Κυριακή 19 Φλεβάρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Νησί της εγκατάλειψης

Χαζεύουμε την Ιθάκη από μακριά, καθώς το πλοίο πλησιάζει στο νησί. Περιμένουμε να αράξει το πλοίο στο Βαθύ, την πρωτεύουσα της Ιθάκης, μα συνειδητοποιούμε πως σταματάει στον Πίσω Αετό. Αυτό που αντικρίζουμε είναι ...κάτι σαν λιμάνι. Οπως μαθαίνουμε λίγη ώρα αργότερα, η αλλαγή αυτή έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, παρά την αντίθετη γνώμη των κατοίκων.

Μαθαίνουμε πως είναι επιλογή των πλοιοκτητών, που δεν επιθυμούν να επιβαρύνονται οικονομικά μπαίνοντας στους κόλπους του νησιού για να φτάσουν στο Βαθύ. Στο συγκεκριμένο «λιμάνι», όπως λένε οι ντόπιοι, τα πλοία δεν μπορούν να δέσουν όταν έχει καιρό και δεν υπάρχει στοιχειώδης υποδομή. Σα να μην έφταναν αυτά, μπροστά απ' την προβλήτα υπάρχει ένα υποβρύχιο καλώδιο της ΔΕΗ. Τα πλοία δυσκολεύονται να ρίξουν άγκυρα όταν έχει καιρό και υπάρχουν φορές που δεν δένουν μήπως καταστραφεί το καλώδιο.

Στη διαδρομή για το Βαθύ, οι εικόνες μας κάνουν να ξεχάσουμε το λόγο που ήρθαμε στην Ιθάκη. Ερχόμαστε στην πραγματικότητα μόλις ξεκινάει η κουβέντα μας με τρεις Θιακούς. Συζητάμε με τον Νώντα Μαυροκέφαλο, καθηγητή, τον Α. Μ. ναυτικό και τον Γεράσιμο Πατσαλιά, συνταξιούχο ναυτικό.

Αν δε βρέξει το νερό κοστίζει ακριβά...

Τα προβλήματα ξετυλίγονται σαν κουβάρι. Η υδροδότηση του νησιού είναι προβληματική και πανάκριβη. «Πολλοί πίνουν νερό εμφιαλωμένο, γιατί το υδροδοτικό δίκτυο είναι απαρχαιωμένο. Σε πολλές περιοχές το νερό δεν πίνεται», μας λέει ο Α. Μ. «Τέσσερα από τα χωριά δε συνδέονται με το κεντρικό δίκτυο», προσθέτει ο Ν. Μαυροκέφαλος. «Στο Πέρα Χωριό 350 κάτοικοι και στη Λεύκη, στην Ανωγή και στην Εξωγή άλλοι 150 Θιακοί έχουν το δικό τους υδροδοτικό σύστημα, τις στέρνες»... Προϋπόθεση, βέβαια, είναι να βρέξει. Σε αντίθετη περίπτωση, πρέπει να πληρώσουν την υδροφόρα για να τους φέρει νερό, με αποτέλεσμα να τους κοστίζει, τελικά, από 3 έως 6 ευρώ το κυβικό, αναλόγως με το πόσο μακριά βρίσκεται το χωριό τους! Το καλοκαίρι, μάλιστα, το νερό έρχεται και μέσω Στερεάς Ελλάδας και, φυσικά, το κόστος μεταφοράς γίνεται ανταποδοτικό τέλος και πληρώνεται απ' τους κατοίκους. Στο νησί υπάρχει και εργοστάσιο αφαλάτωσης, το κόστος του οποίου φτάνει κατά μέσο όρο το 1,5 ευρώ το κυβικό νερού. Το απαρχαιωμένο δίκτυο, όμως, δεν ...επιτρέπει στο νερό να φτάσει καθαρό στους κατοίκους...

Και τα προβλήματα συνεχίζονται. Η λέξη «αποχέτευση» είναι μάλλον ...άγνωστη για τους Θιακιούς. Υπάρχουν ιδιωτικοί βόθροι και λίγοι είναι στεγανοί. Χαρακτηριστικό αποτέλεσμα του ...αποχετευτικού συστήματος της Ιθάκης είναι οι «"χρωματισμοί" που δημιουργούνται στη θάλασσα»... Στις εργατικές κατοικίες του νησιού μάλιστα - με έξοδα πάντα των κατοίκων - κάθε βδομάδα έρχεται ειδικό αυτοκίνητο, ώστε να διατηρείται στοιχειώδης υγιεινή.

Ο δρόμος για τον ...πρόεδρο

Οσον αφορά τις ασχολίες των μόνιμων κατοίκων, περιορίζονται στους μήνες της τουριστικού περιόδου, στα ναυτικά επαγγέλματα και στα μαγαζιά που «κληρονομούνται» απ' τους γονείς στα παιδιά. Ο πρωτογενής τομέας, στην ουσία, δεν υπάρχει. «Λίγο κτηνοτροφία, λίγο λάδι φτάνουν μόνο για συμπλήρωμα στο εισόδημα», λέει ο Γ. Πατσαλιάς. Το κράτος, όπως λένε οι Θιακιοί, δεν έδωσε και πολλά κίνητρα, «δεν υπάρχει γεωπόνος και κτηνίατρος, εδώ και 20 χρόνια στο νησί».

Πολλοί είναι οι ηλικιωμένοι στο νησί που περιμένουν κάθε μήνα τη σύνταξή τους. Ο μέσος όρος ηλικίας είναι μεγάλος στο νησί, αλλά «δεν υπάρχει γηροκομείο». Υπάρχει μόνον «η "βοήθεια στο σπίτι", αλλά μόλις σταματήσει το κονδύλι ή θα σταματήσει και η βοήθεια ή το κόστος της θα μεταφερθεί στους δημότες», υπογραμμίζει ο Ν. Μαυροκέφαλος. Με αφορμή το παραπάνω γεγονός, η συζήτηση πηγαίνει στην εγκατάλειψη της Ιθάκης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα εγκατάλειψης και υποκρισίας των κυβερνήσεων είναι η ...ιστορία του δρόμου της Ανωγής με το Βαθύ. «Ο δρόμος ήταν κατεστραμμένος για τουλάχιστον 10 χρόνια και φτιάχτηκε σε 5 μέρες ενόψει της επίσκεψης του τότε Προέδρου της Δημοκρατίας, το 2004», σημειώνει ο Γ. Πατσαλιάς... «Και μην ξεχάσεις να γράψεις πως χρειάζεται να ελεγχθεί η αντισεισμικότητα των σχολείων», επανέρχεται, λίγο πριν τελειώσει η κουβέντα, ο Ν. Μαυροκέφαλος.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ