Δείγμα μιας ελάχιστης λεπτομέρειας του Θεάματος |
Το «στοίχημα» είναι μεγάλο γιατί το αισθητικό όραμα του Δ. Παπαϊωάννου παρασάγγας απέχει από τα δυτικότροπα «σόου» στις τελετές έναρξης και λήξης των μέχρι τώρα Ολυμπιακών διοργανώσεων. Γιατί η επιθυμία του είναι να αποτελέσουν οι δυο τελετές (κυρίως της έναρξης) μια «γέφυρα μεταξύ της αρχαίας ολυμπιακής παράδοσης και του σήμερα, μέσω μιας διαδρομής στην ιστορία και στα δημιουργήματα του ελληνικού αρχαίου πολιτισμού -κατ' επέκταση και στην ιστορία του τόπου μας». Μια διαδρομή όχι του τύπου «αρχαίον πνεύμα αθάνατον», αλλά με νέα, ουσιαστικά μοντέρνα και πολύμορφη καλλιτεχνικά αισθητική αντίληψη και με νέο νόημα.
Μια αισθητική αντίληψη, η οποία συνεχώς πρέπει να αντιπαρατίθεται με τους εθισμένους σε άλλα «γούστα» επικεφαλής της ΔΟΕ, του «Αθήνα 2004», την αγγλική εταιρία παραγωγής των τελετών και τις «χορηγούς» πολυεθνικές εταιρίες. Γιατί πρέπει να αντιμετωπίσει τη «λογική» της ευρωπαϊκής, αλλά κυρίως της αμερικανικής τηλεοπτικής λογικής σόου των Αγώνων. Γιατί, απορρίπτοντας την εμφάνιση μεγάλων «σταρ» στις τελετές, σχεδιάζει ένα πολυάνθρωπο και πολύμορφο καλλιτεχνικό και αθλητικό «ψηφιδωτό», που θα «ρέει» επί τρεισήμισι περίπου ώρες ως κυκλικού θεάτρου παράσταση. Γιατί, αντιλαμβάνεται τους θεατές των τελετών ως «ενεργό στοιχείο του θεάματος των τελετών». Γιατί θέλει κάθε μία από τις 8.000 ανθρώπινες «ψηφίδες» (8.000 εθελοντές καλλιτέχνες, Ελληνες και ξένους, προβλέπει ο εντός σκηνής σχεδιασμός των δύο τελετών και 2.000 εθελοντές στα παρασκήνια), όπως και κάθε μορφής καλλιτεχνικό στοιχείο και τεχνολογικό μέσο που θα χρησιμοποιηθεί, να αποτελεί μια καλοδουλεμένη λεπτομέρεια του τεράστιου «πίνακα». Η έκβαση αυτού του «στοιχήματος» θα κριθεί, βέβαια, με το πέρας των Αγώνων.
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου |