Τρίτη 27 Ιούνη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΠΑΙΔΕΙΑ
Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση στην Αρχαία Ελλάδα Θεωρ. Κατευθ. Γ΄Λυκείου

ΟΜΑΔΑ Α`

ΘΕΜΑ Α1

Α.1.1. Να προσδιορίσετε με συντομία το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων:

α. εγγύη

β. θίασοι και έρανοι

γ. γραμματικός.

Μονάδες 12

Α.1.2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση.

α. Οι θήται ήταν ελεύθεροι πολίτες.

β. Οι είλωτες ήταν περιουσία του Σπαρτιατικού κράτους.

γ. Η κύρια διαχωριστική γραμμή στις μεταμυκηναϊκές κοινωνίες ήταν εκείνη που διαχώριζε τους δούλους από τους ελεύθερους.

δ. Οι εξεγέρσεις των δούλων στην αρχαία Ελλάδα ήταν συχνές.

Μονάδες 4

Α.1.3. Να απαντήσετε στην ερώτηση. Ποιοι ασκούσαν τον έλεγχο της διοίκησης και της οικονομικής ζωής στη μυκηναϊκή κοινωνία;

Μονάδες 6

Α.1.4. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Οι περίοικοι:

α. ήταν Σπαρτιάτες πολίτες

β. ασχολούνταν με τη γεωργία, το εμπόριο και τη βιοτεχνία

γ. γίνονταν θύματα της κρυπτείας

δ. συμμετείχαν στα κοινά συσσίτια.

Μονάδες 3

Α.2.1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τους αριθμούς της Στήλης Α και δίπλα σε κάθε αριθμό το γράμμα της Στήλης Β που του αντιστοιχεί σωστά (περισσεύουν δύο).

Στήλη Α Στήλη Β

1. Πλάτων α. Στοά

2. Κυνικοί β. Ιατρική Σχολή της Κω

3. Επίκουρος γ. Λύκειο

4. Ζήνων δ. Ακαδημία

5. Αριστοτέλης ε. Μουσείο της Αλεξάνδρειας

στ. Κήπος

ζ. Κυνόσαργες

Μονάδες 5

Α.2.2. Ποιες αλλαγές επιχείρησε ο Αγις ο Δ` και γιατί απέτυχε η προσπάθειά του;

Μονάδες 12

Α.2.3. Πώς συνδεόταν η ενδυμασία με την επαγγελματική και κοινωνική θέση των ατόμων στην αρχαιότητα;

Μονάδες 8

ΟΜΑΔΑ Β`

ΘΕΜΑ Β1

Β.1.1. «Συνοψίζοντας τώρα θέλω να τονίσω ότι ένα μόνο πρώτο και μεσαίο και ύστερο κεφάλαιο υπάρχει σ' όλα αυτά τα πράγματα: μελετημένη αγωγή και μόρφωση ισορροπημένη. Και ισχυρίζομαι πως είναι αυτά που ενεργούν και οδηγούν στην αρετή και στην ευδαιμονία. Τα άλλα τα αγαθά που υπάρχουν στη ζωή, πρόσκαιρα είναι και μικρά και ανάξια λόγου. Ετσι η ευγενική καταγωγή είναι ωραίο πράγμα βέβαια, μα είναι αγαθό προγονικό. Και ο πλούτος είναι κάτι τι πολύτιμο, αλλά της τύχης είναι κτήμα... Ενώ η παιδεία αντίθετα είναι το μόνο από τα αγαθά που είναι πράγμα θεϊκό κι αθάνατο». ( Πλούταρχος, Περί παίδων αγωγής, 8). Ποιο είναι το ιδεώδες της εκπαίδευσης στην ελληνιστική εποχή σύμφωνα με το παραπάνω κείμενο;

Μονάδες 15

Β.1.2 Ποια σημασία είχε η παιδεία για τους εκτός Ελλάδος Ελληνες κατά τους ελληνιστικούς χρόνους;

Μονάδες 10

ΘΕΜΑ Β2

α. Από τα στοιχεία που συνιστούν την πόλη - κράτος ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα δύο σημαντικότερα; Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.

Μονάδες 15

β. Ποια σημασία είχε η ίδρυση ιερών και βωμών για την πόλη - κράτος;

Μονάδες 10


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ