επιδιώκουν με όλους τους δυνατούς τρόπους να προωθήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Σ' αυτά τα πλαίσια, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Χ. Κουρής τόνισε πρόσφατα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ότι "η σύγκρουση βιομηχανίας και εμπορίου πλήττει, όχι μόνο και τις δυο πλευρές και τους καταναλωτές, αλλά έχει ορατό αποτέλεσμα τη συρρίκνωση της ελληνικής παραγωγής και την αύξηση της ανεργίας". Στην ίδια συνέντευξη, έγινε επίσης ένας μίνι απολογισμός των καταναλωτικών ενώσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, απ' όπου προέκυψε ότι: α) το ελληνικό καταναλωτικό κίνημα έσπασε το φράγμα των 100.000 μελών, φτάνοντας, σύμφωνα με τη σημερινή δυναμική του, στα 102.433 μέλη οργανωμένα σε 24 βασικές ενώσεις και οργανώσεις καταναλωτών στους περισσότερους νομούς της χώρας. β) Το 1996, το ΙΝΚΑ δέχτηκε από αυτές 66.920 καταγγελίες, αριθμό - ρεκόρ, που, σύμφωνα με τον πρόεδρό του, καταδεικνύει, τόσο τα μεγάλα και πολυποίκιλα προβλήματα των πολιτών - καταναλωτών στη χώρα μας, όσο και την αυξανόμενη συνειδητοποίηση και ενεργοποίηση των καταναλωτών στις οργανώσεις - μέλη του ΙΝΚΑ.