Αντώνης Φωκάς: κοστούμι με χειροποίητα σχέδια, με άλλα υφάσματα, πάνω σε λινό ύφασμα για το Χορό των «Φοινισσών» |
Δίκαια η έκθεση αυτή αποτελεί «προσκύνημα» στον Αντώνη Φωκά. Και ορθώς κυριαρχεί η μοναδικής ωραιότητας, χειροποίητη από άκρου σ' άκρο με ταπεινότατα υλικά, θαυματουργική δημιουργία του Φωκά και δίπλα της η δημιουργία άλλων σπουδαίων, παλιών ομοτέχνων του (Κλώνη, Βακαλό, Βασιλείου, Χατζηκυριάκου - Γκίκα, Βασιλειάδη, Μόραλη) και φυσικά σύγχρονων ταλαντούχων «απογόνων» τους.
Οι αίθουσες της Εθνικής Πινακοθήκης, λοιπόν, «κατοικούνται» από μαγικές, τρισυπόστατες «σκιές», κυρίως του Φωκά. Τα περισσότερα από τα 250 περίπου παρουσιαζόμενα κοστούμια είναι υπέροχα «πλάσματα» του Φωκά. Πλάσματα της ακατάβλητης φαντασίας του, η οποία έντυσε αμέτρητους ηθοποιούς.
«Το ρούχο δεν κάνει τον άνθρωπο», λέει ο λαός. Υπάρχει και αντίστροφα ο αντίλογος. Στη θεατρική τέχνη, πάντως, «το ρούχο κάνει τον άνθρωπο». Τον άνθρωπο - ιδέα που οραματίζεται ο δραματουργός, του δίνει σχήμα και όψη ο ενδυματολόγος, ενώ σάρκα, οστά, αίμα, πνοή και φωνή τού δίνει ο ηθοποιός. Η έκθεση αυτή είναι τριπλά σαγηνευτική, αν ο επισκέπτης αν διατεθεί να κοιτάξει προσεκτικά τις «σκιές» ανθρώπινων πλασμάτων. Τις κούκλες, που «ενδύθηκαν» τις ανθρώπινες υποστάσεις που συνέθεσαν η ποίηση, η ενδυματολογία, η ηθοποιία.
Αντικρίζοντας τις «σκιές» αυτής της τριπλής δημιουργίας, θαρρείς πως «ζωντανεύουν» μαζί με αυτές και όσοι συνδημιουργοί τους δε ζουν πια. Η «ζωντάνια» αυτή είναι επίτευγμα δυο σκηνογράφων - ενδυματολόγων. Της Ρένας Γεωργιάδου, η οποία με οδηγό τη γνώση και την αγάπη της για το θεατρικό κοστούμι και κυρίως με τη γυναικεία ευαισθησία της επέλεξε τα παρουσιαζόμενα κοστούμια. Και του Γιάννη Μετζικώφ, ο οποίος με το ευφάνταστο ταλέντο του επιμελήθηκε το στήσιμο της θαυμάσιας αυτής έκθεσης.