«
Πεποίθηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας είναι ότι η απελευθέρωση στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού θα οδηγήσει στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών στην ακτοπλοΐα». Πρόκειται για απόσπασμα από το δελτίο Τύπου, που εξέδωσε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στις 4 Μάη, για να προλογίσει την Υπουργική Απόφαση για την απελευθέρωση των ναύλων από το λιμάνι του Πειραιά και στις πορθμειακές γραμμές. Δε χρειάζεται να σχολιάσουμε το μέγεθος της κοροϊδίας που υποκρύπτει το συγκεκριμένο κείμενο. Αλλωστε, οι νησιώτες, οι ναυτεργάτες, συνολικά οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα νιώθουν «στο πετσί» τους τη ...«συνεχή βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών», που έχει επιφέρει η πολιτική των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Αυτή η «βελτίωση» ήταν, εξάλλου, που έστειλε στον πάτο της θάλασσας τους 80 επιβάτες του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ».
Ομως, αξίζει να ειπωθούν ορισμένες κουβέντες, σχετικά με τα ανιστόρητα περί «υγιούς ανταγωνισμού» και άλλα παρόμοια «φληναφήματα». Από το 1992 που εκδόθηκε ο κανονισμός 3577 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, και ο οποίος συνδιαμορφώθηκε από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και υποστηρίχτηκε από το ΣΥΝ, πυροδοτήθηκε ένας άνευ προηγουμένου ανταγωνισμός μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιριών, ο οποίος χειροτέρεψε την, ήδη, άσχημη κατάσταση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Ανταγωνισμός, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μέχρι σήμερα, εξακολουθώντας να υποβαθμίζει ραγδαία τις θαλάσσιες μεταφορές σε βάρος των εργαζομένων, με τις συνεχείς αυξήσεις στα εισιτήρια, τα «ακάλυπτα» νησιά και πάει λέγοντας.
Το σημερινό τοπίο έχει διαμορφωθεί ως εξής: Τυπικά, επικρατούν τρία ακτοπλοϊκά μεγαθήρια, οι «Μινωικές Γραμμές», η «Attica Group» του Π. Παναγόπουλου και η ΑΝΕΚ. Θυγατρική των «Μινωικών» είναι η «Hellenic Seaways» (HSW), πλοιοκτήτρια και του «ΣΑΜΙΝΑ», στην οποία μετοχές έχουν όλοι οι μικροακτοπλόοι (Λεφάκης, Αγαπητός κλπ.), αλλά μετοχές της, και μάλιστα μεγάλο πακέτο, απέκτησε πρόσφατα και ο μεγαλοεφοπλιστής της ποντοπόρου Λασκαρίδης. Ο Π. Παναγόπουλος κατέχει και το 49% της «BLUE STAR». Η τελευταία ανήκε στον εφοπλιστή Γ. Στρίντζη, ο οποίος, όμως, τώρα είναι διευθύνων σύμβουλος της HSW... Ο δε Π. Παναγόπουλος κατέχει και το 13,5% των «Μινωικών Γραμμών», ενώ μετοχές της έχει και ο Βαρδινογιάννης της ΑΝΕΚ. Επίσης, η ΑΝΕΚ, η οποία κατείχε και το 21% περίπου των μετοχών της ΝΕΛ, πούλησε τελευταία τις μετοχές της στον Α. Βεντούρη, ο οποίος είναι μέτοχος και σε άλλες ακτοπλοϊκές εταιρίες.
Από τα παραπάνω προκύπτει ξεκάθαρα ότι μια χούφτα εφοπλιστών καρπώνονται τον ιδρώτα χιλιάδων ναυτεργατών, βγάζοντας αμύθητα κέρδη από την εκμετάλλευση της ανάγκης των νησιωτών να συνδέονται με την ηπειρωτική Ελλάδα και αντίστροφα. Με κριτήριο το ακόμα μεγαλύτερο κέρδος και με τη στήριξη των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και της ΕΕ, διαμορφώνουν τα δρομολόγια, τις τιμές και τους νόμους σύμφωνα με την τσέπη τους, σε βάρος της ασφάλειας επιβατών και ναυτεργατών, των εργασιακών δικαιωμάτων των εργατών της θάλασσας, σε βάρος του λαϊκού εισοδήματος. Από εδώ προκύπτει και η ανάγκη, ο συντονισμένος αγώνας νησιωτών και ναυτεργατών να στοχεύει στη μια και μοναδική διέξοδο: Στα πλαίσια μιας άλλης εξουσίας και οικονομίας, τα καράβια να γίνουν λαϊκή περιουσία, να υποταχτούν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στην εξυπηρέτηση των πραγματικών λαϊκών αναγκών.
Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ