Ο Σον Πεν με το «Οσκαρ» |
Θυμίζουμε, ότι τα μεγάλα στούντιο προσπάθησαν - αλλά δεν κατάφεραν, τουλάχιστον φέτος - να μην αποστέλλονται οι κασέτες των ταινιών ξεχωριστά στα μέλη της Ακαδημίας, αλλά να γίνονται μαζικές ειδικές προβολές με το πρόσχημα της πειρατείας. Πολλοί Αμερικανοί και Ευρωπαίοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί αντέδρασαν επειδή διέβλεπαν πίσω από αυτή την κίνηση τον οριστικό «ενταφιασμό» των ανεξάρτητων παραγωγών από τα «Οσκαρ», αφού η ατομική προβολή ήταν η μοναδική ελπίδα ανάδειξης τέτοιων παραγωγών.
Η φετινή απονομή σκιάστηκε και από τον πόλεμο στο Ιράκ, αφού ορισμένοι υποψήφιοι για βράβευση είναι ενεργά μέλη του αντιπολεμικού κινήματος στο Χόλιγουντ. Οπως οι Σον Πεν και Τιμ Ρόμπινς, οι οποίοι βραβεύτηκαν τελικά. Ο πρώτος με το «Οσκαρ» ερμηνείας ανδρικού ρόλου («Σκοτεινό Ποτάμι») και ο δεύτερος για ερμηνεία β' ανδρικού ρόλου στην ίδια ταινία. Βραβεύσεις, που ήταν δίκαιες καλλιτεχνικά, αλλά μάλλον λειτούργησαν σαν άλλοθι της Ακαδημίας, μπροστά στα 11 «Οσκαρ» που απένειμε στο τρίτο μέρος της τριλογίας «Ο Αρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά». Ο Πεν πάντως δεν «άντεξε» και είπε ότι «εάν υπάρχει κάτι που όλοι οι ηθοποιοί γνωρίζουν, πέρα από το ό,τι δεν υπάρχουν όπλα μαζικής καταστροφής στο Ιράκ, αυτό είναι ότι δεν υπάρχει "καλύτερος ηθοποιός" και αυτό το αποδεικνύουν οι συνυποψήφιοί μου». Αλλά και ο «οικοδεσπότης» ηθοποιός Μπίλι Κρίσταλ σχολίασε την παρουσία του στα Οσκαρ πριν 13 χρόνια: «Τα πράγματα ήταν διαφορετικά τότε. Ο Μπους ήταν πρόεδρος, η οικονομία βούλιαζε και μόλις είχαμε βγει από έναν πόλεμο στο Ιράκ»...
Η ταινία του Πίτερ Τζάκσον, λοιπόν, απέσπασε τα «Οσκαρ»: Καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, καλλιτεχνικής διεύθυνσης, σκηνογραφίας, κοστουμιών, οπτικών εφέ, μακιγιάζ, ηχητικών εφέ, μουσικής επένδυσης, τραγουδιού, μοντάζ και διασκευασμένου σεναρίου.
Το «Οσκαρ» ερμηνείας α' γυναικείου ρόλου απονεμήθηκε στη Σαρλίζ Θέρον («Το Τέρας») και ερμηνείας β' γυναικείου ρόλου στη Ρενέ Ζελβέγκερ («Επιστροφή στο Cold Mountain»). Το «Οσκαρ» καλύτερης ξένης ταινίας απονεμήθηκε στην «Επέλαση των Βαρβάρων» του Καναδού Ντένι Αρκαν, φωτογραφίας στον Ράσελ Μπόιντ («Master and Commander») και πρωτότυπου σεναρίου στη Σοφία Κόπολα («Χαμένοι στη μετάφραση»).