Πέμπτη 24 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
"Ψήνονται" μεγάλες αυξήσεις στους φόρους πετρελαιοειδών

Αν το Διευθυντήριο των Βρυξελλών υιοθετήσει τις προτάσεις της αρμόδιας επιτροπής για αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης, στην Ελλάδα τα καύσιμα θα ακριβύνουν κατά 25 δραχμές το λίτρο

Μεγάλες αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης πετρελαιοειδών εισηγήθηκε στο Διευθυντήριο των Βρυξελλών - που έχει και τον τελικό λόγο στη λήψη αποφάσεων - η αρμόδια (για τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης) επιτροπή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που συνεδρίασε πρόσφατα και αποδέχτηκε ουσιαστικά τις προτάσεις για επιβολή περιβαλλοντικού φόρου στην κατανάλωση καυσίμων.

Αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών της χώρας μας εκτιμούν ότι σε περίπτωση που τελικά υιοθετηθούν οι προτάσεις της επιτροπής από το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ, τότε οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης πετρελαιοειδών θα αυξηθούν στην Ελλάδα τουλάχιστον κατά 25 δραχμές το λίτρο.Μια τέτοια αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης - άρα και των τιμών στα καύσιμα - θα έχει οδυνηρές συνέπειες τόσο στις τσέπες των καταναλωτών όσο και στην επιδείνωση βασικών μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας, όπως για παράδειγμα στην αναζωπύρωση του πληθωρισμού.

Υπέρ της αύξησης των φόρων στην κατανάλωση πετρελαιοειδών, μέσω της επιβολής περιβαλλοντικού φόρου, έχουν ταχθεί κυρίως οι σκανδιναβικές χώρες - μέλη της ΕΕ και ορισμένες άλλες, οι οποίες υποστηρίζουν ότι μία αύξηση της τιμής των καυσίμων θα μείωνε την κατανάλωσή τους και επομένως τους κυκλοφοριακούς ρύπους.

Το θέμα των ειδικών φόρων κατανάλωσης πετρελαιοειδών ήρθε τελευταία στην επικαιρότητα στη χώρα μας, με αφορμή τις προτάσεις της επιτροπής Σπράου για τη μείωση του πληθωρισμού. Με την έκθεση αυτή, μεταξύ άλλων, είχε προταθεί και μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης πετρελαιοειδών τη διετία 1998 - '99, ώστε ο πληθωρισμός στο τέλος της διετίας να μειωθεί κοντά στο 2%.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης με τη χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση στα πετρελαιοειδή. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε κάθε 1.000 λίτρα κατανάλωσης στη βενζίνη με μόλυβδο, οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης - με βάση τις ισοτιμίες ECU / ξένων νομισμάτων του 1996 - είναι:

  • στην Ελλάδα 419 ECU.
  • στη Φινλανδία 623 ECU.
  • στη Γαλλία 621 ECU.
  • στη Σουηδία 586 ECU.
  • στην Ολλανδία 579 ECU.
  • στην Ιταλία 580 ECU κλπ.

Χαμηλότεροι σε σχέση με την Ελλάδα είναι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης καυσίμων μόνο στην Ισπανία και το Λουξεμβούργο.

Η ίδια εικόνα υπάρχει και στην αμόλυβδη βενζίνη, όπου σε κάθε 1.000 λίτρα κατανάλωσης, η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα είναι 366 ECU, ενώ στη Γαλλία ανέρχεται σε 579 ECU, στη Φινλανδία 534 ECU κλπ.

Πρέπει όμως να επισημανθεί ότι η σύγκριση των απόλυτων μεγεθών δεν απηχεί και την πραγματικότητα, δεδομένου ότι ο μέσος μισθός αλλά και η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων στην Ελλάδα είναι κατά πολύ χαμηλότεροι από τα αντίστοιχα μέσα επίπεδα στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Σε περίπτωση τελικά που επιβληθεί ο περιβαλλοντικός φόρος στα καύσιμα, τότε από τη μία πλευρά το ελληνικό δημόσιο θα αυξήσει τα έσοδά του, λόγω των αυξημένων φόρων που θα εισπράξει, από την άλλη όμως θα πρέπει να αναμένουμε άνοδο του πληθωρισμού. Τέτοια εμπειρία έχουμε στη χώρα μας, καθώς το 1993 η αύξηση της τιμής της βενζίνης κατά 50 δραχμές το λίτρο οδήγησε σε αύξηση του πληθωρισμού περισσότερο από δύο μονάδες.

Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Καυτός Αύγουστος με ανατιμήσεις σε καύσιμα και ηλεκτρικό ρεύμα(2023-08-02 00:00:00.0)
Αναμένονται νέες ανατιμήσεις(2000-05-30 00:00:00.0)
Σε πρωτοφανή επίπεδα οι τιμές(2000-05-23 00:00:00.0)
Οι ανατιμήσεις "μυρίζουν" νέα μέτρα(1999-08-12 00:00:00.0)
Στο 5,4% ο επίσημος δείκτης(1997-08-07 00:00:00.0)
ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ βάζει η κυβερνητική πολιτική(1996-04-17 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ